Παναγιώτης Καλδής: Χρειαζόμαστε ένα Πανεπιστήμιο δημοκρατικό, συνεργατικό και ανοιχτό στην κοινωνία
Να εδραιωθεί το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής στη συνείδηση της κοινωνίας ως ένα ίδρυμα σύγχρονο, προοδευτικό, διεθνώς αναγνωρίσιμο, ανταγωνιστικό με δημόσιο χαρακτήρα είναι η επιδίωξη του υποψήφιου πρύτανη και καθηγητή Τμήματος Επιστημών Οίνου, Αμπέλου και Ποτών της Σχολής Επιστημών Τροφίμων, Παναγιώτη Καλδή.

Αναφερόμενος στην πορεία του ΠΑΔΑ, το οποίο μετρά ένα περίπου χρόνο ζωής μετά την ενοποίηση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά, κάνει λόγο για δικαίωση της κυβερνητικής πρωτοβουλίας - χωρίς να λείπουν ωστόσο οι οργανωτικές αστοχίες και δυσκολίες της μεταβατικής περιόδου. Χαρακτηρίζει κρίσιμη την περίοδο των πρυτανικών εκλογών λόγω της υποστελέχωσης, της έλλειψης χώρων και πόρων, υπογραμμίζοντας ότι το διακύβευμα είναι να μετατραπεί το πανεπιστήμιο από ένα ελεγχόμενο, διχασμένο και εσωστρεφές «σχολείο» σε ένα δημοκρατικό και συνεργατικό Ίδρυμα, ανοιχτό στη κοινωνία.

Συνέντευξη στη Χρύσα Βαϊνανίδη

1. Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής μετρά ένα περίπου χρόνο ζωής μετά από την ενοποίηση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά. Πώς θα χαρακτηρίζατε την πορεία του μέχρι σήμερα;

Ένα χρόνο μετά την ίδρυση και λειτουργία του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής – το τρίτο σε μέγεθος φοιτητών της χώρας - διαπιστώνεται ότι, εν γένει, δικαιώνεται, στρατηγικά, η συγκεκριμένη κυβερνητική πρωτοβουλία, που υπερψηφίσθηκε επί της αρχής και από την αξιωματική αντιπολίτευση. Άλλωστε, αφορούσε την απορρόφηση δυο καλά εδραιωμένων Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕΙ), των ΤΕΙ Αθήνας και ΑΕΙ Πειραιά ΤΤ, με χωροταξική εγγύτητα, στην πρωτεύουσα της χώρας, με σημαντικές αξιολογικές ακαδημαϊκά περγαμηνές, που είχαν σχεδόν παράλληλη εκπαιδευτική προϊστορία πέραν του 1/3 του αιώνα και τα οποία από το 2001 ήταν ΑΕΙ, μαζί με τα Πανεπιστήμια. Πρόσφατα στο Ίδρυμα ενσωματώθηκε και η Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας.

Το Πανεπιστήμιο συνεχίζει να βρίσκεται σε διαδικασία μετάβασης στη νέα κατάσταση με τις αντίστοιχες επιπτώσεις, όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλες τις περιπτώσεις μεγάλων οργανωτικών αλλαγών και διεθνώς. Η παρούσα περίοδος είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για το Ίδρυμα, καθώς τα προβλήματα υποστελέχωσης, έλλειψης χώρων, πόρων κλπ., είναι συσσωρευμένα και η ακαδημαϊκή κοινότητα αναστατωμένη.

Οργανωτικές αστοχίες στην αρχιτεκτονική του Πανεπιστημίου, όπως προέκυψε μετά από τη συγχώνευση των δυο προηγούμενων ΑΕΙ αλλά και πρακτικές δυσκολίες απόρροια της ελλιπούς επικοινωνίας στη νέα πραγματικότητα εντείνουν τις αναταράξεις. Η εμπέδωση του κοινού σκοπού και του αισθήματος δικαιοσύνης αποτελεί επιτακτική ανάγκη.

2. Ποιο είναι το διακύβευμα των επερχόμενων πρυτανικών εκλογών στο ΠΑΔΑ; Τι διεκδικείτε με την ψήφο των Πανεπιστημιακών;

Οι εκλογές αυτές είναι καθοριστικές, αφού κρίνεται η επιλογή μεταξύ ενός ελεγχόμενου και διχασμένου εσωστρεφούς «σχολείου» και ενός δημοκρατικού και συνεργατικού ανοικτού στην κοινωνία Πανεπιστημίου. Διεκδικώ τη συμμετοχική ακαδημαϊκή διαμόρφωση του Πανεπιστημίου, μέσα από αρχές, κατάλληλο σχεδιασμό, ομαδική εργασία και ταχεία υλοποίηση.

Το κοινό όραμα είναι το Ίδρυμα να μπορέσει να καταστεί και να εδραιωθεί στη συνείδηση της κοινωνίας ως ένα σύγχρονο, προοδευτικό, ισχυρό και διεθνώς αναγνωρίσιμο και ανταγωνιστικό Πανεπιστήμιο με δημόσιο χαρακτήρα. Ένα Πανεπιστήμιο ευχάριστης καθημερινότητας, ένας χώρος στον οποίο όλη η ακαδημαϊκή κοινότητα να μπορεί να ζει και να κοινωνικοποιείται. Ένα Πανεπιστήμιο που να θέτει υψηλά τα θέματα υγείας, πολιτισμού, αθλητισμού και οικολογίας. Ενωτικά, όλη η ακαδημαϊκή κοινότητα να είναι συσπειρωμένη και πρωταγωνίστρια, για ένα Πανεπιστήμιο, για όλους και όχι για τους λίγους, τους «εκλεκτούς».

3. Ποια η γνώμη σας για το νέο ακαδημαϊκό χάρτη που διαμορφώνεται στην Ανώτατη Εκπαίδευση;

Ο νέος ακαδημαϊκός χάρτης στην Ανώτατη Εκπαίδευση περιλαμβάνει 24 Πανεπιστήμια και αφορά σε μια μεταβατική κατάσταση. Σε κάθε περίπτωση, ορθά, ολοκληρώθηκε ο «κύκλος ζωής» και των λοιπών ΤΕΙ της χώρας μετά τις συγχωνεύσεις τους με Πανεπιστήμια, με εξαίρεση την ΑΣΠΑΙΤΕ.

Από το ερχόμενο ακαδημαϊκό έτος 2019-20, μια νέα κυβέρνηση αναμένεται να θέσει σε εφαρμογή πλαίσιο καινούργιων συνεργειών και αναδιατάξεων μεταξύ των Πανεπιστημίων της χώρας, όπως και την αναδιοργάνωση και λειτουργία τους.

Μάλιστα, η έναρξη της μεταρρυθμιστικής διαδικασίας δόθηκε ήδη από τον νυν Πρωθυπουργό με τη δήλωσή του: «Η Κρήτη αποκτά και τρίτο Πανεπιστήμιο, το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο. Δημιουργούνται έτσι οι προϋποθέσεις για την έναρξη των συζητήσεων για ένα μεγάλο και ισχυρό Ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο της Κρήτης» (Χανιά, 3 Μαΐου 2019), που εκτιμάται ότι θα αποτελέσει τον Ενιαίο Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας της Μεγαλονήσου.

 

σχετικά άρθρα

Ένταξη Σχολικών Μονάδων ΠΕ στις Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΦΕΚ)
Ένταξη Σχολικών Μονάδων ΠΕ στις Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΦΕΚ)
Συμπλήρωση της σχετικής υπουργικής απόφασης με θέμα «Ένταξη Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στις Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΖΕΠ),...
Ένταξη Σχολικών Μονάδων ΠΕ στις Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΦΕΚ)
Επίσκεψη αλληλεγγύης της Ε' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης στο καμπ προσφύγων στο Βαγιοχώρι
Επίσκεψη αλληλεγγύης της Ε' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης στο καμπ προσφύγων στο Βαγιοχώρι
Τα παιδιά του καμπ το Βαγιοχωρίου δεν έχουν καμία εκπαιδευτική παροχή. Η υπόσχεση για νηπιαγωγείο εντός του στρατοπέδου παραμένει στα χαρτιά. Τα...
Επίσκεψη αλληλεγγύης της Ε' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης στο καμπ προσφύγων στο Βαγιοχώρι