Μετακινήσεις μαθητών στο πλαίσιο διδακτικών και εκπαιδευτικών επισκέψεων
«Προφανώς δεν είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης η ασφάλεια των παιδιών που μετακινούνται με μισθωμένα λεωφορεία, καθώς και των συνοδών εκπαιδευτικών τους»

Οι μετακινήσεις των μαθητών αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της σχολικής καθημερινότητας. Είτε στο πλαίσιο της προσέλευσης και αποχώρησης προς και από το σχολείο είτε στο πλαίσιο διδακτικών ή εκπαιδευτικών επισκέψεων και εκδρομών, οι μετακινήσεις των μαθητών είναι συνυφασμένες με την εκπαιδευτική διαδικασία.

Σύμφωνα με την νομοθεσία που διέπει τις μετακινήσεις των μαθητών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για διδακτικούς και εκπαιδευτικούς σκοπούς και, ειδικότερα, στο Άρθρο 15 («Ειδικές Υποχρεώσεις Ασφαλούς Διενέργειας Μαθητικών Μετακινήσεων»):

«Ο/Η Διευθυντής/ντρια του σχολείου, εφόσον η μετακίνηση γίνεται με τουριστικά λεωφορεία, απευθύνεται εγγράφως στη Διεύθυνση Τροχαίας της Ελληνικής Αστυνομίας, ώστε να διενεργηθεί έλεγχος των οχημάτων (έγγραφα καταλληλότητας οχήματος, επαγγελματική άδεια οδήγησης, έγγραφα οδηγού κ.λπ.), λίγο πριν την αναχώρηση των εκδρομέων» (ΥΑ Αριθμ.: 20883/ΓΔ4/ΦΕΚ 456 Β΄/13-02-2020, Άρθρο 15, παρ.7).

Αν και, είναι αλήθεια, πως η παραπάνω διάταξη φαίνεται να αφορά κατά κύριο λόγο στις πολυήμερες εκδρομές – μετακινήσεις, αυτή εφαρμόζεται και στις ολιγόωρες ή ημερήσιες μετακινήσεις των μαθητών.

Το τελευταίο, ιδιαίτερα, χρονικό διάστημα, η υποχρέωση της πρόσκλησης της Τροχαίας προκειμένου να προχωρήσει στον έλεγχο των λεωφορείων που μισθώνονται για τις ολιγόωρες διδακτικές και εκπαιδευτικές μετακινήσεις των μαθητών φαίνεται πως έχει δημιουργήσει πρακτικά προβλήματα, με πολλούς ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων να εμφανίζονται αρνούμενοι να αναλάβουν αυτού του είδους τις μετακινήσεις, εφόσον θα πρέπει να προηγηθεί έλεγχος των λεωφορείων από την Τροχαία.

Στις επιδιώξεις αυτού του άρθρου δεν είναι να διερευνηθούν οι λόγοι της άρνησης αυτής. Ούτε, φυσικά, να τύχει διαπραγμάτευσης η ισχύουσα νομοθεσία για την ασφαλή μετακίνηση των μαθητών. Προφανώς δεν είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης η ασφάλεια των παιδιών που μετακινούνται με μισθωμένα λεωφορεία, καθώς και των συνοδών εκπαιδευτικών τους. Εγείρονται όμως εύλογοι προβληματισμοί για την πρακτικότητα της διαδικασίας, όταν αυτή αφορά σε ολιγόωρες μετακινήσεις μαθητών και συνοδών εκπαιδευτικών, συνήθως σε μικρές αποστάσεις από τη σχολική μονάδα.

Ειδικότερα, εφόσον τα μισθωμένα από την εκάστοτε Περιφέρεια λεωφορεία, μετά την απαραίτητη διαπίστευσή τους, λάβουν την αδειοδότηση μεταφοράς μαθητών σε καθημερινή βάση και για όλη την χρονική διάρκεια του διδακτικού έτους, χωρίς την υποχρέωση του προηγούμενου καθημερινού ελέγχου τους από την Τροχαία, γίνεται αντιληπτή ως οξύμωρη η απαίτηση τα ίδια αυτά λεωφορεία να πρέπει να ελέγχονται κάθε φορά που, μετά την άφιξή τους στο σχολείο, θα παραλάβουν μαθητές για διδακτική ή εκπαιδευτική μετακίνηση μερικών χιλιομέτρων και, σε κάθε περίπτωση, εντός του νομού.

Ίσως θα αρκούσε η επίδειξη στην Διεύθυνση του σχολείου της αδειοδότησης που το εκάστοτε μισθωμένο λεωφορείο έλαβε από την Περιφέρεια, κατά τη διαδικασία διαπίστευσης του μεταφορέα, προκειμένου να επιτραπεί η μετακίνηση των μαθητών σε διδακτικές επισκέψεις εντός νομού, χωρίς να είναι προαπαιτούμενος ο έλεγχος της Τροχαίας κάθε φορά. Φυσικά, αν η μετακίνηση αυτή αφορά σε προορισμό εκτός του νομού λειτουργίας της σχολικής μονάδας, ο προαπαιτούμενος έλεγχος του μισθωμένου λεωφορείου από την Τροχαία να πραγματοποιείται κατά τα οριζόμενα από την κείμενη νομοθεσία. Εξάλλου, τα κλιμάκια της Τροχαίας προφανώς πραγματοποιούν έκτακτους και δειγματοληπτικούς ελέγχους καθ’ όλη τη διάρκεια του διδακτικού έτους στα μισθωμένα λεωφορεία.

Επιπρόσθετα, θα ήταν, ίσως, λειτουργικό, οι μεταφορείς που ενδιαφέρονται να αναλάβουν μετακινήσεις μαθητών για ολιγόωρες και εντός νομού εκπαιδευτικές ή διδακτικές επισκέψεις, να λαμβάνουν στην αρχή του διδακτικού έτους τη σχετική πιστοποίηση από την Τροχαία, πιστοποίηση που θα μπορεί να επιδεικνύεται στη Διεύθυνση του σχολείου κάθε φορά που θα πραγματοποιείται ολιγόωρη και εντός νομού διδακτική ή εκπαιδευτική μετακίνηση.

Προκειμένου να μην καθίσταται ιδιαίτερα δύσκολη και χρονοβόρα η αναζήτηση των μεταφορέων που είναι πρόθυμοι να αναλάβουν ολιγόωρες μετακινήσεις μαθητών εντός νομού και, εφόσον έχει προηγηθεί στην αρχή του διδακτικού έτους  η σχετική αδειοδότησή τους από την Τροχαία, θα ήταν λειτουργικό να αναρτώνται στην ιστοσελίδα της Περιφέρειας τα στοιχεία των μεταφορέων αυτών, ώστε να καθίσταται ευκολότερη η αναζήτησή τους από τα ενδιαφερόμενα σχολεία, προκειμένου αυτά να επικοινωνήσουν μαζί τους. 

Η εξωστρέφεια του σχολείου, προς όφελος της εκπαιδευτικής διαδικασίας και στο πλαίσιο της απόκτησης χρήσιμων εκπαιδευτικών και διδακτικών εμπειριών από τους μαθητές δεν θα πρέπει να βρίσκει εμπόδια, τα οποία μπορούν να εκλείψουν με ορθούς χειρισμούς. Χειρισμούς, που καθιστούν λειτουργικότερη την διαδικασία των διδακτικών και εκπαιδευτικών μετακινήσεων, χωρίς να αποδέχονται, ούτε στο ελάχιστο, εκπτώσεις στην ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Εκπαιδευτικοί: Νέος υπολογισμός της μισθοδοσίας από 1 Μαρτίου λόγω τροποποίησης φόρου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 1/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Δημοσκόπηση
Δημοσκόπηση MRB για Τέμπη: Απαισιόδοξοι 7 στους 10 Έλληνες για το πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής
Δημοσκόπηση MRB: Προς τα πού χάνουν ψηφοφόρους Νέα Δημοκρατία και ΣΥΡΙΖΑ
Δημοσκόπηση MRB για Τέμπη: Απαισιόδοξοι 7 στους 10 Έλληνες για το πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής