ΕΙΣΑΓΩΓΗ
________________________________
[1] Mark Ferro, Πως αφηγούνται την ιστορία στα παιδιά σε ολόκληρο τον κόσμο, Μεταίχμιο, 2001, σ. 9.
[2] Eric Hobsbawm, Ιστορία: μια νέα εποχή της λογικής, περ. Διάπλους, τεύχος 7, 2005.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ............... 6
Μεθοδολογικές επιλογές και εννοιολογικές παραδοχές........… 8
ΜΕΡΟΣ Α΄ : ΤΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ (1950 – 1974)
ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Η λήξη του εμφυλίου και η ανάδυση της εθνικοφροσύνης............................................ 10
Η «κληρονομιά» της Παπαρρηγοπούλειας σχολής στη σχολική ιστορία........................... 13
Τα διλήμματα και οι επιλογές της σχολικής ιστοριογραφίας………………14
Η εκπαίδευση στη σκιά του εμφυλίου…………………………….17
Η κριτική στα εγχειρίδια του 1950 ………………………………22
Η απόλυτη ηγεμονία του συντηρητικού ρεύματος και τα εγχειρίδια του 1956……… ..25
Η δεκαετία του ’60 : από τη μεταρρύθμιση στη δικτατορία ……………………………....31
ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΩΝ
Εθνική συνέχεια και εθνική συνείδηση ……34
Προνοιακή αντίληψη και νεωτερικά προτάγματα… 42
Το «σάβανο της σκλαβιάς» : Η τουρκοκρατία ως σκοτεινή παρένθεση στην εθνική συνέχεια …… 49
Θρησκευτική και πολιτική οργάνωση του κατακτημένου έθνους ………………………51
Ένοπλοι στο βουνό και στη θάλασσα : ο στρατός και ο στόλος του υπόδουλου έθνους………………...53
Κρυφά και φανερά σχολειά ……...57
Η Γαλλική Επανάσταση και ο απόηχός της στον Κοραή, το Ρήγα, τους Φιλικούς…....59
Καθολική Δύση και Ορθόδοξη Ανατολή……………….61
Ηρωολατρικές αφηγήσεις και εθνική πολεμική αρετή ………….. 63
Το πρότυπο της Συνταγματικής Μοναρχίας ………………… 67
Νοηματοδοτήσεις της δεκαετίας 1940 – 50 ………...76
Νοηματοδοτήσεις της μεταπολεμικής περιόδου στο εγχειρίδιο της δικτατορίας : η αποθέωση του φρονηματισμού ..…..86
Εικονογράφηση ………………………94
Περιοδολόγηση και κατανομή της ύλης ………………………97
Πίνακας καταγραφής διαφημίσεων στο Διδασκαλικό Βήμα ………………………..…100
Συγκεφαλαιωτικός πίνακας περιεχομένων…………………..101
Αντί συμπεράσματος : Οι μεταβλητές και οι σταθερές συνιστώσες της σχολικής ιστοριογραφίας …………102
ΜΕΡΟΣ Β΄: ΤΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ ΤΗΣ ΥΠΕΡΟΡΙΑΣ
Από τον εμφύλιο στην υπερορία : «νέα κατάσταση, νέα καθήκοντα» ………………. 109
Ιστοριογραφώντας κάτω από τη σκιά της ήττας : η περίπτωση της Σχολικής Νεοελληνικής Ιστορίας του 1951………..110
Νέοι προσανατολισμοί στο κομμουνιστικό κίνημα και στο ιστοριογραφικό του
σχήμα : η Ιστορία της Ελλάδας του Ζωίδη …………….116
Συγκριτική ανάλυση περιεχομένου των σχολικών εγχειριδίων νεοελληνικής ιστορίας της υπερορίας
Από το Βυζάντιο στην Οθωμανική Αυτοκρατορία : η «τεθλασμένη γραμμή» που δημιουργεί ο πόλεμος και η κατάκτηση …………………119
Η διαμόρφωση του ελληνικού έθνους ………………………….………….122
Πνευματική ανάπτυξη και εκπαίδευση …………………………………………………..124
Οι κοινωνικές τάξεις και ο ρόλος τους στην επανάσταση του 1821 ...………………... 127
Οι κλέφτες και οι αρματολοί ως προγονικές φιγούρες των ανταρτών ………………130
Ο Ρήγας Φεραίος, η Φιλική Εταιρία και η πάλη για την ηγεμονία …………………….132
Διαχρονικοί φίλοι και προαιώνιοι εχθροί …………………………………………………134
Χαρακτήρας και γενική εκτίμηση της επανάστασης του 1821 …………………...138
Πηγές και βιβλιογραφικές αναφορές των εγχειριδίων………………………140
Αντί συμπεράσματος …………………………………………..…………141
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ – ΑΡΧΕΙΑ – ΠΗΓΕΣ ……………… 143
Για να διαβάσετε ολόκληρη την έρευνα του Δημήτρη Μαριόλη πατήστε ΕΔΩ (.pdf)
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη