Ήθελες θετική κατεύθυνση; Καλά να πάθεις!
Πανελλαδικές εξετάσεις 2019

Για μια ακόμη χρονιά γινόμαστε μάρτυρες μιας κατάφωρης αδικίας που πραγματοποιείται εις βάρος των μαθητών που επέλεξαν την κατεύθυνση θετικών σπουδών έναντι της κατεύθυνσης ανθρωπιστικών σπουδών ή οικονομίας και πληροφορικής.

Το «πρόβλημα» δημιουργείται λόγω της μεγάλης διαφοράς στα επίπεδα δυσκολίας των θεμάτων των Πανελληνίων Εξετάσεων στα μαθήματα ομάδων προσανατολισμού θετικών σπουδών σε σχέση με τις άλλες ομάδες προσανατολισμού.

Στα Μαθηματικά (που έχουν και το μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας) τα θέματα τα τελευταία χρόνια χαρακτηρίζονται από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας ως δύσκολα. Στη δε Φυσική (δεύτερο μάθημα με συντελεστή βαρύτητας) τα θέματα των τελευταίων ετών χαρακτηρίζονται από μέτρια έως απαιτητικά. Στον αντίποδα, οι μαθητές της ομάδας ανθρωπιστικών σπουδών και των σπουδών οικονομίας και πληροφορικής έρχονται αντιμέτωποι με πιο φυσιολογικά θέματα, επιτυγχάνοντας καλύτερες στο σύνολό τους επιδόσεις. Οι δύσπιστοι μπορούν να αναζητήσουν περισσότερες λεπτομέρειες στα στατιστικά της βαθμολογίας στις Πανελλήνιες Εξετάσεις (κατανεμημένα ανά ομάδα προσανατολισμού) στα εκπαιδευτικά site καθώς και στο επίσημο site του Υπουργείου Παιδείας.

Ειδικά για την τρέχουσα σχολική χρονιά (Πανελλήνιες 2019), το παραπάνω πρόβλημα φαίνεται να είναι ακόμα πιο έντονο με την ψαλίδα στα επίπεδα δυσκολίας ανάμεσα στις ανωτέρω ομάδες προσανατολισμού να διευρύνεται περισσότερο.

Για τον αναγνώστη που σκέφτεται: «μικρό το κακό, το πολύ-πολύ να πέσουν οι βάσεις», να θυμίσουμε ότι υπάρχουν σχολές, όπως της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, της Αστυνομίας και Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (γνωστή ως ΤΕΦΑΑ) που επιτρέπουν την πρόσβαση από όλες τις ομάδες προσανατολισμού.

Η διαφοροποίηση, λοιπόν, στα επίπεδα δυσκολίας των θεμάτων επιτρέπει ένα σημαντικό προβάδισμα στους υποψήφιους που προέρχονται από τις κατευθύνσεις ανθρωπιστικών σπουδών και οικονομίας και πληροφορικής, αφήνοντας ταυτόχρονα στους υποψηφίους θετικών σπουδών μια μεγάλη πίκρα όταν βλέπουν τους κόπους τους να πηγαίνουν χαμένοι χωρίς οι ίδιοι να είναι οι υπαίτιοι.

Η παραπάνω οφθαλμοφανής αδικία που παραβιάζει την λογική του θεσμού των Πανελληνίων Εξετάσεων περί «ίσων ευκαιριών» πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα και αποτελεσματικά από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Η λύση είναι απλή και εύκολα εφαρμόσιμη: στις σχολές κοινής πρόσβασης θα πρέπει να γίνει ποσόστωση των θέσεων αναλογικά με το ποσοστό των υποψηφίων κάθε κατεύθυνσης, έτσι ώστε κανένας μαθητής, από όποια κατεύθυνση και αν προέρχεται, να μην αισθάνεται αδικημένος. Για να γίνει η παραπάνω πρόταση κατανοητή, παραθέτουμε ένα παράδειγμα.

Ας υποθέσουμε ότι για το σχολικό έτος 2018-2019 οι υποψήφιοι θετικών σπουδών είναι 42.000, ανθρωπιστικών σπουδών 33.000 και οικονομίας και πληροφορικής 25.000 (σύνολο 100.000) και ότι το τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού  του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης επιθυμεί για το έτος 2019-2020 να δεχθεί 160 φοιτητές. Οι 160 θέσεις θα πρέπει να μοιραστούν σε ποσοστό 42% σε υποψηφίους θετικών σπουδών (67 φοιτητές), σε ποσοστό 33% σε υποψήφιους ανθρωπιστικών σπουδών (53 φοιτητές), σε ποσοστό 25% σε υποψήφιους οικονομίας και πληροφορικής (40 φοιτητές). Έτσι κανένας υποψήφιος δεν θα αισθάνεται ότι αδικείται και ότι «παλεύει» για έναν μάταιο σκοπό.

Κλείνοντας, πρέπει να τονίσουμε ότι η ελληνική οικογένεια έχει ήδη αντιμετωπίσει πολλά δεινά τα χρόνια της οικονομικής κρίσης, αλλά παρόλα αυτά συνεχίζει να επενδύει πάνω στην μόρφωση των παιδιών, ελπίζοντας για ένα καλύτερο μέλλον. Η νέα γενιά στοιχειώνεται από τα υψηλά επίπεδα ανεργίας, το κόστος σπουδών, το ενδεχόμενο αναζήτησης εργασίας εκτός Ελλάδας. Το τελευταίο μήνυμα που θέλουμε να στείλουμε σε αυτά τα παιδιά είναι αυτό της άνισης, μεροληπτικής μεταχείρισης.

Καλούμε λοιπόν το Υπουργείο Παιδείας να σκύψει άμεσα και με προσοχή πάνω στο πρόβλημα και να το ρυθμίσει δίνοντας και πάλι στη νέα γενιά την ελπίδα για ισονομία και δικαιοσύνη.

 

Τσισμανίδης Βασίλειος

Φυσικός

σχετικά άρθρα

Τουρκία: Δικάζονται 18 φοιτητές και ένας ακαδημαϊκός για συγκέντρωση υποστήριξης των ΛΟΑΤΚΙ
Τουρκία: Δικάζονται 18 φοιτητές και ένας ακαδημαϊκός για συγκέντρωση υποστήριξης των ΛΟΑΤΚΙ
Η δίκη 18 φοιτητών και ενός πανεπιστημιακού, που δικάζονται επειδή συμμετείχαν σε διαδήλωση υποστήριξης της κοινότητας ΛΟΑΤΙ, άρχισε σήμερα στην...
Τουρκία: Δικάζονται 18 φοιτητές και ένας ακαδημαϊκός για συγκέντρωση υποστήριξης των ΛΟΑΤΚΙ
Η απόφαση του 6ου Συνεδρίου της Ομοσπονδίας Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού ΑΕΙ σχετικά με την εξέλιξη του Κλάδου
Η απόφαση του 6ου Συνεδρίου της Ομοσπονδίας Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού ΑΕΙ σχετικά με την εξέλιξη του Κλάδου
Η Ομοσπονδία Συλλόγων των μελών του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) των Α.Ε.Ι. στο πλαίσιο των εργασιών του 6ου της Συνεδρίου (2-3/11/2019)...
Η απόφαση του 6ου Συνεδρίου της Ομοσπονδίας Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού ΑΕΙ σχετικά με την εξέλιξη του Κλάδου
Νέα έρευνα: Η διατροφή χωρίς γλουτένη δεν βοηθά τα παιδιά με αυτισμό
Νέα έρευνα: Η διατροφή χωρίς γλουτένη δεν βοηθά τα παιδιά με αυτισμό
Οι γονείς αυτιστικών παιδιών αναζητούν συνεχώς νέες θεραπείες. Η διαταραχή του φάσματος του αυτισμού, ή ASD, είναι μια εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση...
Νέα έρευνα: Η διατροφή χωρίς γλουτένη δεν βοηθά τα παιδιά με αυτισμό
Κτηνίατροι στο Δήμο Ιωαννιτών
Κτηνίατροι στο Δήμο Ιωαννιτών

Ο Δήμος Ιωαννιτών ύστερα από την υπ’ αριθ. 485/2019 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ανακοινώνει ότι θα προσλάβει προσωπικό με σύμβαση εργασίας...

Κτηνίατροι στο Δήμο Ιωαννιτών