δασκάλα
Κανένα μεταπτυχιακό, κανένα διδακτορικό στο αποχετευτικό σύστημα του Βυζαντίου, καμιά χρυσοπληρωμένη εξ αποστάσεως επιμόρφωση με πιστοποιήσεις μέσω τεστ με ανοιχτές δίπλα τις απαντήσεις, κανένα τυπικό χαρτί δεν μπορεί να σε μεταμορφώσει από εκπαιδευτικό σε «δάσκαλο».

Κάθε τέσσερα χρόνια, σύμφωνα με το Σύνταγμα, γίνονται οι βουλευτικές εκλογές. Και ποδοπατώντας κάθε έννοια και κάθε λογική «συνέχειας της εκπαιδευτικής πολιτικής», με την αλλαγή κυβέρνησης «ξηλώνονται» όλα τα υψηλόβαθμα στελέχη εκπαίδευσης, για να αντικατασταθούν με «αξιοκρατικές» διαδικασίες από «ημέτερους», αποσύρονται τα παλιά σχολικά βιβλία και τυπώνονται πυρετωδώς νέα, αλλάζουν τα προγράμματα σπουδών και η εκπαιδευτική πολιτική εν γένει.

Στο πλαίσιο αυτό του «νέου» εκπαιδευτικού ξεκινήματος θα πρέπει να έχουμε εκπαιδευτικούς πειθήνιους, υπάκουους, συνεργάσιμους, «άριστους» ή για την ακρίβεια «αρεστούς» στους κυβερνώντες, για να εφαρμόσουν τη νέα εκπαιδευτική πολιτική. Εκπαιδευτικούς που δεν θα τολμούν να αμφισβητήσουν τις κυβερνητικές, εκπαιδευτικές -και όχι μόνο- πολιτικές, δεν θα ξεσηκώνονται με απεργίες, διαδηλώσεις, διαμαρτυρίες και διεκδικήσεις μιας πραγματικά δημόσιας, δωρεάν και ουσιαστικής παιδείας.

Δεν θα «επαναστατούν» ούτε θα αντιτίθενται σε ιδιωτικοποιήσεις πανεπιστημίων, κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου, είσοδο χορηγών στα σχολεία, υποχρηματοδότηση της δημόσιας παιδείας, αξιολόγηση-κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων. Και μόνο με την απειλή και την δαμόκλειο σπάθη της αξιολόγησης νομίζουν οι ιθύνοντες ότι αυτό είναι εφικτό. Το δήλωσε άλλωστε -εμμέσως πλην σαφώς- ο υπουργός  Εσωτερικών κ. Βορίδης, όταν ζήτησε λίστα με όσους δημοσίους υπαλλήλους συμμετείχαν στην γενική απεργία-διαμαρτυρία για το έγκλημα στα Τέμπη, για να αξιοποιηθεί «στην επαναξιολόγηση των δημόσιων πολιτικών».

 Έτσι, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα ακολουθήσει όλες τις μεγάλες, αθλητικές διοργανώσεις που γίνονται κάθε τέσσερα χρόνια: τους ολυμπιακούς αγώνες, το Μουντιάλ, το Ευρωμπάσκετ. Και πράγματι, για μια μερίδα εκπαιδευτικών θα είναι μια κούρσα 100 μέτρων -αντί για ένας μαραθώνιος που οφείλει να είναι η εκπαιδευτική διαδικασία: μια εβδομάδα περίπου πριν τον ερχομό του αξιολογητή στην τάξη, θα ψάχνουν πυρετωδώς στο διαδίκτυο να αντιγράψουν οποιαδήποτε «καινοτόμα» διδακτική -αυτήν που μέχρι τώρα αρνιούνταν να εφαρμόσουν μετά βδελυγμίας, γιατί «παλιά μόνο μαθαίναμε σωστά, με τον παραδοσιακό μονόλογο του καθηγητή κι όχι με αυτές τις μοντέρνες βλακείες», θα τσεκάρουν το internet και τα laptopς του σχολείου για να μπορέσουν να «χώσουν» στο μάθημα και λίγο Τ.Π.Ε., θα βρουν ψηφιακά παιχνιδάκια για να κάνουν την μάθηση περισσότερο «παιγνιώδη», θα καθαρογράψουν ένα εκτενέστατο και αναλυτικότατο σχέδιο μαθήματος, (και θα «πιαστεί» και το χέρι τους, γιατί πέρα από τα διαγωνίσματα στους μαθητές δεν έχουν εξασκηθεί  στο να οργανώνουν και να σχεδιάζουν καθημερινά το δικό τους μάθημα), θα το «προβάρουν» όσες φορές χρειαστεί στους ταλαίπωρους μαθητές, για να τον βγάλουν «ασπροπρόσωπο» την ημέρα της κρίσης.

Κι όταν έρθει εκείνη η μέρα, θα πάνε πρώτα κομμωτήριο (οι γυναίκες), θα ξυριστούν (οι άντρες) - αν και τίποτα δεν αποκλείει να συμβεί και το αντίστροφο- θα ντυθούν ευπρεπώς αλλά μοντέρνα («τάξη και ηθική» styling αλλά με πινελιές «καινοτόμας» μοντερνιάς ), θα αντικαταστήσουν το  ξινό και σκυθρωπό μούτρο τους με το οποίο συνήθως ειρωνεύονται, προσβάλλουν, αποθαρρύνουν και πετούν έξω από την τάξη τους μαθητές, με ένα διάπλατο, γλυκύτατο χαμόγελο αγάπης και συγκατάβασης, που θα αγκαλιάζει σαν τα ζεστά φτερά της κλώσας όλους ανεξαιρέτως τους μαθητές, θα καταπιούν και τσάι με μπόλικο μέλι να γλυκάνουν την -συνήθως τσιριχτή- φωνή τους, σαν τον λύκο με τα κατσικάκια, και κυρίως θα εξασκηθούν στην τέχνη της κολακείας και στην γυμναστική άσκηση της επίκυψης : «Μάλιστα, κύριε σύμβουλε! Ω, πόσο σωστή και εύστοχη  η παρατήρησή σας, κύριε σύμβουλε! Πώς μπορώ να βελτιωθώ, πολυχρονεμένε μου, κύριε σύμβουλε; Σας ευχαριστώ, μου αρέσουν οι παρατηρήσεις, διορθώνομαι! Σας αρέσουν τα θαλασσινά; Θα μας επιτρέψετε, σε όλο τον σύλλογο του σχολείου πρωτοστατούντος του διευθυντή μας, να σας ξεναγήσουμε αύριο στο όμορφο νησί μας και να σας κεράσουμε ολόφρεσκα θαλασσινά και καλοψημένους αστακούς, μια και ήρθατε τόσο ταξίδι μέχρι εδώ!» (το έκαναν άλλωστε και κάποια άλλα σχολεία -στα πλαίσια της φιλοξενίας και της καλής τους της καρδιάς- και με τον συντονιστή εκπαιδευτικού έργου, όταν ήρθε να αξιολογήσει τις δράσεις του σχολείου τους και πολύ-πολύ το εκτίμησε ο χριστιανός, όπως φάνηκε και στην τελική  βαθμολόγησή του! )

Και μετά την γαριδοκατάνυξη και τις καινοτόμες, «στημένες» υποδειγματικές διδασκαλίες, ο αξιολογητής θα φύγει, θα ξεκουραστούν επιτέλους και οι κατάκοποι αξιολογούμενοι, έχοντας αποδείξει επαρκώς την «αριστεία» τους και θα επιστρέψουν στις παλιές, κίτρινες και φθαρμένες σημειώσεις τους και στις ακόμα πιο μουντές και φθαρμένες παιδαγωγικές τους. Άλλωστε, η μέρα της «κρίσης» θα αργήσει τέσσερα χρόνια να ξανάρθει. Σαν τα δίσεκτα έτη. Τι κι αν στο ενδιάμεσο μπορεί ο καθηγητής να πάθει άνοια και μαλάκυνση (ειδικά με το νέο συνταξιοδοτικό) και να σέρνει τον καθετήρα του στην έδρα, τι κι αν μπορεί οι μαθητές να χασμουριούνται θανάσιμα μόλις πατά το πόδι του στην τάξη, τι κι αν χρυσοπληρώνουν το απόγευμα φροντιστήρια, γιατί δεν καταλαβαίνουν «Χριστό» μαζί του ή -ακόμα χειρότερα- χρυσοπληρώνουν σε ιδιαίτερα τον ίδιο, γιατί το εξατομικευμένο, ιδιωτικό μάθημά του δεν έχει καμία σχέση με το ομαδικό μάθημα στην «πλέμπα». (Α, το καλό κοστίζει! Δεν θα γίνουν και όλοι οι μαθητές «άριστοι» στο τσάμπα!)-  εκείνος πλέον θα είναι «άριστος» και με την υπουργική βούλα!

