νομισ
ι επιστήμονες ανάλυσαν 22 αρχαία νομίσματα γνωστά ως «εραλδικά νομίσματα», τα οποία βρίσκονται στο Νομισματικό Μουσείο της Αθήνας και στο Βρετανικό Μουσείο

Η περίοδος της αθηναϊκής τυραννίας υπό τον Πεισίστρατο, πριν την εγκαθίδρυση της Δημοκρατίας στην Αθήνα, αποτέλεσε μία κρίσιμη στιγμή στην ιστορία της πόλης. Ένα από τα μεγάλα επιτεύγματα του Πεισίστρατου ήταν η ίδρυση του πρώτου αθηναϊκού νομισματικού συστήματος, το οποίο αποτέλεσε το θεμέλιο για την οικονομία της πόλης-κράτους. Παρά το γεγονός ότι η περιοχή της Αθήνας και οι γύρω περιοχές ήταν γεμάτες εχθρικές φυλές, οι οποίες ελέγχανε τα ορυχεία αργύρου, ο Πεισίστρατος κατάφερε να εξασφαλίσει τις πρώτες ποσότητες ασημιού για τα νομίσματά του.

Μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Archaeological and Anthropological Sciences αναδεικνύει μία καινοτόμο θεωρία για το πώς ο Πεισίστρατος πέτυχε αυτό το εγχείρημα. Σύμφωνα με τους ερευνητές, ο τύραννος της Αθήνας ανέθεσε την εξόρυξη αργύρου σε εξωτερικούς συνεργάτες, οι οποίοι πιθανόν να προέρχονταν από άλλες περιοχές της Μεσογείου και της Βαλκανικής. Οι επιστήμονες ανάλυσαν 22 αρχαία νομίσματα γνωστά ως «εραλδικά νομίσματα», τα οποία βρίσκονται στο Νομισματικό Μουσείο της Αθήνας και στο Βρετανικό Μουσείο, και ανακάλυψαν ότι τα νομίσματα περιείχαν όχι μόνο ασήμι, αλλά και άλλα μέταλλα όπως χαλκό, ψευδάργυρο, χρυσό και μόλυβδο.

Μια πρωτοποριακή τεχνική ανάλυσης, η φασματομετρία κινητικότητας ιόντων και φασματομετρία μάζας (IMS/MS), επέτρεψε στους ερευνητές να μετρήσουν τις ισοτοπικές υπογραφές των μετάλλων στα νομίσματα και να εντοπίσουν την προέλευσή τους. Οι μελέτες έδειξαν ότι τα μέταλλα δεν προέρχονταν μόνο από τα παραδοσιακά μεταλλεία του Λαυρίου ή από τη βόρεια Ελλάδα, αλλά και από περιοχές όπως η Ιβηρική Χερσόνησος, η νότια Γαλλία και οι χώρες των Βαλκανίων, όπως η Τουρκία, η Ρουμανία και η Βουλγαρία.

Αυτά τα ευρήματα ανατρέπουν τις παλαιότερες εκτιμήσεις των ιστορικών και προσφέρουν μια νέα εικόνα του πώς η Αθήνα, ακόμη και πριν την Δημοκρατία, ήταν σε θέση να συνδεθεί με διεθνείς εμπορικές διαδρομές, δημιουργώντας ένα πλέγμα διασυνδέσεων που υπήρχε μεταξύ περιοχών της Μεσογείου και των Βαλκανίων. Η ανάλυση αυτή υποδεικνύει ότι η εμπορική και νομισματική δραστηριότητα στην Αθήνα δεν περιοριζόταν μόνο στην περιοχή της, αλλά επεκτεινόταν σε μία ευρύτερη περιοχή της δυτικής Μεσογείου και των Βαλκανίων, γεγονός που αναδεικνύει τη σημασία του διεθνούς εμπορίου και της διακίνησης πρώτων υλών για την οικονομία της εποχής.

Το σύστημα αυτό έθεσε τις βάσεις για την αθηναϊκή κυριαρχία στην περιοχή και για τη μετέπειτα ανάπτυξη της αθηναϊκής Δημοκρατίας, ενώ τα νομίσματα που δημιούργησε ο Πεισίστρατος, με τα σύμβολα και τα διακριτικά τους, άφησαν μία ανεξίτηλη σφραγίδα στην ιστορία της πόλης και στον οικονομικό της μηχανισμό.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Εθνικό Απολυτήριο: Τέλος στις Πανελλαδικές όπως τις ξέραμε - Τι αλλάζει

Το νέο σήμα που μπαίνει στους δρόμους – Τι σημαίνει η πινακίδα με το λουλούδι;

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 16/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

cinema.jpg
«Παράθυρα στον κόσμο»: Οι μαθητές του 3ου Λυκείου Κορυδαλλόυ μιλούν μέσα από την τέχνη
Στόχος της εκδήλωσης είναι να παρουσιαστούν οι ποικίλες δράσεις, οι δημιουργίες και το όραμα των μαθητών και των εκπαιδευτικών, μέσα από αφιερώματα,...
«Παράθυρα στον κόσμο»: Οι μαθητές του 3ου Λυκείου Κορυδαλλόυ μιλούν μέσα από την τέχνη
mitsotakis
Συνάντηση Μητσοτάκη με την πρόεδρο του Πανεπιστημίου Yale για το κοινό μεταπτυχιακό με το ΕΚΠΑ
Στρατηγική συμμαχία για την παιδεία και το περιβάλλον: Συνάντηση Μητσοτάκη με την Πρόεδρο του Yale
Συνάντηση Μητσοτάκη με την πρόεδρο του Πανεπιστημίου Yale για το κοινό μεταπτυχιακό με το ΕΚΠΑ
thrania
Απαράδεκτες συνθήκες στο 23ο Δημοτικό Σχολείο Αχαρνών: Φίδια και τρωκτικά στο προαύλιο των παιδιών
«Διαδραστικά μαθήματα» για τη χλωρίδα και πανίδα του τόπου μας στο 23ο Δημοτικό Σχολείο
Απαράδεκτες συνθήκες στο 23ο Δημοτικό Σχολείο Αχαρνών: Φίδια και τρωκτικά στο προαύλιο των παιδιών