"Αποκριάτικη στολή - Έλληνας στην κρίση" - Μια υπόθεση εργασίας
Πώς θα αντιδρούσαμε αν διαβάζαμε την παραπάνω είδηση

"Ντυμένος με κουρελιασμένα, τρύπια ρούχα και παπούτσια. Βρώμικος, τριμμενος με κάρβουνο και με μια τεράστια κουβέρτα να καλύπτει το σώμα του.

Κουβαλάει (και δεν φοράει) ένα χρυσό ρολόι και ένα γυναικείο βραχιόλι, το οποίο ψάχνει να πουλήσει στο πλησιέστερο ενεχυροδανειστήριο. Στο άλλο χέρι, ένα άδειο μπουκάλι ούζο, σε περίπτωση που απορούσατε πού θα καταλήξουν τα χρήματα από τα τιμαλφή.

Η στολή "Έλληνας στην κρίση" που πωλήθηκε σε διάφορες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες προκαλεί εύλογα αντιδράσεις".

Με τον κίνδυνο να γίνω ο "γκρινιάρης της υπόθεσης", με το παραπάνω σενάριο θα προσπαθούσα να εξηγήσω πως, ναι, στις απόκριες δίνεται μια αφορμή για να βγουν με την επίφαση της "παιγνιότητας" ρατσιστικά στερεότυπα και αντιλήψεις.

Η απάντηση "είναι απλά χιούμορ" που συνήθως δίνεται παρακάμπτει (ή εν πάσει περιπτώση δεν αναγνωρίζει ως αντεπιχείρημα) την υπόθεση πως και διάφορες μορφές "χιούμορ" γίνονται αρωγοί στην αναπαραγωγή αντιλήψεων και στερεοτύπως στις κοινωνίες. Και οι ρίζες μερικών από αυτά δεν είναι καθόλου "αθώες", όπως το έθιμο του Black face που καθιερώθηκε την περίοδο της αποικιοκρατίας για να υποβαθμίσει την ανθρώπινη υπόσταση των αυτοχθόνων.

Για να το θέσουμε πιο απλά: Εν έτη 2019 είναι μάλλον ανησυχητικό για ενήλικες να θεωρούν ως "αστείο" το χρώμα δέρματος ενός άλλου ανθρώπου. Να ντύνεται με τη στολή "του γύφτου" και να βαράει το ντέφι του στο ρυθμό του "depapongo" ή να ντύνεται Κινέζος και να παπαγαλίζει "Τσιν τσιν τσιν".

Αφήνοντας κατά μέρους και το ζήτημα της αισθητικής (πραγματικά, ποιος βρίσκει αστείο κάτι από τα παραπάνω) το χιούμορ κατά την ταπεινή γνώμη του γράφοντος δεν μπορεί να μην συνδέεται με το πρωτότυπο, το παιγνιώδες· από την γνωστή ταινία του Βουτσά έχουν περάσει σχεδόν 50 χρόνια.

Για παράδειγμα, αντί να ντυθείς "Αφρικανός" με μαύρη μπογιά, αφάνα και ένα κόκκαλο πάνω στο κεφάλι, ντύσου Κατερίνα Καινούριο αν θες να προτοτυπήσεις:


Ακόμη καλύτερα φυσικά τα λένε οι κωμικοί ("ειδικοί" επί του θέματος) Δ.Ατζαράκης και Θ.Ζάμπρας:

 

σχετικά άρθρα

«Ικέτιδες του χθες, του σήμερα ικέτες»: Στο youtube η βραβευμένη ταινία του 2ου Γυμνασίου Ηλιούπολης
«Ικέτιδες του χθες, του σήμερα ικέτες»: Στο youtube η βραβευμένη ταινία του 2ου Γυμνασίου Ηλιούπολης
Γράφει η Τζένη Σιούτη, εκπαιδευτικός, υπεύθυνη πολιτιστικής ομάδας, 2ου Γυμνασίου Ηλιούπολης
«Ικέτιδες του χθες, του σήμερα ικέτες»: Στο youtube η βραβευμένη ταινία του 2ου Γυμνασίου Ηλιούπολης
Μνημείο κατά του ρατσισμού, του μίσους και της μισαλλοδοξίας θα αναγείρει ο δήμος Αθηναίων
Μνημείο κατά του ρατσισμού, του μίσους και της μισαλλοδοξίας θα αναγείρει ο δήμος Αθηναίων
Συζήτηση για την πρόταση του Νάσου Ηλιόπουλου να μετονομαστεί σε οδό «Ζακ Κωστόπουλου» η οδός «Γλάδστωνος»
Μνημείο κατά του ρατσισμού, του μίσους και της μισαλλοδοξίας θα αναγείρει ο δήμος Αθηναίων