Λέμε ένα ξεκάθαρο όχι στις κάμερες στις σχολικές τάξεις
Συνεργαζόμενες Εκπαιδευτικές Δυνάμεις Εκπαιδευτικών ΔΕ Λάρισας

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι

ΤΟ ΥΠΑΙΘ προχώρησε αιφνιδιαστικά στην νομοθέτηση με τροπολογία σε άσχετο νομοσχέδιο, αυτού που η υπουργός κ.Κεραμέως είχε προϊδεάσει σε τηλεοπτικό παράθυρο λίγες μέρες πριν, δηλαδή την μετάδοση σε πραγματικό χρόνο του μαθήματος της σχολικής τάξης μέσω διαδικτύου.

Πρόκειται για μία κίνηση πρόδηλα επικοινωνιακή που εξυπηρετεί την πολιτική του Υπουργείου Παιδείας αλλά δυστυχώς δεν εξυπηρετεί καθόλου την Παιδεία. Καταφέρνει δε να αποστρέψει το βλέμμα από την πλημελή διευθέτηση του ανοίγματος του σχολείου και τις ασάφειες που επιτρέπει να υπάρχουν για το πώς τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί θα μείνουν ασφαλείς.

Καταρχήν εγείρεται το ζήτημα της άρσης προστασίας προσωπικών δεδομένων , τα οποία σε καμία έκτακτη συνθήκη, ακόμα και αυτή της πανδημίας που βιώνουμε τους τελευταίους μήνες, δεν είναι δυνατόν να παραβιάζονται. Την ώρα που απαγορεύεται δια νόμου στα σχολεία η χρήση κινητών τηλεφώνων και άλλων συσκευών που μπορούν να καταγράφουν εικόνα και ήχο, η υπουργός φαντασιώνεται κάμερες μέσα στη σχολική τάξη. Οι προσωπικότητες των πολιτών και κυρίως των παιδιών είναι απαραβίαστες και δεν νομιμοποιείται καμία πλατφόρμα δεδομένων να τις καταγράφει και να τις αποθηκεύει.

Αυτό που δε μπορεί να κατανοήσει η υπουργός και οι λοιποί θιασώτες αυτής της παγκόσμιας πρωτοτυπίας είναι η παιδαγωγική διάσταση του ζητήματος.

Η εκπαιδευτική διαδικασία σε μία σχολική τάξη δεν είναι διάλεξη σε πανεπιστήμιο, σε επιστημονικό συνέδριο, ούτε παρουσίαση σε σεμινάριο τηλεκατάρτισης. Ο εκπαιδευτικός στην τάξη δεν στέκεται ακίνητος και ομιλεί αδιάκοπα από του βήματος με ύφος τηλεπαρουσιαστή.

Πρόκειται αντίθετα για μία διαδικασία αλληλεπίδρασης του μαθητή με τον εκπαιδευτικό. Μια διαδικασία που το μάθημα γίνεται μαζί με το μαθητή, όπου συχνά θα εκφράσει τις απορίες του, θα ζητήσει τη βοήθειά του, θα αστειευτεί με τους συμμαθητές του, θα δυσκολευτεί ή θα αστοχήσει στην απάντησή του, και αντίστοιχα ο εκπαιδευτικός θα βοηθήσει εξατομικευμένα τους μαθητές, θα επαναλάβει κάτι που δεν έγινε κατανοητό και θα αναγκαστεί να διακόψει για να επαναφέρει στην τάξη τους φασαριόζους. Και έτσι χτίζεται σταδιακά κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς η παιδαγωγική σχέση, μια σχέση εμπιστοσύνης, οικειότητας και κατανόησης μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητών.

Η ζωντανή μετάδοση του σχολικού μαθήματος είναι για όλα τα παραπάνω εντελώς ασύμβατη με το σχολείο. Η επίγνωση ότι το μάθημα βιντεοσκοπείται και μεταδίδεται ζωντανά εκτός τάξης θα αλλοιώσει την εκπαιδευτική διαδικασία, θα διαρρήξει τη σχέση οικειότητας και εμπιστευτικότητας που υπάρχει μέσα στην σχολική τάξη, καθώς θα γίνεται ουσιαστική παρεμβολή τρίτων στη σχέση εκπαιδευτικού και μαθητών. Τα παιδιά θα διστάζουν να διατυπώσουν απορίες, να εκφράσουν τη γνώμη τους και να μιλήσουν, όταν θα γνωρίζουν ότι μία κάμερα καταγράφει όλες τις κινήσεις και συμπεριφορές τους, αφήνοντας ψηφιακά ίχνη προς διαχείριση και εκμετάλλευση από την όποια εταιρία τεχνογνωσίας.

Με μαθητές στρατιωτάκια ακούνητα, αγέλαστα δεν προχωρά η εκπαιδευτική διαδικασία αλλά γυρίζουμε πολλά χρόνια πίσω, με αντιδημοκρατικό βηματισμό.

Αντί λοιπόν η κ.Κεραμέως να ονειρεύεται αίθουσες-κινηματογραφικά στούντιο με καλό φωτισμό και ποιότητα ήχου, ας δαπανήσει αυτά τα χρήματα σε σύγχρονους υπολογιστές για τα εργαστήρια πληροφορικής, σε διαδραστικούς πίνακες στις αίθουσες των σχολείων, ώστε να αξιοποιούνται οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας σε όλα τα διδακτικά αντικείμενα.

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,

Οι κάμερες, φανερές ή κρυφές δεν έχουν θέση στις σχολικές τάξεις. Δεν θέλουμε η σχολική τάξη να γίνει reality τύπου Big Brother. Η αξιοπρέπεια του ανθρώπου είναι το πρώτιστο ανθρώπινο δικαίωμα και η δημοκρατική συνείδηση δεν επιτρέπει σε κανέναν και καμία να την απεμπολήσει στο όνομα της όποιας έκτακτης συνθήκης.

Οφείλουμε οι εκπαιδευτικοί να προφυλάξουμε κυρίως την αξιοπρέπεια και την προστασία της προσωπικότητας του κάθε παιδιού. Κανένας και καμία εκπαιδευτικός που σέβεται τον εαυτό του/της δεν πρέπει να ενδώσει σε αυτή την επικοινωνιακή πολιτική του Υπουργείου. Αποδείξαμε ότι σε έκτακτες συνθήκες και χωρίς προετοιμασία από την πλευρά του Υπουργείου στηρίξαμε την Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Οι μαθητές μας και οι γονείς τους το ξέρουν καλύτερα από τον καθένα.

Ας διαφυλάξουμε τις θεμελιώδεις αρχές της δημοκρατικής παιδείας.

Κανένας και καμία εκπαιδευτικός να μη δεχτεί τη ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος. Η ΕΛΜΕ Λάρισας να στείλει κείμενο στους συλλόγους διδασκόντων, με το οποίο οι σύλλογοι να αποφασίζουν ότι δε συναινούν και ότι καταγγέλλουν την ψήφιση της συγκεκριμένης τροπολογίας.

Ας αγωνιστούμε για ένα δημόσιο, δωρεάν σχολείο που διαμορφώνει συνθήκες ουσιαστικής μόρφωσης των μαθητών μέσα σε ένα περιβάλλον παιδαγωγικής ελευθερίας και δημοκρατίας και όπου εκπαιδευτικοί και μαθητές αλληλεπιδρούν σε ένα κλίμα εμπιστοσύνης και συνεργασίας.

Γραμματεία ΣΥΝΕΚ Λάρισας

Διαβάστε Επίσης:

Εκτοξεύεται η ζήτηση για το ετήσιο σεμινάριο του Παν.Αιγαίου στη Σχολική Ψυχολογία

 

Αυτό είναι το κορυφαίο μοριοδοτούμενο σεμινάριο στην Ειδική Αγωγή με ανοικτές αιτήσεις

 

Διαπολιτισμική Εκπαίδευση: Μοριοδότηση Προσλήψεων αναπληρωτών με ετήσιο εξ αποστάσεως σεμινάριο
 

googlenews4
Ακολουθήστε το alfavita.gr στο GOOGLE NEWS 
viber67
Ακολουθήστε το alfavita.gr στο VIBER

 

σχετικά άρθρα

Έλληνες μαθητές συνομιλούν με έναν πρόσφυγα - Οι δυσκολίες και το μήνυμα ελπίδας
Έλληνες μαθητές συνομιλούν με έναν πρόσφυγα - Οι δυσκολίες και το μήνυμα ελπίδας
Η ιστορία του Ταλχά, που ξέφυγε από τις εχθροπραξίες στην πατρίδα του, έπεσε θύμα εκμετάλλευσης και ξυλοδαρμού από διακινητές και έφτασε στη χώρα μας...
Έλληνες μαθητές συνομιλούν με έναν πρόσφυγα - Οι δυσκολίες και το μήνυμα ελπίδας