Το «κόλλημα» του γκαζιού αποτελεί ένα σπάνιο αλλά ιδιαίτερα επικίνδυνο συμβάν, το οποίο εμφανίζεται κυρίως σε οχήματα με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων. Παρότι δεν αφορά την καθημερινή οδηγική εμπειρία των περισσότερων, όταν συμβεί απαιτεί άμεση και σωστή αντίδραση για να αποφευχθούν ατυχήματα.
Τα περιστατικά ανεξέλεγκτης επιτάχυνσης δεν συνδέονται πάντα με μεγάλη μηχανική βλάβη. Αντιθέτως, συχνά προκύπτουν από απρόσεκτη τοποθέτηση πατάκιου, το οποίο μπορεί να σφηνώσει κάτω από το πεντάλ και να το κρατήσει πατημένο. Το φαινόμενο μπορεί να εμφανιστεί τόσο σε αυτόματα όσο και σε χειροκίνητα οχήματα.
Σε παλαιότερα αυτοκίνητα, η αιτία μπορεί να σχετίζεται με μηχανική δυσλειτουργία στο σύστημα γκαζιού, κάτι που κάνει το πρόβλημα ακόμη πιο απρόβλεπτο. Ανεξάρτητα από τον λόγο, ο τρόπος αντίδρασης του οδηγού είναι αυτός που καθορίζει αν η κατάσταση θα λήξει ομαλά ή θα εξελιχθεί σε κίνδυνο.
Σε περίπτωση που ο οδηγός διαπιστώσει ότι το αυτοκίνητο συνεχίζει να επιταχύνει χωρίς να το επιθυμεί, είναι κρίσιμο να διατηρήσει την ψυχραιμία του. Ο πανικός μπορεί να οδηγήσει σε λανθασμένες κινήσεις και επιδείνωση της κατάστασης.
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει είναι να πατήσει σταθερά το φρένο, ώστε να μειώσει την ταχύτητα. Στα περισσότερα σύγχρονα οχήματα, το ηλεκτρονικό σύστημα πεταλούδας διακόπτει αυτόματα την επιτάχυνση όταν ενεργοποιηθεί έντονα το φρένο.
Σε παλαιότερα μοντέλα, το φρενάρισμα μπορεί να μην είναι αρκετό, καθώς το φρένο και το γκάζι ενδέχεται να λειτουργούν ταυτόχρονα. Εκεί, η ενδεδειγμένη λύση είναι να τοποθετήσει ο οδηγός τον επιλογέα στη νεκρά (N) όσο πιο γρήγορα γίνεται.
Το ίδιο ισχύει και σε χειροκίνητο όχημα: ο οδηγός επιλέγει νεκρά, απομονώνοντας την κίνηση του κινητήρα από τους τροχούς.
Εάν η επιτάχυνση συνεχίζεται, ο οδηγός μπορεί να προχωρήσει στο σβήσιμο του κινητήρα. Στα οχήματα με κλασικό κλειδί, αυτό γίνεται στρίβοντάς το στη θέση κλεισίματος. Στα αυτοκίνητα με Start/Stop, απαιτείται παρατεταμένο πάτημα περίπου 3 δευτερολέπτων.
Πρέπει όμως να γνωρίζει πως, σε υψηλή ταχύτητα, η διακοπή λειτουργίας του κινητήρα οδηγεί σε απώλεια υποβοηθητικών συστημάτων, όπως το υδραυλικό τιμόνι και την ενισχυμένη πέδηση. Παρ’ όλα αυτά, το όχημα εξακολουθεί να φρενάρει – απλώς απαιτείται περισσότερη δύναμη.
Αφού το αυτοκίνητο σταματήσει, ο οδηγός οφείλει να ελέγξει αν το πατάκι ευθύνεται για το πρόβλημα. Αν δεν εντοπιστεί κάτι επιφανειακό, δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να ξαναβάλει μπροστά τον κινητήρα.
Η ασφαλέστερη επιλογή είναι να καλέσει οδική βοήθεια, ώστε το όχημα να μεταφερθεί σε συνεργείο και να γίνει σχολαστικός έλεγχος από ειδικούς.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Black Friday σε μοριοδοτούμενα σεμινάρια και Πιστοποιήσεις Ξένων Γλωσσών για έξτρα 20 μόρια
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Μαρία Δούση