Thumbnail
Για την ίδρυση του ΠΔΑ

Μια από τις σημαντικότερες εξελίξεις στον χώρο της Παιδείας είναι η απόφαση της ίδρυσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΠΔΑ).  Η ίδρυση αυτού του Πανεπιστημίου έχει ιδιαίτερη σημασία για πολλούς λόγους. 

Όπως είναι γνωστό από το σχέδιο νόμου που κατατέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από τον Υπουργό Παιδείας κ. Γαβρόγλου, το ΠΔΑ ιδρυόμενο, ταυτόχρονα απορροφά το Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Πειραιά Τεχνολογικού Τομέα και το Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας.

Η απόφαση αυτή συμβάλλει στην αποκατάσταση της λογικής στο εκπαιδευτικό σύστημα αναγνωρίζοντας την πραγματικότητα των λειτουργικών χαρακτηριστικών των δύο αυτών ιδρυμάτων, εκφράζει την αποδοχή της νομοτέλειας των νέων συνθηκών στην εκπαίδευση και την κατάρτιση όπως αυτές διαμορφώνονται παγκοσμίως και τέλος δημιουργεί ένα αισιόδοξο κλίμα σχετικά με τις αναμενόμενες επιπτώσεις στην οικονομικό και κοινωνικό πλέγμα του τόπου μας.

Η ίδρυση του ΠΔΑ  σηματοδοτεί το κλείσιμο του κύκλου μιας μακράς διαδικασίας ακαδημαϊκής ολοκλήρωσης των δύο Ιδρυμάτων. Τα δύο αυτά ιδρύματα είχαν ενταχθεί από το 2001 στην βαθμίδα της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Στα δεκαεπτά (17) χρόνια που μεσολάβησαν,  σταδιακά πραγματοποίησαν όλες τις απαραίτητες και ουσιαστικές διεργασίες για την διαμόρφωση του Πανεπιστημιακού τους χαρακτήρα, τόσο όσον αφορά τις υποδομές και το προσφερόμενο εκπαιδευτικό και επιστημονικό/ερευνητικό έργο, αλλά και κυρίως όσον αφορά το προφίλ του Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού τους. Είναι ενδιαφέρον να επισημανθεί ότι αυτή η εξελικτική διαδικασία πραγματοποιήθηκε εν μέσω δύσκολων συνθηκών: η χρηματοδότηση των ιδρυμάτων ήταν  σταθερά χαμηλότερη  αναλογικά με τα Πανεπιστήμια, το διδακτικό έργο ήταν ιδιαίτερα αυξημένο, ενώ απουσίαζε από την ακαδημαϊκή δομή τους η κατηγορία των υποψηφίων διδακτόρων που είναι ένας βασικός κρίκος της ερευνητικής αλυσίδας. 
Τα ιδρύματα αυτά επί σειρά ετών αξιολογούνται συστηματικά με βάση το ίδιο νομικό πλαίσιο και από την ίδια Αρχή (ΑΔΙΠ) όπως και τα Πανεπιστήμια.

Από την πλευρά των φοιτητών, σημαντικό χαρακτηριστικό που αξίζει να τονιστεί είναι ότι  οι φοιτητές των ιδρυμάτων προέρχονται από την ίδια πηγή και διέρχονται από την ίδια μορφή διαδικασιών επιλογής, όπως οι συμφοιτητές τους στα Πανεπιστήμια. Στο τέλος των 4ετών σπουδών τους, που αντιστοιχούν σε 240 μονάδες του ευρωπαϊκού συστήματος ECTS και κατοχυρώνουν για τους αποφοίτους προσόντα του Επιπέδου 6 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων, τους απονέμεται ο πρώτος ακαδημαϊκός τίτλος επιπέδου BSc, όπως ακριβώς και στα Πανεπιστήμια, εξασφαλίζοντάς τους άμεση πρόσβαση στον δεύτερο κύκλο σπουδών. Επομένως η ίδρυση του ΠΔΑ αποτελεί ακριβώς την αναγνώριση και αποδοχή της σημερινής διαμορφωμένης πραγματικότητας όσον αφορά στα ακαδημαϊκά χαρακτηριστικά των δύο Ιδρυμάτων.  

Πριν μερικές δεκαετίες η τυπική δομή του εκπαιδευτικού μοντέλου, εξειδικευμένη στα τεχνικά επαγγέλματα για λόγους απλούστευσης της παρουσίασης εδώ, άρχιζε με την υποχρεωτική πρωτοβάθμια εκπαίδευση και συνέχιζε διακλαδιζόμενη με τις κατώτερες σχολές τεχνιτών, τις μέσες σχολές εργοδηγών, τις ανώτερες σχολές τεχνολόγων μηχανικών και τις ανώτατες σχολές διπλωματούχων μηχανικών.

Τόσο η εξέλιξη της τεχνολογίας με τις επιπτώσεις τις στον επαγγελματικό χάρτη (ας θυμηθούμε ότι παλιότερα ήταν διαδεδομένο επάγγελμα ο χειριστής τηλετύπου, ο τηλεφωνητής, η διατρήτρια καρτών ηλεκτρονικών υπολογιστών κτλ), όσο και οι κοινωνικές μεταβολές (αύξηση του ορίου της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, απαίτηση για μεγαλύτερη πρόσβαση στις ανώτερες βαθμίδες του εκπαιδευτικού συστήματος κτλ) οδήγησαν παγκόσμια σε μια σταδιακή προσαρμογή του εκπαιδευτικού συστήματος στα νέα δεδομένα. Έτσι αντί της δομής του προηγούμενου συστήματος, εμπεδώνεται η Επαγγελματική Κατάρτιση ως η δομή που παρέχει γνώσεις εφαρμογής και η Ανώτατη Εκπαίδευση με τους τρεις κύκλους της (προπτυχιακός, μεταπτυχιακός και κύκλος διδακτορικών σπουδών) που παρέχει με διαβαθμίσεις την εγκύκλια ακαδημαϊκή μόρφωση. Μάλιστα σε ευρωπαϊκό επίπεδο διαφοροποιούνται πλέον και οι αποδιδόμενες στους αποφοίτους πιστωτικές μονάδες (ECVET για την Κατάρτιση, ECTS για την Εκπαίδευση).

Αυτή η μεταστροφή διεθνώς έγινε αργά, ακολουθώντας τις επιταγές της πραγματικότητας, χωρίς επαναστατικές τομές, με άμεσο αποτέλεσμα σε μερικές περιπτώσεις το εθνικό εκπαιδευτικό σύστημα να υστερεί σε ταχύτητα προσαρμογής.

Η ίδρυση του ΠΔΑ που συνοδεύεται με την καθιέρωση των δομών εκπαίδευσης και κατάρτισης διετούς κύκλου εντός των Πανεπιστημίων και υπό την εποπτεία τους, σηματοδοτεί την ουσιαστική αναδιάρθρωση του συστήματος ώστε να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες όπως αυτές διαμορφώνονται στη χώρα μας αλλά και διεθνώς.   Υπό την έννοια αυτή, η ίδρυση του ΠΔΑ υπηρετεί τη νομοτέλεια των απαραίτητων ουσιαστικών μεταβολών για να αποκτήσει ευελιξία και να προσαρμοστεί  στα διεθνή δεδομένα το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Όπως είναι αναμενόμενο, όσο το εκπαιδευτικό μας σύστημα μέσω της απόφασης της ίδρυσης του ΠΔΑ ορθολογικοποιείται και προσεγγίζει τις πραγματικές ανάγκες της οικονομίας και της κοινωνίας, τόσο εντονότερες αναμένονται οι θετικές επιπτώσεις του γεγονότος αυτού στην χώρα μας. Σε συνθήκες οικονομικής κρίσης πρέπει να διασφαλίζεται ότι οι πόροι που διατίθενται για την Παιδεία να είναι επαρκείς και πρέπει να έχουν το  βέλτιστο αποτέλεσμα. Σε αυτήν την κατεύθυνση συμβάλλει η ίδρυση του ΠΔΑ.

Το εγχείρημα δεν ήταν εύκολο. Χρειάστηκε συστηματική εργασία και αρκετές υπερβάσεις  που δεν ήταν ότι πιο απλό στην πορεία του σχεδιασμού του ΠΔΑ. Πολλά (από αναδιαρθρώσεις δομών μέχρι το πιο μικρό φοιτητικό θέμα) μένουν να ρυθμιστούν στην πορεία κατά τον πρώτο χρόνο της λειτουργίας του. Το σπουδαίο και το μείζον είναι ακριβώς ότι η ίδρυση του ΠΔΑ συμβάλλει στη θετική αλλαγή του τοπίου της εκπαίδευσης στην Ελλάδα τόσο με τα αναμενόμενα οφέλη με τη στενή έννοια, όσο και με τη δημιουργία συνολικότερου κλίματος συνεργειών στη χώρα.

 Οι παραπάνω σκέψεις σκοπό έχουν την ανάδειξη των πραγματικών στοιχείων που οδήγησαν στην ωρίμαση και υποστήριξαν την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας για την ίδρυση του ΠΔΑ, να καταδείξουν τη νομοτέλεια της μεταβολής αυτής στο συνολικό πλέγμα του εκπαιδευτικού μας μοντέλου, αλλά και να προβάλουν την τεράστια θετική επίδραση που αναμένεται να έχουν οι εισηγούμενες δομικές αλλαγές στην οικονομική και κοινωνική ζωή στη χώρα μας.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

mourtzoukou
Συγκλονιστική κατάθεση της νονάς του παιδιού της Μουρτζούκου για τη νύχτα του θανάτου
Συγκλονιστικές αποκαλύψεις από τη νονά του δεύτερου παιδιού της Ειρήνης Μουρτζούκου
Συγκλονιστική κατάθεση της νονάς του παιδιού της Μουρτζούκου για τη νύχτα του θανάτου
άρωμα
Αρώματα και υγεία: Έρευνα προειδοποιεί για τους κρυφούς κινδύνους των χημικών ουσιών
Συνδέονται με προβλήματα όπως η αντίσταση στην ινσουλίνη, καρδιοπάθειες και ακόμη και μείωση της νευροανάπτυξης
Αρώματα και υγεία: Έρευνα προειδοποιεί για τους κρυφούς κινδύνους των χημικών ουσιών
iep_1.jpg
ΙΕΠ: Παρατάσεις και νέα χρονοδιαγράμματα για τα διδακτικά πακέτα - Οδηγίες προς συγγραφείς και αξιολογητές
Αναθεώρηση προθεσμιών υποβολής και επανελέγχου διδακτικών πακέτων από το ΙΕΠ
ΙΕΠ: Παρατάσεις και νέα χρονοδιαγράμματα για τα διδακτικά πακέτα - Οδηγίες προς συγγραφείς και αξιολογητές
αλτσ
Αλτσχάιμερ: Το σπλαχνικό λίπος ως πρώιμος δείκτης κινδύνου για τη νόσο
Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η συσσώρευση σπλαχνικού λίπους στο σώμα μπορεί να συσχετίζεται με την παρουσία παθολογικών πρωτεϊνών στον εγκέφαλο,...
Αλτσχάιμερ: Το σπλαχνικό λίπος ως πρώιμος δείκτης κινδύνου για τη νόσο