Να ενταχθούν οι ώρες των προγραμμάτων στο διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών
Ανεφάρμοστες ιδέες, που συνήθως συνοδεύονται και από πομπώδεις εξαγγελίες.

Είναι αρκετά συνηθισμένη πρακτική να εξαγγέλλονται ή να εισάγονται ενδιαφέρουσες και πιθανώς χρήσιμες καινοτομίες στην εκπαίδευση, οι οποίες τελικά μένουν στα χαρτιά. Ανεφάρμοστες ιδέες, που συνήθως συνοδεύονται και από πομπώδεις εξαγγελίες.

Επανειλημμένως έχει διατυπωθεί ότι οι όμιλοι και τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων αποτελούν αναγκαία συμπληρώματα της γενικής παιδείας που λαμβάνουν οι μαθητές.

Τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων εισήχθησαν στην Μέση Εκπαίδευση προ ολίγων χρόνων, με ευοίωνες προοπτικές. Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές τα αγκάλιασαν. Δίνονταν οι δυνατότητες στους εμπλεκόμενους να εφαρμόσουν τη βιωματική μάθηση. Στην αρχή, οι ώρες που απασχολούνταν σε αυτά οι εκπαιδευτικοί προσμετρώνταν στο διδακτικό τους ωράριο. Ακολούθως, σταμάτησε η προσμέτρησή τους λόγω οικονομικών προβλημάτων και ζητημάτων διαχείρισης του προσωπικού. Και πάλι οι εκπαιδευτικοί «βάλανε πλάτη».

Και φθάνουμε στο σήμερα, όπου η πολιτεία ζητά από τους εκπαιδευτικούς να αναπτύξουν δράσεις στο πλαίσιο της αυτοξιολόγησης, δράσεις στο πλαίσιο της ατομικής τους εξέλιξης, προσέγγιση της διδασκαλίας με ερευνητική μέθοδο, συμμετοχή σε επιμορφώσεις λόγω νέων αναλυτικών προγραμμάτων, χρήση ανεστραμμένης τάξης κλπ. Αυξήθηκε ο φόρτος εργασίας κατά πολύ.  Διαρκώς μιλάμε -και ορθά- για  τον ανύπαρκτο ελεύθερο  χρόνο των μαθητών, αλλά αυτή είναι η νέα πραγματικότητα και για τους εκπαιδευτικούς.

Είναι άξιο απορίας πως μπορεί κάποιοι να φαντάζονται ότι η εκπαίδευση θα γίνει ποιοτικότερη, όταν ο εκπαιδευτικός «φορτώνεται» συνεχώς με νέες αρμοδιότητες και υποχρεώσεις, και μάλιστα χωρίς αποζημίωση ούτε για τα προσωπικά του έξοδα, έχοντας ελάχιστο ή και μηδαμινό χρόνο για ξεκούραση και ενασχόληση με τα προσωπικά του ενδιαφέροντα.

Η Πολιτεία οφείλει να συμπαραστέκεται στον εκπαιδευτικό. Κατανοούμε τις οικονομικές δυσκολίες που έχει το κράτος, θα μπορούσε όμως να εγκρίνει ανά διεύθυνση έναν αριθμό ομίλων ή προγραμμάτων, με αντίστοιχη μείωση του ωραρίου των εκπαιδευτικών.

Στα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα εισάγονται πολλές αλλαγές και ελάχιστες καινοτομίες. Υπάρχει πρόβλεψη ώστε σε κάθε σχολείο να υπάρχει βιβλιοθήκη με τα απαιτούμενα συγγράμματα; Δεν δύνανται όλοι οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές να ανταποκρίνονται στις οικονομικές απαιτήσεις μιας ενημερωμένης και επαρκούς προσωπικής βιβλιοθήκης ή του κόστους του εξοπλισμού που απαιτείται.  Τα υπάρχοντα συγγράμματα στις σχολικές βιβλιοθήκες είναι πλέον άχρηστα και δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν με βάση τα νέα αναλυτικά προγράμματα.

Ο εκπαιδευτικός πρέπει να στηριχθεί, να ενισχυθεί. Να εκσυγχρονίσει τον ψηφιακό του εξοπλισμό αλλά και να εμπλουτίσει την βιβλιοθήκη του, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στις σύγχρονες και αυξανόμενες απαιτήσεις. Δεν μπορεί να ζητώνται όλα να ικανοποιούνται με το γλίσχρο μισθό του. Ο μόνιμος και ο αναπληρωτής εκπαιδευτικός, που υπηρετεί μακριά από τον τόπο μόνιμης κατοικίας έχει προβλήματα επιβίωσης, που είναι γνωστά σε όλους εδώ και χρόνια και αδυνατεί αντικειμενικά να δώσει έστω και τα ελάχιστα για να συντηρήσει μια ενημερωμένη βιβλιοθήκη.

Οι καινοτομίες είναι πολύ ωραίες σε επίπεδο εξαγγελίας, αλλά πρέπει να είναι εφαρμόσιμες, να μην προκαλούν άγχη και να μην αντιμετωπίζονται ως δυσβάστακτα βάρη, που απομυζούν τον εκπαιδευτικό.

Πρέπει να προβλεφθεί άμεσα η μείωση διδακτικού ωραρίου κατά δύο ώρες, όπως ισχύει στα πρότυπα και πειραματικά, ώστε να μην καταντήσουν κενό γράμμα νόμου οι σχετικές διατάξεις και η όλη διαδικασία καταλήξει σε μια ανιαρή και ανούσια διεκπεραίωση, «για να βγει η υποχρέωση». Εξάλλου, δεν μπορεί η Πολιτεία να εφαρμόζει δύο μέτρα και δύο σταθμά για τις ίδιες υποχρεώσεις, στους ίδιους λειτουργούς!

Οι μαθητές μας χρειάζονται τη βιωματική μάθηση. Δεν μπορεί όμως το σχέδιο να προχωρήσει χωρίς στήριξη.

Εκτός αν το σχέδιο είναι «κάντε λίγο από όλα και τίποτα σωστά στο τέλος». Οπότε, δεν έχει νόημα η όποια συζήτηση…

 

Η  Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής
Δρακόπουλος Γρ.
Εμμανουηλίδης Αρ.
Πετρόπουλος Μιχ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

blackboard-μαζί-για-την-εκπαίδευση
ΙΕΠ: Πραγματοποιήθηκε διαδικτυακή συνάντηση με εκπαιδευτικούς με θέμα «Μαζί για την Εκπαίδευση»
Πραγματοποιήθηκε συνάντηση με επίκεντρο τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων
ΙΕΠ: Πραγματοποιήθηκε διαδικτυακή συνάντηση με εκπαιδευτικούς με θέμα «Μαζί για την Εκπαίδευση»
sxoleio-ataxia-distomo
Η απογοητευτική εμπειρία γονιών και μαθητών στo ιδιωτικό Ataxia School
Επιστολή από γονείς μαθητών στο συγκεκριμένο σχολείο, οι οποίοι απογοητευμένοι αποφάσισαν να πάρουν τα παιδιά τους από εκεί και να τα πάνε στο...
Η απογοητευτική εμπειρία γονιών και μαθητών στo ιδιωτικό Ataxia School
Υπουργείο Παιδείας
Οργάνωση και λειτουργία των καταλυμάτων του ΥΠΑΙΘΑ στην περιοχή Αγ. Ανδρέας-Ζούμπερι
Λειτουργία των καταλυμάτων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Οργάνωση και λειτουργία των καταλυμάτων του ΥΠΑΙΘΑ στην περιοχή Αγ. Ανδρέας-Ζούμπερι