του Σπύρου Σαγιά, φυσικού
Μικρός θεατρικός διάλογος σε τρεις σκηνές.
Κάθε ομοιότητα με πρόσωπα και πράγματα είναι εντελώς συμπτωματική.
ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ (Αρχές Μαΐου. Αργά το βράδυ)
Ελένη: (Αγχωμένη) Ήρθες παιδί μου; Πώς πήγε το μάθημα;
Νίκος: (Κατευθείαν στο θέμα) Μαμά, μας είπαν στο φροντιστήριο ότι τις δύο τελευταίες εβδομάδες θα έχουμε πρωινά μαθήματα. Να πας στο σχολείο να κανονίσεις τις απουσίες μου.
Ε: Καλά, παιδάκι μου, μη σε νοιάζει. Εσύ κοίτα το διάβασμά σου.
Ν: (Εκρήγνυται) Άσε μας, ρε μάνα, με το γ...μένο το διάβασμα! (Φεύγει)
Ε: Καλά, Νικόλα μου. Μη θυμώνεις. Εγώ για σένα το λέω. Ξημεροβραδιάζεσαι τρία χρόνια τώρα στη μελέτη για να γίνεις γιατρός. Τελευταίος μήνας είναι, περνάει όπου νάναι. (Ακούγεται εκτός σκηνής ο κρότος του βίαιου κλεισίματος πόρτας και μια ακαταλαβίστικη φράση του Νίκου σχετική με το διάβασμα και την επίκληση των θείων)
ΣΤΟ ΙΑΤΡΕΙΟ (Την επομένη το απόγευμα)
Ε: Καλησπέρα γιατρέ.
Γιατρός: Μπα, πώς από 'δω Ελενίτσα; Πολύ συχνά σε βλέπω τώρα τελευταία.
Ε: Μην παίζεις με τον πόνο μου, γιατρέ! Αφού ξέρεις ότι ο Νικόλας υποφέρει.
Γ: (Βγάζοντας χαρτί και μολύβι) Λοιπόν, λέγε. Άντε, γιατί έχει αρχίσει να μου τη δίνει. Πόσες;
Ε: (Ενοχλημένη) Γιατί στη δίνει γιατρέ; Πέρσι με την κόρη σου, που έδινε εξετάσεις, δεν είχες πρόβλημα να υποχρεώνεσαι στους συναδέλφους σου.
Γ: Έχε χάρη που αγαπούσα τον μακαρίτη τον άντρα σου και που δεν φταίει σε τίποτα ο γιος σου. Δεν είναι σωστό αυτό το βιολί με τις απουσίες.
Ε: Συγγνώμη, γιατρέ, αλλά τι να κάνουν και τα παιδιά. Ας γινόταν σοβαρό μάθημα στα σχολεία, να μην τρέχαμε στα φροντιστήρια.
Γ: Για κάτσε, ρε Ελένη. Και πες, εγώ, εντάξει. Η φιλόλογος της κόρης μου πέρσι ήταν για τα πανηγύρια, όλοι το έλεγαν. Ο Νικόλας όμως μου έχει πει ότι ο μαθηματικός και ο φυσικός του σχολείου είναι πιο κατανοητοί από τους συναδέλφους τους στο φροντιστήριο.
Ε: Ναι, αλλά είναι στην τάξη ο Χαβαλετζόπουλος και ο Πλάκας, που, όταν τους τη δίνει, δεν γίνεται μάθημα. Πού να βρεθούν τέτοιοι στο φροντιστήριο; Θα τους διώξει με την πρώτη ο κύριος Φροντιστάκης. Γι' αυτό είναι το κορυφαίο φροντιστήριο της περιοχής.
Γ: Ξέρεις πολύ καλά όμως ότι οι καθηγητές του σχολείου του Νικόλα που κάνουν καλό μάθημα, και καταφέρνουν τις περισσότερες φορές να επιβάλουν την τάξη και το σύστημα τους δένει τα χέρια για να μην μπορούν να ρυθμίζουν τέτοια προβλήματα.
