Thumbnail
Η ανοιχτή επιστολή των βαθμολογητών Λατινικών του Βαθμολογικού Κέντρου Ηρακλείου Κρήτης στον Κώστα Γαβρόγλου για την κατάργηση του μαθήματος από τις Πανελλαδικές

Ανοιχτή επιστολή στον υπουργό Παιδείας, Κώστα Γαβρόγλου, στέλνουν οι βαθμολογητές των Λατινικών του Βαθμολογικού Κέντρου Ηρακλείου Κρήτης, ζητώντας την ανάκληση της απόφασης που καταργεί τα Λατινικά από τις Πανελλαδικές.

Οι βαθμολογητές τονίζουν ότι η συγκεκριμένη γλώσσα όχι μόνο βοηθά τους μαθητές στην εκμάθηση και κατανόηση άλλων ευρωπαϊκών γλωσσών, αλλά και ότι αποδίδει με ακρίβεια και σαφήνεια «ονόματα φαρμάκων, ονόματα φυτών και βοτάνων, περιγράφουν απόλυτα τις αρχές και τους όρους της Ιατρικής, της Βιολογίας, της Φαρμακευτικής, της Νομικής, της Κοινωνιολογίας, της Φιλοσοφίας και κάθε επιστήμης ακόμα και της Πολιτικής».

Ακόμη, παρατίθενται τέσσερα σημεία-προτάσεις αναφορικά με τη φύση του μαθήματος και τις απαραίτητες ενέργειες που πρέπει να γίνουν, ώστε να μην απαξιώνεται και να αναβαθμιστεί.

Παράλληλα, οι βαθμολογητές αναφέρουν: «Εδώ θα περιοριστούμε αποκλειστικά και μόνο στην ιδιότητα των διδασκόντων και βαθμολογητών του μαθήματος των Λατινικών, για να σας καλέσουμε έστω και την ύστατη ώρα να αναθεωρήσετε την απόφασή σας για κατάργηση αυτού του μαθήματος και να σκεφτείτε την ουσιαστική αναβάθμισή του στη Γ΄ Λυκείου και μάλιστα την εισαγωγή του από τη Β΄ Λυκείου ως μάθημα Γενικής Παιδείας».

Αναλυτικά η επιστολή που έλαβε και δημοσιεύει το alfavita.gr:

«Ηράκλειο, 19 /06/2019

Κύριε Υπουργέ, 

Ήδη από τις 14 -6 -2019 εξετάσαμε προφορικά και τώρα βαθμολογούμε τους υποψήφιους που διαγωνίστηκαν πανελλαδικά για τελευταία φορά στο μάθημα των Λατινικών. Με την παρούσα επιστολή θα θέλαμε να τοποθετηθούμε στην εδώ και καιρό ειλημμένη - και με σπουδή και μεθόδευση ψηφισμένη - απόφασή σας και να σας ζητήσουμε έστω και την ύστατη ώρα (για λόγους τιμής και μόνον) να ακούσετε την άποψη (έχετε τουλάχιστον την υποχρέωση αυτή) όσων διδάσκουμε και βαθμολογούμε τους μαθητές σε αυτό το μάθημα. 

Κύριε Υπουργέ, 

Υπηρετούμε τη δημόσια εκπαίδευση και ακριβώς γι’  αυτό έχουμε την υποχρέωση απέναντι στους μαθητές μας και αυριανούς επιστήμονες των ανθρωπιστικών σπουδών να αντιδράσουμε στην απόφαση αυτή. Δεν θα αναφερθούμε στο γεγονός ότι τα Λατινικά βοηθούν πράγματι στην καλύτερη κατανόηση των αγγλικών και άλλων ευρωπαϊκών λατινογενών γλωσσών, στο γεγονός ότι ακόμα και στον 21ο  αιώνα με την εκφραστική τους δωρικότητα και την ακριβή τους ορολογία αποδίδουν μοναδικά και με σαφήνεια ονόματα φαρμάκων, ονόματα φυτών και βοτάνων, περιγράφουν απόλυτα τις αρχές και τους όρους της Ιατρικής, της Βιολογίας, της Φαρμακευτικής, της Νομικής, της Κοινωνιολογίας, της Φιλοσοφίας και κάθε επιστήμης ακόμα και της Πολιτικής με τα περίφημα erga omnes και casus belli. Δεν θα αναφερθούμε στα αυτονόητα για τη χρησιμότητα, τη σπουδαιότητα και την αξία των λατινικών γραμμάτων ούτε ότι αποτελούν πολιτιστικό και γλωσσικό θησαυρό για ολόκληρη την ευρωπαϊκή  κουλτούρα,  αλλά θα καταθέσουμε μία σειρά από επιχειρήματα που δικαιολογούν την αντίρρησή μας .

Πρώτον. Για τη βαθμιαία εξεταστική απαξίωση του μαθήματος δεν ευθυνόμαστε εμείς, αλλά η αδιαφορία του Υπουργείου Παιδείας. Σαφέστατα αναγνωρίζουμε ότι  το μάθημα είχε λειτουργικά προβλήματα (αποσπασματικότητα, εμμονή στους τύπους), απαιτούσε όμως, μελέτη, κριτική ικανότητα για τις μετασχηματιστικές ασκήσεις και  εξασφάλιζε μεγάλη αντικειμενικότητα στη βαθμολόγησή του. Τα εγχειρίδια προς εξέταση αλλά και η εξεταστική πρακτική παρέμεναν ίδια από το 1982 και επομένως ήταν αναπόφευκτες οι επαναλήψεις στη διατύπωση των θεμάτων.

Σοβαρές προτάσεις αντικατάστασης του διδακτικού εγχειρίδιου από άλλο νεότερο υπήρξαν από φιλολόγους της Μέσης και της Ανωτάτης Εκπαίδευσης, αλλά δεν εισακούστηκαν. Ασφαλώς και  θα μπορούσατε -δεν θα ήταν και μεγάλος κόπος - να εμπλουτίσετε το ήδη υπάρχον με στοιχεία λατινικής γραμματολογίας, στοιχεία Ρωμαϊκής Ιστορίας, δημόσιου και ιδιωτικού βίου των Ρωμαίων, ενδιαφέρουσες και χρησιμότατες ετυμολογικές ασκήσεις, ερωτήσεις κατανόησης κειμένου κ.α. Αυτό θα συνιστούσε αναβάθμιση του μαθήματος και όχι βέβαια η απόφασή σας να περιληφθεί στο ωρολόγιο πρόγραμμα ως μάθημα επιλογής!

Δεύτερον. Ας μην ξεχνάμε εξάλλου ότι, καταργώντας το μάθημα των Λατινικών, αποδυναμώνεται  η γνώση και η ικανότητα των μαθητών στα Αρχαία Ελληνικά, καθώς οι βασικές γλωσσικές και μορφοσυντακτικές δομές της Αρχαίας και Λατινικής έχουν αναμφισβήτητες ομοιότητες. Θεωρούμε επομένως ότι η κατάργηση του μαθήματος των Λατινικών  εντάσσεται στη γενικότερη υποβάθμιση των ανθρωπιστικών σπουδών τόσο στο Γυμνάσιο όσο και στο Λύκειο. Ενδεικτικά αναφέρουμε κι άλλες παρόμοιες πρακτικές, όπως τον εξοβελισμό της Ιστορίας από την Γ΄ Λυκείου, τη μείωση των ωρών διδασκαλίας της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και την κατάργηση των εξετάσεων στα Αρχαία Ελληνικά στο Γυμνάσιο αλλά και στη Β΄ Λυκείου.  

Τρίτον. Η υποβάθμιση των θεωρητικών σπουδών με αυτές τις επιλογές μεθοδεύεται και στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, αφού οι αυριανοί φοιτητές Νομικής, Φιλοσοφικής και Φιλολογίας των ξένων γλωσσών - και όχι μόνο - θα δυσκολευτούν στην πανεπιστημιακή τους κατάρτιση, εφόσον η γνώση της Λατινικής αποτελεί βασικό προαπαιτούμενο. 

Τέταρτον. Δεν θα έπρεπε να τεθεί το δίλημμα Λατινικά ή Κοινωνιολογία. Κι αυτό, γιατί ούτε τα Λατινικά από μόνα τους είναι κάτι μονοσήμαντο, αναχρονιστικό, συντηρητικό και άχρηστο ούτε η Κοινωνιολογία από μόνη της είναι κάτι προοδευτικό, απαραίτητο και χρήσιμο. Εξαρτάται και στις δύο περιπτώσεις από την όλη δομή και τους στόχους του προγράμματος σπουδών, τις συνθήκες διδασκαλίας, τα σχολικά εγχειρίδια, τον διδάσκοντα και σαφέστατα από τις προθέσεις της πολιτικής ηγεσίας και από τον τρόπο εξέτασης του μαθήματος. Πολύ φοβόμαστε ότι στην εσπευσμένη προσπάθειά σας  –όπως ισχυρίζεστε- να ενεργοποιήσετε την κριτική ικανότητα των μαθητών και να περιορίσετε την αποστήθιση, καταργώντας το μάθημα των Λατινικών, θα εμπλέξετε τους υποψηφίους σε έναν κυκεώνα παπαγαλίας.
Θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν και τα δύο μαθήματα στην κατεύθυνση της ενίσχυσης των ανθρωπιστικών σπουδών, καθώς οι σύγχρονες ανάγκες απαιτούν δεξιότητες σκέψης και ομιλίας με λόγο πυκνό και ουσιώδη, που παρέχει η λατινική αλλά και γνώση κοινωνικής θεωρίας και πρακτικής. Θα μπορούσε  να δοθεί η δυνατότητα στους υποψηφίους να επιλέγουν είτε την Κοινωνιολογία είτε τα Λατινικά με βάση τις σχολές όπου επιθυμούν να εισαχθούν. Αλλά πότε οι σύγχρονες ανάγκες καθόρισαν τα προγράμματα σπουδών; 

Κύριε Υπουργέ,

Σας καταθέτουμε ως διορθωτές και τις ακόλουθες παρατηρήσεις μας:

Σαφέστατα, αντιληφθήκαμε από πέρσι ότι ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων ήταν τέτοιος που έπρεπε να επιβεβαιώσει τον ισχυρισμό σας ότι το μάθημα είναι μάλλον «άχρηστο» και ως εκ τούτου θα έπρεπε να καταργηθεί και να αντικατασταθεί. Αντιληφθήκαμε την πρόθεσή σας να φανούν τα Λατινικά στα μάτια της κοινής γνώμης ως το εύκολο μάθημα της θεωρητικής κατεύθυνσης στο οποίο οι υποψήφιοι έχουν ένα σχεδόν σίγουρο εικοσάρι ενισχυτικό μιας  ενδεχόμενης αποτυχίας στα Αρχαία, στην Ιστορία και στη Γλώσσα. Όμως εμείς που διορθώνουμε δε συναντάμε συχνά άριστα γραπτά. Ξέρετε απαιτεί κόπο να εμπεδώσεις μια γλώσσα που διδάχτηκες μια μόνο χρονιά και χρειάζεται μαεστρία και κριτική ικανότητα  να συνδυάσεις τη γραμματική και τις συντακτικές δομές μιας γλώσσας, έστω κι αν ο εξεταστής σού θέτει απλά κι όχι εξεζητημένα ερωτήματα.

Κύριε Υπουργέ,

Είναι σίγουρο ότι πριν από μας έχουν διαμαρτυρηθεί πολλοί και εκλεκτοί. Ωστόσο, όπως φάνηκε, η εμμονή σας δεν ξεπεράστηκε και το νέο σύστημα εσπευσμένα ψηφίστηκε μέσα στο Πάσχα και μαζί με τη διόγκωση της ύλης όλων των μαθημάτων και την αοριστία στη συνεξέταση Έκθεσης και Λογοτεχνίας ψηφίστηκε και η κατάργηση των Λατινικών. Εδώ θα περιοριστούμε αποκλειστικά και μόνο στην ιδιότητα των διδασκόντων και βαθμολογητών του μαθήματος των Λατινικών, για να σας καλέσουμε έστω και την ύστατη ώρα να αναθεωρήσετε την απόφασή σας για κατάργηση αυτού του μαθήματος και να σκεφτείτε την ουσιαστική αναβάθμισή του στη Γ΄ Λυκείου και μάλιστα την εισαγωγή του από τη Β΄ Λυκείου ως μάθημα Γενικής Παιδείας. Στην περίπτωσή μας εξάλλου δεν αξίζει να ισχύσει το ρητό «πονάει μάτι βγάζεις μάτι» και μάλιστα ……….τόσο πολύτιμο μάτι.

Με εκτίμηση

Οι Βαθμολογητές των Λατινικών του Βαθμολογικού Κέντρου Ηρακλείου Κρήτης»

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

hoynta.jpg
Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας: Το πειθαρχικό δίκαιο για τους εκπαιδευτικούς και το ποινολόγιο για τους μαθητές
57 χρόνια πριν τα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές
Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας: Το πειθαρχικό δίκαιο για τους εκπαιδευτικούς και το ποινολόγιο για τους μαθητές
dictionary-lexiko-xenes_glosses-foreign_lagnuage.jpg
Πως λέμε στα ελληνικά: σέλφι, σπικάζ, ρίαλ εστέιτ ή μπίζνες πλαν;
Επειδή σε λίγο, για να επικοινωνήσουμε μεταξύ μας ή για να δούμε τηλεόραση, θα χρειαζόμαστε πτυχίο αγγλικής φιλολογίας, μήπως είναι πιο εύκολο να τα...
Πως λέμε στα ελληνικά: σέλφι, σπικάζ, ρίαλ εστέιτ ή μπίζνες πλαν;