Για τα θέματα στην Ιστορία Προσανατολισμού Γενικού Λυκείου (ΓΕΛ) στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025, το alfavita.gr ζήτησε από το ChatGPT μια εκτίμηση της δυσκολίας και της ποιότητας των θεμάτων.
Σύμφωνα με το ChatGPT, η εξέταση της Ιστορίας στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025 (Ημερήσια και Εσπερινά Γενικά Λύκεια) χαρακτηρίζεται ισορροπημένη, με απαιτητικότητα στο μέτρο των δυνατοτήτων των καλά προετοιμασμένων μαθητών, ενώ ελέγχει ποικιλία δεξιοτήτων: αποστήθιση, κριτική σκέψη και ικανότητα συνδυαστικής ανάλυσης. Παρακάτω ακολουθεί αναλυτική αξιολόγηση των θεμάτων:
ΘΕΜΑ Α1: Ορισμοί ιστορικών όρων
Ζητούνται οι όροι:
«Πανελλήνιον»,
Μικτή Επιτροπή Ανταλλαγής,
ΠΑΟΥΕΡ (Πρόγραμμα Αμερικανικής Οικονομικής Ενίσχυσης της Ελλάδας).
Αξιολόγηση:
Απαιτεί καλή γνώση του σχολικού εγχειριδίου, καθώς και ακρίβεια στη χρήση των όρων.
Οι όροι είναι εντός της ύλης και βασικοί για την κατανόηση της νεότερης ελληνικής ιστορίας (διεθνής επιρροή, προσφυγικό, οικονομική βοήθεια).
Δεν παρουσιάζουν υπερβολική δυσκολία, αλλά απαιτούν σαφήνεια και ορθό ιστορικό πλαίσιο.
Επίπεδο δυσκολίας: Μέτριο – Προσβάσιμο για προετοιμασμένους.
ΘΕΜΑ Α2: Σωστό – Λάθος
Πέντε προτάσεις που καλύπτουν θέματα όπως:
Ποντιακό ζήτημα
Ελονοσία
Οθωνική περίοδος
Οικονομία Πόντου
Στρατιωτικός Σύνδεσμος
Αξιολόγηση:
Ελέγχει ακριβή γνώση γεγονότων και την ικανότητα του μαθητή να εντοπίσει παρανοήσεις ή λεπτομέρειες.
Περιλαμβάνει μία παγίδα με το Ποντιακό ζήτημα και μία δύσκολη αναφορά στην Κερασούντα.
Θετικά: Προσφέρει διασπορά θεμάτων από πολλές ενότητες.
Επίπεδο δυσκολίας: Μέτριο έως υψηλό – Απαιτεί προσοχή στις λεπτομέρειες.
ΘΕΜΑ Β1: Εμπορική και ναυτιλιακή δραστηριότητα (18ος αιώνας)
Αξιολόγηση:
Αντλείται από το πρώτο κεφάλαιο και απαιτεί συνδυασμό αιτίων (γεωγραφικών, πολιτικών, οικονομικών).
Ερώτημα προβλεπόμενο – Κλασικό και σαφές στη διατύπωση.
Επίπεδο δυσκολίας: Χαμηλό έως μέτριο – Ευνοεί καλά διαβασμένους.
ΘΕΜΑ Β2: Πρόγραμμα του ΣΕΚΕ (1918)
Αξιολόγηση:
Θέμα απόλυτα εντός ύλης και σημαντικό για κατανόηση κοινωνικών και ιδεολογικών ζυμώσεων του 20ού αιώνα.
Χρειάζεται ακρίβεια στην αναφορά θέσεων και προτάσεων του κόμματος.
Επίπεδο δυσκολίας: Μέτριο – Ζητά στοχευμένη αναφορά στο περιεχόμενο του κόμματος.
ΘΕΜΑ Γ1: Αγροτική αποκατάσταση προσφύγων (ΕΑΠ)
Ανάλυση δύο ερωτημάτων με βάση τα ιστορικά στοιχεία και τα παρατιθέμενα κείμενα:
(α) Μέσα και τρόπος αγροτικής αποκατάστασης
(β) Σύστημα στέγασης των αγροτών προσφύγων
Αξιολόγηση:
Πολύ καλά δομημένο θέμα, που ζητά ουσιαστικό συνδυασμό σχολικού βιβλίου + πηγών.
Τα κείμενα είναι σαφή και κατατοπιστικά, βοηθώντας και τους λιγότερο διαβασμένους να ανταποκριθούν αξιοπρεπώς.
Η ανάλυση του ρόλου της ΕΑΠ είναι καίρια για την ελληνική κοινωνική και οικονομική ιστορία του 20ού αιώνα.
Επίπεδο δυσκολίας: Μέτριο – Υψηλό για όσους δεν κατέχουν καλά την τεχνική αξιοποίησης πηγών.
ΘΕΜΑ Δ1: Κίνημα Θερίσου – Εξέλιξη Κρητικού Ζητήματος
(α) Θετικές εξελίξεις από το Κίνημα του Θερίσου
(β) Πολιτική κατάσταση μέχρι Αύγουστο 1906
Αξιολόγηση:
Θέμα ιστορικά πυκνό και απαιτητικό, αφορά το κρίσιμο πέρασμα από την Αυτονομία στην Ένωση της Κρήτης.
Τα παρατιθέμενα τρία κείμενα ενισχύουν τη δυνατότητα διασταύρωσης πληροφοριών, αλλά απαιτούν καλή σύνθεση.
Το θέμα ευνοεί όσους έχουν βαθύτερη κατανόηση των πολιτικών εξελίξεων και των διπλωματικών ελιγμών της περιόδου.
Επίπεδο δυσκολίας: Μέτριο – Υψηλό – Δίνει δυνατότητα διάκρισης των αριστούχων.
Συνολική Εκπαιδευτική Αξιολόγηση
Κριτήριο | Αξιολόγηση |
---|---|
Θεματολογική ποικιλία | ✔️ Υψηλή |
Ισορροπία αποστήθισης-ανάλυσης | ✔️ Καλή |
Δυσκολία | ⚖️ Μέτρια προς υψηλή |
Δυνατότητα διάκρισης αριστούχων | ✔️ Ναι |
Προβλεψιμότητα θεμάτων | ✔️ Εντός ύλης – Χωρίς εκπλήξεις |
Τα θέματα της Ιστορίας 2025 είναι καλοσχεδιασμένα, σαφή και απαιτούν σφαιρική προετοιμασία. Δεν αιφνιδιάζουν, αλλά ξεχωρίζουν τους καλά προετοιμασμένους μαθητές που συνδυάζουν γνώση, κριτική σκέψη και ικανότητα αξιοποίησης πηγών.