ypnos
Που οφέιλεται και τι μπορούμε να κάνουμε για αυτό

Το να ξυπνάμε πριν από το ξυπνητήρι μπορεί να συμβαίνει σε τόσο τακτική βάση που είναι φυσικό να αναρωτιόμαστε γιατί μπαίνουμε στον κόπο να βάλουμε καν ξυπνητήρι. Αλλά γιατί συμβαίνει αυτό; Εδώ, ένας ειδικός εξηγεί τι ακριβώς συμβαίνει - και τι μπορούμε να κάνουμε για να το σταματήσουμε.

Συμβαίνει σε πολλούς από εμάς σε καθημερινή βάση - να γυρνάμε στο κρεβάτι, να ανοίγουμε τα μάτια μας και να συνειδητοποιούμε ότι έχουμε ξυπνήσει πριν χτυπήσει το ξυπνητήρι. Είτε πρόκειται για μια ώρα - είτε για ελάχιστες στιγμές - πριν, όλοι μπορούμε να ταυτιστούμε με αυτή τη σχεδόν απόκοσμη αίσθηση ακινησίας του να ξαπλώνουμε εκεί σε ήσυχη περισυλλογή, περιμένοντας την αναπόφευκτη υπενθύμιση ότι είναι ώρα να σηκωθούμε.

Γιατί, λοιπόν, συχνά ξυπνάμε πριν από το απαραίτητο; Λοιπόν, ο ειδικός ύπνου του Panda London, MaxKirsten, λέει ότι αυτό το φαινόμενο μπορεί να συμβεί για διάφορους λόγους, τόσο φυσιολογικούς όσο και ψυχολογικούς.

Κιρκάδιος ρυθμός: Το σώμα μας λειτουργεί με έναν φυσικό κύκλο ύπνου-αφύπνισης, γνωστό ως κιρκάδιος ρυθμός. Ο ρυθμός αυτός επηρεάζεται από παράγοντες όπως η έκθεση στο φως, οι ώρες των γευμάτων και οι καθημερινές ρουτίνες. Το σώμα μας έχει ένα εσωτερικό ρολόι που ρυθμίζει πότε νιώθουμε υπνηλία και πότε ξυπνάμε με φυσικό τρόπο. Εάν ξυπνάμε συστηματικά περίπου την ίδια ώρα κάθε μέρα, το σώμα μπορεί να αρχίσει να προβλέπει ότι θα ξυπνήσει εκείνη την ώρα, ευθυγραμμιζόμενο με τον κιρκάδιο ρυθμό μας. Έτσι, το να ξυπνάτε ακριβώς πριν από το ξυπνητήρι θα μπορούσε απλώς να είναι το εσωτερικό ρολόι του σώματός μας που σηματοδοτεί ότι ήρθε η ώρα να ξυπνήσουμε με βάση το τακτικό πρόγραμμα ύπνου μας.

Κύκλοι ύπνου. Ο ύπνος συμβαίνει σε κύκλους, με κάθε κύκλο να αποτελείται από διαφορετικά στάδια: ελαφρύς ύπνος, βαθύς ύπνος και ύπνος REM (ταχεία κίνηση των ματιών). Αυτοί οι κύκλοι διαρκούν συνήθως περίπου 90 λεπτά ο καθένας. Η αφύπνιση κατά τη διάρκεια των ελαφρύτερων σταδίων του ύπνου διευκολύνει την αφύπνιση με αίσθημα αναζωογόνησης και εγρήγορσης. Το σώμα είναι φυσικά προγραμματισμένο να ξυπνάει στο τέλος ενός κύκλου ύπνου, ο οποίος μπορεί να συμπίπτει με την ώρα που είναι ρυθμισμένο να χτυπήσει το ξυπνητήρι μας. Επομένως, αν ξυπνάμε λίγο πριν από το ξυπνητήρι, αυτό μπορεί να σημαίνει ότι έχουμε ολοκληρώσει έναν κύκλο ύπνου και το σώμα μας μεταβαίνει φυσιολογικά σε ένα ελαφρύτερο στάδιο ύπνου για να προετοιμαστεί για την αφύπνιση.

Στρες και άγχος: Μερικές φορές, το ξύπνημα πριν από το ξυπνητήρι μπορεί να οφείλεται σε άγχος ή στρες. Εάν ανησυχείς ότι θα παρακοιμηθείς ή έχεις προγραμματίσει κάτι σημαντικό για την επόμενη μέρα, το σώμα μπορεί να γίνει πιο προσεκτικό καθώς πλησιάζει η ώρα αφύπνισης, με αποτέλεσμα να ξυπνήσεις πρόωρα. Οι ορμόνες του στρες, όπως η κορτιζόλη, μπορούν να διαταράξουν τα πρότυπα του ύπνου και να σεδυσκολέψουν να παραμείνεις κοιμισμένη μέχρι να χτυπήσει το ξυπνητήρι.

Περιβαλλοντικοί παράγοντες: Οι εξωτερικοί παράγοντες, όπως ο θόρυβος, το φως ή οι αλλαγές στη θερμοκρασία, μπορούν επίσης να επηρεάσουν την ποιότητα του ύπνου και την εγρήγορσή μας. Εάν υπάρχει ξαφνικός θόρυβος ή αλλαγή στο περιβάλλον, το σώμα μπορεί να ξυπνήσει από τον ύπνο ακόμη και πριν χτυπήσει το ξυπνητήρι.

«Χρέος» ύπνου: Εάν δεν κοιμάσαι συστηματικά αρκετά, το σώμα μπορεί να προσπαθήσει να το αντισταθμίσει ξυπνώντας σε νωρίτερα. Αυτό θα μπορούσε να είναι ένα σημάδι ότι πρέπει να δώσεις προτεραιότητα στο να κοιμάσαι περισσότερο για να αποφύγεις τη συσσώρευση χρέους ύπνου, το οποίο μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στη σωματική και ψυχική μας υγεία με την πάροδο του χρόνου.

Εν κατακλείδι, το να ξυπνάς ακριβώς πριν από το ξυπνητήρι μπορεί να είναι ένας συνδυασμός παραγόντων, όπως ο κιρκάδιος ρυθμός, οι κύκλοι ύπνου, τα επίπεδα στρες, οι περιβαλλοντικοί παράγοντες και η συνολική ποιότητα του ύπνου.

Συνήθως δεν αποτελεί λόγο ανησυχίας, εκτός εάν συνοδεύεται από άλλες διαταραχές του ύπνου ή εάν επηρεάζει σημαντικά την καθημερινή λειτουργικότητα. Εάν διαπιστώνεις ότι ξυπνάς συστηματικά πριν από το ξυπνητήρι και αισθάνεσαι κουρασμένη κατά τη διάρκεια της ημέρας, ίσως αξίζει να προσαρμόσετε τις συνήθειες ύπνου ή να συμβουλευτείς έναν επαγγελματία υγείας για περαιτέρω βοήθεια.

Πηγή: queen

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Η λίστα με τις 16 παραλίες σε Αττική και Εύβοια που πρέπει να αποφύγετε

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 24/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

pencil_foto_education.jpg
Καθηγητές για Ψηφιακό Φροντιστήριο: «Το ΥΠΑΙΘΑ εκτιμά ότι μόνο 88 εκπαιδευτικοί αρκούν για να καλύψουν τους μαθητές όλης της χώρας»
«Δεν είναι αποδεκτή παιδαγωγικά  οποιαδήποτε προσέγγιση που οδηγεί σε κατάργηση σχολικών μονάδων ή σε περιορισμό της λειτουργίας τους έστω και...
Καθηγητές για Ψηφιακό Φροντιστήριο: «Το ΥΠΑΙΘΑ εκτιμά ότι μόνο 88 εκπαιδευτικοί αρκούν για να καλύψουν τους μαθητές όλης της χώρας»
σεισμός
Έρευνα «βόμβα» από το ΠΑΔΑ: Μεγάλη φυσική καταστροφή φοβούνται οι κάτοικοι της Αττικής
Έρευνα από το ΠΑΔΑ: Έντονος φόβος και ανασφάλεια διακατέχει τους κατοίκους της Αττικής για τις φυσικές καταστροφές
Έρευνα «βόμβα» από το ΠΑΔΑ: Μεγάλη φυσική καταστροφή φοβούνται οι κάτοικοι της Αττικής
gennimatas thessalonikis
Θεσσαλονίκη: Στο νοσοκομείο 14χρονος- Τραυματίστηκε σοβαρά ύστερα από ανατροπή τρακτέρ
Τραύματα φαίνεται να υπέστη και ο 61χρονος οδηγός που διακομίστηκε στο νοσοκομείο «Παπανικολάου»
Θεσσαλονίκη: Στο νοσοκομείο 14χρονος- Τραυματίστηκε σοβαρά ύστερα από ανατροπή τρακτέρ