Νομοσχέδιο για την ιδιωτική εκπαίδευση: Τι προβλέπει για συμβάσεις εκπαιδευτικών, καταγγελία συμβάσεων και όρους απασχόλησης
Με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί - Προβλέπεται μεταξύ άλλων η απασχόληση εκπαιδευτικών με μειωμένο ωράριο, η μετακίνηση σε συστεγαζόμενες ή όμορες σχολικές μονάδες της ίδιας βαθμίδας και του ίδιου ιδιοκτήτη και η παράλληλη απασχόληση σε σχολείο, φροντιστήριο, κέντρο ξένων γλωσσών

Σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή, το οποίο θα ψηφιστεί έως το τέλος του μήνα, προβλέπονται τα εξής: 

Επί του άρθρου 9

Με την παράγραφο 1 του άρθρου 9 αντικαθίσταται η παράγραφος 4 του άρθρου 27 του ν. 682/1977 και ρυθμίζονται θέματα συμπλήρωσης του ωραρίου και της δυνατότητας μειωμένου ωραρίου ιδιωτικών εκπαιδευτικών.

Ειδικότερα:

Με την περίπτωση α’ επαναφέρεται η απασχόληση ιδιωτικών εκπαιδευτικών με μειωμένο ωράριο, αλλά αποκλειστικώς εφόσον το ζητήσουν οι ίδιοι. Με την περίπτωση β’ προβλέπεται ότι οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί, εφόσον δεν συμπληρώνουν το ωράριο του διοριστηρίου τους με βάση το υποχρεωτικό ή διευρυμένο ωρολόγιο πρόγραμμα της σχολικής μονάδας στην οποία εργάζονται, απασχολούνται λιγότερες ώρες από αυτές του διοριστηρίου τους, με ανάλογη μείωση των αποδοχών τους.

Περαιτέρω, με την παράγραφο 2 του άρθρου 9 προστίθενται παρ. 5, 6 και 7 στο άρθρο 27 του ν. 682/1977 και προβλέπεται ότι οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δύνανται να διατεθούν σε συστεγαζόμενες ή όμορες σχολικές μονάδες της ίδιας βαθμίδας και του ίδιου ιδιοκτήτη για την κάλυψη λειτουργικών και υπηρεσιακών αναγκών των σχολείων αυτών. Η τοποθέτηση διενεργείται με απόφαση του Διευθυντή Εκπαίδευσης στον οποίο υπάγεται η σχολική μονάδα, ύστερα από πρόταση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας, στην οποία υπηρετεί ο εκπαιδευτικός.

Με τη νέα παράγραφο 6 προβλέπεται ότι η απασχόληση ιδιωτικού εκπαιδευτικού σε σχολείο, φροντιστήριο, κέντρο ξένων γλωσσών, καθώς και σε άλλους φορείς εκπαίδευσης που αναφέρονται στην υπόπαρ. Θ3 της παρ. Θ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 του ιδίου ή άλλου ιδιοκτήτη δεν αποτελεί κώλυμα διορισμού. Με αυτόν τον τρόπο παρέχεται η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς των ιδιωτικών σχολείων να αποκτήσουν πρόσθετες πηγές εισοδήματος.

Τέλος, με την παράγραφο 7 προβλέπεται ότι οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί δύνανται, σε συμφωνία με τον ιδιοκτήτη του σχολείου, να τοποθετούνται και να διδάσκουν εφεξής αποκλειστικά σε άλλο σχολείο ή σε άλλη σχολική βαθμίδα του ίδιου ιδιοκτήτη χωρίς καταγγελία της σύμβασης εργασίας. Στην περίπτωση αυτή, η σχετική συμφωνία γνωστοποιείται στον οικείο Διευθυντή Εκπαίδευσης, ο οποίος και τροποποιεί αναλόγως το διοριστήριο.

Επί του άρθρου 10

Με το άρθρο 10 αντικαθίσταται το άρθρο 30 του ν. 682/1977. Με την προτεινόμενη ρύθμιση ορίζεται ότι οι διδάσκοντες στα ιδιωτικά σχολεία εκπαιδευτικοί προσλαμβάνονται και απασχολούνται, δυνάμει συμβάσεων εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, και υπάγονται ως προς τα ζητήματα πρόσληψης, απασχόλησης και λύσης των εργασιακών τους σχέσεων στις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις της κοινής εργατικής νομοθεσίας, με την επιφύλαξη των ειδικών διατάξεων για τους εκπαιδευτικούς των ιδιωτικών σχολείων και ιδίως του άρθρου 36 του ν. 682/1977.

Περαιτέρω προβλέπεται ότι κατά τον δικαστικό έλεγχο της νομιμότητας και καταχρηστικότητας της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας του ιδιωτικού εκπαιδευτικού, εξετάζεται ιδίως εάν η καταγγελία αποτελεί αθέμιτη εργοδοτική αντίδραση σε συμπεριφορές του ιδιωτικού εκπαιδευτικού νόμιμες και συμβατικές.

Οι προβλεπόμενες ως άνω ρυθμίσεις αποσκοπούν στην αποκατάσταση της ισορροπίας μεταξύ αφενός της λειτουργίας του διευθυντικού δικαιώματος του επιχειρηματία εργοδότη, και αφετέρου της παράλληλης διασφάλισης των εργασιακών δικαιωμάτων, κατά τα προβλεπόμενα στην εργατική νομοθεσία και στον ν. 682/1977 αναφορικά με τις συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, όπως άλλωστε ισχύει γενικά για τις αντίστοιχες σχέσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου, ακόμη και στην περίπτωση τομέων ή κλάδων της οικονομίας που μπορεί να συνέχονται άμεσα ή έμμεσα με την ανάγκη διασφάλισης ελάχιστων απαιτήσεων προστασίας έννομου αγαθού δημοσίου ενδιαφέροντος (π.χ. υπηρεσίας υγείας), καθώς και της διασφάλισης της κρατικής εποπτείας επί της σχετικής δραστηριότητας.

Και τούτο, λαμβάνοντας επίσης υπόψη ότι πρόσφατες, επιμέρους νομοθετικές παρεμβάσεις αναφορικά ιδίως με το εκπαιδευτικό προσωπικό των ιδιωτικών σχολείων κατά παρέκκλιση της εργατικής νομοθεσίας που διέπει το σύστημα των σχέσεων εργασίας ιδιωτικού δικαίου στην Ελλάδα θίγουν, στον βαθμό που δεν συνάδουν με την αρχή της αναλογικότητας, τον πυρήνα της επιχειρηματικής δραστηριότητας των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τη λειτουργία των οποίων εγγυάται εξίσου το Σύνταγμα (άρθρο 16 παρ. 5 Σ).

Σημειωτέον ότι στη χώρα μας τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, σε αντίθεση με άλλες χώρες, φέρουν εξ ολοκλήρου τον επιχειρηματικό κίνδυνο από τη δραστηριοποίησή τους, ανεξαρτήτως των διασφαλίσεων ή/και περιορισμών που έχουν θεσπιστεί στο πλαίσιο της άσκησης κρατικής εποπτείας. Με τις προτεινόμενες διατάξεις, και ειδικότερα αφενός με την πρόβλεψη ότι οι συμβάσεις μεταξύ των εργοδοτών και των ιδιωτικών εκπαιδευτικών είναι αορίστου χρόνου, και αφετέρου με την κατάργηση της διετούς ισχύος τους ως συμβάσεων ορισμένου χρόνου για τους νεοπροσλαμβανομένους σε ιδιωτικό σχολείο εκπαιδευτικούς, επιδιώκεται η διατήρηση πιο μακροχρόνιων και σταθερών σχέσεων εργασίας, προς όφελος τόσο των ίδιων των εκπαιδευτικών και της οργάνωσης των ιδιωτικών σχολείων όσο και του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου.

Σημειωτέον ότι η κατάργηση της ως άνω υποχρέωσης για σύναψη συμβάσεων ορισμένου χρόνου διετούς διάρκειας συμβάλει στην αποτροπή φαινομένων πρόωρης λήξης της συνεργασίας των ιδιωτικών εκπαιδευτικών με το σχολείο με το πέρας της διετίας, η οποία προκαλεί εργασιακή και κατά προέκταση προσωπική αβεβαιότητα για τους εν λόγω εκπαιδευτικούς. Περαιτέρω, το Κράτος, στο πλαίσιο άσκησης της εποπτείας του επί των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων, ρυθμίζει θέματα που αφορούν στη χορήγηση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας αυτών, καθώς και στην υπηρεσιακή κατάσταση του διδακτικού προσωπικού τους. Η δυνατότητα αυτή εξυπηρετεί την ανάγκη διασφάλισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της εύρυθμης λειτουργίας των ιδιωτικών σχολείων κατά τρόπο συμβατό με το συνολικό σύστημα λειτουργίας της γενικής δημοτικής και μέσης εκπαίδευσης.

Προς τον σκοπό αυτό το Κράτος έχει θεσπίσει σειρά διατάξεων, η εφαρμογή των οποίων ελέγχεται ούτως ή άλλως από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων στο πλαίσιο άσκησης του εποπτικού του ρόλου. Η εποπτεία όμως αυτή ουδόλως συνεπάγεται ότι το Κράτος θα πρέπει να παρεμβαίνει και στη διαμόρφωση των επιμέρους όρων εργασίας ιδιωτικού δικαίου που δεν εξυπηρετούν ευθέως τους ως άνω σκοπούς δημοσίου ενδιαφέροντος, και μάλιστα κατά παρέκκλιση από τις σταθερές των γενικών διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας που εφαρμόζονται οριζόντια σε κλάδους με συναφή χαρακτηριστικά.

Είναι, άλλωστε, προφανές ότι οι όποιες εργοδοτικές αποφάσεις αναφορικά με τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων δεν επιτρέπεται να παραβιάζουν τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις του εργατικού δικαίου και τις ειδικότερες διατάξεις για τους εκπαιδευτικούς των ιδιωτικών σχολείων. Σε σχέση δε με το περιεχόμενο της προτεινόμενης ρύθμισης, προβλέπεται ότι κατά τον δικαστικό έλεγχο της νομιμότητας και καταχρηστικότητας της καταγγελίας της σύμβασης του ιδιωτικού εκπαιδευτικού, εξετάζεται ιδίως εάν η καταγγελία αποτελεί αθέμιτη εργοδοτική αντίδραση σε συμπεριφορές του ιδιωτικού εκπαιδευτικού νόμιμες και συμβατικές.

Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται πλήρως ο αποτελεσματικός έλεγχος τυχόν καταχρηστικής άσκησης της καταγγελίας συμβάσεων εργασίας των εκπαιδευτικών από τα αρμόδια προς τούτο δικαστήρια. Δεδομένης της δυνατότητας δικαστικής αμφισβήτησης του κύρους κάθε καταγγελίας και της εκτεταμένης προστασίας που η νομολογία μας παρέχει στο σύνολο των εργαζομένων και λαμβανομένων υπόψη όλων των σκέψεων που προεκτέθηκαν, δεν υφίσταται λόγος παρέκκλισης από τις γενικές διατάξεις του εργατικού δικαίου για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς.

Περαιτέρω, οι αναγκαστικές αυτές παρεκκλίσεις, σε συνδυασμό με το ισχύον άκαμπτο κανονιστικό πλαίσιο αναφορικά με τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού και τη διαφοροποίηση ως προς την παροχή πρόσθετων εκπαιδευτικών υπηρεσιών στο πλαίσιο διευρυμένου ωρολόγιου προγράμματος, στρεβλώνουν στην πράξη τα κίνητρα των ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων να απασχολήσουν εκπαιδευτικούς για μεγαλύτερη διάρκεια ή εξαρχής για αόριστο χρόνο, καθώς και να επενδύσουν στην επιμόρφωση και επαγγελματική τους ανέλιξη σε πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα, γεγονός που πλήττει δυσανάλογα ιδίως τους νέους εκπαιδευτικούς.

Επί του άρθρου 11

Με την προτεινόμενη ρύθμιση ορίζεται ότι ο αναπληρωτής που αντικαθιστά εκπαιδευτικό ο οποίος απουσιάζει λ.χ. με εκπαιδευτική άδεια, μπορεί να αντικατασταθεί κατά τη διάρκεια της αναπλήρωσης με απόφαση του οικείου Διευθυντή Εκπαίδευσης, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του ιδιοκτήτη του σχολείου

Ειδικότερα:

1. Η παρ. 4 του άρθρου 27 του ν. 682/1977 αντικαθίσταται ως εξής:

«4. α) Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί, εφόσον επιθυμούν να εργασθούν λιγότερες ώρες από αυτές του διοριστηρίου τους, υποβάλλουν σχετική αίτηση προς τον ιδιοκτήτη της σχολικής μονάδας. Αν ο ιδιοκτήτης αποδεχθεί την αίτηση, τη διαβιβάζει στον οικείο Διευθυντή Εκπαίδευσης, και το διοριστήριο τροποποιείται αντίστοιχα. Ο διορισμός περισσότερων εκπαιδευτικών της ίδιας ειδικότητας με μειωμένο ωράριο επιτρέπεται.

β) Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί, εφόσον δεν συμπληρώνουν το ωράριο του διοριστηρίου τους με βάση το υποχρεωτικό ή το διευρυμένο ωρολόγιο πρόγραμμα της σχολικής μονάδας στην οποία εργάζονται, απασχολούνται λιγότερες ώρες από αυτές του διοριστηρίου τους, με ανάλογη μείωση των αποδοχών τους.».

2. Στο άρθρο 27 του ν. 682/1977 προστίθενται παρ. 5, 6 και 7 ως εξής:

«5. Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μπορούν να διατεθούν σε συστεγαζόμενες ή όμορες σχολικές μονάδες της ίδιας βαθμίδας και του ίδιου ιδιοκτήτη για την κάλυψη λειτουργικών και υπηρεσιακών αναγκών. Η διάθεση διενεργείται με απόφαση του Διευθυντή Εκπαίδευσης στον οποίο υπάγεται η σχολική μονάδα, έπειτα από πρόταση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας, στην οποία υπηρετεί ο εκπαιδευτικός.

6. Η απασχόληση ιδιωτικού εκπαιδευτικού σε σχολείο, φροντιστήριο κέντρο ξένων γλωσσών, καθώς και σε άλλους φορείς εκπαίδευσης, σύμφωνα με την υποπαρ. Θ3 της παρ. Θ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, του ιδίου ή άλλου ιδιοκτήτη δεν αποτελεί κώλυμα διορισμού.

7. Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί δύνανται, σε συμφωνία με τον ιδιοκτήτη του σχολείου, να τοποθετούνται και να διδάσκουν εφεξής αποκλειστικά σε άλλο σχολείο ή σε άλλη σχολική βαθμίδα του ίδιου ιδιοκτήτη χωρίς καταγγελία της σύμβασης εργασίας. Στην περίπτωση αυτή, η σχετική συμφωνία γνωστοποιείται στον οικείο Διευθυντή Εκπαίδευσης, ο οποίος και τροποποιεί αναλόγως το διοριστήριο.».

Συμβάσεις εργασίας ιδιωτικών εκπαιδευτικών

1. Το άρθρο 30 του ν. 682/1977 αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 30 Σχέση εργασίας

1. Οι διδάσκοντες στα ιδιωτικά και στα ισότιμα σχολεία εκπαιδευτικοί προσλαμβάνονται και απασχολούνται δυνάμει συμβάσεων εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και υπάγονται ως προς τα ζητήματα πρόσληψης, απασχόλησης και λύσης των εργασιακών τους σχέσεων στις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις της κοινής εργατικής νομοθεσίας, με την επιφύλαξη των ειδικών διατάξεων για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς και ιδίως του άρθρου 36 του παρόντος νόμου.

2. Κατά τον δικαστικό έλεγχο της νομιμότητας και της καταχρηστικότητας της καταγγελίας της σύμβασης εργασίας του ιδιωτικού εκπαιδευτικού της παρ. 1, εξετάζεται ιδίως εάν η καταγγελία αποτελεί αθέμιτη εργοδοτική αντίδραση σε συμπεριφορές του ιδιωτικού εκπαιδευτικού νόμιμες και συμβατικές.».

2. Στο άρθρο 37 του ν. 682/1977 προστίθεται παρ. 5 ως εξής: «Σε περίπτωση καταγγελίας της σύμβασης εργασίας εκπαιδευτικού ισοτίμου ιδιωτικού σχολείου εκδίδεται σχετική πράξη από το αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.».

Αντικατάσταση αναπληρωτή

Στο τέλος της παρ. 4 του άρθρου 35 του ν. 682/1977 προστίθεται εδάφιο ως εξής: «Με απόφαση του οικείου Διευθυντή Εκπαίδευσης, που εκδίδεται έπειτα από πρόταση του ιδιοκτήτη του σχολείου, είναι δυνατή η αντικατάσταση του αναπληρωτή κατά τη διάρκεια της αναπλήρωσης.»

Δείτε εδώ το νομοσχέδιο και τα συνοδευτικά κείμενα όπως αυτά κατατέθηκαν στη Βουλή

Διαβάστε επίσης:

Ιδιωτικά σχολεία με τυφλοκωφους μαθητές: Κατά προτεραιότητα διορισμοί και προσλήψεις ΕΕΠ με γνώση Braille και Νοηματικής

Ιδιωτικά σχολεία-νέα ρύθμιση: Εγγραφές, μετεγγραφές και φοίτηση μαθητών

Νομοσχέδιο: Ενισχυτική διδασκαλία για τα Ειδικά Μαθήματα μετά από την κατάργησή τους στο Λύκειο

Νέα διάταξη για τα ιδιωτικά σχολεία: Οργάνωση και ωρολόγιο πρόγραμμα

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ipourgeio_paideias
Αναπληρωτές εκπαιδευτικοί: Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για τη μετάβαση στην περιοχή τοποθέτησής τους
Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για τη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών στην περιοχή τοποθέτησής τους
Αναπληρωτές εκπαιδευτικοί: Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για τη μετάβαση στην περιοχή τοποθέτησής τους