Κοινωνία

Αλάτι και υγεία: Μπορεί να «γερνά» πρόωρα τα αιμοφόρα αγγεία;

Αλάτι
Google Logo Μάθε πρώτος όλες τις σημαντικές ειδήσεις. Βάλε το alfavita.gr στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google
Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι η υπερβολική κατανάλωση δεν επηρεάζει μόνο την πίεση, αλλά και την αγγειακή λειτουργία

Για δεκαετίες, το αλάτι θεωρείται βασικός «ένοχος» για την εμφάνιση υπέρταση. Ωστόσο, νέα επιστημονικά δεδομένα αποκαλύπτουν ότι οι επιπτώσεις του μπορεί να είναι ακόμη πιο βαθιές, επηρεάζοντας άμεσα την υγεία των αιμοφόρων αγγείων και επιταχύνοντας τη διαδικασία γήρανσής τους.

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, μια διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι φαίνεται να προκαλεί αλλαγές στα ενδοθηλιακά κύτταρα – τα κύτταρα που επενδύουν το εσωτερικό των αγγείων και ρυθμίζουν την κυκλοφορία του αίματος. Οι ερευνητές εντόπισαν σημάδια πρόωρης κυτταρικής γήρανσης, αυξημένη ενεργοποίηση του ανοσοποιητικού συστήματος και ενδείξεις κυτταρικού στρες, στοιχεία που επηρεάζουν τη συνολική αγγειακή λειτουργία.

Τα υγιή αιμοφόρα αγγεία χαρακτηρίζονται από ελαστικότητα και προσαρμοστικότητα. Όταν όμως τα κύτταρά τους γερνούν πρόωρα, τα αγγεία χάνουν την ευκαμψία τους, δυσκολεύονται να ρυθμίσουν τη ροή του αίματος και αυξάνεται ο κίνδυνος για σοβαρά καρδιαγγειακά νοσήματα, όπως καρδιοπάθειες και εγκεφαλικά επεισόδια.

Πώς δρα το αλάτι στον οργανισμό

Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι η υπερβολική πρόσληψη αλατιού επηρεάζει τον οργανισμό με δύο βασικούς μηχανισμούς. Από τη μία, ενεργοποιεί το ανοσοποιητικό σύστημα, ενισχύοντας τη φλεγμονή και το κυτταρικό στρες. Από την άλλη, τα αυξημένα επίπεδα νατρίου φαίνεται να επηρεάζουν άμεσα τη λειτουργία και την αποκατάσταση των αγγειακών κυττάρων, καθιστώντας τα πιο ευάλωτα σε φθορά με την πάροδο του χρόνου.

Τα νέα ευρήματα δεν αναιρούν όσα ήδη γνωρίζουμε, αλλά επεκτείνουν την εικόνα. Το αλάτι δεν σχετίζεται μόνο με την αύξηση της αρτηριακής πίεσης, αλλά ενδέχεται να επηρεάζει και την υγεία των αγγείων σε κυτταρικό επίπεδο, ενισχύοντας τον συνολικό καρδιαγγειακό κίνδυνο.

Οι διεθνείς οδηγίες προτείνουν ημερήσια κατανάλωση έως περίπου 5 γραμμάρια – δηλαδή ένα κουταλάκι του γλυκού. Στην πράξη, όμως, η κατανάλωση είναι συχνά υψηλότερη, κυρίως λόγω επεξεργασμένων τροφίμων που περιέχουν «κρυφό» αλάτι.

0 Δείτε τα σχόλια

Όλες οι σημαντικές ειδήσεις στο alfavita.gr

Market Pass 2026: 600.000 δικαιούχοι παίρνουν ως 240 ευρώ - Πότε τα παίρνετε

Ανατροπή στους πίνακες ΑΣΕΠ: Ακυρώνονται προσλήψεις αναπληρωτών μετά από ελέγχους

Πανελλήνιες 2026: Η πρώτες εκτιμήσεις για τις βάσεις σε  Νομικές, Πολυτεχνεία και Ιατρικές

Google Logo Μάθε πρώτος όλες τις σημαντικές ειδήσεις. Βάλε το alfavita.gr στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google
Viber Ακολουθήστε το Αlfavita στο Viber

κοινωνία