Κορονοϊός: Καταλυτικές συνέπειες των περιοριστικών μέτρων στα δικαιώματα των παιδιών στην Ελλάδα
Σύμφωνα με Έκθεση της UNICEF και του Συνηγόρου του Πολίτη:  Στην εκπαίδευση, η διδακτική ύλη και η διδασκαλία δεν φαίνεται να προσαρμόστηκαν αρκετά ικανοποιητικά στις ανάγκες της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης

Σοβαρές επιπτώσεις στην εκπαίδευση, την ψυχική υγεία, αλά και μέσα στις οικογένειες, έχει προκαλέσει η πανδημία στα ελληνόπουλα, όπως διαπιστώνει έρευνα της Unicef και του Συνηγόρου του Πολίτη.

Το Γραφείο της UNICEF στην Ελλάδα και ο Συνήγορος του Πολίτη παρουσίασαν την Τρίτη, 12 Απριλίου, στο Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων την έκθεση «Οι επιπτώσεις των περιοριστικών μέτρων COVID-19 στα Δικαιώματα του Παιδιού».  

H έρευνα στην οποία βασίζεται η έκθεση εκπονήθηκε το 2021 παράλληλα σε 13 χώρες. Στην Ελλάδα, εκπονήθηκε από το Συνήγορο του Πολίτη σε συνεργασία με το Γραφείο της UNICEF στην Ελλάδα και βασίστηκε ιδίως στην ανάλυση στοιχείων που συλλέχθηκαν μέσω ερωτηματολογίων που διανεμήθηκαν ηλεκτρονικά σε παιδιά, γονείς, εκπαιδευτικούς και άλλους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στο πεδίο της παιδικής προστασίας, καθώς και σε σχετική βιβλιογραφία, νομοθεσία και νομολογία  με αναφορά στα μέτρα που θεσμοθετήθηκαν την περίοδο Μαρτίου 2020 - Φεβρουαρίου 2021.  Σχετικά με τα ερωτηματολόγια, επισημαίνεται ότι απευθύνονταν σε παιδιά διαφορετικών βαθμίδων εκπαίδευσης, σε γονείς/κηδεμόνες και σε επαγγελματίες. Στη μελέτη συμμετείχαν 863 άτομα, εκ των οποίων 361 ήταν παιδιά, 56% κορίτσια και 44% αγόρια. 

Περαιτέρω, στις επί μέρους θεματικές (εκπαίδευση, ψυχική υγεία, ενδοοικογενειακή βία) αξιοποιήθηκαν τα πρακτικά και οι συστάσεις που προέκυψαν από τη διαβούλευση της Ομάδας Εφήβων Συμβούλων του Συνηγόρου του Πολίτη που εργάστηκε εντατικά στα ζητήματα των επιπτώσεων των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας, καθώς επίσης -στο σκέλος της εξέτασης της θεματικής της εκπαίδευσης- και το πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη με τίτλο «Εκπαιδευτική ένταξη παιδιών που διαβιούν σε Δομές και ΚΥΤ του Υπουργείου Μετανάστευσης & Ασύλου» που δημοσιεύθηκε τον Απρίλιο του 2021.

Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν με σαφήνεια ότι, στους τομείς της εκπαίδευσης, της ψυχικής υγείας αλλά και της ενδοοικογενειακής βίας, τα περιοριστικά μέτρα για την διαχείριση και αντιμετώπιση της πανδημίας δημιούργησαν σειρά προκλήσεων που επηρέασαν σημαντικά την ζωή και την υγεία των παιδιών. 

Τηλεκπαίδευση: Δεν προσαρμόστηκε η ύλη

  Στην εκπαίδευση, η διδακτική ύλη και η διδασκαλία δεν φαίνεται να προσαρμόστηκαν αρκετά ικανοποιητικά στις ανάγκες της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ενώ φαίνεται να υπήρξε ανάγκη για  συνολικά μια πιο διαδραστική και βιωματική προσέγγιση για τα παιδιά. Επίσης  παρατηρήθηκε αποκλεισμός μαθητριών και μαθητών από την εκπαίδευση, καθώς δεν είχαν την υλικοτεχνική υποδομή ή τις απαραίτητες τεχνικές γνώσεις για να την αξιοποιήσουν. Ταυτόχρονα, οι εκπαιδευτικοί δεν έλαβαν την κατάλληλη υποστήριξη, προκειμένου να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες και τις ανάγκες που προέκυψαν από αυτές. Η περιορισμένη διαβούλευση με μαθητικές κοινότητες καθ’ όλη τη διάρκεια εφαρμογής του μέτρου της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης, ενίσχυσε το αίσθημα αποκλεισμού των μαθητριών και μαθητών από τη διαδικασία λήψης αποφάσεων που τα αφορούν, ενώ περισσότερο φαίνεται να επηρεάστηκαν τα πιο ευάλωτα παιδιά (Pομά, μεταναστευτικού/προσφυγικού προφίλ, με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες κ.ά.).

Ψυχολογική πίεση

Στην ψυχική υγεία, η  έλλειψη   άμεσης   επαφής   με   φίλους και  συμμαθητές οδήγησε  σε  αλλαγές  στη συμπεριφορά   των   παιδιών,   τα   οποία   ένιωθαν περισσότερο  άγχος  και  εκδήλωναν  προβλήματα συμπεριφοράς, ενώ η  ψυχολογική  πίεση  στα  παιδιά  αυξήθηκε  σημαντικά από την έναρξη των μέτρων της πανδημίας, ιδιαίτερα μετά  το  κλείσιμο  των  σχολείων.  Παράλληλα,  η πρόσβαση των παιδιών σε υπηρεσίες παιδικής ψυχικής υγείας ήταν δυσκολότερη, με περίπου 9 στους 10 γονείς να αναγνωρίζουν ότι τα παιδιά τους αντιμετώπισαν προκλήσεις στο πεδίο της ψυχικής υγείας, χωρίς ωστόσο να ζητούν βοήθεια από ειδικούς.  

