Η ζήτηση για φάρμακα κατά της παχυσαρκίας παρουσιάζει σταθερά αυξητική πορεία. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της eMarketer που επικαλείται το USNews, περίπου το 26% των ενηλίκων στις ΗΠΑ σκοπεύουν να λάβουν φάρμακο για την απώλεια βάρους έως το 2025. Η αγορά αυτή προσελκύει πλέον όχι μόνο καταναλωτές αλλά και μεγάλους επενδυτές, που βλέπουν προοπτικές τεράστιων κερδών.
Έντονος ανταγωνισμός και νέοι παίκτες στον χώρο
Μεταξύ των φαρμακευτικών που έχουν βάλει στο στόχαστρο την αγορά αυτή είναι οι Boehringer Ingelheim, Pfizer, Roche, AstraZeneca, Regor Therapeutics, Viking Therapeutics, Amgen, BioAge Labs, Gan & Lee Pharmaceuticals, Sun Pharma, Innovent Biologics, Aphaia Pharma και Vertex Pharmaceuticals. Οι εταιρείες αυτές επιχειρούν να μπουν δυναμικά στο παιχνίδι, αξιοποιώντας τις τεχνολογικές εξελίξεις και τη μεγάλη καταναλωτική ζήτηση.
Παράλληλα, οι φαρμακευτικές εταιρείες έχουν αρχίσει να συνεργάζονται με ασφαλιστικά ταμεία και εργοδότες, ώστε τα φάρμακα για την απώλεια βάρους να εντάσσονται στα προγράμματα υγειονομικής περίθαλψης για τους εργαζομένους. Ωστόσο, το υψηλό κόστος αυτών των σκευασμάτων περιορίζει συχνά τη διαθεσιμότητα τους.
Τα φάρμακα για τον διαβήτη στην υπηρεσία της απώλειας βάρους
Δεν είναι λίγοι οι καταναλωτές που καταφεύγουν σε φάρμακα κατά του διαβήτη για να χάσουν βάρος. Το πιο γνωστό παράδειγμα είναι το Ozempic της Novo Nordisk, το οποίο κυκλοφορεί και στην Ελλάδα. Το σκεύασμα αυτό, αν και επίσημα προορίζεται για τον σακχαρώδη διαβήτη, έχει χρησιμοποιηθεί εκτενώς για την απώλεια κιλών, προκαλώντας σημαντική αύξηση της ζήτησης και, κατ’ επέκταση, ελλείψεις και αυξήσεις τιμών.
Η αγορά εκτοξεύεται ως το 2031
Η προοπτική της αγοράς αυτής είναι εντυπωσιακή. Σύμφωνα με έρευνα της Research and Markets, η αγορά φαρμάκων για την παχυσαρκία και τον διαβήτη εκτιμάται ότι θα αναπτύσσεται με ρυθμό άνω του 32% ετησίως για την επόμενη εξαετία. Από 10,5 δισεκατομμύρια δολάρια το 2021, οι πωλήσεις προβλέπεται να εκτοξευθούν στα 173,5 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2031.
Το παράδειγμα της Novo Nordisk
Η Novo Nordisk, με τα Ozempic και Wegovy, κατάφερε το 2023 να κατακτήσει την πρώτη θέση στην Ευρώπη ως η φαρμακευτική με τη μεγαλύτερη κεφαλαιοποίηση, ξεπερνώντας ακόμη και την LVMH. Ωστόσο, η εταιρεία αντιμετώπισε προβλήματα: η αυξημένη ζήτηση προκάλεσε ελλείψεις, αφήνοντας περιθώριο στον ανταγωνισμό να αναπτυχθεί. Επιπλέον, στην αγορά των ΗΠΑ επιτράπηκε σε φαρμακεία να παρασκευάζουν φθηνότερες εκδόσεις της σεμαγλουτίδης, κάτι που επηρέασε τις πωλήσεις της Novo Nordisk.
Η Eli Lilly εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία αυτή, κυκλοφορώντας το Mounjaro (για τον διαβήτη) το 2022 και το Zepbound (για την απώλεια βάρους) το 2023. Με ισχυρότερα προϊόντα και μεγάλη επένδυση σε νέες θεραπείες, η αμερικανική εταιρεία κατάφερε να αποκτήσει σημαντικό μερίδιο αγοράς, ενώ η μετοχή της Novo Nordisk έχασε πάνω από 50% της αξίας της το τελευταίο έτος. Η παραίτηση του CEO της Novo Nordisk, Lars Fruergaard Jørgensen, ήταν αποτέλεσμα αυτών των πιέσεων, καθώς η εταιρεία προσπαθεί να ανακάμψει.
Το μέλλον της αγοράς
Η επόμενη μέρα στον κλάδο αυτόν παραμένει αβέβαιη αλλά γεμάτη προοπτικές. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι οι καταναλωτές ενδέχεται να ωφεληθούν από χαμηλότερες τιμές και περισσότερες επιλογές, καθώς ο ανταγωνισμός εντείνεται. Παραμένει ωστόσο ανοιχτό το ερώτημα για το πώς θα εντάσσονται αυτά τα σκευάσματα στα ασφαλιστικά προγράμματα και ποια θα είναι η συνολική επιβάρυνση για τα συστήματα υγείας και τους πολίτες.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 47.000 υποψήφιους ως 6/6 με τις λύσεις
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 6/6
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