Πανελλαδικές 2022: Παράταση στην κατάθεση των νέων συντελεστών-Τα προβλήματα και οι αδικίες
INTIME NEWS
Παράταση μέχρι την 1η Νοέμβρη δίνεται στους πρυτάνεις ώστε να ορίσουν τους συντελεστές από τους οποίους θα προκύψουν οι νέες Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής ανά πανεπιστημιακό τμήμα για τις Πανελλαδικές τον Ιούνιο του 2022.

Με τροπολογία, το υπουργείο Παιδείας παρέχει επιπλέον χρόνο (δίνεται παράταση μέχρι την 1η Νοεμβρίου) στα πανεπιστήμια για τον ορισμό συντελεστών.

Ως γνωστόν το Υπουργείο Παιδείας από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2021 επέβαλλε στα τμήματα και τις σχολές να ορίσουν συντελεστή. 

Οι συντελεστές που όρισαν τα πανεπιστήμια την προηγούμενη χρονιά καθόρισαν σε µεγάλο βαθμό το βαθμολογικό όριο που σε πολλές περιπτώσεις απέκλεισε υποψηφίους από την εισαγωγή τους σε πανεπιστημιακά τμήματα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Αρχιτεκτονική Ξάνθης, η οποία λόγω του υψηλού συντελεστή στο µάθηµα επιλογής, βρέθηκε µε μηδενικό αριθμό εισακτέων φέτος. Τα πανεπιστήμια αναμένεται να προβούν σε διορθωτικές κινήσεις, εφόσον μελετήσουν τα στοιχεία από την προηγούμενη χρονιά.

Οι αλλαγές αναμένονται σε πανεπιστημιακά τμήματα που κινούνται σε μέτριες ή χαμηλές βάσεις και όχι σε δημοφιλείς επιλογές που αναμένεται και φέτος να επιλέξουν τον υψηλότερο συντελεστή.

Μετά την επιλογή του συντελεστή, οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών θα πρέπει να περιμένουν τα αποτελέσματα των επιδόσεών τους στις αρχές Ιουλίου 2022, ώστε να διαμορφωθεί στη συνέχεια η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής που θα ισχύσει για το κάθε τµήµα ξεχωριστά, η οποία θα αποκλείσει όσους υποψηφίους βρίσκονται κάτω από αυτό το βαθμολογικό όριο.

Ο συντελεστής για την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής κυμαίνεται μεταξύ 0,80 και 1,20 και τα πανεπιστήμια μπορούν να διαλέξουν ανάμεσα στις τιμές αυτές.

Τι έγινε στις Πανελλαδικές του 2021

Στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2021 συνολικά, 187 τμήματα είχαν ανώτατο Συντελεστή Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής 0,80, ενώ 116 τμήματα έχουν ανώτατο Συντελεστή Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής 1,20.

Πώς υπολογίζεται η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής - Παράδειγμα

Για την εξαγωγή του συντελεστή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) υπολογίζεται ο μέσος όρος των επιδόσεων των εξετασθέντωνβάσει των βαθμολογιών του συνόλου των υποψηφίων σε κάθε επιστημονικό πεδίο. Ως εκ τούτου, διαμορφώνεται ένας βαθμός στη βαθμολογική κλίμακα του 20, επί του οποίου κάθε τμήμα επιλέγει μια μέγιστη και μια υψηλότερη τιμή.

Για παράδειγμα, έστω ότι η ΕΒΕ για ένα πεδίο διαμορφώνεται στο 12 βάσει των βαθμολογιών των υποψηφίωνΑν το τμήμα επιλέξει να ορίσει τον συντελεστή στο 0,90τότε η βάση για το τμήμα διαμορφώνεται σε 10,8.

Αντιθέτως, στο ίδιο παράδειγμα με συντελεστή 1,20, η βάση διαμορφώνεται στο 14,4.

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα θα θέτει ως ΕΒΕ ποσοστό Χ% του μέσου όρου (ΜΟ) των μέσων επιδόσεων (ΜΕ) όλων των υποψηφίων στο σύνολο των τεσσάρων μαθημάτων (Μ1, Μ2, Μ3, Μ4), του επιστημονικού πεδίου του υποψηφίου           

[ΜΟ=(ΜΕΜ1+ΜΕΜ2+ΜΕΜ3+ΜΕΜ4)/4]

Το Υπουργείο θα καθορίζει το εύρος για το ποσοστό Χ% (π.χ. 80% έως 120% του ΜΟ).  

Για παράδειγμα:

Μέσος Όρος των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων ενός επιστημονικού πεδίου: 12/20.

ΕΒΕ που ορίζεται από Παν/κό τμήμα: 90% του Μέσου Όρου, δηλ. 10,8.  

Μέσος Όρος των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων ενός επιστημονικού πεδίου: 11/20.

ΕΒΕ που ορίζεται από Παν/κό τμήμα: 90% του Μέσου Όρου, δηλ. 9,9.

ΕΒΕ για τα Ειδικά Μαθήματα

Ο συντελεστής για τα Ειδικά Μαθήματα  διαμορφώθηκε στις Πανελλαδικές εξετάσεις του 2021 μεταξύ 0,70 και 1,10. Σημειώνεται πως η ΕΒΕ για τα Ειδικά Μαθήματα ισχύει ξεχωριστά και παράλληλα με την ΕΒΕ για τα τέσσερα βασικά μαθήματα κάθε επιστημονικού πεδίου.

Αθέατες πλευρές: Πηγή αδικιών

Τα τμήματα που εντάσσονται σε περισσότερα από ένα Επιστημονικά Πεδία αποτελούν μάλλον το μεγαλύτερο πρόβλημα των Πανελλαδικών - Πανελληνίων Εξετάσεων διότι είναι πηγή πολλών αδικιών.

Αυτό σημειώνει ο Μαθηματικός - Ερευνητής Στράτος Στρατηγάκης σε δημοσίευμά του στη Ναυτεμπορική. Σύμφωνα με τον ερευνητή το πρόβλημα είναι ότι οι υποψήφιοι συγκρίνονται ως προς τα μόρια που συγκέντρωσαν έχοντας εξεταστεί σε διαφορετικά μαθήματα.

Συγκρίνουμε, δηλαδή, μη συγκρίσιμα πράγματα. Ένας υποψήφιος που έχει εξεταστεί σε Αρχαία Ελληνικά, Ιστορία και Λατινικά θα συγκριθεί με κάποιον που εξετάστηκε σε Μαθηματικά, Φυσική και Χημεία για την είσοδό του στη σχολή των Αστυφυλάκων, για παράδειγμα. Η σύγκριση δεν στέκει διότι τα μαθήματα είναι διαφορετικά, έχουν διαφορετικό βαθμό δυσκολίας, οπότε δεν μπορούν να συγκριθούν τα μόρια που συγκεντρώνουν οι υποψήφιοι, αφού έχουν κριθεί με διαφορετικά μέτρα. Το γνωρίζει και ένα παιδί του Δημοτικού· δεν συγκρίνουμε μήλα με πορτοκάλια.

Δυστυχώς μετά από 40 χρόνια Πανελλαδικών Εξετάσεων η απλή αρχή, όσοι διεκδικούν θέση σε ένα Τμήμα να έχουν εξεταστεί στα ίδια μαθήματα, δεν μπορεί να εφαρμοστεί, δημιουργώντας συνεχώς αδικίες. Θα μου πει κάποιος ότι δεν είναι μεγάλο σε έκταση το πρόβλημα. Κι όμως τα τμήματα που ανήκουν σε περισσότερα από ένα Πεδία είναι 159 σε σύνολο 456, ποσοστό 34,86%. Το πρόβλημα είναι, λοιπόν, πολύ σημαντικό.

Από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2022 κάθε τμήμα θα μπορεί να ορίζει τους συντελεστές βαρύτητας που επιθυμεί, στα πλαίσια της προσπάθειας να έχουν κάποιο λόγο και τα Πανεπιστήμια στην εισαγωγή των φοιτητών τους. Όμως αυτοί οι συντελεστές θα καθορίζουν μόνο το 20% των μορίων και χρειάζονται 5712 συντελεστές για να προσδιορίζονται τα μόρια των υποψηφίων από το Γενικό Λύκειο και από το ΕΠΑΛ, χωρίς να υπολογίσουμε τους συντελεστές των ειδικών μαθημάτων.

Πέρα από την πολυπλοκότητα του συστήματος με τους διαφορετικούς συντελεστές υπάρχουν και σοβαρά προβλήματα στις κοινές σχολές. Για να δούμε το πρόβλημα πήραμε τους συντελεστές βαρύτητας που γνωρίζουμε μέχρι τώρα, που είναι οι συντελεστές για τις σχολές των άλλων υπουργείων, στρατιωτικές σχολές, αστυνομικές, πυροσβεστική κ.τ.λ. Για τις υπόλοιπες σχολές δεν έχουν δημοσιευτεί ακόμη οι συντελεστές.

Επιλέξαμε, λοιπόν, τη σχολή Αστυφυλάκων και τη σχολή Πλοιάρχων του Εμπορικού Ναυτικού. Για να υπολογίσουμε τα μόρια που συγκεντρώνουν οι υποψήφιοι με τον τρόπο υπολογισμού μορίων το 2021 και το 2022 χρησιμοποιήσαμε τους μέσους όρους που έγραψαν οι υποψήφιοι στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2021. Για μεγαλύτερη ακρίβεια πήραμε τα δύο δεκαδικά ψηφία, παρότι στον υπολογισμό μορίων χρησιμοποιείται ένα δεκαδικό ψηφίο. Προσπαθούμε έτσι να αποτυπώσουμε το διαφορετικό βαθμό δυσκολίας κάθε μαθήματος που δίνει τελικά τις διαφορές. Φυσικά αυτό δε σημαίνει ότι ισχύει για κάθε υποψήφιο αυτή η διαφορά, αλλά μπορεί να εκφράσει τη μέση κατάσταση.

Οι παλαιοί συντελεστές βαρύτητας ήταν ίδιοι για όλες τις σχολές κάθε Πεδίου. Ήταν 33% για το πρώτο μάθημα του Πεδίου, 27% για το δεύτερο και από 20% για τα άλλα δύο. Τους νέους συντελεστές βλέπουμε στον πίνακα. Παρατηρούμε ότι για τη σχολή Αστυφυλάκων στο 1ο Πεδίο έχουμε 30% στη Γλώσσα και 30% στην Ιστορία ενώ στο 4ο Πεδίο είναι 30% στη Γλώσσα και 30% στα Μαθηματικά.

Οι Νέοι Συντελεστές Βαρύτητας Σχολής Αστυφυλάκων και Πλοιάρχων

 

1ο Πεδίο

2ο Πεδίο

4ο Πεδίο

 

Γλώσ.

Αρχ.

Ιστ.

Λατ.

Γλώσ.

Φυσ.

Χημ.

Μαθ.

Γλώσ.

Μαθ.

Πληρ.

Οικ.

Σχολή Αστυφυλάκων

30%

20%

30%

20%

30%

20%

20%

30%

30%

30%

20%

20%

Σχολή Πλοιάρχων

 

 

 

 

25%

25%

25%

25%

25%

25%

25%

25%

Πηγή: Υ.ΠΑΙ.Θ

 

Στα Μαθηματικά οι επιδόσεις των υποψηφίων είναι πολύ χειρότερες από την Ιστορία. Οι μέσοι όροι είναι 6,92 στα Μαθηματικά και 10,11 στην Ιστορία. Έτσι η διαφορά μορίων που συγκεντρώνει ο υποψήφιος με το νέο σύστημα είναι 1073, ενώ με τον παλιό τρόπο υπολογισμού ήταν 881. Έχουμε, δηλαδή, αύξηση της αδικίας με το νέο τρόπο υπολογισμού.

Υποψήφιος για τη σχολή Αστυφυλάκων

Υποψήφιος από το 1ο Πεδίο

Υποψήφιος από το 4ο Πεδίο

Γλώσσα

12,28

Γλώσσα

10,75

Αρχαία

10,36

Μαθηματικά

6,93

Ιστορία

10,11

Πληροφορική

11,28

Λατινικά

11,72

Οικονομία

12,5

Μέσος όρος Πεδίου

11,12

 

10,37

Μόρια με το νέο σύστημα

11.133

 

10.060

Διαφορά με το νέο σύστημα

1.073

 

 

Μόρια με το παλαιό σύστημα

10.949

 

10.068

Διαφορά με το παλαιό σύστημα

881

 

 

Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης

 

Αντίθετα στη σχολή Πλοιάρχων έχουμε μείωση της διαφοράς, άρα καλύτερο αποτέλεσμα. Η διαφορά με το νέο τρόπο υπολογισμού των μορίων είναι 1590 μόρια έναντι 1899 με τον παλαιό. Αυτό οφείλεται στην απόφαση της σχολής Πλοιάρχων να μετράνε το ίδιο όλα τα μαθήματα, με συντελεστή 25%. Αυτό αμβλύνει τις διαφορές στις επιδόσεις των υποψηφίων στα διαφορετικά μαθήματα. Πρόκειται για πιο σωστή αντιμετώπιση της αδικίας, που γίνεται έτσι και αλλιώς, με την εξέταση σε διαφορετικά μαθήματα.

Υποψήφιος για τη σχολή Πλοιάρχων

Υποψήφιος από το 2ο Πεδίο

Υποψήφιος από το 4ο Πεδίο

Γλώσσα

12,98

Γλώσσα

10,75

Μαθηματικά

12,47

Μαθηματικά

6,93

Φυσική

11,17

Πληροφορική

11,28

Χημεία

11,2

Οικονομία

12,5

Μέσος Όρος Πεδίου

11,96

 

10,37

Μόρια με το νέο σύστημα

11.955

 

10.365

Διαφορά με το νέο σύστημα

1.590

 

 

Μόρια με το παλαιό σύστημα

11.967

 

10.068

Διαφορά με το παλαιό σύστημα

1.899

 

 

Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης

 

Το συμπέρασμα είναι ότι στα 159 κοινά τμήματα, όπου υπάρχει η αδικία της εξέτασης σε διαφορετικά μαθήματα, πρέπει να μην υπάρχουν διαφορετικοί συντελεστές βαρύτητας. Θα πρέπει να είναι, δηλαδή, 25% σε κάθε μάθημα. Έτσι τα μόρια θα ταυτίζονται με το μέσο όρο του μαθητή, πράγμα που θα οδηγήσει σε λίγο μικρότερη αδικία· όχι, βέβαια, στην εξάλειψή της.

Μία άλλη λύση είναι οι συντελεστές βαρύτητας που ορίζουν τα Πανεπιστήμια, αυτό το 20%, να μοιράζεται στα κοινά μαθήματα. Στη σχολή Αστυφυλάκων που το μόνο κοινό μάθημα είναι η Γλώσσα να έχει συντελεστή 40%. Στη σχολή Πλοιάρχων που έχει δύο κοινά μαθήματα τη Γλώσσα και τα Μαθηματικά να έχουν συντελεστή από 30% το καθένα. Μ’ αυτό τον τρόπο μειώνεται η αδικία, αλλά ίσως είναι υπερβολή να μετράει ένα μάθημα στο 40% των μορίων εισαγωγής. Θέλει μελέτη για κάθε περίπτωση ξεχωριστά. 

Οι καθηγητές ενός Τμήματος δεν μπορούν να γνωρίζουν σε τόσο μεγάλο βάθος το σύστημα εισαγωγής. Δεν είναι αυτή η δουλειά τους. Η δουλειά τους είναι να υπηρετούν την επιστήμη τους: να διδάσκουν και να ασχολούνται με την έρευνα στο αντικείμενό τους. Οι αποφάσεις που παίρνουν μπορεί να είναι λανθασμένες λόγω ελλιπούς γνώσης του συστήματος εισαγωγής. Δεν φταίνε αυτοί. Το Υπουργείο Παιδείας φταίει που τους ζητάει να πάρουν αποφάσεις για πράγματα που δεν γνωρίζουν τόσο καλά. Τα αποτελέσματα τα είδαμε με την ανακοίνωση των φετινών βάσεων και τα προβλήματα που δημιούργησε η ΕΒΕ. Μπορεί να τα ξαναδούμε του χρόνου με τους συντελεστές βαρύτητας.

Η ριζική λύση είναι, βέβαια, ένα σύστημα εισαγωγής που θα στηρίζεται στην πολύ απλή αρχή: όσοι διεκδικούν θέση σε ένα Τμήμα να έχουν εξεταστεί στα ίδια μαθήματα. Αυτό, όμως, απαιτεί κατάργηση του συστήματος 4 εξεταζόμενα μαθήματα και 4 Πεδία, απαιτεί, δηλαδή, ένα τελείως νέο σύστημα εισαγωγής. Μέχρι τότε το Υπουργείο Παιδείας αυξάνει την πολυπλοκότητα χωρίς να λύνει τα προβλήματα. Τα διαφορετικά μόρια που θα έχει κάθε υποψήφιος σε κάθε τμήμα, σε συνδυασμό με τη δυνατότητα να δηλώνει το πολύ το 10% των τμημάτων στο πρώτο μηχανογραφικό, θα δημιουργήσει επιπλέον προβλήματα φέτος στους υποψηφίους, καθώς ο παράγων τύχη μπορεί να αποδειχθεί καθοριστικός στην επιλογή σχολών.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Αδιανόητη αυθαιρεσία: Διευθυντής Π.Ε αδικεί υποψήφιο Διευθυντή σχολείου και δημιουργεί «μπάχαλο» με εμπλοκή της δικαιοσύνης!

Κατάρτιση 500.000 ενηλίκων: 10.000 προσλήψεις εκπαιδευτών ενηλικών με έως 22 ευρώ την ώρα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - Ξεκινάει 28 Μαρτίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 28/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

mitsotakis
Βουλή: Καταψηφίστηκε η πρόταση δυσπιστίας για τα Τέμπη από 159 βουλευτές
Δεν πέρασε η πρόταση δυσπιστίας του ΠΑΣΟΚ κατά της κυβέρνησης, εν μέσω μεγάλης πολιτικής έντασης μέσα στο κοινοβούλιο, ενώ η τριήμερη συζήτηση...
Βουλή: Καταψηφίστηκε η πρόταση δυσπιστίας για τα Τέμπη από 159 βουλευτές