Πανελλήνιες εξετάσεις
Εθνικό Απολυτήριο ή κάθε χρόνο τα ίδια και τα ίδια; Δεν υπάρχει άλλη χώρα που να ασχολείται διαρκώς και αενάως με την τεχνική της εισαγωγής στο πανεπιστήμιο - Του Νίκου Τσούλια

Εδώ και περίπου μισόν αιώνα (!) οι συζητήσεις μας για την εκπαίδευση περιστρέφονται σε σημαντικό βαθμό γύρω από το σύστημα πρόσβασης των μαθητών στο πανεπιστήμιο.

Έχει μετασχηματιστεί από απλό εκπαιδευτικό θέμα σε μείζον πολιτικό, κοινωνικό ακόμα και εθνικό πρόβλημα. Κάθε χρόνο και σχεδόν για ολόκληρη τη χρονιά και ιδιαίτερα πριν τις πανελλαδικές και μετά τα αποτελέσματα των πανελλαδικών όλοι έχουμε το βλέμμα μας εδώ! Κάθε εκπαιδευτική χρονιά αρχίζει και τελειώνει με βασικό θέμα συζήτησης τις πανελλαδικές εξετάσεις και το σύστημα πρόσβασης.

Δύσκολα θα βρούμε υπουργό Παιδείας, που δεν ασχολήθηκε με το ζήτημα αυτό. Δύσκολα θα βρούμε ένα σύστημα, που να άντεξε κάπως στο πέρασμα του χρόνου.

Δεν υπάρχει άλλη χώρα που να ασχολείται διαρκώς και αενάως με την τεχνική της εισαγωγής στο πανεπιστήμιο. Σε ένα ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό συνέδριο – μάλλον στο Λουξεμβούργο αν θυμάμαι καλά – δεν μπορούσα, ως πρόεδρος της ΟΛΜΕ, να δώσω πειστική απάντηση γι’ αυτή την εμμονή μας. Στην Ευρώπη κυριαρχεί η λύση του Εθνικού Απολυτηρίου. Δεν υπάρχει εθνικός συναγερμός για το σύστημα πρόσβασης, με φροντιστήρια δύο χρόνων, με αφιερώματα εφημερίδων και ιστοσελίδων, με ατέλειωτες κομματικές διαμάχες κλπ κλπ  

Και το πιο φοβερό για το πρόβλημά μας είναι το εξής. Το εν λόγω σύστημα όλο αλλάζει και όλο το ίδιο μένει! Με εξαίρεση τον Ν. 2525/1997, ΟΛΕΣ οι άλλες νομοθετικές ρυθμίσεις ταυτίζονται στην εξής εκδοχή: “Η εισαγωγή των μαθητών στο πανεπιστήμιο γίνεται με πανελλαδικές εξετάσεις σε 4-6 μαθήματα και με τη συμμετοχή ή όχι (κυρίως όχι) του βαθμού του απολυτηρίου του λυκείου”.

Ως προς τι λοιπόν οι διαρκείς ανούσιες αντιπαραθέσεις και οι κομματικοί διαξιφισμοί, οι βαθυστόχαστες αναλύσεις και οι ιδεολογικές περιπλανήσεις; Το μόνο υπαρκτό θέμα είναι το τι ποσοστό υποψηφίων θα εισαχθεί. Και εδώ δεν μπορούμε να βρούμε μια άκρη.

Το ερώτημα είναι απλό. Το τι ποσοστό θα εισαχθεί είναι πολιτικό και κοινωνικό θέμα ή επιστημονικό και εκπαιδευτικό; Αν ισχύει το πρώτο σκέλος του ερωτήματος, τότε η απόφαση είναι της πολιτείας. Αν ισχύει το δεύτερο, τότε η ευθύνη ανήκει στα πανεπιστήμια.

Και εδώ δεν το ξεκαθαρίζουμε. Επιλέγουμε ένα μίγμα και των δύο κριτηρίων. Και τότε αρχίζουν οι ατέλειωτες διαμάχες και οι κορώνες περί του ορθά πρακτέου. Το πανεπιστήμιο προτείνει – με το εκάστοτε θεσμικό πλαίσιο – και το Υπουργείο αποφασίζει.

Όσον αφορά το πρόβλημα του αριθμού των εισαγομένων (που είναι και το πραγματικά επίμαχο), “απορρίπτονται” (κατά τη γνώμη μου) δύο ακραίες επιλογές: α) της Ν.Δ. που επιζητεί μια άκρως αναχρονιστική και σκληρά ταξική πολιτική για επιλεκτική δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση και για τροφοδότηση των Κολεγίων και β) του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. που λέει “όλοι οι  μαθητές παίρνουν απολυτήριο λυκείου και όλοι εισάγονται στο πανεπιστήμιο”. Πρόκειται για έκφραση του αντίστοιχου σημερινού τοξικού ιδεολογικού δίπολου:  του απόλυτα αγοραίου νεοφιλελευθερισμού της δεξιάς και του άκρατου λαϊκισμού της αριστεράς.     

Υπάρχει λύση στο πρόβλημα; Φυσικά. Αλλά αυτό απαιτεί σοσιαλδημοκρατική εκπαιδευτική πολιτική. Απαιτεί μορφωτική κουλτούρα και εκπαιδευτική πολιτική ουσίας από τις ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας. Επί του πρακτέου; α) Θέσπιση Εθνικού Απολυτηρίου του λυκείου, αφού πρώτα διαμορφωθεί προοδευτική μεταρρύθμιση στην εκπαίδευση, και β)  προαγωγή μιας εθνικής στρατηγικής για τη διαμόρφωση του Πανεπιστημιακού Χάρτη της Ελλάδας με κοινωνικό διάλογο, με επιστημονικά κριτήρια και με την ενεργοποίηση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας.

Μόνο το Κίνημα Αλλαγής έχει διαμορφώσει μια τέτοια πολιτική και έχει καλέσει σε διάλογο κόμματα και φορείς για τη λύση του προβλήματος.  Τα άλλα κόμματα ερίζουν εδώ επί των συμπτωμάτων απευθυνόμενα στα κομματικά τους ακροατήρια. Επιδίδονται σε φλύαρες και ανούσιες διαμάχες στα αποτελέσματα του προβλήματος.

Και τα χρόνια θα περνούν, και το 2022 και το 2023 και… πάλι τα ίδια θα συζητάμε, σαν να μην κυλάει ο χρόνος! Το ερώτημα είναι βαθιά πολιτικό και ουσιαστικά εθνικό. Μπορεί μια χώρα να σχεδιάσει το μέλλον της εκπαίδευσης, να αποκρυσταλλώσει πολιτικές για την Κοινωνία της Γνώσης, όταν ασχολείται διαρκώς και διαρκώς με την τεχνική του συστήματος πρόσβασης;

Γραμματέας του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Εθνικό Απολυτήριο: Τέλος στις Πανελλαδικές όπως τις ξέραμε - Τι αλλάζει

Το νέο σήμα που μπαίνει στους δρόμους – Τι σημαίνει η πινακίδα με το λουλούδι;

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 16/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

νοσοκομείο
Στο νοσοκομείο 14χρονη στο Ρέθυμνο μετά από κατανάλωση αλκοόλ σε γλέντι
Η ανήλικη μεταφέρθηκε άμεσα στο νοσοκομείο για τις απαραίτητες ιατρικές εξετάσεις και παρακολούθηση της κατάστασής της.
Στο νοσοκομείο 14χρονη στο Ρέθυμνο μετά από κατανάλωση αλκοόλ σε γλέντι
σιασος
Ιστορική επίσκεψη της Προέδρου του Yale στο ΕΚΠΑ: Αναγόρευση του Peter Salovey σε Επίτιμο Διδάκτορα του Πανεπιστημίου Αθηνών
Αυτή ήταν η πρώτη επίσημη επίσκεψη της νέας Προέδρου του Yale εκτός των Ηνωμένων Πολιτειών, γεγονός που αποτελεί μεγάλη τιμή για την Ελλάδα και το...
Ιστορική επίσκεψη της Προέδρου του Yale στο ΕΚΠΑ: Αναγόρευση του Peter Salovey σε Επίτιμο Διδάκτορα του Πανεπιστημίου Αθηνών
nipiagogeio
Πρωτοφανής παρέμβαση: Εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν «κατάσχεση αιθουσών» νηπιαγωγείων πριν καν τη λήξη του διδακτικού έτους
Καταγγελία για αυθαιρεσία του Δήμου Αθηναίων στα νηπιαγωγεία
Πρωτοφανής παρέμβαση: Εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν «κατάσχεση αιθουσών» νηπιαγωγείων πριν καν τη λήξη του διδακτικού έτους
σχολική τάξη, σχολείο, θρανία, καρέκλες, πίνακας, μαυροπίνακας
Νέο περιστατικό ενδοσχολικής βίας σε Γυμνάσιο της Λάρισας – Έδειραν 15χρονη και ανέβασαν βίντεο στο Instagram
Σύμφωνα με την καταγγελία, η δράστιδα της επιτέθηκε βίαια, ενώ δύο ακόμα ανήλικοι φέρονται να συμμετείχαν στην πράξη — ο ένας κρατούσε τη 15χρονη...
Νέο περιστατικό ενδοσχολικής βίας σε Γυμνάσιο της Λάρισας – Έδειραν 15χρονη και ανέβασαν βίντεο στο Instagram