Εκεί που ανοίγει ένα Πρότυπο Σχολείο, «κλείνει» ένα σχολείο στο οποίο μπορούν να φοιτήσουν απρόσκοπτα όλα τα παιδιά.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα το ΕΠΑΛ Ηγουμενίτσας που μετατρέπεται «ετσιθελικά» σε Πρότυπο βάζοντας «κόφτη» στη φοίτηση των μαθητών της περιοχής. Πρόκειται για ένα σχολείο στο κέντρο της Ηγουμενίτσας που λειτουργεί σήμερα με 320 μαθητές, με 6 τομείς και 12 ειδικότητες.
Ποια είναι η ενναλακτική των μαθητών που δεν επιλεγούν μέσω του βαθμού απολυτήριου; Να φοιτήσουν σε άλλα ΕΠΑΛ της Θεσπρωτίας διανύοντας είτε 18χλμ για το ΕΠΑΛ Φιλτιατών είτε 35χλμ για το ΕΠΑΛ Παραμυθιάς, τα οποία μάλιστα δεν διαθέτουν τις απαραίτητες υποδομές για να δεχθούν μεγαλύτερο αριθμό μαθητών. Άλλος δρόμος για τους μαθητές; Να εξαναγκαστούν να διακόψουν τη φοίτηση.
Σχολεία πολλαπλών ταχυτήτων
Το υπουργείο Παιδείας μπορεί να διατείνεται ότι επιδίωξη του είναι να δημιουργηθούν σχολεία «αριστείας» ώστε να εφαρμοσθούν «οι βέλτιστες εκπαιδευτικές μέθοδοι και πρακτικές», αλλά τα σχολεία αυτά δεν απευθύνονται δυστυχώς σε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες. Διαφορετικά το υπουργείο θα φρόντιζε να υλοποιήσει μια εκπαιδευτική πολιτική αναβάθμισης όλων των σχολείων χωρίς διακρίσεις και ειδικά εκείνων της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
Η απόφαση να μετατραπούν υπάρχοντα σχολεία σε Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία οδηγεί στον εξοβελισμό των μαθητών που προέρχονται από φτωχότερες ή αγροτικές οικογένειες από τα σχολεία των περιοχών τους, δημιουργώντας μαθητές δύο ταχυτήτων.
Καμία ενημέρωση
Η απόφαση για την μετατροπή του ΕΠΑΛ Ηγουμενίτσας σε Πρότυπο έπεσε σαν «κεραυνός εν αιθρία» προκαλώντας αναστάτωση στους εκπαιδευτικούς, αλλά και στους γονείς που από τη μια μέρα στην άλλη δεν γνωρίζουν σε ποιο σχολείο θα φοιτήσουν τα παιδιά τους μόλις τελειώσουν το Γυμνάσιο.
Άμεση ήταν η αντίδραση της ΕΛΜΕ Θεσπρωτίας που πραγματοποίησε πριν από λίγες ημέρες παράσταση διαμαρτυρίας στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ ο σύλλογος διδασκόντων του σχολείου συνεδρίασε εκτάκτως και εξέδωσε ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία αντιτίθεται ομόφωνα στα σχέδια του υπουργείου Παιδείας και την απόφαση του Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
«Η νομοθετική πρόβλεψη για εισαγωγή των μαθητών στα Πρότυπα ΕΠΑΛ με βάση τον βαθμό του απολυτηρίου τίτλου τους θα δημιουργήσει πρόβλημα στους μαθητές αφού θα δυσχεραίνεται η φοίτησή τους στα άλλα δύο ΕΠΑΛ του νομού εξ αιτίας της χιλιομετρικής απόστασης και αδυναμίας λειτουργίας όλων των τομέων και ειδικοτήτων στα σχολεία αυτά» τονίζουν οι εκπαιδευτικοί, υπογραμμίζοντας πως για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα που αφορά τη λειτουργία του σχολείου ο σύλλογος δεν ενημερώθηκε, ούτε ζητήθηκε η εισήγηση ή γνωμοδότηση των μελών του συλλόγου.
Πάγια θέση τους, όπως αναφέρουν στη σχετική ανακοίνωση, είναι ότι η Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση θα πρέπει να καταστεί ελκυστική και να αποτελεί συνειδητή και όχι αναγκαστική επιλογή» και πως μια δημοκρατική πολιτεία θα όφειλε «να λαμβάνει μέτρα για ισότιμη πρόσβαση των νέων σε δημόσια και ποιοτική τεχνική εκπαίδευση, για ενίσχυση και όχι κατηγοριοποίηση σχολείων, για άμβλυνση παρά όξυνση των κοινωνικών διαφορών».
Επιπλέον αναφέρουν πως θα δημιουργηθεί πρόβλημα με τις οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών, αφού η σχετική νομοθεσία αναφέρεται σε «θητείες» που θα έχουν οι εκπαιδευτικοί στα «Πρότυπα ΕΠΑΛ» και όχι σε οργανικές θέσεις.
Αντιδρούν και οι μαθητές
Στην απόφαση αντιδρούν όμως και οι μαθητές. «Οι μαθητές του ΕΠΑΛ Ηγουμενίτσας δεν συμφωνούν στη δήλωση του Υπουργείου Παιδείας να ιδρυθεί Πρότυπο ΕΠΑΛ στο μοναδικό ΕΠΑΛ της πόλης μας , εν κρυπτώ και χωρίς καμιά πρότερη ενημέρωση τόσο της μαθητικής κοινότητας όσο και των γονέων και εκπαιδευτικών» αναφέρουν σε σχετική ανακοίνωση, προσθέτοντας πως η μετατροπή του ΕΠΑΛ σε Πρότυπο σημαίνει ταυτόχρονα «λιγότεροι μαθητές στο ΕΠΑΛ, κόφτης στην εισαγωγή μαθητών στα πανεπιστήμια και επιλογή ειδικοτήτων με βάση τις ανάγκες των ελεύθερων επαγγελματιών».
Στη Βουλή
Το θέμα της «εν κρυπτώ» μετατροπής του ΕΠΑΛ Ηγουμενίτσας σε Πρότυπο που δημιούργησε αναστάτωση στην τοπική κοινωνία έφερε στη Βουλή ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Μάριος Κάτσης, ο οποίος κατηγορεί το υπουργείο Παιδείας ότι δρομολογεί «προειλημμένες αποφάσεις ερήμην της εκπαιδευτικής κοινότητας».
Με σχετική ερώτηση που κατατέθηκε στη Βουλή, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνει ότι θα υπάρξουν σοβαρές επιπτώσεις όχι μόνο «στους μαθητές της ευρύτερης περιοχής της Ηγουμενίτσας που θα επιλέγουν τη φοίτηση σε ΕΠΑΛ αλλά δε θα έχουν επαρκή βαθμό απολυτηρίου», αλλά και σε όσους εξαναγκαστούν «να διανύουν καθημερινά μεγάλες χιλιομετρικές αποστάσεις για να φοιτήσουν στα άλλα ΕΠΑΛ της Θεσπρωτίας, τα οποία δεν μάλιστα διαθέτουν τις απαραίτητες υποδομές και χώρους για να δεχθούν μεγαλύτερο αριθμό μαθητών».
Δεδομένων των αντιδράσεων, ζητά επίσης να ενημερωθεί η τοπική κοινωνία για τις διαδικασίες ακολουθήθηκαν, ποια όργανα εισηγήθηκαν και γνωμοδότησαν και με ποια κριτήρια.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη