Αρκετά έχουμε προσκολληθεί σε ένα ξεπερασμένο, συντηρητικό και παθητικό εκπαιδευτικό μοντέλο, αφοσιωμένο στους λάτρεις του χθες.

Τις ώρες που γράφεται αυτό το κείμενο όλος ο πολιτισμένος πλανήτης ασχολείται με το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb της NASA, και δικαίως. Θα αλλάξει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε το Σύμπαν και πολλές από τις δεδομένες αντιλήψεις μας θα τεθούν υπό αμφισβήτηση.

Όμως, σε έναν κόσμο που  κοιτάζει μπροστά, που διεκδικεί το μέλλον με όλο μεγαλύτερο πάθος και πόρους, υπάρχει ένα απομονωμένο γαλατικό χωριό, που εμμονικά είναι προσκολλημένο στο παρελθόν.

Το ωρολόγιο πρόγραμμα στην ελληνική μέση εκπαίδευση πρέπει να είναι από τα πλέον αναχρονιστικά στην Ευρώπη. Ένα πρόγραμμα που κοιτάζει μόνο προς τα πίσω, τόσο ως προς την παρεχόμενη γνώση όσο και ως προς τις διδακτικές μεθοδολογίες και πρακτικές. Είναι ενδεικτικό το παράδειγμα της Φυσικής, όπου αυτό το τραγικό συμπίλημα που λέγεται διδακτέα ύλη τελειώνει κάπου στο 19ο αιώνα! Μόνο που απευθυνόμαστε σε παιδιά με ταλέντα και ενδιαφέροντα δύο αιώνες μπροστά…

Είναι αδιανόητο ότι δεν προβλέπεται έστω και μια ώρα για την Αστρονομία, μέσα σε έξι χρόνια Μέσης Εκπαίδευσης, την εποχή που όλοι κοιτάζουν προς το διάστημα. Είναι αδιανόητο ότι το ωρολόγιο πρόγραμμα είναι πιο οπισθοδρομικό από εκείνο της δεκαετίας του 1980!

Δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό, πλέον, ένα ωρολόγιο πρόγραμμα προϊόν συμβιβασμών, τακτοποίησης των όσων μας περισσεύουν και ικανοποίησης των πιέσεων κάποιων με ισχυρότερες προσβάσεις στα εκάστοτε γραφεία.

Δεν μπορεί το ωρολόγιο πρόγραμμα να οργανώνεται σύμφωνα με την όποια εμμονή ή ιδεοληψία του καθενός.

Δεν μπορεί οι μαθητές να διδάσκονται παρωχημένη γνώση, να τους γεμίζουμε το πρόγραμμα με ό,τι προκύπτει, μόνο και μόνο για να δικαιολογείται το ωράριο κάποιων.

Δεν μπορεί να ζητείται από τους μαθητές ο παθητικός ρόλος του δέκτη, γιατί αυτό εξυπηρετεί μερικούς.  

Δεν είναι δυνατόν να έχουμε πληθώρα αντικειμένων, που αντιμετωπίζουν τη γνώση επιδερμικά, γιατί δεν προλαβαίνουμε αλλιώς.

Δεν μπορεί να ανατίθενται μαθήματα σε όποιον περνά έξω από την πόρτα της αίθουσας, γιατί κάτι πρέπει να κάνει και αυτός…

Δεν μπορεί το μοναδικό ζητούμενο της Μέσης Εκπαίδευσης να είναι οι Πανελλαδικοί διαγωνισμοί.

Δεν μπορεί το ζητούμενο να είναι τα διαγωνίσματα, και αυτά με έναν αποκρουστικό και απηρχαιωμένο τρόπο ελέγχου, που αποθεώνει την παπαγαλία και την απομνημόνευση τεχνικών επίλυσης.

Δεν μπορεί να μην έχουμε ξεκαθαρίσει ποιος είναι ο ρόλος της Μέσης Εκπαίδευσης, ποιος ο ρόλος των ΕΠΑΛ και των ΓΕΛ, εν έτει 2022.

Δεν μπορεί η εκπαίδευση να αντιμετωπίζεται ως παράρτημα του ΟΑΕΔ και όλοι να θέλουν να ενταχθούν σε αυτήν, γιατί μαστίζει η ανεργία.

