Εγκύκλιο με διευκρινίσεις σχετικά με τον νόμο 5225/2025 που ορίζει το νέο πειθαρχικό δίκαιο και την αργία των δημοσίων υπαλλήλων εξέδωσε το υπουργείο Εσωτερικών.
Η εγκύκλιος ορίζει τι συμβαίνει στην περίπτωση αυτοδίκαιης και δυνητικής αργίας καθώς και τον χρόνο που τίθενται σε ισχύ οι νέες διατάξεις.
Συγκεκριμένα, οι διατάξεις που αφορούν στην αυτοδίκαιη αργία εφαρμόζονται σε περιπτώσεις υπαλλήλων, για τους οποίους οι προϋποθέσεις εφαρμογής της νέας διάταξης συντρέχουν μετά τη δημοσίευση του νόμου.
Οι διατάξεις που αφορούν στη δυνητική αργία εφαρμόζονται σε περιπτώσεις υπαλλήλων, για τους οποίους οι προϋποθέσεις εφαρμογής των ανωτέρω νέων διατάξεων συντρέχουν μετά τη δημοσίευση του νόμου.
Για παράδειγμα, υπάλληλος, κατά του οποίου έχει ασκηθεί ποινική δίωξη για κακούργημα πριν από τη δημοσίευση του νόμου (2/9/2025), δεν θα τεθεί αυτοδίκαια σε αργία, ούτε αναδρομικά ούτε με τη δημοσίευση του ν. 5225/2025, καθώς η προϋπόθεση (άσκηση ποινικής δίωξης για κακούργημα) συνέτρεξε πριν από τη δημοσίευση του νόμου.
Αντίστοιχα, υπάλληλος, στον οποίο έχει επιβληθεί ποινή στερητική της ελευθερίας με αναστολή της ποινής πριν από τη δημοσίευση του ν. 5225/2025, (πριν από τις 2/9/2025), δεν τίθεται αυτοδίκαια σε αργία, ούτε αναδρομικά ούτε με τη δημοσίευση του ν. 5225/2025, καθώς η προϋπόθεση (επιβολή ποινής στερητικής της ελευθερίας με αναστολή) συνέτρεξε πριν από τη δημοσίευση του νόμου.Για παράδειγμα υπάλληλος, κατά του οποίου εκκρεμεί κατά δημοσίευση του νόμου (2/9/2025) ποινική δίωξη για αδίκημα που αφορά σε παραβίαση της νομοθεσίας περί ναρκωτικών δεν δύναται να τεθεί σε δυνητική αργία, λόγω της ποινικής δίωξης, καθώς η ποινική δίωξη είχε ασκηθεί πριν από τη δημοσίευση του νόμου, οπότε κατά το χρόνο άσκησης της ποινικής δίωξης δεν συνέτρεχαν οι προϋποθέσεις θέσης σε δυνητική αργία δεδομένου ότι η σχετική νομοθετική ρύθμιση δεν ίσχυε κατά τον χρόνο εκείνο.
Αντίστοιχα, το μέτρο της αναστολής άσκησης καθηκόντων που έχει επιβληθεί σε υπάλληλο ήδη κατά τη δημοσίευση του νόμου (2.9.2025) αίρεται αυτοδίκαια με την πάροδο 30 ημερών, όπως προβλεπόταν στην προϊσχύουσα διάταξη και όχι με την πάροδο δύο (2) μηνών, όπως προβλέπεται στη νέα διάταξη, δεδομένου ότι οι προϋποθέσεις για την επιβολή του μέτρου συνέτρεξαν πριν από τη δημοσίευση του νόμου.
Αναλυτικά η εγκύκλιος:Αυτοδίκαιη αργία
Με τα άρθρα 7 και 53 του νόμου τροποποιούνται τα άρθρα 103 του ΥΚ και 107 του ΚΚΔΚΥ, αντίστοιχα. Ειδικότερα επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις:
α) Τροποποιείται η περ. α’ της παρ. 1 και διευρύνονται οι λόγοι θέσης σε αυτοδίκαιη αργία, Σύμφωνα με την περ. α’ τίθεται αυτοδίκαια σε αργία «α) Ο υπάλληλος, ο οποίος στερήθηκε την προσωπική του ελευθερία, ύστερα από ένταλμα προσωρινής κράτησης ή βούλευμα ή δικαστική απόφαση, έστω και αν απολύθηκε με εγγύηση ή ανεστάλη η εκτέλεση της ποινής ή της απόφασης ή ο υπάλληλος στον οποίο επιβλήθηκε κατ’ οίκον περιορισμός με ηλεκτρονική επιτήρηση ή περιοριστικοί όροι σε αντικατάσταση προσωρινής κράτησης».
Σε περίπτωση επιβολής ποινής στερητικής της ελευθερίας με αναστολή εκτέλεσης της ποινής ή της απόφασης, ο υπάλληλος τίθεται σε αργία για τόσο χρονικό διάστημα όση είναι η διάρκεια της επιβληθείσας ποινής ενώ σε περίπτωση επιβολής κατ΄οίκον περιορισμού με ηλεκτρονική επιτήρηση ή περιοριστικών όρων σε αντικατάσταση προσωρινής κράτησης, ο υπάλληλος τίθεται σε αργία για όσο χρόνο διαρκεί ο περιορισμός ή οι περιοριστικοί όροι.
β) Προστίθεται περ. δ’, σύμφωνα με την οποία τίθεται αυτοδίκαια σε αργία ο υπάλληλος, σε βάρος του οποίου ασκήθηκε ποινική δίωξη για οποιοδήποτε κακούργημα. Λαμβάνοντας δε υπόψη ότι σύμφωνα με την παρ. 3 των άρθρων 103 του ΥΚ και 107 του ΚΚΔΚΥ για τη θέση σε αργία εκδίδεται διαπιστωτική πράξη, ο υπάλληλος σε αυτή την περίπτωση θα τίθεται αυτοδίκαια σε αργία από τον χρόνο που συνέτρεξε το γεγονός, ήτοι από την άσκηση της ποινικής δίωξης, όπως προκύπτει από τη σχετική ενημέρωση της αρμόδιας Εισαγγελίας (παρ. 6 άρθρου 114 του ΥΚ) και όχι από την ενημέρωση της αρμόδιας Υπηρεσίας Προσωπικού.
γ) Προστίθεται εδάφιο στην παρ. 2, με το οποίο προβλέπεται ότι υπάλληλος, ο οποίος τέθηκε σε αργία σύμφωνα με τις περ. γ) και δ) της παρ. 1 των άρθρων 103 του Υπαλληλικού Κώδικα ή 107 του ΚΚΔΚΥ, ήτοι λόγω άσκησης ποινικής δίωξης είτε για οποιοδήποτε έγκλημα κατά της γενετήσιας ελευθερίας ή για οποιοδήποτε έγκλημα οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής (σχετική η αριθ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/169/οικ. 14175/12-7-2021 εγκύκλιος, ΑΔΑ: ΨΦΛΛ46ΜΤΛ6-7ΜΓ) είτε για οποιοδήποτε κακούργημα, επανέρχεται αυτοδίκαια στα καθήκοντά του με διαπιστωτική πράξη, αν αθωωθεί με τελεσίδικη δικαστική απόφαση. Ως εκ τούτου, υπάλληλος που έχει τεθεί αυτοδίκαια σε αργία λόγω ποινικής δίωξης κατά τα ανωτέρω δεν επανέρχεται από το καθεστώς της αργίας με μόνη την έκδοση αθωωτικής απόφασης σε α’ βαθμό, αλλά απαιτείται αυτή να καταστεί τελεσίδικη.
Σύμφωνα με τη μεταβατική διάταξη της παρ. 10 του άρθρου 66 του ν. 5225/2025, τα άρθρα 7 και 53 που αφορούν στην αυτοδίκαιη αργία εφαρμόζονται σε περιπτώσεις υπαλλήλων, για τους οποίους οι προϋποθέσεις εφαρμογής της νέας διάταξης συντρέχουν μετά τη δημοσίευση του νόμου.
Για παράδειγμα: 1) Υπάλληλος, κατά του οποίου έχει ασκηθεί ποινική δίωξη για κακούργημα πριν από τη δημοσίευση του νόμου, ήτοι πριν από τις 2/9/2025, δεν θα τεθεί αυτοδίκαια σε αργία, ούτε αναδρομικά ούτε με τη δημοσίευση του ν. 5225/2025, καθώς η προϋπόθεση (άσκηση ποινικής δίωξης για κακούργημα) συνέτρεξε πριν από τη δημοσίευση του νόμου.
2) Υπάλληλος, στον οποίο έχει επιβληθεί ποινή στερητική της ελευθερίας με αναστολή της ποινής πριν από τη δημοσίευση του ν. 5225/2025, ήτοι πριν από τις 2/9/2025, δεν τίθεται αυτοδίκαια σε αργία, ούτε αναδρομικά ούτε με τη δημοσίευση του ν. 5225/2025, καθώς η προϋπόθεση (επιβολή ποινής στερητικής της ελευθερίας με αναστολή) συνέτρεξε πριν από τη δημοσίευση του νόμου.
Δυνητική αργία
Με τα άρθρα 8 και 54 του νόμου τροποποιούνται το άρθρο 104 του ΥΚ και 108 του ΚΚΔΚΥ, αντίστοιχα και επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις:
β) Αυξάνεται ο χρόνος για τον οποίο μπορεί να επιβληθεί το μέτρο της αναστολής άσκησης καθηκόντων από έναν (1) σε δύο (2) μήνες. Η αναστολή άσκησης των καθηκόντων αίρεται αυτοδίκαια, εάν, μέσα σε αποκλειστική προθεσμία δύο (2) μηνών από την κοινοποίηση στον υπάλληλο του μέτρου της αναστολής, δεν του κοινοποιηθεί η πράξη με την οποία τίθεται σε αργία κατόπιν της προβλεπόμενης γνωμοδότησης του πειθαρχικού συμβουλίου. Για τη διαδικασία θέσης υπαλλήλου σε δυνητική αργία και τη συνέχιση αυτής σχετική είναι η αριθ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/122/οικ. 14540/23-7-2020 εγκύκλιος (ΑΔΑ: 6ΟΞΚ46ΜΤΛ6-Ι2Δ).
γ) Προστίθεται παρ. 6, με την οποία προβλέπεται ως νέο διοικητικό μέτρο ότι σε περιπτώσεις δημοσίου συμφέροντος, ο υπάλληλος δύναται, με απόφαση του αρμόδιου οργάνου, να μετακινείται υποχρεωτικά ή να μετατίθεται κατόπιν σύμφωνης γνώμης του υπηρεσιακού συμβουλίου από την οργανική μονάδα, όπου υπηρετεί, για τη διασφάλιση της αντικειμενικότητας της διαδικασίας διερεύνησης διάπραξης πειθαρχικού παραπτώματος ή ποινικού αδικήματος και της εύρυθμης λειτουργίας της δημόσιας υπηρεσίας. Σε περίπτωση μετάθεσης, το υπηρεσιακό συμβούλιο εξετάζει κατ’ απόλυτη προτεραιότητα το ερώτημα και γνωμοδοτεί εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών. Όπως αναφέρεται και στην Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης σκοπός της ρύθμισης είναι να μην μπορεί ο υπάλληλος να παρακωλύσει τη συλλογή αποδεικτικών στοιχείων, όταν διερευνάται η τέλεση κάποιου πειθαρχικού παραπτώματος με το οποίο φέρεται ότι σχετίζεται ο υπάλληλος και ως εκ τούτου προϋπόθεση για την επιβολή του μέτρου είναι να έχει εκκινήσει κάποια διαδικασία διερεύνησης τέλεσης πειθαρχικού παραπτώματος ή ποινικού αδικήματος, στο οποίο εμπλέκεται ο υπάλληλος, στον οποίον επιβάλλεται το εν λόγω μέτρο.
Σύμφωνα με τη μεταβατική διάταξη της παρ. 10 του άρθρου 66 του ν. 5225/2025 τα άρθρα 8 και 54 που αφορούν στη δυνητική αργία εφαρμόζονται σε περιπτώσεις υπαλλήλων, για τους οποίους οι προϋποθέσεις εφαρμογής των ανωτέρω νέων διατάξεων συντρέχουν μετά τη δημοσίευση του νόμου. Για παράδειγμα: 1) Υπάλληλος, κατά του οποίου εκκρεμεί κατά δημοσίευση του νόμου (2/9/2025) ποινική δίωξη για αδίκημα που αφορά σε παραβίαση της νομοθεσίας περί ναρκωτικών (ένα από τα αδικήματα που προστέθηκαν στην περ. α’ της παρ. 1 των άρθρων 8 του ΥΚ και 16 του ΚΚΔΚΥ) δεν δύναται να τεθεί σε δυνητική αργία δυνάμει της περ. α’ της παρ. 1 των άρθρων 104 του ΥΚ και 108 του ΚΚΔΚΥ λόγω της ποινικής δίωξης, καθώς η ποινική δίωξη είχε ασκηθεί πριν από τη δημοσίευση του νόμου, οπότε κατά το χρόνο άσκησης της ποινικής δίωξης δεν συνέτρεχαν οι προϋποθέσεις θέσης σε δυνητική αργία δεδομένου ότι η σχετική νομοθετική ρύθμιση δεν ίσχυε κατά τον χρόνο εκείνο.
2) Το μέτρο της αναστολής άσκησης καθηκόντων που έχει επιβληθεί σε υπάλληλο ήδη κατά τη δημοσίευση του νόμου (2.9.2025) αίρεται αυτοδίκαια με την πάροδο τριάντα (30) ημερών, όπως προβλεπόταν στην προϊσχύουσα διάταξη και όχι με την πάροδο δύο (2) μηνών, όπως προβλέπεται στη νέα διάταξη, δεδομένου ότι οι προϋποθέσεις για την επιβολή του μέτρου συνέτρεξαν πριν από τη δημοσίευση του νόμου.
Συνέπειες αργίας
Με τα άρθρα 9 και 55 του νόμου τροποποιούνται τα άρθρα 105 του Υπαλληλικού Κώδικα και 109 του ΚΚΔΚΥ, αντίστοιχα και επέρχονται οι εξής αλλαγές:
α) Στην παρ. 1 προβλέπεται πλέον ρητώς ότι κατά την διάρκεια επιβολής του μέτρου της αναστολής άσκησης καθηκόντων ο υπάλληλος απέχει από την άσκηση των κύριων και παρεπόμενων καθηκόντων του.
β) Τροποποιείται η παρ. 2 και πλέον προβλέπονται νέες προϋποθέσεις για την επιστροφή αποδοχών αργίας. Ειδικότερα, το υπόλοιπο των αποδοχών που δεν καταβάλλονται κατά τη διάρκεια της αργίας ή μέρος αυτού μπορούν να αποδοθούν στον υπάλληλο μετά από ειδικά αιτιολογημένη απόφαση του πειθαρχικού συμβουλίου, εφόσον i) απαλλαγεί με αμετάκλητη δικαστική απόφαση ή ii) τιμωρηθεί αμετάκλητα με πειθαρχική ποινή προστίμου αποδοχών έως τεσσάρων (4) μηνών. Για παράδειγμα, υπάλληλος για τον οποίον εκδόθηκε καταδικαστική απόφαση ή στον οποίον επιβλήθηκε πειθαρχική ποινή ανώτερη του προστίμου αποδοχών τεσσάρων (4) μηνών ή ο οποίος έχει απαλλαγεί με πρωτόδικη μόνο δικαστική απόφαση δεν δικαιούται να ζητήσει την επιστροφή των αποδοχών που δεν του καταβάλλονταν κατά τη διάρκεια της αργίας.
Εάν ο υπάλληλος απαλλαγεί αμετάκλητα από κάθε πειθαρχική ευθύνη ή δεν επιβληθεί πειθαρχική ποινή (π.χ. λόγω παύσης της δίωξης) ή αποδειχθεί αβάσιμη η υπόνοια για έκνομη διαχείριση, επιστρέφεται το μέρος των αποδοχών που παρακρατήθηκε χωρίς να απαιτείται απόφαση του πειθαρχικού συμβουλίου.
γ) Προβλέπεται ότι ο υπάλληλος, στον οποίο επιβλήθηκε από το πειθαρχικό συμβούλιο πειθαρχική ποινή οριστικής παύσης, παύει να δικαιούται αποδοχές αργίας.
δ) Προβλέπεται πλέον ρητώς ότι πέραν του ότι κατά τη διάρκεια της αργίας και της αναστολής άσκησης καθηκόντων εφαρμόζονται τα άρθρα 31 έως 35 του ΥΚ και 38-42 του ΚΚΔΚΥ περί περιορισμών των υπαλλήλων και ασυμβίβαστων έργων ή ιδιοτήτων, επιπλέον δεν επιτρέπεται οποιαδήποτε υπηρεσιακή μεταβολή του υπαλλήλου.
ε) Κατόπιν θέσπισης του νέου διοικητικού μέτρου της υποχρεωτικής μετακίνησης ή μετάθεσης με την παρ. 6 των άρθρων 104 του ΥΚ και 108 του ΚΚΔΚΥ προβλέπεται ότι ο υπάλληλος δύναται να επανέλθει κατόπιν αίτησής του, στην οργανική μονάδα, από την οποία μετακινήθηκε ή μετατέθηκε, εφόσον απαλλαγεί από κάθε πειθαρχική ή ποινική ευθύνη ή δεν του επιβληθεί πειθαρχική ποινή ή του επιβληθεί οποιαδήποτε πειθαρχική ποινή έως το πρόστιμο αποδοχών τεσσάρων (4) μηνών.
Σύμφωνα με τη μεταβατική διάταξη της παρ. 10 του άρθρου 66 του ν. 5225/2025 τα άρθρα 9 του ΥΚ και 55 του ΚΚΔΚΥ που αφορούν στις συνέπειες της αργίας εφαρμόζονται σε περιπτώσεις υπαλλήλων, για τους οποίους οι προϋποθέσεις εφαρμογής των ανωτέρω διατάξεων συντρέχουν μετά τη δημοσίευση του νόμου.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την ως άνω μεταβατική διάταξη, για όσους τελούν σε καθεστώς αργίας κατά τη δημοσίευση του νόμου ή έχουν τεθεί σε καθεστώς αργίας πριν από τη δημοσίευσή του, εφαρμόζονται τα άρθρα 105 του Υπαλληλικού Κώδικα και 109 του ΚΚΔΚΥ, όπως ίσχυαν μέχρι την τροποποίησή τους με τα άρθρα 9 και 55, αντίστοιχα του ν. 5225/2025 .
Για παράδειγμα: Υπάλληλος, ο οποίος κατά τη δημοσίευση του νόμου βρίσκεται ήδη σε καθεστώς αργίας δύναται να ζητήσει την επιστροφή αποδοχών που δεν του καταβλήθηκαν κατά τη διάρκεια της αργίας σύμφωνα με τη διάταξη των άρθρων 105 του Υπαλληλικού Κώδικα και 109 του ΚΚΔΚΥ, όπως ίσχυαν πριν την τροποποίησή του με τον ν. 5225/2025.
Δείτε ΕΔΩ το σχέδιο νόμου με το νέο πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων. Σημειώνεται ότι το ΦΕΚ επανεκτυπώθηκε λόγω σφάλματος.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 10/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Νίκος Μακρής