Ε: Τέλος πάντων, γιατρέ, δεν θα λύσουμε εμείς τα προβλήματα της εκπαίδευσης. Το θέμα είναι τώρα να βολευτεί το παιδί μου. Γράψε, σε παρακαλώ, δύο εβδομάδες.
Γ: Πόσο; Είσαι με τα καλά σου;
Ε: Σε παρακαλώ, τελευταία φορά.
Γ: Τελευταία φορά για τον Νικόλα. Έρχεται η Χρυσούλα σε δυο χρόνια. (Υπογράφει απρόθυμα)
ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Λίγες μέρες αργότερα. Πρωί)
Ψείρας: Κύριε Διευθυντά, ολοκλήρωσα την καταχώρηση των απουσιών του Γ2 και έχουμε πρόβλημα με τον Διαβαστάτο και την Φορτοκοκκορίδου.
Διευθυντής: Δηλαδή;
Ψ: Ο Διαβαστάτος έχει ξεπεράσει κατά τριάντα απουσίες το συνολικό όριο και η Φορτοκοκκορίδου έχει 91 αδικαιολόγητες.
Δ: Εντάξει, ο Διαβαστάτος έχει το συν 50 λόγω του βαθμού. Είναι άριστος.
Ψ: Όχι, εννοούσα με τις 50. Έχει συνολικά 194.
Δ: Ωχ! Κάτι πρέπει να κάνουμε. Είναι άριστος! Τις έχεις καταγράψει όλες;
Ψ: Δεν αντελήφθην το πνεύμα σας.
Δ: Κοιτάξτε, κύριε Ψείρα, θεωρείτε σωστό να αφήσουμε το συγκεκριμένο παιδί στον τόπο;
Ψ: Εσείς θεωρείτε σωστό να παρανομήσουμε;
Δ: Υπερβολές τώρα! Δεν είναι ακριβώς παρανομία. Θα ... (Μπαίνει ο υποδιευθυντής και τον διακόπτει)
Υποδιευθυντής: Κύριε Διευθυντά, μόλις έφερε η μητέρα του Διαβαστάτου ένα δικαιολογητικό απουσιών.
Δ: Για φέρτο. (Το διαβάζει) Ουφ, εντάξει, πάει αυτό. Ορίστε, κύριε Ψείρα, καταχωρήστε το. (Του το δίνει)
Ψ: Συγγνώμη, αλλά δικαιολογεί απουσίες Μαρτίου και έχουμε Μάιο.
Δ: Καλά, καλά, μη σας νοιάζει, θα το βολέψουμε αυτό στον Σύλλογο αύριο. Για πέστε μου τώρα για την Φορτοκοκκορίδου. Κάτι πρέπει να κάνουμε και γι' αυτήν, γιατί ο θείος της είναι στο γραφείο του υπουργού, καταλαβαίνετε τώρα.
Ψ: Όχι ιδιαίτερα.
Δ: Μου αρέσει το χιούμορ σας, κύριε Ψείρα! Λοιπόν, είπαμε 91, σβήνω εγώ τρεις ημέρες, όπως έχω δικαίωμα για δουλειές του σχολείου ...
Ψ: Από πού ...
Δ: ... (συνεχίζει αγνοώντας τον) τρεις επτά είκοσι μία και πάμε στις 70. Πολλές είναι βρε παιδί μου. (Παύση) Α, το βρήκα! Κύριε υποδιευθυντά, πάρτε τηλέφωνο την μητέρα της μαθήτριας και πείτε της να μας φέρει - βρείτε τις ημερομηνίες εδώ με τον κύριο Ψείρα - ένα δικαιολογητικό τριών ημερών για εποχική γρίπη. Με την νέα εγκύκλιο του υπουργού δεν προσμετρώνται.
Υ: Μάλιστα, κύριε διευθυντά. (Ξεκινάει να φύγει)
Ψ: Ξέρετε, η Φορτοκοκκορίδου δεν έχει συνεχόμενες μέρες παρά μόνο τον Φεβρουάριο.
Δ: Χμ, καλά. (Προς τον υποδιευθυντή, που δεν έχει βγει εκτός ακόμη) Πείτε στη μητέρα της να βάλει εποχική γρίπη Φεβρουαρίου ή να φέρει τρία διαφορετικά χαρτιά για τρεις διαφορετικές μέρες τέλος πάντων.
Ψ: Άλλωστε έχουμε πολλές εποχικές γρίπες!
Δ: (Λίγο αυστηρά) Πάντα εκτιμούσα το χιούμορ σας, κύριε Ψείρα.
Ψ: Ευχαριστώ, αλλά υποθέτω ότι μια υπουργική εγκύκλιος νομικά δεν υπερισχύει του προεδρικού διατάγματος περί απουσιών, οπότε θα πρέπει να κουβεντιάσουμε το θέμα στον αυριανό Σύλλογο, δεν νομίζετε;
Δ: (Έκπληκτος) Εννοείτε να αγνοήσουμε την εγκύκλιο του υπουργού;
Ψ: Ξέρετε καλύτερα από μένα το πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων, κύριε διευθυντά. Σας θυμίζω, λοιπόν, ότι υπάλληλος που εκτέλεσε προδήλως παράνομη εντολή προϊσταμένου, στην οποία δεν διατυπώνονται επείγοντες και εξαιρετικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος, δεν απαλλάσσεται από την ποινική ευθύνη.
Δ: Μα τι μου λέτε τώρα, κύριε Ψείρα; Εδώ πέρσι εκδώσαμε κατ' εντολήν του υπουργείου αποτελέσματα Α' Λυκείου για 3η φορά, βασιζόμενοι σε νόμο που θα ψηφιζόταν από τη Βουλή αργότερα, στην εποχική γρίπη της Φορτοκοκκορίδου θα «κολλήσουμε» τώρα;
Ψ: Μήπως κάποια στιγμή, κύριε διευθυντά, θα πρέπει να «κολλάμε» σε πράγματα που υποτιμούν τη νοημοσύνη μας και πλήττουν τη ζωή μας γενικότερα; (Ο Ψείρας φεύγει. Στο γραφείο καθηγητών)
Συνάδελφος: (Ψιλοειρωνικά) Τι έγινε συνάδελφε; Έμεινε κανένας στο τμήμα σου από απουσίες μετά την κουβέντα με τον διευθυντή;
Ψ: Θα το δούμε αύριο, αλλά υποθέτω πως όχι. Στο δικό σου;
Σ: Κοίταξε, εγώ είχα τρεις περιπτώσεις, αλλά τέτοια θέματα τα τακτοποιώ μόνος μου. Μην κουράζουμε και τον διευθυντή μας, αφού ξέρουμε ότι δεν πρέπει να ταράζουμε τα νερά. Πού να μπλέκουμε τώρα ...
Ψ: Το νερό του μισθού σου, του ωραρίου σου, της απαξίωσής σου, της αυριανής σύνταξής σου, κλπ κλπ έχει ταραχτεί συνάδελφε;
Σ: Ορίστε;
Ψ: Λέω, γι' αυτά που αποπροσανατολίζουν τους μαθητές μας και που καταστρέφουν την εργασιακή μας καθημερινότητα και τη ζωή μας γενικότερα, αλλά για τα οποία περνάει από το χέρι μας να κάνουμε κάτι, πρέπει να μένουμε απαθείς; Πρέπει να κάνουμε την ΠΑΠΙΑ;
Συνεχίζεται εκτός σκηνής...
Γράψου στο Newsletter του Carrefour και κέρδισε δωροεπιταγές αξίας 2.000€
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη