Thumbnail
Τι είπε ο Κ. Αρβανιτόπουλος χθες στη Βουλή, στη διάρκεια συζήτησης του πολυνομοσχεδίου  για τους εκπαιδευτικούς και την εκπαίδευση

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ

ΙΕ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ  ΣΙΗ΄
Τετάρτη 17 Ιουλίου 2013
 
Αθήνα, σήμερα στις 17 Ιουλίου 2013, ημέρα Τετάρτη και ώρα 10.09΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Δ΄ Αντιπροέδρου αυτής κυρίου ΙΩΑΝΝΗ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,  αρχίζει η συνεδρίαση.
Εισερχόμαστε στην ημερήσια διάταξη της
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Συνέχιση της συζήτησης επί των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Φορολογία εισοδήματος, επείγοντα μέτρα εφαρμογής του ν. 4046/2012, του ν. 4093/2012 και του ν. 4127/2013 και άλλες διατάξεις».
 
.......
 
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, από τις προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης έχουμε δεσμευτεί για τη συνολική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος, την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών του, την απλούστευση των λειτουργιών του, την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού του για ποιότητα στην εκπαίδευση, αλλά και για δημοσιονομικό νοικοκύρεμα.
Στρατηγική μας επιλογή είναι η δημόσια δωρεάν παιδεία στους νέους και τις νέες μας. Γι’ αυτό και το σύνολο των μεταρρυθμίσεων που έχουν εξαγγελθεί από τον Ιούνιο του 2012, τόσο αυτές που έχουν υλοποιηθεί όσο και αυτές που δρομολογούνται να υλοποιηθούν ως το Σεπτέμβριο του 2013, υπακούουν και υπηρετούν μια ενιαία στρατηγική επιλογή: την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης και της δια βίου μάθησης από το νηπιαγωγείο στο πανεπιστήμιο, από την τυπική ως την άτυπη μάθηση. 
Δημόσια παιδεία σημαίνει ελεύθερη, ανεμπόδιστη και καθολική προσφορά γνώσης δεξιότητας και ευκαιριών σε όλους τους Έλληνες προσανατολισμένη στις εθνικές στρατηγικές επιλογές.
 
 
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δημόσια παιδεία, όμως, δεν σημαίνει ατάκτως ερριμμένα και όλα στην τύχη τους: Καθηγητές, ωρολόγιο πρόγραμμα, δεξιότητες, προγράμματα σπουδών, τμήματα ΤΕΙ και πανεπιστημίων. Δεν σημαίνει ημιμαθείς μαθητές με πλημμελή παιδεία, ελλιπή τεχνική μόρφωση ή αποφοίτους με πτυχία χωρίς αντίκρισμα στην αγορά εργασίας. Δεν σημαίνει διασφαλίζω σε όλους μια δωρεάν φοίτηση, χωρίς πρόγραμμα, χωρίς κατεύθυνση, χωρίς προσανατολισμό, χωρίς στόχους που είναι μεν βραχυπρόθεσμα δωρεάν, αλλά στοιχίζει χαμένα χρόνια στην ανεργία που οδηγούν σε χαμένες γενιές Ελλήνων.
Η δημόσια παιδεία δεν είναι μια τυπική υποχρέωση της πολιτείας προσανατολισμένη να εξυπηρετεί αυτούς που την παρέχουν. Είναι ένα ουσιαστικό και αναφαίρετο δικαίωμα του πολίτη που οφείλουμε να του παρέχουμε, εκπληρώνοντας τις δικές του προσδοκίες, τις δικές του απαιτήσεις, τις δικές του ανάγκες, τις δικές του φιλοδοξίες δίνοντας ισότιμα της ευκαιρία σε κάθε πολίτη να επιτυγχάνει την προσωπική του ευημερία συνεισφέροντας στον εθνικό πλούτο.
Γι’ αυτό, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δημόσια παιδεία σημαίνει κάθε μαθητής να έχει τα βιβλία του με την έναρξη των μαθημάτων του, κάθε τάξη να έχει το δάσκαλο και τον καθηγητή της, κάθε ώρα μαθήματος να πιάνει τόπο, να δίνει γνώσεις, εφόδια και προοπτικές, να καλλιεργεί τις δεξιότητες, κάθε τίτλος σπουδών και κάθε πτυχίο να έχει αντίκρισμα, να αθροίζει σε μια προσφορά εργασίας και όχι να επικαλύπτει, να στρεβλώνει και εν τέλει να οδηγεί είτε στην ανεργία είτε στην εταιροαπασχόληση είτε στην υποαπασχόληση.
Αυτό σημαίνει για εμάς, κυρίες και κύριοι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, δωρεάν παιδεία. 
Εσείς αντίθετα με τις τακτικές σας, απαξιώνετε τη δημόσια παιδεία και ποινικοποιείτε την ιδιωτική πρωτοβουλία όταν εμείς στα φανερά της αναγνωρίζουμε το συμπληρωματικό της ρόλο στα εκπαιδευτικά δρώμενα που τον οριοθετούμε μέσα από τον έλεγχο. 
Εσείς, όχι μόνο στην πραγματικότητα, αλλά και στα κρυφά και υποδόρια εξυπηρετείτε την ιδιωτική εκπαίδευση, εφόσον υπηρετείτε και προασπίζεστε ένα στρεβλό εκπαιδευτικό σύστημα που παράγει ανέργους, που ικανοποιεί μικροπολιτικά συμφέροντα και πελατειακές σχέσεις. 
 
Η ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
 
Εσείς αυτό που θέλετε είναι ένα τεχνικό λύκειο που παρέχει δωρεάν, αλλά πλημμελή εκπαίδευση σε βαθμό που να αναγκάζει τους αποφοίτους του να εγγράφονται στις ίδιες ειδικότητες που αποφοίτησαν από αυτό το λύκειο, στα ΙΕΚ και μάλιστα στα ιδιωτικά ΙΕΚ. Δηλαδή, θεωρείτε ότι εξοφλάτε την τυπική υποχρέωσή σας με το να τους στέλνετε σε ένα λύκειο, με ένα πτυχίο χωρίς αντίκρισμα για να τους στείλετε μετά στους ιδιώτες που εσείς καταγγέλλετε και εν τέλει στην ανεργία. 
Ένα απλό νούμερο θα αναφέρω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, διότι τα νούμερα είναι αμείλικτα. Η ανεργία στους αποφοίτους των ΕΠΑΛ και των ΕΠΑΣ, σε αυτές τις ειδικότητες που σήμερα καταργούμε από τα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ, ξεπερνά σήμερα το 28%, ενώ στους αποφοίτους της μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δεν υπερβαίνει το 18%.
Να σας πω και ένα άλλο στοιχείο. Ένας στους τρεις αποφοίτους των ΕΠΑΛ και των ΕΠΑΣ συνεχίζουν τις σπουδές τους στα ΙΕΚ και μάλιστα στις ίδιες ειδικότητες που αποφοίτησαν, παρατείνοντας με αυτόν τον τρόπο το χρόνο ένταξης στο παραγωγικό δυναμικό της χώρας, εξαντλώντας τις λιγοστές αντοχές της ελληνικής οικογένειας. 
Τι κάνουμε σήμερα; Σημειώστε το. Εμείς αυξάνουμε τη δυναμικότητα φοίτησης των δημοσίων ΙΕΚ από δέκα χιλιάδες σε δεκαπέντε χιλιάδες με παράλληλα καθολική κάλυψη των διδάκτρων. Πρέπει να γνωρίζετε ότι εδώ και τρία χρόνια κάθε εκπαιδευόμενος σε δημόσιο και σε ιδιωτικό ΙΕΚ επιχορηγούνταν με 630 ευρώ το εξάμηνο, όσο δηλαδή είναι περίπου τα δίδακτρα στο δημόσιο ΙΕΚ και ένα μέρος των διδάκτρων στα ιδιωτικά ΙΕΚ. Από το Σεπτέμβριο του 2013 και κατά τη διάρκεια όλης της νέας προγραμματικής περιόδου έως το 2020 η επιδότηση των διδάκτρων θα είναι καθολική και θα αποδίδεται σε όλους τους σπουδαστές των δημοσίων ΙΕΚ. Άρα, δημόσια δωρεάν παιδεία και στα δημόσια ΙΕΚ. Αυτή είναι η απάντηση σ’ αυτούς που επιχείρησαν να συκοφαντήσουν τις προθέσεις και να διαστρεβλώσουν τις επιλογές μας. 
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για εμάς δημόσια εκπαίδευση σημαίνει εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση που θα εξασφαλίζει τις βασικές γνώσεις και δεξιότητες, σημαίνει ένα Γενικό Λύκειο με γνωσιακή αυτοτέλεια και καλύτερη δυνατή προετοιμασία για την τριτοβάθμια εκπαίδευση ή για τη μεταδευτεροβάθμια επαγγελματική κατάρτιση, που δεν θα καθιστά τη φροντιστηριακή ενίσχυση αναγκαία προϋπόθεση εισαγωγής στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Σημαίνει ένα Τεχνικό Λύκειο που θα παρέχει, θα μεταδίδει, θα εφοδιάζει τους σπουδαστές του με τις απαιτούμενες τεχνικές και επαγγελματικές γνώσεις και δεξιότητες, με καθολική εφαρμογή του θεσμού της μαθητείας, χωρίς συστημικές στρεβλώσεις και επικαλύψεις, με αποφοίτους ανώτερων βαθμίδων τυπικής εκπαίδευσης ή μη τυπικής κατάρτισης. 
Δημόσια δωρεάν παιδεία σημαίνει, επίσης, δημόσια ινστιτούτα επαγγελματικής κατάρτισης που θα παρέχουν τόσο μεταγυμνασιακή όσο και μεταλυκειακή επαγγελματική κατάρτιση όχι στα σημερινά διακόσια επαγγέλματα, που τα περισσότερα παρέχουν ανεργία στους νέους εξυπηρετώντας πελατειακά συμφέροντα και στρεβλώσεις, αλλά σε εκείνα που η χώρα αποδεδειγμένα χρειάζεται και μπορεί να εξυπηρετήσει. 
Με αυτήν την αναβάθμιση των δημόσιων ΙΕΚ ανασυγκροτούμε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, και την ανώτερη τεχνική εκπαίδευση, η οποία είχε εκλείψει μετά την ανωτατοποίηση των τεχνολογικών ιδρυμάτων, των ΤΕΙ. 
Τέλος, δημόσια δωρεάν παιδεία σημαίνει για εμάς Πανεπιστήμια και Τεχνολογικά Ιδρύματα ισχυρά, ανταγωνιστικά και αναγνωρίσιμα στο διεθνή χώρο, με αποφοίτους που θα συμβάλλουν και θα συνεισφέρουν στο εθνικό κεφάλαιο. 
Γι’ αυτό, φίλες και φίλοι, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, προτάξαμε ως αναγκαία προϋπόθεση για την ουσιαστική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας και την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού του. Γι’ αυτό αντιτάξαμε στον ποσοτικό προσδιορισμό των πλεοναζόντων και υπό διαθεσιμότητα εκπαιδευτικών τη θεσμική αλλαγή, τις μεταρρυθμίσεις που προωθήσαμε και προωθούμε για το Γενικό Λύκειο, το νέο Τεχνικό Λύκειο, τα δημόσια ΙΕΚ, τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Γι’ αυτό και στον ποσοτικό προσδιορισμό των επτάμισι δήθεν χιλιάδων εκπαιδευτικών που ήταν για διαθεσιμότητα αποδείξαμε με μεθοδολογική αρτιότητα, με ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αξιολόγησης δομών και διαδικασιών, που στελεχώνονται από εκατόν εβδομήντα χιλιάδες εργαζόμενους -την οποία όλοι απεδέχθησαν- ότι οι εκπαιδευτικοί που δύνανται να τεθούν σε διαθεσιμότητα, σε κινητικότητα, δεν μπορεί να υπερβαίνουν τις δυόμισι χιλιάδες.
Η πρακτική που ακολουθήθηκε τα προηγούμενα χρόνια και στα ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ οδήγησε στην ύπαρξη εκατόν δέκα διαφορετικών ειδικοτήτων εκπαιδευτικών, μοναδικό φαινόμενο στην ευρωπαϊκό χώρο. Σήμερα καταργούμε πενήντα ειδικότητες καθηγητών που δίδασκαν δώδεκα ειδικότητες επαγγελμάτων από τις τριάντα εννιά που παρέχονται στα ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ. Δεν καταργούμε τις ειδικότητες. Αυτές οι ειδικότητες ανεβαίνουν κλίμακα, για να παρέχονται από τα δημόσια ΙΕΚ σε μεταλυκειακό επίπεδο. 
Πέραν αυτού, μεριμνήσαμε ώστε η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών να απορροφηθεί είτε από το Υπουργείο Υγείας, είτε από τους δήμους, είτε σε διοικητικές υπηρεσίες. 
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η πολιτεία έχει την καίρια ευθύνη με τα παρεχόμενα προγράμματα σπουδών του Τεχνικού Λυκείου και τα προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης διαμέσου των δημοσίων ΙΕΚ να προσανατολίζει τους νέους σε επαγγέλματα αιχμής, σε κλάδους με προοπτική, σε θέσεις εργασίας που δεν συγκρούονται ή ανταγωνίζονται άλλες παρόμοιες ανωτέρου εκπαιδευτικού επιπέδου και κύκλου. Πρέπει να προσφέρουμε εκείνες τις ειδικότητες επαγγελμάτων, οι οποίες θα τους εξασφαλίσουν γνώσεις, δεξιότητες και επαγγελματικά δικαιώματα ώστε να μπορούν να σταδιοδρομήσουν ακόμη και αν σταματήσουν εδώ τις σπουδές τους. 
Επιτέλους, πρέπει να αποφασίσουμε σε αυτή τη χώρα σε ποια βαθμίδα εκπαίδευσης πρέπει να σπουδάζει κάθε ελληνόπουλο, ποιο επάγγελμα και με ποια επαγγελματικά δικαιώματα. Γι’ αυτό, άλλωστε, την περασμένη εβδομάδα ανακοινώσαμε το εθνικό πλαίσιο προσόντων που εναρμονίζει τα πτυχία και τους τίτλους σπουδών με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά. 
Μπορώ να σας φέρω πολλά παραδείγματα γι’ αυτό το οποίο προείπα. Αρκεί μόνο ένα. Έχουμε σ’ αυτόν τον τόπο νοσηλευτές που αποφοιτούν από ΕΠΑΛ, από ΕΠΑΣ, από ΙΕΚ, από ΤΕΙ, από Πανεπιστήμια. Αναλογιστείτε το στρεβλό πληθωρισμό προσφοράς και τη σύγχυση που προξενείται. Σε ποια ευρωπαϊκή χώρα ποια μελέτη αγοράς εργασίας αναγνωρίζει στο επάγγελμα του νοσηλευτή τέσσερα διακριτά περιγράμματα που δικαιολογούν την απόκτηση προσόντων και δικαιωμάτων από ισάριθμα επίπεδα εκπαίδευσης; Γι’ αυτό, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, προχωρούμε σε στρατηγικές επιλογές αναφορικά με το ποια επαγγέλματα πρέπει να παρέχει τόσο η τυπική εκπαίδευση όσο και η μεταγυμνασιακή ή η μεταλυκειακή επαγγελματική κατάρτιση από τα δημόσια ΙΕΚ. 
Ακούω κριτική και καταγγελίες που αφορούν στην αυθαίρετη δήθεν κατάργηση παρεχομένων ειδικοτήτων επαγγελμάτων από τα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ. Σας αποδεικνύουμε ότι η κατάργησή τους υπηρετεί έναν εθνικό σχεδιασμό. Εσείς που ασκείτε αυτήν την κριτική δείξτε μου τις μελέτες που υπαγόρευσαν την υπαγωγή τους στην τυπική τεχνική εκπαίδευση. Δεν θα βρείτε ούτε μελέτες ούτε σχέδιο. Μόνο εάν παρατηρήσετε τον αριθμό εκπαιδευτικών ανά ειδικότητα και τη διασπορά τους στις περιοχές της χώρας -όσων σήμερα θέτουμε εκ της καταργήσεως των προγραμμάτων σπουδών που δίδασκαν σε διαθεσιμότητα- θα αντιληφθείτε ποια στρέβλωση, ποιες πελατειακές σχέσεις οδήγησαν κατ’ αρχήν στην πρόσληψή τους και στη συνέχεια στη δημιουργία προγραμμάτων σπουδών για τους σπουδαστές. Ένα παράδειγμα μόνο θα σας φέρω. Τριάντα εννέα εκπαιδευτικοί της ειδικότητας κοινωνικής εργασίας είναι διασπαρμένοι σε εννέα περιφέρειες, χωρίς να συγκροτούν κρίσιμη μάζα που απαιτεί η παροχή του μαθήματος που διδάσκουν σε όλη τη χώρα, χωρίς σχέδιο, χωρίς προοπτική, χωρίς μελέτη, στο πόδι για την τακτοποίηση «ημετέρων». 
Θέλω σ’ αυτό το σημείο να διαβεβαιώσω και τους Έλληνες πολίτες και τους μαθητές ότι όλοι οι μαθητές που επέλεξαν ειδικότητες επαγγελμάτων που από το Σεπτέμβρη του 2013 δεν θα παρέχονται στα ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ, αυτοί θα ολοκληρώσουν κανονικά τις σπουδές τους και μάλιστα αποδώσαμε επαγγελματικά δικαιώματα που εκκρεμούσαν για πέντε χρόνια στις περισσότερες ειδικότητες επαγγελμάτων και σ’ αυτές που καταργούνται, ώστε να διασφαλίσουμε τα παιδιά που αποφοίτησαν και θα αποφοιτήσουν φέτος.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, μετά από χρόνια υπερπληθωρισμού προσφοράς ομοειδών ειδικοτήτων σε περισσότερες από μια βαθμίδες, δηλαδή και σε ΕΠΑΛ και σε ΕΠΑΣ και σε ΙΕΚ και ΤΕΙ και σε Πανεπιστήμια, πρέπει να εξορθολογήσουμε το σύστημα, ούτως ώστε κάθε νέος και νέα να ξέρει πού σπουδάζει, τι σπουδάζει και τι επαγγελματικά δικαιώματα λαμβάνει. Αντιστοίχιση γνωστικών αντικειμένων και επαγγελμάτων, απόδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων, ώστε να προστατεύσουμε τους αποφοίτους να θωρακίσουμε τη δημόσια εκπαίδευση, προκειμένου να έχουμε ειδικότητες και εκπαιδευτικούς στην αγορά και στις τάξεις.
Εμείς, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, προχωρούμε με στρατηγική, με σχέδιο και με βήματα γοργά. Αρκεί να ανατρέξετε στις προγραμματικές δηλώσεις, για να δείτε όλο αυτό το σχέδιο και το πώς εξελίσσεται με αναδιάταξη του προσωπικού διαμέσου της κινητικότητας, με μετατάξεις που θα προχωρήσουν άμεσα, ώστε να επιλύσουμε το ζήτημα της στρεβλής κατανομής που ταλανίζει επί χρόνια τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
 
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υπουργού) 
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ολοκληρώστε, σας παρακαλώ.
 
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Ολοκληρώνω σε ένα λεπτό. Σας ευχαριστώ για την ανοχή σας.
 
ΜΕΤΑΤΑΞΕΙΣ - ΑΠΟΣΠΑΣΕΙΣ
Καλύπτουμε τα κενά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση με μετατάξεις απ’ τη δευτεροβάθμια στις ειδικότητες γυμναστών, πληροφορικής, γαλλικής φιλολογίας, θεατρικών σπουδών, μουσικής και καλλιτεχνικών. Έτσι, σταματάμε το απόστημα των 3.500 αποσπάσεων το χρόνο των εκπαιδευτικών χωρίς κριτήρια, χωρίς μελέτη, με την κάλυψη των διοικητικών θέσεων από εκπαιδευτικούς, τόσο στην κεντρική όσο και στις περιφερειακές υπηρεσίες, όσο και στα δημόσια ΙΕΚ που σήμερα λειτουργούν μόνο με αποσπασμένους. 
Αλλά και με την ψηφιοποίηση του συστήματος καθημερινής παρουσίας εκπαιδευτικών στο σχολείο, θα καταρριφθεί και ο μύθος των πολλών δήθεν αδυνατούντων εκπαιδευτικών, που υποτιμά το λειτούργημα του εκπαιδευτικού και αδικεί το 99% των εκπαιδευτικών της χώρας μας. Διότι πρέπει να γνωρίζετε ότι αφορά έναν ελάχιστο αριθμό εκπαιδευτικών. Πέραν αυτού, από τον Σεπτέμβριο που εγκαθίσταται η υποχρεωτική ημερήσια ηλεκτρονική ενημέρωση του πληροφοριακού συστήματος, επιτέλους μετά από πολλά χρόνια θα γνωρίζει το Υπουργείο Παιδείας ποιος εργάζεται, πού εργάζεται, σε ποια θέση και πόσο, ώστε κανείς να μην αδικείται. 
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τις πολιτικές μας αποφάσεις τις υπαγορεύει το καθήκον για παροχή δημόσιας, δωρεάν, εθνικής παιδείας και ίσων ευκαιριών στη νέα γενιά των Ελλήνων.
Σας ευχαριστώ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)
 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

καρκ
"Καρκίνος: 8 στις 10 ζωές σώζονται με πρόληψη και προσυμπτωματικό Έλεγχο"
Μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο JAMA, εκτιμά ότι στις ΗΠΑ αποφεύχθηκαν συνολικά 5,94 εκατομμύρια θάνατοι από αυτούς τους καρκίνους από το...
"Καρκίνος: 8 στις 10 ζωές σώζονται με πρόληψη και προσυμπτωματικό Έλεγχο"
στηθος
Πονάτε στην καρδιά; Πότε ο πόνος είναι μυϊκός και πότε καρδιά
Ο πόνος στο στήθος είναι ένα ανησυχητικό σύμπτωμα με διάφορες αιτίες, συμπεριλαμβανομένης της μυϊκής καταπόνησης ή προβλημάτων που σχετίζονται με την...
Πονάτε στην καρδιά; Πότε ο πόνος είναι μυϊκός και πότε καρδιά