«Και τα αντικειμενικά προσόντα;» θα μου πεις. Κανένα μεταπτυχιακό, κανένα διδακτορικό στο αποχετευτικό σύστημα του Βυζαντίου, καμιά χρυσοπληρωμένη εξ αποστάσεως επιμόρφωση με πιστοποιήσεις μέσω τεστ με ανοιχτές δίπλα τις απαντήσεις, κανένα τυπικό χαρτί δεν μπορεί να σε μεταμορφώσει από εκπαιδευτικό σε «δάσκαλο». Αν δεν φλέγεσαι από αγάπη για τα παιδιά, αν δεν εμφορείσαι ο ίδιος από πάθος και ενθουσιασμό όχι για την διδασκαλία, αλλά για την μάθηση, αν το όνειρό σου δεν είναι να διδάξεις μόνο την δοτική και τα συνημίτονα αλλά να ενσταλάξεις στις εφηβικές ψυχές τα ανθρωπιστικά ιδεώδη και το όραμα ενός δικαιότερου και ομορφότερου κόσμου, αν δεν φλέγεσαι ο ίδιος και δεν αγωνίζεσαι -με όποιο κόστος- γι’ αυτό το όραμα, αν δεν ξενυχτάς ατέλειωτες ώρες προσπαθώντας να βρεις νέους τρόπους να γίνεις καλύτερος και πιο αποτελεσματικός στο διδακτικό σου έργο, αν δεν βασανίζεσαι και δεν υποφέρεις κάθε φορά που δεν καταφέρνεις να εμπνεύσεις και να κινητοποιήσεις- έστω και στο ελάχιστο- έναν μαθητή, αν δεν αδημονείς κάθε μέρα να αντιμετωπίσεις τις προκλήσεις και την γοητεία της σχολικής τάξης,   τότε μάλλον δεν αξίζει να λέγεσαι δάσκαλος. Εκπαιδευτής, ίσως.  Αλλά, ακόμα κι αν ανήκεις σε αυτή την κατηγορία, μην ανησυχείς. Είπαμε. Κάθε τέσσερα χρόνια θα δίνεις με επιτυχία το 45λεπτο show σου. Μετά, κοιμού εν ειρήνη! Κανείς δεν θα ταράξει την γαλήνη σου…

Μόνο που το όραμα για το σχολείο που ονειρευόμαστε, το όραμα για καλύτερους εκπαιδευτικούς και καλύτερη εκπαίδευση δεν μπορεί να χωρέσει ούτε στον ύπνο σου ούτε στα 45 λεπτά ενός στημένου σόου κάθε 4 χρόνια. Κατάλαβες, τώρα, συνάδελφε, γιατί έκανα απεργία για την αξιολόγηση, ενώ εσύ- ο νεοδιόριστος, που αξιολογείσαι και πρώτος- διατράνωνες την επιθυμία σου να αξιολογηθείς όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, μια και είσαι «καθηγηταράς και με 2 διδακτορικά!»;. Κατάλαβες, τώρα συνάδελφε, γιατί συμμετέχω στην απεργία-αποχή από την αξιολόγηση; Πάντως, σίγουρα όχι επειδή είμαι φυγόπονος, τεμπέλης, ανεπαρκής και φοβάμαι να κριθώ. Δεν θα σου πω το κοινότυπο, ότι με κρίνουν κάθε μέρα οι μαθητές μου, γιατί φαντάζομαι ότι ποτέ σου δεν τόλμησες να μοιράσεις ανώνυμα φύλλα αξιολόγησης του δικού σου μαθήματος στους μαθητές σου. Θα σου πω όμως ότι με κρίνει κάθε μέρα η συνείδησή μου. Και η αξιοπρέπειά μου. Και η δεοντολογία του λειτουργήματος,  που επέλεξα να υπηρετήσω και αγάπησα.  Ή μήπως για σένα είναι μόνο επάγγελμα;

 

Η Φλωριανού Ελένη, εκπαιδευτικός

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σοκ από τον θάνατο 18χρονης κοπέλας

Πιστοποίηση Ιταλικών εύκολα και πολύ άμεσα για ΑΣΕΠ - Τέλος χρόνου 24/2

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

νέα από το Ethnos logo

σχετικά άρθρα

ΤΕΜΠΗ
ΠΟΣΕΕΠΕΑ: «Όλοι και όλες στην 24ωρη γενική απεργία της 28ης του Φλεβάρη»
«Ένα χρόνο μετά το έγκλημα των Τεμπών που στοίχισε τη ζωή 57 συνανθρώπων μας, οφείλουμε ξανά να κλείσουμε τα σχολεία της Αττικής»
ΠΟΣΕΕΠΕΑ: «Όλοι και όλες στην 24ωρη γενική απεργία της 28ης του Φλεβάρη»
Υπουργείο Παιδείας - ΥΠΑΙΘ
Πιερρακάκης: Εγκύκλιος για τον τρόπο υπολογισμού οργανικών κενών στην Πρωτοβάθμια
Προθεσμία έως 14 Μαρτίου στους Διευθυντές Εκπαίδευσης να δηλώσουν κενά και πλεονάσματα προσωπικού
Πιερρακάκης: Εγκύκλιος για τον τρόπο υπολογισμού οργανικών κενών στην Πρωτοβάθμια
ιεπ
ΙΕΠ: Κονδύλι 12.000€ για προμήθεια ακουστικών ενόψει αξιολόγησης στην Ξένη Γλώσσα στον διαγωνισμό PISA 2025
Αντικείμενο του έργου του Αναδόχου είναι η προμήθεια εξοπλισμού και η αποστολή του στις σχολικές μονάδες για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών της...
ΙΕΠ: Κονδύλι 12.000€ για προμήθεια ακουστικών ενόψει αξιολόγησης στην Ξένη Γλώσσα στον διαγωνισμό PISA 2025