Σε σχέση με την ενδοοικογενειακή βία επισημάνθηκε, μεταξύ άλλων, η αδυναμία έγκαιρης αναγνώρισης των ενδείξεων σε περιόδους αναστολής λειτουργίας των σχολείων λόγω της διακοπής της επαφής ανάμεσα σε παιδιά και εκπαιδευτικούς, της κοινωνικής αποστασιοποίησης και της περιορισμένης δυνατότητας των παιδιών να ζητήσουν βοήθεια, ενώ αναδείχθηκε περαιτέρω η ανάγκη ενίσχυσης των κοινωνικών υπηρεσιών, ώστε σε συνεργασία με τις σχολικές μονάδες να εντοπίζουν εγκαίρως τις οικογένειες που αντιμετωπίζουν αυξημένες προκλήσεις.

«Είναι σημαντικό να θεσμοθετηθούν διαδικασίες που θα αξιολογούν την επίδραση στα δικαιώματα των παιδιών όχι μόνο για να διασφαλίζεται ότι τα σχέδια νόμου δεν επιδρούν αρνητικά στα δικαιώματα των παιδιών, αλλά και για να προωθούν το βέλτιστο συμφέρον τους», δήλωσε ο Εκπρόσωπος του Γραφείου της UNICEF στην Ελλάδα, κος Luciano Calestini.

Στο σταυροδρόμι μεγάλων αλλαγών

Η Boηθός Συνήγορος του Πολίτη για τα Δικαιώματα του Παιδιού, κα Θεώνη Κουφονικολάκου επίσης δήλωσε: «Είμαστε στο σταυροδρόμι μεγάλων αλλαγών. Τα βαθιά τραύματα της πανδημίας, εσχάτως ο πόλεμος στην Ουκρανία και η νέα διαφαινόμενη οικονομική κρίση πιθανά θα οδηγήσουν, σε αύξηση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού και επομένως σε νέες πολυσχιδείς και μη εύκολα αναστρέψιμες παραβιάσεις των δικαιωμάτων των παιδιών

Στην εκδήλωση, την οποία συντόνισε η κα Σοφία Παπαρσένη, μέλος της Ομάδας Εφήβων Συμβούλων 2021 του Συνηγόρου του Πολίτη, απεύθυνε χαιρετισμό  η Υφυπουργός Υγείας κα Ζωή Ράπτη, ο Συνήγορος του Πολίτη κος Ανδρέας Ποττάκης και ο Εκπρόσωπος της UNICEF στην Ελλάδα κος Luciano Calestini.  Την μεθοδολογία της έκθεσης παρουσίασε ο Δρ. Αντώνιος Κουρουτάκης,  Επίκουρος Καθηγητής του Πανεπιστημίου IE της Μαδρίτης και εξωτερικός συνεργάτης του γραφείου της UNICEF στην Ελλάδα για την εκπόνηση της έκθεσης.

Η Boηθός Συνήγορος του Πολίτη για τα Δικαιώματα του Παιδιού, κα Θεώνη Κουφονικολάκου, παρουσίασε τα βασικά ευρήματα και συστάσεις της έκθεσης και η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με την μορφή ανοιχτής συζήτησης σε πάνελ στο οποίο συμμετείχαν η κα Κουφονικολάκου, ο κος Κουρουτάκης και η κα Αντιγόνη Αγγελάκη, Υπεύθυνη Παιδικής Προστασίας του γραφείου της UNICEF απαντώντας σε συγκεκριμένες ερωτήσεις που τέθηκαν από την κα Σοφία Παπαρσένη και την κα Ροζίνα Μπέρτου, οι οποίες εκπροσώπησαν την Ομάδα Εφήβων Συμβούλων του Συνηγόρου του Πολίτη.

Μπορείτε να διαβάσετε την Έκθεση εδώ.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Γνωρίζετε τι σημαίνει «ωκύμορος» και «ωκυτόκια»;

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 15 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 15/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ekdromi.jpg
«Επικίνδυνη αποστολή» οι σχολικές εκδρομές για τους καθηγητές που συνοδεύουν
Οι καταστάσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι εκπαιδευτικοί είναι δύσκολες. Κανείς δεν τους καλύπτει, η ευθύνη είναι όλη δική τους.
«Επικίνδυνη αποστολή» οι σχολικές εκδρομές για τους καθηγητές που συνοδεύουν
panelladikes 2023
Πανελλαδικές 2024: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Οικονομία
Πανελλήνιες - πανελλαδικές 2024: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Οικονομία από τον Όμιλο Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης ΔΙΑΚΡΟΤΗΜΑ
Πανελλαδικές 2024: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Οικονομία
ypaith3.jpg
Υπουργείο Παιδείας: Eπανεξετάζουν τις εξαγγελίες περί μη εγγραφής μαθητών στα σχολεία αν οι γονείς δεν υπογράψουν τα καταστατικά...
Τώρα κατάλαβαν ότι η φοίτηση στην υποχρεωτική εκπαίδευση είναι...υποχρεωτική και δεν μπορεί να μην εγγραφεί σε σχολείο μαθητής μέχρι το Γυμνάσιο...
Υπουργείο Παιδείας: Eπανεξετάζουν τις εξαγγελίες περί μη εγγραφής μαθητών στα σχολεία αν οι γονείς δεν υπογράψουν τα καταστατικά...