Τα αποτελέσματα τoυ διαγωνισμού PISA αλά ελληνικά δεν έδειξαν τίποτα καινούργιο και μάλλον εξωραΐζουν την πραγματικότητα. PISA χωρίς θετικές επιστήμες δεν είναι PISA και υποκρύπτει σκοπιμότητες.  Εξάλλου, για εμάς είναι άχρηστα, από τη στιγμή που έχουμε το πληρέστερο και πλέον αξιόπιστο στατιστικό δείγμα, τις πανελλαδικές. Μόνο όσοι εθελοτυφλούν ή ενδιαφέρονται για συντεχνιακά συμφέροντα (και είναι πολλοί…) αξιολογούν θετικά τα όσα συμβαίνουν. Αλήθεια, έψαξαν ποτέ οι ιθύνοντες εάν μία από τις αιτίες της αποτυχίας  είναι η αδιαφορία και η ανία που προκαλεί το σχολικό πρόγραμμα στα παιδιά;

Το εκπαιδευτικό μας σύστημα δε χρειάζεται απλώς «ρεκτιφιέ». Χρειάζεται κτίσιμο από την αρχή.

Αρκετά ταλαιπωρούμε τους πάντες. Ας ξεκινήσουμε με ηρεμία και συζήτηση το κτίσιμο της Μέσης Εκπαίδευσης από κάτω προς τα πάνω. Θεμελιώνοντας ένα σύγχρονο ωρολόγιο πρόγραμμα, που θα ανταποκρίνεται στα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των μαθητών του 21ου αιώνα. Δεν αρκεί μια απλή αλλαγή εγχειριδίων.

Αρκετά έχουμε προσκολληθεί σε ένα ξεπερασμένο, συντηρητικό και παθητικό εκπαιδευτικό μοντέλο, αφοσιωμένο στους λάτρεις του χθες. Καιρός να κοιτάξουμε το σήμερα και κυρίως το αύριο.

 

Η Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής

Δρακόπουλος Γρηγόρης

Εμμανουηλίδης Αριστείδης

Πετρόπουλος Μιχάλης

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός: Οι πρώτες 227 ειδικότητες και η ύλη

Ανακοινώθηκε για Μάρτιο ο Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ - Αιτήσεις εδώ για προετοιμασία

Νέο σύστημα διορισμών Εκπαιδευτικών: Tο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ που μοριοδοτεί και στους 2 ΠΙΝΑΚΕΣ

Παν.Πατρών: Υποτροφίες σε Μεταπτυχιακά Ειδικής Αγωγής και Διαπολιτισμικής - Αιτήσεις μέσω alfavita.gr

ΑΣΕΠ: Το ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΟ στην Ελλάδα online Lower - Proficiency για Ενήλικες σε 2 ημέρες Μόνο 111 ευρώ

Απαραίτητο τυπικό προσόν ECDL - Πιστοποίηση Υπολογιστών μόνο με 95 ευρώ

νέα από το Ethnos logo

σχετικά άρθρα

ΥΠΕΞ για Τουρκία – Λιβύη: Η Ελλάδα θα υπερασπιστεί τα κυριαρχικά της δικαιώματα
Το ΥΠΕΞ σημειώνει ότι η Αθήνα παρακολουθεί ιδιαίτερα στενά τις εξελίξεις στη Λιβύη και τονίζει ότι η Ελλάδα έχει κυριαρχικά δικαιώματα στην περιοχή,...
ΥΠΕΞ για Τουρκία – Λιβύη: Η Ελλάδα θα υπερασπιστεί τα κυριαρχικά της δικαιώματα
kakokairia_vroxi
Καιρός: Συνεχίζεται η πτώση της θερμοκρασίας - Πιθανότητα βροχών στην Αττική
Τοπικές βροχές αύριο κυρίως στα ανατολικά ηπειρωτικά και στο Βόρειο Αιγαίο με τη θερμοκρασία σε πτώση
Καιρός: Συνεχίζεται η πτώση της θερμοκρασίας - Πιθανότητα βροχών στην Αττική
Χανιά: Συνελήφθησαν ξανά οι 2 κατηγορούμενοι για τη δολοφονία στο Σφηνάκι
Ανατροπή στην υπόθεση της στυγερής δολοφονίας στο Σφηνάρι - Συνελήφθησαν ξανά αν και είχαν αθωωθεί δύο φορές
Χανιά: Συνελήφθησαν ξανά οι 2 κατηγορούμενοι για τη δολοφονία στο Σφηνάκι