Thumbnail
«Αλίμονο αν ο δάσκαλος είναι απλό εκτελεστικό όργανο, τυφλός μεταφορέας και αναμεταδότης των κελευσμάτων και των σκοπιμοτήτων της εκάστοτε εξουσίας, όπως επιδιώκουν οι εμμανείς λάτρεις της αξιολόγησης» Γράφει ο Γιώργος Θωμόπουλος

Η αξιολόγηση - ανθρώπων, συμπεριφορών, υπηρεσιών, προϊόντων, καταστάσεων, δραστηριοτήτων - δεν είναι βέβαια  επιταγή των καιρών και των συνθηκών της σύγχρονης κοινωνίας μας, όπως μετ επιτάσεως προσπαθούν ορισμένοι φωστήρες να μας πείσουν ομνύοντας στην αναγκαιότητα και την αποτελεσματικότητά της. Είναι  μια απολύτως λογική και πρακτικά χρήσιμη διαδικασία, που χρησιμοποιεί ο άνθρωπος τόσο στο ιδιωτικό, όσο και στο δημόσιο πεδίο της ύπαρξής του από τότε που συγκρότησε κοινωνία. Εδώ θα μας απασχολήσει ειδικά η θεσμοποιηθείσα πλέον αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου.

Υπήρξε αληθινός καημός για ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας και για την διατεταγμένη δημοσιογραφία, που δεκαετίες τώρα έχει αναλάβει εργολαβικά αρμοδιότητες τιμητή ή αυτόκλητου εισαγγελέα για το χάλι της δημόσιας εκπαίδευσής μας.

Πώς γίνεται οι δάσκαλοι κι οι καθηγητές του δημόσιου σχολείου να βρίσκονται στο απυρόβλητο και να μην υπόκεινται σε καμία αξιολόγηση; Σκάνδαλο πρώτου μεγέθους. Φοβούμαι όμως πως σ αυτή την προσέγγιση δεν ήταν τόσο η λαχτάρα για μιαν εύρυθμη κι αποτελεσματική εκπαιδευτική λειτουργία που τροφοδοτούσε την αγανάκτηση της κοινής γνώμης, όσο το αφόρητο παράδειγμα μιας ομάδας εργαζομένων που κινείται περίπου σε ένα μοτίβο ασυδοσίας. Αντίδραση δηλαδή περισσότερο δυσανεξίας που υπαγορεύεται από τον φθόνο, παρά  οργή για κάτι άδικο, αντικοινωνικό ή απάνθρωπο .

Η μεγαλύτερη απόδειξη ότι η τελευταία επισήμανση ισχύει στο ακέραιο είναι το γεγονός ότι η ίδια αυτή κοινή γνώμη με τους δημοσιογραφίσκους διαμορφωτές της δεν μερίμνησε ποτέ ούτε για το περιεχόμενο σπουδών που παρέχονται στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση ούτε για τον τρόπο διδασκαλίας ούτε για τον τρόπο αξιολόγησης που εφαρμόζεται ούτε για πλείστα όσα κακώς κείμενα ταλανίζουν αυτή την διαδικασία που θα έπρεπε, αν ήταν αληθινή παίδευσις και όχι κάτεργο, να αποτελεί " πανήγυριν της ψυχης", όπως την εξελάμβαναν οι αρχαίοι σοφοί - τους οποίους δεινώς αμφιβάλλω αν νομιμοποιούνται να προσαγορεύουν προγόνους τους τζογλάνια και τζουτζέδες παρακοιμώμενοι της εξουσίας.

Αλίμονο αν ο δάσκαλος είναι απλό εκτελεστικό όργανο, τυφλός μεταφορέας και αναμεταδότης των κελευσμάτων και των σκοπιμοτήτων της εκάστοτε εξουσίας, όπως επιδιώκουν οι εμμανείς λάτρεις της αξιολόγησης. Χειραγωγημένος, άβουλος, υποτακτικός, πρόθυμος να συνομολογήσει και να εφαρμόσει άνευ αντιλογίας κάθε εμπνευσμένη "μεταρρύθμιση" που συντάσσουν στο πόδι ποικιλώνυμοι μανδαρίνοι διαδρομιστές και εξωτικοί - άσχετοι δηλαδή με το παιδαγωγικό λειτούργημα.

Η αποδειχθείσα περίτρανα αδυναμία του πολιτικού προσωπικού της χώρας να διαμορφώσει ένα εθνικής προτεραιότητας μακροπρόθεσμο σχεδιασμό των εκπαιδευτικών μας πραγμάτων κοινής λογικής και αποδοχής έχει μετατρέψει το σχολείο σε πεδίο αλλεπάλληλων πειραματισμών, βραχύβιων και θλιβερών, αφού ούτε χρονικό ορίζοντα επαρκή εξασφαλίζουν και  δημιουργούν στον μαθητόκοσμο σύγχυση, ανασφάλεια και απέχθεια.

Στο αποτυχημένο και νοσηρό αυτό πλαίσιο και η θεσμοθετηθείσα αξιολόγηση , αγκαζέ με την τραγελαφική και δοκιμασμένη αποτυχία της τράπεζας θεμάτων, μοιραία θα εξυπηρετεί την με όλα τα μέσα επιδιωκόμενη χειραγώγηση του εκπαιδευτικού προσωπικού, την τρομοκράτησή του και την υποταγή. Εννοείται βεβαίως πως είναι γνωστής κοπής και εγκυρότητας και το προσωπικό που θα στελεχώσει τα όργανα αξιολόγησης: από κομματικούς εγκαθέτους ως περιφερόμενους τσανακογλείφτες.

Γιατί κανένας αξιοπρεπής πνευματικός άνθρωπος δεν μπορεί να αναλάβει έργο πραιτωριανού και να κρίνει με στοιχειώδες πνεύμα ευθυκρισίας και δικαιοσύνης τους λειτουργούς ενός συστήματος εκπαίδευσης, στην οποία καθιερώνεται βάση εισαγωγής για τα δημόσια πανεπιστήμια, πράγμα το οποίο όμως δεν ισχύει για τα ιδιωτικά κολλέγια που εξομοιώνονται με τα πανεπιστήμια! Αν συνεπώς εχέφρων άνθρωπος μπορεί χωρίς καμία πνευματική ή ηθική αναστολή να φέρει σε πέρας ένα τέτοιο έργο αξιολόγησης που μόνο στη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας δεν συντείνει, τι να πούμε; Άξιος ο μισθός του!

Και για να τελειώνουμε κάποτε με την καραμέλα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Υπάρχει ευθύνη - και σε ποιους αναλογεί;- για το γεγονός ότι ένας αριθμός διδασκόντων είναι αντικειμενικά ακατάλληλος να διδάσκει;

Ο μάχιμος εκπαιδευτικός αξιολογείται καθημερινά από τους μαθητές και τους γονείς, από τους συναδέλφους και τον/την διευθυντή/διευθύντρια. Στο κυρίαρχο όμως αλαλούμ που απεργάζεται για το σχολείο ο απάνθρωπος, αντιπαιδαγωγικός, αντιεπιστημονικός και τυχάρπαστος σχεδιασμός των αρμοδίων και στην ήττα που χρεώνεται καθημερινά η αληθινή - ανθρωπιστική, απελευθερωτική, ερυνητική και πάντα ανήσυχη και μη εφησυχάζουσα- παιδεία πώς και πότε θα αξιολογηθεί και θα καταδικαστεί ο αποκλειστικός υπεύθυνος;

Που δεν είναι άλλος από την απύθμενη υποκρισία και ρηχότητα , την απέραντη ηλιθιότητα και κακοήθεια των ασχέτων αρμοδίων παραγόντων και των πληρωμένων παπαγάλων τους. 
        
ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ.

Τον δάσκαλο, τον δάσκαλο,
αυτόν τον Σαρδανάπαλο
να μου τον φέρετε στο στρώμα.
Που λέει στους χουσμεκιάρηδες
που λέει στους μεσιακάρηδες
ότι δικό τους είν  το χώμα.
Να πάψει πια να δασκαλεύει
με λόγια σαν και τούτα της φωτιάς
πως όποιος για το δίκιο δεν παλεύει
θα ζει και θα πεθαίνει σα ραγιάς.

Χρειάζεται άραγε σοφία για να αντιληφθεί κανείς πως ο συγκεκριμένος δάσκαλος είναι εκείνος στον φρονηματισμό του οποίου αποσκοπεί η κατ ευφημισμόν αξιολόγηση και πως ο αφέντης είναι ο εντολέας μιας τέτοιας "επαναστατικής πρακτικής";

Οι στίχοι του Κώστα Βίρβου στο έργο του Γιάννη Μαρκόπουλου "Θεσσαλικός κύκλος" είναι εξόχως αποκαλυπτικοί. Γι  αυτό ακριβώς στην παιδεία των αρίστων, που εγγράφονται αριστίνδην και πλουτίνδην στο Πανεπιστήμιο του Γέηλ και όχι σε κάποια εγχώρια για τους ιθαγενείς βοϊδοσχολή, δεν χωράει η τέχνη, εσαεί εξοστρακισμένη, για να θριαμβεύει της " πικρής σκλαβιάς το χειροπιαστό σκοτάδι" και να μην ακουστεί ποτέ ή να μη νοηθεί το λυτρωτικό μέγιστον μάθημα - από τον παππούλη μας ακόμη, τον Όμηρο- για τον μαθητόκοσμο: " Εν δέ φάει καί όλεσσον" - Τουλάχιστον να χαθούμε μέσ  στο φως!

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Ποια είναι η ευχή της μάνας με 6 λέξεις και μόνο φωνήεντα

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 19/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

opsyd
Αναπληρωτές που προσελήφθησαν την περασμένη εβδομάδα: Σήμερα οι δηλώσεις προτίμησης στο ΟΠΣΥΔ
Δείτε το Εγχειρίδιο για Αίτηση-Δήλωση προτίμησης τοποθέτησης προσληφθέντων
Αναπληρωτές που προσελήφθησαν την περασμένη εβδομάδα: Σήμερα οι δηλώσεις προτίμησης στο ΟΠΣΥΔ
Στέφανος Κασσελάκης
Κασσελάκης λίγο πριν μπει στο στρατόπεδο: Να αλλάξει όνομα η «Καλλιόπη», να λέγεται «Κούλης»
Αίσθηση, πάντως, προκάλεσε η απάντηση του Στέφανου Κασσελάκη για την περιβόητη «Καλλιόπη»
Κασσελάκης λίγο πριν μπει στο στρατόπεδο: Να αλλάξει όνομα η «Καλλιόπη», να λέγεται «Κούλης»
ΑΠΕΡΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Νέα επαναπροκήρυξη της απεργίας-αποχής ζητούν 34 ΣΕΠΕ και ΕΛΜΕ
Το εκπαιδευτικό κίνημα δίνει εδώ και τρία χρόνια με ενότητα, αποφασιστικότητα και μαζικότητα τη μάχη ενάντια στην αξιολόγηση, και δηλώνει με σαφή και...
Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Νέα επαναπροκήρυξη της απεργίας-αποχής ζητούν 34 ΣΕΠΕ και ΕΛΜΕ