Ριζικές αλλαγές στα προγράμματα σπουδών εισάγει το υπουργείο Παιδείας μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, την ώρα που σχεδιάζεται η συγγραφή εκατοντάδων νέων βιβλίων για Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο. Μία από αυτές είναι και το πολλαπλό βιβλίο, το οποίο έχει απασχολήσει και πριν λίγους μήνες την επικαιρότητα.
Συνολικά, καταρτίστηκαν 166 νέα προγράμματα σπουδών γενικής εκπαίδευσης -123 που εκπονήθηκαν εκ νέου και 43 επικαιροποιημένα - για το σύνολο της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Τι είναι το Πολλαπλό Βιβλίο
Πιο αναλυτικά, με το Πολλαπλό Βιβλίο οι εκπαιδευτικοί θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν το βιβλίο που θα διδάσκουν στην τάξη σε έντυπη μορφή, ωστόσο στην ψηφιακή πλατφόρμα του ΙΕΠ θα είναι διαθέσιμα για εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς επιπλέον βιβλία του μαθήματος σε ψηφιακή μορφή.
«Θα υπάρχει πρόσβαση σε όλα τα ψηφιακά βιβλία, το ένα θα είναι έντυπο και τα άλλα θα είναι ψηφιακά», ανέφερε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε το μεσημέρι της Πέμπτης.
Σύμφωνα με την κ. Κεραμέως, το πολλαπλό βιβλίο συνδέεται άμεσα με τα νέα προγράμματα σπουδών και «έρχεται να αλλάξει τη φιλοσοφία της εκπαιδευτικής διαδικασίας».
Σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, η εφαρμογή του «Πολλαπλού Βιβλίου» θα πραγματοποιηθεί κατά το σχολικό έτος 2023-2024 όταν θα τεθούν ταυτόχρονα σε ισχύ τα νέα Προγράμματα Σπουδών.
Υπενθυμίζεται ότι στην παρουσίαση του νομοσχεδίου για την αξιολόγηση από την κ. Κεραμέως τονίστηκε: Εφαρμογή του πολλαπλού βιβλίου σημαίνει ότι οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να επιλέγουν ποιο βιβλίο θα διδάξουν στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Τα προτεινόμενα βιβλία θα είναι εγκεκριμένα από τον Διόφαντο, ενώ θα δημιουργηθεί ψηφιακή βιβλιοθήκη από το ΙΕΠ ώστε οι εκπαιδευτικοί να παραπέμπουν τους μαθητές.
Αλλά και η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή, είχε σχολιάσει σχετικά με το Πολλαπλό Βιβλίο: «Οι προδιαγραφές και τα κριτήρια τίθενται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Κάθε σχολείο θα διαλέγει ποιο βιβλίο από αυτά που επέλεξε το ΙΕΠ θέλουν να διδαχθεί που θα υπάρχει και σε ψηφιακή μορφή. Πρόκειται για πρόοδο, αναβάθμιση και ενδυνάμωση της δημόσιας εκπαίδευσης».
Αντιδράσεις...
Ήδη από την ανακοίνωση της εφαρμογής του στα σχολεία, κατά τη συζήτηση για το νομοσχέδιο του υπουργείο Παιδείας για την αξιολόγηση, το περασμένο καλοκαίρι, το Πολλαπλό Βιβλίο απασχόλησε την επικαιρότητα, προκαλώντας παράλληλα αντιδράσεις από την πλευρά των εκπαιδευτικών.
Όπως είχε σχολιάσει στο alfavita.gr ο Χρίστος Σόφης, μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ, με το πολλαπλό βιβλίο, το υπουργείο ουσιαστικά «κόβει» το ενιαίο βιβλίο διδασκαλίας σε όλη την Ελλάδα και μεταθέτει την ευθύνη στους εκπαιδευτικούς και τους συλλόγους διδασκόντων, αναφορικά με το περιεχόμενο των διδακτικών προγραμμάτων.
Τα 166 νέα προγράμματα σπουδών γενικής εκπαίδευσης που αναρτήθηκαν από το ΙΕΠ
Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής ανάρτησε αναλυτικά όλα τα προγράμματα σπουδών που θα εφαρμοσθούν πιλοτικά από τις 22 Νοεμβρίου του 2021 στα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία της χώρας.
Πρόκειται για 166 νέα προγράμματα σπουδών γενικής εκπαίδευσης -123 που εκπονήθηκαν εκ νέου και 43 επικαιροποιημένα – για το Νηπιαγωγείο, το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο (πλην της Γ’ Λυκείου) τα οποία παρουσιάστηκαν σήμερα σε συνέντευξη τύπου από την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, παρουσία της υφυπουργού Ζέττας Μακρή και του Προέδρου του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Γιάννη Αντωνίου.
Κατά το σχολικό έτος 2022-2023 η πιλοτική εφαρμογή θα συνεχιστεί, ενώ κατά το σχολικό έτος 2023-2024 τα νέα Προγράμματα Σπουδών θα ισχύσουν καθολικά, με την ταυτόχρονη έναρξη της εφαρμογής του «πολλαπλού βιβλίου».
Ένα ενδεικτικό παράδειγμα λειτουργίας των νέων προγραμμάτων σπουδών
Κατά την παρουσίαση των νέων προγραμμάτων σπουδών, εκτέθηκαν ορισμένα παραδείγματα για τον τρόπο λειτουργίας τους.
Ένα από αυτά ήταν και η αλλαγή του διδακτικού σχεδιασμού που εισάγεται.
Σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, τίθενται στο επίκεντρο ο μαθητής και τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα, δηλαδή όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζει ο μαθητής, να κατανοεί και να μπορεί να εφαρμόσει μετά το μάθημα.
- Για παράδειγμα, αντί ο μαθητής να αποστηθίσει ιστορικά γεγονότα, καλείται να συμμετέχει σε δραστηριότητες που θα του επιτρέψουν να αντιληφθεί τη σημασία των γεγονότων, τα αίτια και τις συνέπειές τους με το π.χ. να υποδυθεί ο ίδιος το ιστορικό πρόσωπο σε ένα παιχνίδι ρόλων ή να συντάξει μια επιστολή εκ μέρους του προσώπου αυτού.
Επιπλέον, διαφυλάσσεται η συνέχεια και η συνοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία, μέσω της μετατόπισης από την «ύλη», σε θεματικά πεδία που παραμένουν σταθερά από τάξη σε τάξη και από βαθμίδα σε βαθμίδα.
- Για παράδειγμα, στα Μαθηματικά η θεματική ενότητα «Μοτίβο-Συναρτήσεις» παραμένει σταθερή από τα Μαθηματικά της Α’ Δημοτικού ως και τα Μαθηματικά του Λυκείου: αρχικά, ο μαθητής αναγνωρίζει απλά αριθμητικά μοτίβα, έπειτα πιο σύνθετα αριθμητικά μοτίβα, κατόπιν αντιμετωπίζει γλωσσικά, συμβολικά και γεωμετρικά μοτίβα, ενώ στο Λύκειο φτάνει στην αναγνώριση και μελέτη πληθυσμιακών μοτίβων, όπως είναι οι δημογραφικές μεταβολές σε διάφορες χώρες ή τα κρούσματα COVID-19.
Γιώργος Βασιλείου
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 4/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη