Thumbnail
«Έτσι όπως έχει δομηθεί το σύστημα, παράγουμε επιστημονικά αναλφάβητους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το μέλλον μας»

Στο άρθρο με τίτλο «Μετεξεταστέοι στα θετικά μαθήματα», στην Καθημερινή της 23/08 τρέχοντος, ο Απόστολος Λακασάς δημοσιοποιεί στατιστικά στοιχεία σχετικά με τις επιδόσεις των μαθητών της Α’ και Β’ Λυκείου.

Σύμφωνα με αυτά, «κατά τις φετινές προαγωγικές εξετάσεις των μαθητών της Α΄ και της Β΄ Λυκείου, πάνω από 10 έγραψε το 51,9% των μαθητών στην Άλγεβρα, στη Γεωμετρία το 52,52%, στη Φυσική το 52,6% και στη Χημεία το 55,15%. Καλύτερα είναι τα ποσοστά στα βασικά μαθήματα των ανθρωπιστικών επιστημών και των επιστημών υγείας. Στην Ιστορία το 62,05% των μαθητών βαθμολογήθηκε πάνω από 10, στη Βιολογία το 69,20%, το 72,82% στα Αρχαία και το 77,54% στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία.»

Τα στοιχεία, όπως παρουσιάζονται έχουν ελλείψεις, και δεν μπορεί να αποτυπωθεί με σαφήνεια η συνολική εικόνα. Για παράδειγμα, το ΙΕΠ επιμελώς αποφεύγει να δημοσιοποιήσει τα στατιστικά στοιχεία των θεμάτων που κληρώθηκαν και ποια επέλεξαν οι εκπαιδευτικοί από την τριπλή κλήρωση. 

Όμως, η ουσία για τη Φυσική, που αποτελεί και το ιδιαίτερο ενδιαφέρον μας απεικονίζεται ικανοποιητικά και επαληθεύει την εικόνα, που τελικά βλέπουμε με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο και στο διαγωνισμό των Πανελλαδικών: το μοντέλο που διδάσκεται η Φυσική -και γενικότερα οι θετικές επιστήμες- στη Μέση Εκπαίδευση, είναι αποτυχημένο παταγωδώς. Οι κατά περιόδους παρεμβάσεις του  Υπουργείου Παιδείας και του ΙΕΠ όχι μόνο δεν «συγκρατούν» την πτώση, αλλά την επιταχύνουν

Ο απηρχαιωμένος και αδιάφορος τρόπος που προσεγγίζουν τα σχολικά εγχειρίδια τη Φυσική, η απουσία εργαστηριακών ωρών, η αναχρονιστική και ξεπερασμένη διδακτέα ύλη, η έμφαση στη μαθηματικοποίηση και στην εκμάθηση τεχνικών επίλυσης προβλεπόμενων προβλημάτων  και  όχι στην ουσία της Φυσικής, η τεράστια και χωρίς ειρμό διδακτέα ύλη, χωρίς κλιμάκωση και συνέχεια, οι διαρκείς μειώσεις ωρών διδασκαλίας για λόγους συντεχνιακούς, μειώσεις που ουδέποτε τεκμηριώθηκαν από τους λήπτες των αποφάσεων, η ανάθεση του μαθήματος σε πολλές ειδικότητες, που δεν έχουν ιδιαίτερη επαφή με τη Φυσική (δεν είμαστε ενάντιοι στη β΄ ανάθεση, που λόγω της γεωμορφολογίας της Ελλάδας είναι αναπόφευκτη, αλλά δεν πρέπει να ελέγχεται εάν κάποιος μπορεί να διδάξει ένα αντικείμενο; και εννοείται ότι αυτό αφορά όλα τα μαθήματα), η ασφυκτική σύνδεση των μαθημάτων με τις εξετάσεις και τα διαγωνίσματα, η εκτός τόπου και χρόνου ΤΘΔΔ (έχουμε τοποθετηθεί κατ’ επανάληψη τόσο για τα λάθη όσο και για τις στρεβλώσεις που προκαλεί στο μάθημά μας) είναι μερικά εκ των αιτίων που οδηγούν το κορυφαίο μάθημα της Φυσικής από τη μία αποτυχία στην άλλη, στη Μέση Εκπαίδευση. 

Για όλα τα ανωτέρω έχουμε καταθέσει προτάσεις τόσο στο ΙΕΠ όσο και στο Υπουργείο Παιδείας. Δεν θα τις επαναλάβουμε τώρα. Απλώς, με τη δημοσιοποίηση αυτών των στατιστικών και παρά την προσπάθεια που γίνεται να λειανθούν οι προεξοχές και να εξωραϊστεί η εικόνα (ο αρθρογράφος προσπαθεί εντέχνως να αποπροσανατολίσει επιμένοντας στη σύγκριση με την τραγική εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων το 2014, που ούτε τότε η πολιτική ηγεσία κατανόησε τα αποτελέσματα της εφαρμογής της, και ας μη ξεχνάμε ότι σύμφωνα με το ΙΕΠ όλα πήγαν μια χαρά, κάτι που μόνον αυτό το βλέπει…), είναι ορατό και στους τυφλούς ότι απαιτείται άμεσα επαναπροσδιορισμός των εκπαιδευτικών μας προτεραιοτήτων στη Φυσική και γενικότερα στις Θετικές Επιστήμες στη Μέση Εκπαίδευση. Δεν προκαλεί προβληματισμό η πολύ μεγάλη απόσταση επιτυχίας μεταξύ των Μαθηματικών, Φυσικής και Χημείας, έναντι των υπολοίπων μαθημάτων; Με αυτά τα στατιστικά στοιχεία, κατά την άποψή μας, θα έπρεπε ήδη η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να έχει καλέσει την ηγεσία του ΙΕΠ για συζητήσεις και αναζήτηση λύσεων…

Έτσι όπως έχει δομηθεί το σύστημα, παράγουμε επιστημονικά αναλφάβητους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το μέλλον μας.  Τι άλλο, δηλαδή, πρέπει να συμβεί, για να αλλάξει η στάση και η νοοτροπία των ιθυνόντων έναντι της Φυσικής και των Θετικών Επιστημών; Οι ευθύνες για τις επιλογές τους, έναντι όλων, είναι βαρύτατες πλέον, μιας και γνωρίζουν τα προβλήματα και τους έχουν  κατατεθεί προτάσεις από τις Επιστημονικές Ενώσεις και φορείς. 
Περιμένουμε τη λογική αντίδραση.

* Η Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής
Δρακόπουλος Γρηγόρης
Εμμανουηλίδης Αριστείδης
Πετρόπουλος Μιχάλης

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα