Το αναχρονιστικό πρόγραμμα σπουδών στη Μέση Εκπαίδευση
Αρκετά έχουμε προσκολληθεί σε ένα ξεπερασμένο, συντηρητικό και παθητικό εκπαιδευτικό μοντέλο, αφοσιωμένο στους λάτρεις του χθες.

Τις ώρες που γράφεται αυτό το κείμενο όλος ο πολιτισμένος πλανήτης ασχολείται με το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb της NASA, και δικαίως. Θα αλλάξει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε το Σύμπαν και πολλές από τις δεδομένες αντιλήψεις μας θα τεθούν υπό αμφισβήτηση.

Όμως, σε έναν κόσμο που  κοιτάζει μπροστά, που διεκδικεί το μέλλον με όλο μεγαλύτερο πάθος και πόρους, υπάρχει ένα απομονωμένο γαλατικό χωριό, που εμμονικά είναι προσκολλημένο στο παρελθόν.

Το ωρολόγιο πρόγραμμα στην ελληνική μέση εκπαίδευση πρέπει να είναι από τα πλέον αναχρονιστικά στην Ευρώπη. Ένα πρόγραμμα που κοιτάζει μόνο προς τα πίσω, τόσο ως προς την παρεχόμενη γνώση όσο και ως προς τις διδακτικές μεθοδολογίες και πρακτικές. Είναι ενδεικτικό το παράδειγμα της Φυσικής, όπου αυτό το τραγικό συμπίλημα που λέγεται διδακτέα ύλη τελειώνει κάπου στο 19ο αιώνα! Μόνο που απευθυνόμαστε σε παιδιά με ταλέντα και ενδιαφέροντα δύο αιώνες μπροστά…

Είναι αδιανόητο ότι δεν προβλέπεται έστω και μια ώρα για την Αστρονομία, μέσα σε έξι χρόνια Μέσης Εκπαίδευσης, την εποχή που όλοι κοιτάζουν προς το διάστημα. Είναι αδιανόητο ότι το ωρολόγιο πρόγραμμα είναι πιο οπισθοδρομικό από εκείνο της δεκαετίας του 1980!

Δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό, πλέον, ένα ωρολόγιο πρόγραμμα προϊόν συμβιβασμών, τακτοποίησης των όσων μας περισσεύουν και ικανοποίησης των πιέσεων κάποιων με ισχυρότερες προσβάσεις στα εκάστοτε γραφεία.

Δεν μπορεί το ωρολόγιο πρόγραμμα να οργανώνεται σύμφωνα με την όποια εμμονή ή ιδεοληψία του καθενός.

Δεν μπορεί οι μαθητές να διδάσκονται παρωχημένη γνώση, να τους γεμίζουμε το πρόγραμμα με ό,τι προκύπτει, μόνο και μόνο για να δικαιολογείται το ωράριο κάποιων.

Δεν μπορεί να ζητείται από τους μαθητές ο παθητικός ρόλος του δέκτη, γιατί αυτό εξυπηρετεί μερικούς.  

Δεν είναι δυνατόν να έχουμε πληθώρα αντικειμένων, που αντιμετωπίζουν τη γνώση επιδερμικά, γιατί δεν προλαβαίνουμε αλλιώς.

Δεν μπορεί να ανατίθενται μαθήματα σε όποιον περνά έξω από την πόρτα της αίθουσας, γιατί κάτι πρέπει να κάνει και αυτός…

Δεν μπορεί το μοναδικό ζητούμενο της Μέσης Εκπαίδευσης να είναι οι Πανελλαδικοί διαγωνισμοί.

Δεν μπορεί το ζητούμενο να είναι τα διαγωνίσματα, και αυτά με έναν αποκρουστικό και απηρχαιωμένο τρόπο ελέγχου, που αποθεώνει την παπαγαλία και την απομνημόνευση τεχνικών επίλυσης.

Δεν μπορεί να μην έχουμε ξεκαθαρίσει ποιος είναι ο ρόλος της Μέσης Εκπαίδευσης, ποιος ο ρόλος των ΕΠΑΛ και των ΓΕΛ, εν έτει 2022.

Δεν μπορεί η εκπαίδευση να αντιμετωπίζεται ως παράρτημα του ΟΑΕΔ και όλοι να θέλουν να ενταχθούν σε αυτήν, γιατί μαστίζει η ανεργία.

Τα αποτελέσματα τoυ διαγωνισμού PISA αλά ελληνικά δεν έδειξαν τίποτα καινούργιο και μάλλον εξωραΐζουν την πραγματικότητα. PISA χωρίς θετικές επιστήμες δεν είναι PISA και υποκρύπτει σκοπιμότητες.  Εξάλλου, για εμάς είναι άχρηστα, από τη στιγμή που έχουμε το πληρέστερο και πλέον αξιόπιστο στατιστικό δείγμα, τις πανελλαδικές. Μόνο όσοι εθελοτυφλούν ή ενδιαφέρονται για συντεχνιακά συμφέροντα (και είναι πολλοί…) αξιολογούν θετικά τα όσα συμβαίνουν. Αλήθεια, έψαξαν ποτέ οι ιθύνοντες εάν μία από τις αιτίες της αποτυχίας  είναι η αδιαφορία και η ανία που προκαλεί το σχολικό πρόγραμμα στα παιδιά;

Το εκπαιδευτικό μας σύστημα δε χρειάζεται απλώς «ρεκτιφιέ». Χρειάζεται κτίσιμο από την αρχή.

Αρκετά ταλαιπωρούμε τους πάντες. Ας ξεκινήσουμε με ηρεμία και συζήτηση το κτίσιμο της Μέσης Εκπαίδευσης από κάτω προς τα πάνω. Θεμελιώνοντας ένα σύγχρονο ωρολόγιο πρόγραμμα, που θα ανταποκρίνεται στα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των μαθητών του 21ου αιώνα. Δεν αρκεί μια απλή αλλαγή εγχειριδίων.

Αρκετά έχουμε προσκολληθεί σε ένα ξεπερασμένο, συντηρητικό και παθητικό εκπαιδευτικό μοντέλο, αφοσιωμένο στους λάτρεις του χθες. Καιρός να κοιτάξουμε το σήμερα και κυρίως το αύριο.

 

Η Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής

Δρακόπουλος Γρηγόρης

Εμμανουηλίδης Αριστείδης

Πετρόπουλος Μιχάλης

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα