Με δριμύ κατηγορώ εναντίον της υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως, υπέβαλε την παραίτησή του ο διευθυντής στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Μηλεών Καλών Νερών.
Σε επιστολή του, ο κ. Τσιάκος υποστηρίζει πως με το μοντέλο της αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων και της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών επιχειρείται η μετατροπή των εκπαιδευτικών σε «άβουλους και μοιραίους», ενώ παράλληλα κατακερματίζεται η εκπαιδευτική διαδικασία και ανοίγουν διάπλατα οι πόρτες «για ένα πιο φτωχό και διαφοροποιημένο περιεχόμενο σπουδών και αναλυτικό πρόγραμμα».
Η επιστολή του πρώην διευθυντή στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Μηλεών Καλών Νερών
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΑΡΑΙΤΗΣΗΣ
Του Τσιάκου Παναγιώτη, (Κλάδου / Ειδικότητας) Π.Ε.11
Με Υπηρεσιακή Σχέση: Δ/ντής 2ο Μηλεών Καλών Νερών
Οργανική θέση στο: 8ο Βόλου, της Δ/νσης Π.Ε Μαγνησίας.
19 Οκτωβρίου 2021
Κύριε διευθυντή της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας, επειδή με την εφαρμογή του νόμου 4823/2021 και της Υ.Α. Αριθμ. 108906/ΓΔ4/10-09- 2021:
1. Οικοδομείται ένα μοντέλο αξιολόγησης/αυτοαξιολόγησης που μετατρέπει τους εκπαιδευτικούς σε άβουλους και μοιραίους, υπάλληλους ευθυγραμμιζόμενους με την εκπαιδευτική πολιτική της εκάστοτε κυβέρνησης και την επίσημη κρατική διδακτική.
Υλοποιεί τον κοινό στόχο όλων των κυβερνήσεων και υπουργών παιδείας εδώ και δεκαετίες του φθηνού, ευέλικτου, πειθαρχημένου σχολείου των ταξικών φραγμών με βάση τις κατευθύνσεις ΕΕ – ΟΟΣΑ – ΔΝΤ.
2. Κατακερματίζεται η εκπαιδευτική διαδικασία. και ακόμα χειρότερα επιχειρείται η ποσοτικοποίηση και μέτρηση χαρακτηριστικών της ανθρώπινης προσωπικότητας και στοιχείων της εκπαιδευτικής διαδικασίας, (διδακτική, μαθησιακή ικανότητα, πνευματική και επιστημονική συγκρότηση, ικανότητα επικοινωνίας, τρόπος συμπεριφοράς, διαπροσωπικές σχέσεις, ιδέες, φαντασία, πρωτοβουλία κ.ά.) και η μετατροπή τους σε ένα στεγνό διοικητικό μηχανισμό, συμπλήρωσης αριθμών και φορμών.
3. Διαμορφώνεται παρά τους ευφημισμούς μια δυναμική κωδικοποίησης, σύγκρισης, διαφοροποίησης, κατάταξης και ανταγωνισμού των σχολικών μονάδων, οδηγώντας τους εκπαιδευτικούς σε ένα κυκεώνα συνεδριάσεων και γραφειοκρατικών διαδικασιών.
4. Αποκρύπτεται συνειδητά η βασική παραδοχή για την εκπαίδευση: ότι οι κοινωνικές παράμετροι και καταστάσεις είναι αυτές που καθορίζουν το περιεχόμενο και τις διαδικασίες της. Αποσιωπάται συστηματικά τόσο η επίδραση των κοινωνικών ανισοτήτων και διαφορών στις σχολικές επιδόσεις όσο και οι ευθύνες της κρατικής πολιτικής.
5. Συνδέεται η αποκέντρωση και η αυτονομία με τον περιορισμό ή και την κατάργηση της χρηματοδότησης από το κράτος ωθώντας τα σχολεία στην αναζήτηση χορηγών για την κάλυψη πάγιων και έκτακτων αναγκών και καταργώντας σταδιακά τον όποιο ενιαίο και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Κατηγοριοποιεί τις σχολικές μονάδες σε καλές και κακές, ανάλογα με τους χορηγούς και τα χρήματα που εξοικονομεί η καθεμιά, προωθώντας την ανταγωνιστικότητα μεταξύ τους, για να επιλεγούν ελεύθερααπό περισσότερους γονείς.
Ανοίγει διάπλατα τις πόρτες για ένα πιο φτωχό και διαφοροποιημένο περιεχόμενο σπουδών και αναλυτικό πρόγραμμα.
6. Προβάλλεται το εκπαιδευτικό έργο ως προσωπική υπόθεση των εκπαιδευτικών.
Ενοχοποιώντας τους έτσι στα μάτια των μαθητών τους και της κοινής γνώμης για την κρίση της εκπαίδευσης. Στο νέο πλαίσιο, οι εκπαιδευτικοί χρεώνονται την επιτυχία ή αποτυχία των μαθητών τους. Αγνοούνται οι κοινωνικές και γεωγραφικές ανισότητες που διαμορφώνουν αντίξοες συνθήκες για την εκπαίδευση των μαθητών από τα ασθενέστερα οικονομικά και κοινωνικά στρώματα.
7. Σ΄ αυτό το πλαίσιο καλείται ο διευθυντής της σχολικής μονάδας μέσα από αναβάθμιση και ενίσχυση της θέσης του, αφού έχει υποβαθμιστεί ο μέχρι τώρα κυρίαρχος ρόλος του συλλόγου διδασκόντων, να είναι ο κύριος μοχλός εφαρμογής των παραπάνω, με συνέπεια εμφάνιση αυταρχικών συμπεριφορών και συγκρούσεων.
8. Από τις τελευταίες εξελίξεις μετά την δικαστική απόφαση που έκρινε την απεργία αποχή παράνομη, καθώς και τη στάση της ΔΟΕ για τη μορφή συνέχισης του αγώνα διαφαίνεται ότι θα προχωρήσει η αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας.
Με βάση τα παραπάνω θεωρώ ότι η παραμονή μου στη θέση του διευθυντή είναι αντίθετη με τις απόψεις μου για το σχολείο, την εκπαίδευση και το ρόλο του δασκάλου.
Γι' αυτό σας παρακαλώ να κάνετε δεκτή την παραίτησή μου από τη θέση του διευθυντή στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Μηλεών Καλών Νερών.
Παναγιώτης Τσιάκος
Όπως επισημαίνεται παράλληλα σε σχετική ενημέρωση της Ριζοσπαστικής Παρέμβασης Εκπαιδευτικών νομού Μαγνησίας, η παραίτηση στάλθηκε στα σχολεία «και συγκεντρώνει μεγάλη εκτίμηση κ συμπαράσταση από τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς». «Θέλαμε να δηλώσουμε την συνέχεια του αγώνα», σημειώνουν ακόμα οι εκπαιδευτικοί και συμπληρώνουν:
«Πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι, ενώ από την αρχή της χρονιάς έχουν γίνει στη Μαγνησία αλλά κ αλλού και άλλες παραιτήσεις Διευθυντών και προϊσταμένων Σχολείων, για διάφορους λόγους, δεν έγιναν δεκτές από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. Του συγκεκριμένου όμως, που δηλώνει ενάντια στην αξιολόγηση έγινε αμέσως αποδεκτή και αντικαταστάθηκε αμέσως από τον αρχαιότερο.
Και στο παρελθόν
Ανάλογες παραιτήσεις διευθυντών σχολείων είχαμε και το 2014 όταν και τότε η κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ με υπουργούς Παιδείας τον Κ. Αρβανιτόπουλο και τον Α. Λοβέρδο επιχειρούσαν να επιβάλλουν παρόμοιες πολιτικές.
Ενδεικτικά δημοσιεύουμε την Επιστολή του Δ/ντή της Σχολικής μονάδας του Γυμνασίου Τρικάλων Ημαθίας, Καϕτεράνη Θεοχάρη. "“Αρνούμαι να γίνω χαφιές” είπε και κατήγγειλε την πολιτική ηγεσία για την επαναφορά συνθηκών εργασιακού Μεσαίωνα. Ακόμη δημοσιεύουμε την επιστολή του Βαγγέλη καπαρού που παραιτήθηκε από τη θέση του Διευθυντή του Γυμνασίου Αμμοχωρίου Φλώρινας. Και οι δυο παραιτήσεις έγιναν το 2014
Επιστολή του Δ/ντή της Σχολικής μονάδας του Γυμνασίου Τρικάλων Ημαθίας, Καϕτεράνη Θεοχάρη
Η πολιτική ηγεσία έχει αποϕασίσει την υλοποίηση μιας πολιτικής που υποδεικνύεται από κέντρα αποϕάσεων εκτός χώρας, όπως είναι γνωστό και ομολογημένο δημοσίως.
Βασική επιδίωξη αυτών των πολιτικών είναι η δραστική περικοπή μισθών, συντάξεων, εισοδημάτων, πράγμα που επετεύχθη μετά από συνεχείς διαβεβαιώσεις περί μη περαιτέρω μειώσεων, η κατάργηση των κεκτημένων, μετά από αγώνες χρόνων και η κατασυκοϕάντηση των ηγετών των αγώνων αυτών με τα όποια λάθη τους, η εργασιακή τρομοκράτηση και ανασϕάλεια υπό την δαμόκλειο σπάθη της ανεργίας, η επαναϕορά σε συνθήκες εργασιακού Μεσαίωνα τελικά.
Στο χώρο μας αυτό επιδιώκεται μέσω των διαδικασιών “αξιολόγησης”. Εντελώς αθώα σε πρώτη ϕάση ζητείται η κατάθεση ϕακέλων με τις δράσεις και τα πεπραγμένα των Δ/ντών Σχολικών Μονάδων. Σας διαβεβαιώ ότι όλοι θα κριθούν άριστοι. Αυτό διότι πρόκειται να χρησιμοποιηθούν στο δεύτερο στάδιο, που είναι και ο βασικός στόχος, στην αξιολόγηση των μάχιμων εκπαιδευτικών και που θα δημιουργηθεί μέσω αυτής της υποτιθέμενης αξιολόγησης η νέα δεξαμενή διαθεσίμων. Αυτή όμως θα έχει τη σϕραγίδα των επιλογών πνευματικών ανθρώπων πλέον του ίδιου μας του κλάδου. Απαλλάσσεται έτσι των ευθυνών η πολιτική ηγεσία και έχει νέα δεξαμενή με την εγκυρότητα της αξιοκρατικής επιλογής του ίδιου του κλάδου. Τόσο απλά!
Ταυτόχρονα μεταϕέρεται το κέντρο βάρους των ευθυνών του Δ/ντή Σχολικής Μονάδας. Από πρώτος μεταξύ ίσων, δάσκαλος, συνάδελϕος μετασχηματίζεται σε τυπικό και στυγνό τεχνοκράτη, βαθύ γνώστη της εϕαρμογής της θεωρίας “σοκ και δέος” καταγραϕέα των αρνητικών στιγμών των συναδέλϕων, υλικό που θα χρησιμοποιηθεί στην αξιολόγησή τους, “πρόθυμο” να συνδράμει στη δημιουργία της νέας δεξαμενής. Ουσιαστικά “αναβαθμίζεται” σε έναν μικρό εξουσιαστή του περιγύρου του.
Φοβάμαι ότι το πνεύμα των σχολικών μονάδων θα είναι ο σύγχρονος Μακαρθισμός, ο χαϕιεδισμός, η “εκβίαση” υποταγής.
Για όλα τα ανωτέρω, λόγοι προσωπικής αξιοπρέπειας και συνείδησης με υποχρεώνουν αρνούμενος να υπηρετήσω πολιτικές τέτοιου περιεχομένου να υποβάλλω άμεσα την παραίτησή μου από
Δ/ντής της Σχολικής μονάδας του Γυμνασίου Τρικάλων.
Καϕτεράνης Θεοχάρης
Μαθηματικός”
Διευθυντής σχολείου Αμμοχωρίου: Παραιτούμαι - Δεν μπορώ να γίνω μέρος της διάλυσης
Παραίτηση από τη θέση του Διευθυντή του Γυμνασίου Αμμοχωρίου Βαγγέλη Καπαρού - Η Επιστολή του
Προς τους φίλους Διευθυντές και όλους τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς
Παραίτηση από τη θέση του Διευθυντή του Γυμνασίου Αμμοχωρίου
Πάντα πίστευα σε μια διευθυντική θητεία με δημοκρατικότητα, που θα δίνει λόγο στα οράματα και τις πρωτοβουλίες των συναδέλφων, στις ιδιαιτερότητες και τις κλίσεις των μαθητών. Πάντα πίστευα στον Διευθυντή που θα ξεπερνά τις τυπικότητες στοχεύοντας πέρα από παγερές γραφειοκρατίες, στη δημιουργία ενεργών πολιτών. Πάντα πίστευα ότι διοίκηση σημαίνει διορατικότητα, πρωτοπορία, συμμετοχή, συναδελφικότητα. Όταν ανέλαβα τη θέση του Διευθυντή του Γυμνασίου Αμμοχωρίου ποτέ δεν είχα σκεφτεί ότι θα κατέληγα να γίνω ελεγκτής παρουσίας, συντάκτης προγραμμάτων με επιφύλαξη, τιμητής των συναδέλφων, αποδέκτης υποβιβασμών. Ποτέ δεν είχα φανταστεί ότι θα μου ζητηθεί να συμπεριφέρομαι σαν ένας στυγνός γραφειοκράτης με προσκόλληση στην απόλυτη τυπικότητα, αδιάφορος για την δημιουργία κλίματος εκπαιδευτικής προσφοράς και καινοτομίας. Ποτέ δεν είχα φανταστεί ότι θα μου ζητηθεί να βάλω απέναντί μου τον σύλλογο, τον συνάδελφο, τον ίδιο μου τον «εαυτό», για να τον κατατάξω, ώστε να τον καταστήσω εύκολη λεία όσων επιδιώκουν να έχουν διαθέσιμους «αριθμούς», διαθέσιμα «νούμερα» για καρατόμηση. Ποτέ δεν φαντάστηκα ότι θα επιβάλουν εξωτερικούς κριτές των αποφάσεων Διευθυντή και συλλόγου οι οποίοι θα αρνούνται να αποδεχθούν τις προτάσεις του. Ποτέ δεν θεώρησα ότι η επιλογή μου σε κάποια θέση, ως Διευθυντής, Σχολικός Σύμβουλος ή Διευθυντής Διεύθυνσης θα με διαφοροποιήσει από τους συναδέλφους μου.
Φτάνει πια συνάδελφοι Διευθυντές, εμείς έχουμε τώρα τον λόγο, δεν μπορούμε να γίνουμε οι τιμητές του «εαυτού» μας, οι κριτές των συναδέλφων μας, οι εμπρηστές των συλλόγων. Γιατί όσο κι αν το πιστεύουμε, δεν θα γλυτώσουμε, θα μας πετάξουν και εμάς, αφού πρώτα μας χρησιμοποιήσουν και μας αποξενώσουν από τους δίπλα μας. Τώρα είναι η δική μας ευθύνη. Ας γίνουμε ένα με τους συναδέλφους μας. Ας σκεφτούμε ότι είμαστε σπλάγχνα από τα σπλάγχνα τους. Είμαστε και εμείς εκπαιδευτικοί.
Πως μπορούμε να γίνουμε τιμητές και αίτιοι της μισθολογικής καθήλωσης και της πιθανής αποπομπής των συναδέλφων μας; Πως μπορούμε να κρίνουμε τον συνάδελφο που αγωνίζεται, σε εποχές δύσκολες, με πάθος αλλά και πόνο, για τους μαθητές του και τα παιδιά μας; Η παιδεία θέλει όραμα, θέλει πάθος, θέλει αγάπη, θέλει θυσία, θέλει δημιουργικότητα. Η παιδεία είναι πάντα δημοκρατική. Δεν μπορεί να αποδώσει σε καθεστώς φόβου, έντονης υποκριτικότητας, προσωπικής κατάθλιψης, καθημερινού καταναγκασμού.
Άλλωστε ποιος είναι ο ρόλος μας; Διευθύνω εκπαιδευτικούς, διευθύνω σχολείο, σημαίνει οραματίζομαι, δημιουργώ συνθήκες, διευκολύνω, συν-εργάζομαι, διευρύνω τους ορίζοντες, διαλέγομαι. Διευθύνω σχολείο δεν σημαίνει διατάζω, διαιρώ, υποτάσσω, αναγκάζω, απειλώ, φοβίζω.
Σήμερα μου στερούν τη δυνατότητα να συνδιοικώ με το σύλλογο, μου στερούν τη δυνατότητα να δημιουργώ, μου στερούν τη δυνατότητα να έχω οράματα, μου στερούν τη δυνατότητα να αποφασίζω, μου στερούν τη δυνατότητα να αισθάνομαι συνάδελφος. Δεν διαφέρω από τους καθημερινούς μου συντρόφους. Αυτούς που καθημερινά δίπλα μου αγωνίζονται και προσφέρουν. Δεν μπορώ να ανεχτώ ένα σχολείο κομμάτι της γραφειοκρατίας, όπου ελέγχουν την παραμικρή μας κίνηση, όπου πρωτοβουλία σημαίνει παράπτωμα, όπου κάθε τι πρέπει να καταγράφεται.
Διοικώ (τι λέξη κι αυτή) ένα σχολείο όπου οι καθηγητές έρχονται για μάθημα και μέρες που έχουν άδεια. Διοικώ ένα σχολείο όπου οι συνάδελφοι προετοιμάζουν εκδηλώσεις απογεύματα και Σαββατοκύριακα. Διοικώ ένα σχολείο όπου οι καθηγητές κάθονται παραπάνω χωρίς να τους το επιβάλλει κανείς. Διοικώ ένα σχολείο όπου οι συνάδελφοι διδάσκουν επιπλέον ώρες από αυτές που φαίνονται στα προγράμματα. Διοικώ ένα σχολείο όπου αισθάνομαι ότι αναπνέω, ότι χαίρομαι, ότι μπορώ να ζω.
Σ’ αυτό λοιπόν το σχολείο δεν μπορώ να ανεχθώ να επιβληθούν τυπικότητες, γραφειοκρατικές αστειότητες, καταπιεστικές διαταγές, ανελεύθερες επιβολές. Δεν μπορώ να γίνω μέρος της διάλυσης. Γιατί η διάλυση θα αρχίσει μέσα στο σύλλογο, από τη διχόνοια, την αντιπαλότητα, τον ανθρωποφάγο ανταγωνισμό.
Πέρα από όλα αυτά υπάρχει ένα επιπλέον προσωπικό μου δίλημμα, τώρα που αρχίζει η αξιολόγηση. Μπορώ να είμαι ταυτόχρονα συνήγορος και εισαγγελέας; Συνήγορος των συναδέλφων ως αιρετός στο ΠΥΣΔΕ και δικαστής τους στο σχολείο ως Διευθυντής- αξιολογητής; Η έναρξη λοιπόν της αξιολόγησης το 2014 (μια αξιολόγηση που σκοπό δεν έχει τη βελτίωση αλλά την κατάταξη και τον εξοστρακισμό) δεν μου επιτρέπει να συνεχίσω την παρουσία μου στη Διεύθυνση του Γυμνασίου Αμμοχωρίου. Είναι η ώρα της επιλογής. Μέλημα και αγώνας μου είναι οι συνάδελφοι. Από αυτούς εκλέχτηκα, αυτούς υπερασπίζομαι και σε αυτούς απολογούμαι.
Για όλα τα προαναφερθέντα, με λύπη, έντονη στενοχώρια, μεγάλη συναισθηματική φόρτιση αλλά και αίσθημα ευθύνης σας ενημερώνω ότι υπέβαλα αίτηση- παραίτησης από τη θέση του Διευθυντή του Γυμνασίου Αμμοχωρίου, παραμένοντας ως αιρετός στο ΠΥΣΔΕ Φλώρινας για να υπερασπιστώ τα δικαιώματα των συναδέλφων μου.
Το σχολείο των αγέλαστων «προσώπων», των μαυροντυμένων «εισαγγελέων», των απόμακρων «δικαστών», των ποταπών κολάκων, που επιχειρείται σήμερα να επιβληθεί, δεν μου ταιριάζει. Γι αυτό και δεν μπορώ να το διευθύνω. Δεν αισθάνομαι «ικανός» να διευθύνω ένα τέτοιο σχολείο. Δεν μπορώ να διευθύνω παραβλέποντας τα οράματά μου, τη συνείδησή μου, τον λόγο μου, μόνο και μόνο για να διατηρήσω τη θέση μου.
Ξέρω ότι στενοχωρώ τους καθημερινούς μου, στο Γυμνάσιο Αμμοχωρίου, συντρόφους. Ξέρω ότι είναι δύσκολο να ξαναζήσω ότι έζησα μαζί τους. Ας με συγχωρέσουν, δεν έχω άλλη επιλογή. Δεν μπορώ να αισθάνομαι ότι δεν είμαι τίποτε άλλο παρά ένα γρανάζι της κρατικής μηχανής. Μιας μηχανής αν-αίσθητης, αυστηρά αριθμολάγνας, αδιάφορης για το άλλο «πρόσωπο», το ανθρώπινο «πρόσωπο», που υποφέρει και αγωνιά. Άλλα ήταν τα οράματά μου, άλλες οι ελπίδες μου, άλλη η «αγάπη» μου, για ένα σχολείο δημιουργίας, συναδελφικότητας, ελπίδας. Αυτό το σχολείο έζησα μαζί τους, στη ζεστασιά τους, στο καθημερινό αγώνα τους, στην ακούραστη αγάπη τους, στις αμέτρητες ώρες προσφοράς τους, στη κατανόηση των λαθών μου και γι αυτό από τα βάθη της καρδιάς μου τους ευχαριστώ.
Καπαρός Βαγγέλης, Διευθυντής Γυμνασίου Αμμοχωρίου
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 4/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη