Παπαϊωάννου
«Όχι σε αποφάσεις εν μια νυκτί» - Τι απάντησε στη Βουλή ο υφυπουργός Παιδείας, Νίκος Παπαϊωάννου, για το ενδεχόμενο ίδρυσης πανεπιστημιακών τμημάτων στην Ηλεία

Σαφή απάντηση για την ίδρυση νέου Πανεπιστημίου στον Νομό Ηλείας έδωσε σήμερα στη Βουλή ο υφυπουργός Παιδείας Νίκος Παπαϊωάννου, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Μιχάλη Κατρίνη.

Όπως τόνισε, μέχρι σήμερα κανένα ΑΕΙ δεν έχει υποβάλει πρόταση για τη δημιουργία σχολής ή τμήματος στην περιοχή, ενώ ξεκαθάρισε ότι η κυβέρνηση κινείται με προσεκτικά και σταθερά βήματα σε θέματα ανώτατης εκπαίδευσης.

«Καμία απόφαση εν μία νυκτί»

Ο υφυπουργός επισήμανε ότι «αυτή η Κυβέρνηση από το 2019 και μετά, οτιδήποτε γίνεται σε επίπεδο ανώτατης εκπαίδευσης, δεν είναι μία απόφαση που παίρνεται σε κάποια κλειστά γραφεία εν μια νυκτί

Παράλληλα, ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει καμία απόφαση προϊόν συνδιαλλαγής. Όπως είπε, «δεν υπάρχει καμία απόφαση, η οποία είναι απόφαση συνδιαλλαγής, μεταξύ τοπικών ή οποιωνδήποτε άλλων παραγόντων και της κεντρικής εξουσίας, όπως κάποια στιγμή σε ένα βράδυ, χωρίς καμία ακαδημαϊκή διαδικασία, τα πρώην ΑΤΕΙ έγιναν Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, έγιναν ΑΕΙ, χωρίς καμία ακαδημαϊκή διαδικασία.»

Ο υφυπουργός σημείωσε ότι τέτοιες διαδικασίες απαιτούν ακαδημαϊκή τεκμηρίωση και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, χωρίς να επιβάλλονται βιαστικά ή πρόχειρα.

Νίκος Παπαϊωάννου: «Την οποιαδήποτε πρόταση ίδρυσης νέας σχολής πρέπει να τη τεκμηριώσουμε επιστημονικά»

Στο πλαίσιο της συζήτησης, ο κ. Παπαϊωάννου αναφέρθηκε στο μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του Δήμου Αρχαίας Ολυμπίας, της Διεθνούς Ολυμπιακής Ακαδημίας και της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, το οποίο περιλαμβάνει τη διερεύνηση της δυνατότητας ίδρυσης σχολής Ολυμπιακών Σπουδών στην Ηλεία.

Όπως σημείωσε, «η διερεύνηση μιας τέτοιας πρότασης απαιτεί πολύ προσεκτικά βήματα, δεδομένου ότι την οποιαδήποτε πρόταση ίδρυσης νέας σχολής ή τμήματος πρέπει να τη τεκμηριώσουμε επιστημονικά, να συνάδει με τον εθνικό ακαδημαϊκό χάρτη, να διασφαλίζει ποιότητα σπουδών, οικονομική βιωσιμότητα και κοινωνική ανταποδοτικότητα

Υποδομές και φοιτητική μέριμνα

Ο υφυπουργός τόνισε ότι δεν αρκεί να υπάρχουν αίθουσες διδασκαλίας. Για τη λειτουργία νέων τμημάτων χρειάζονται υποδομές, φοιτητική μέριμνα και όλα τα απαραίτητα στοιχεία που στηρίζουν την ανάπτυξη ενός πανεπιστημιακού ιδρύματος.

«Και δεν είναι μόνον υποδομές του τύπου ‘πού μπορεί κάπου να κάνω μάθημα’, είναι και η φοιτητική μέριμνα και είναι και όλα τα υπόλοιπα που μπορεί να στηρίζει μια περιοχή για την ανάπτυξη ενός ιδρύματος

«Όχι» στη λήψη γρήγορων αποφάσεων

Ο υφυπουργός επανέλαβε ότι η κυβέρνηση δεν θα απαντήσει βιαστικά ή πρόχειρα σε ένα τόσο σημαντικό ζήτημα. «Δεν είναι, άλλωστε, χαρακτηριστικό της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη η λήψη γρήγορων αποφάσεων χωρίς τον απαραίτητο σχεδιασμό. Η Κυβέρνησή μας κινείται πάντα με βήματα σίγουρα και σταθερά, ώστε να διασφαλίζεται και η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα μιας νέας πρωτοβουλίας, έτσι ώστε οποιοδήποτε τμήμα να μην μαραζώσει στα δύο ή τρία χρόνια.»

Συμπλήρωσε ότι το υπουργείο βρίσκεται δίπλα στα δημόσια Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, υποστηρίζει τις προτάσεις των Συγκλήτων και προχωρά με βάση την ακαδημαϊκή αξιολόγηση και τη γενικότερη εικόνα του ακαδημαϊκού χάρτη.

Ο διάλογος στη Βουλή

ΜΙΧΑΗΛ ΚΑΤΡΙΝΗΣ:

Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.

Κύριε Υφυπουργέ, τρία χρόνια πριν, στο πλαίσιο της δήθεν αξιολόγησης που είχε εξαγγείλει τότε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, γνωρίζετε πολύ καλά ότι ο Νομός Ηλείας ακρωτηριάστηκε ακαδημαϊκά, με μία απόφαση μάλιστα που ελήφθη διά περιφοράς συνεδρίασης της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Πατρών.

Τόσο το Τμήμα Μουσειολογίας δίπλα στην ιερή γη της Αρχαίας Ολυμπίας το οποίο καταργήθηκε, όσο και το Τμήμα Γεωπονίας σε μία κατεξοχήν αγροτική περιοχή όπως είναι ο Νομός Ηλείας το οποίο μεταφέρθηκε στο Μεσολόγγι, απομακρύνθηκαν και τα δύο αψυχολόγητα, αιφνιδιαστικά και - επιτρέψτε μου να πω - και αναιτιολόγητα από τον Νομό Ηλείας.
Ήταν μια απόφαση που προκάλεσε δικαιολογημένα την αντίδραση των κατοίκων και των φορέων της περιοχής, ενώ έχει και ορατά συμπτώματα και στην ανάπτυξη και στην οικονομία της περιοχής και του Νομού Ηλείας.

Όλο, λοιπόν, αυτό το διάστημα έχουν αναληφθεί διάφορες πρωτοβουλίες από κινήσεις πολιτών, από φορείς της Αυτοδιοίκησης, μέσα στις οποίες ζητούν το αυτονόητο. Ζητούν, δηλαδή, να μην είναι ο Νομός Ηλείας εκτός του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας — ένας από τους ελάχιστους νομούς της χώρας — και να λειτουργήσουν τμήματα είτε σε εγκαταστάσεις που υπάρχουν ήδη, όπως είναι οι εγκαταστάσεις στην Αμαλιάδα που είχαν φτιαχτεί γι’ αυτόν τον σκοπό, είτε σε εγκαταστάσεις που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν, όπως είναι το Στρατόπεδο ΣΕΤΤΗΛ, το οποίο ξέρετε πολύ καλά ότι έκλεισε πρόσφατα, είτε ακόμα και στις εγκαταστάσεις στην Αρχαία Ολυμπία που παραχωρήθηκαν από την Κυβέρνηση στον Δήμο και που μπορούν να χρησιμοποιηθούν γι’ αυτό τον στόχο.

Μάλιστα, έχουν κατατεθεί σχετικά αιτήματα από πολλούς φορείς της Αυτοδιοίκησης — το ξέρετε πολύ καλά, γιατί έχουν έρθει και στο Υπουργείο Παιδείας — ενώ, γνωρίζω ότι το 2021 υπογράφτηκε πρωτόκολλο συνεργασίας ανάμεσα στο Δήμο Αρχαίας Ολυμπίας, την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος, τη Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία και το Πανεπιστήμιο Πατρών, συγκεκριμένα, για την ίδρυση Σχολής Ολυμπιακών Σπουδών με έδρα την Αρχαία Ολυμπία.

Ενώ, λοιπόν, υπάρχει καθολικό αίτημα των Ηλείων πολιτών και σχετικές προτάσεις από όλους τους φορείς της Ηλείας, το Υπουργείο δεν έχει πάρει μέχρι σήμερα μία σαφή θέση στο αν προτίθεται να λειτουργήσει πανεπιστημιακά τμήματα στην Ηλεία.

Κύριε Υφυπουργέ, σας παρακαλώ πολύ να διευκρινίσετε εάν υπάρχει επίσημο αίτημα από κάποιο τριτοβάθμιο ίδρυμα της χώρας και αν υπάρχει κάποια σχετική συζήτηση ή εισήγηση από την ΕΘΑΑΕ που να αφορά την ίδρυση και λειτουργία τμημάτων στην Ηλεία.
Δύο, λοιπόν, είναι τα ερωτήματα:

Το πρώτο: Αν είναι στις προθέσεις της Κυβέρνησης η λειτουργία τριτοβάθμιων τμημάτων στον Νομό Ηλείας.
Το δεύτερο: Αν θα αξιολογήσετε θετικά ενδεχόμενη πρόταση που θα κατατεθεί είτε από το Πανεπιστήμιο Πατρών, είτε από το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, είτε από κάποιο άλλο τριτοβάθμιο ίδρυμα το οποίο θα στοχεύει στη λειτουργία και πάλι τμημάτων στον Νομό Ηλείας.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού):

Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.

Κύριε Βουλευτά, πριν προχωρήσω θα μου επιτρέψετε και εμένα να σας ευχηθώ για την προχθεσινή γιορτή σας χρόνια πολλά.

Πάμε τώρα στο ερώτημά σας. Την πρωτολογία μου θα τη χωρίσω σε δύο μέρη:
Στο τι έχει γίνει και ποια είναι η υπάρχουσα κατάσταση, και στο ποια είναι η ακαδημαϊκή λογική που διέπει τις κινήσεις που θα μπορούσαν να προέλθουν, με βάση το ερώτημά σας.

Άρα, λοιπόν, ξεκινάω με μια παρατήρηση.
Τα δύο τμήματα στα οποία αναφέρεστε στην ερώτησή σας, δηλαδή το Τμήμα Μουσειολογίας με έδρα τον Πύργο και το Τμήμα Γεωπονίας με έδρα την Αμαλιάδα, δεν καταργήθηκαν, αλλά συγχωνεύτηκαν με άλλα τμήματα.

Συγκεκριμένα, με τις διατάξεις του Προεδρικού Διατάγματος 52/2022 περί ίδρυσης, κατάργησης, συγχώνευσης, μετονομασίας και μεταβολής της έδρας τμημάτων στο Πανεπιστήμιο Πατρών, το Τμήμα Μουσειολογίας με έδρα τον Πύργο συγχωνεύθηκε με το Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας.
Δημιουργήθηκε, λοιπόν, το Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας της Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πατρών.

Παράλληλα, ορίστηκε η ακαδημαϊκή λειτουργία του Τμήματος Μουσειολογίας να συνεχιστεί μεταβατικά μέχρι οι ήδη εγγεγραμμένοι φοιτητές να αποφοιτήσουν από το Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας στην έδρα τους στην Πάτρα.

Με τις ίδιες διατάξεις τώρα, τα τμήματα του Πανεπιστημίου Πατρών, Γεωπονίας με έδρα την Αμαλιάδα, Επιστήμης Φυτικής Παραγωγής με έδρα το Μεσολόγγι και Επιστήμης Βιοσυστημάτων Γεωργικής Μηχανικής, επίσης με έδρα το Μεσολόγγι, συγχωνεύτηκαν σε Τμήμα Γεωπονίας που ιδρύθηκε με έδρα το Μεσολόγγι.

Ανοίγω μία παρένθεση για να πω ότι νομίζω πως ο καθένας από εμάς που έχει περάσει — δεν μιλάω για διοίκηση Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος, αλλά ως φοιτητής — ή έχει ασχοληθεί με την τριτοβάθμια, να ρωτήσω ποια είναι η λογική του Τμήματος Γεωπονίας κάπου, Φυτικής Παραγωγής κάπου αλλού και Γεωργικής Μηχανικής, επίσης, κάπου αλλού;
Είναι τρία αντικείμενα, τα οποία αποτελούν επιστημονικούς τομείς του ίδιου γνωστικού αντικειμένου.

Όπως και στην προηγούμενη περίπτωση, ορίστηκε ότι η ακαδημαϊκή λειτουργία του συγχωνευμένου Τμήματος Γεωπονίας με έδρα την Αμαλιάδα θα συνεχιστεί μεταβατικά στο Τμήμα Γεωπονίας στο Μεσολόγγι.

Κύριε Βουλευτά, από εκεί και πέρα και όσον αφορά στην ίδρυση πανεπιστημιακής σχολής ή τμήματος στην Ηλεία, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 21 του ν. 4957, η ίδρυση ακαδημαϊκής μονάδας σε επίπεδο σχολής ή τμήματος πραγματοποιείται με προεδρικό διάταγμα, το οποίο εκδίδεται κατόπιν πρότασης των Υπουργών Παιδείας, Θρησκευμάτων, Αθλητισμού, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εσωτερικών.

Η πρόταση αυτή γίνεται ύστερα από γνώμη της Συγκλήτου του οικείου ιδρύματος και γνώμη της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), για λόγους που σχετίζονται με την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων αναγκών, για την ανάπτυξη της ανώτατης εκπαίδευσης και των αναγκών της εξέλιξης της επιστήμης και της έρευνας, την ανάγκη για καλλιέργεια νέων επιστημονικών, καλλιτεχνικών ή τεχνολογικών πεδίων, την ενίσχυση πεδίων διεπιστημονικού χαρακτήρα και την καλύτερη σύνδεση της ανώτατης εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας ή συγκεκριμένων περιφερειών.

Σας είπα και προηγουμένως για τα τρία τμήματα που είναι ταυτόσημα. Αντιλαμβάνεστε ότι η ίδρυση μιας σχολής ή ενός τμήματος είναι μια πολυπαραγοντική διαδικασία, στην οποία πρέπει να ληφθούν πολλές και διαφορετικής φύσεως παράμετροι.

Επομένως, λοιπόν, ξεκάθαρα, μέχρι τώρα κανένα ΑΕΙ δεν έχει αποστείλει στο Υπουργείο Παιδείας πρόταση για ίδρυση σχολής ή τμήματος στην Ηλεία.

Θα επανέλθω στη δευτερολογία μου για την ανάλυση του πρωτοκόλλου συνεργασίας στο οποίο αναφέρεστε και το οποίο έχει συνυπογραφεί από το Πανεπιστήμιο Πατρών, τον Δήμο Αρχαίας Ολυμπίας, τη Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία και φυσικά, την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού):

...Μεταξύ, λοιπόν, των στόχων του μνημονίου περιλαμβάνεται και η διερεύνηση της δυνατότητας ίδρυσης και λειτουργίας Σχολής Ολυμπιακών Σπουδών στην Ηλεία. Ξεκάθαρα.

Άρα, λοιπόν, τι έχουμε στην Ηλεία; Την Αρχαία Ολυμπία. Για ποιο λόγο; Γιατί μιλήσατε για πολιτιστικό απόθεμα.

Τι έχουμε, λοιπόν, μέχρι τώρα; Έχουμε ένα μνημόνιο, μέσω του οποίου περιλαμβάνεται η διερεύνηση της δυνατότητας ίδρυσης και λειτουργίας τέτοιας σχολής.

Επομένως, η διερεύνηση μιας τέτοιας πρότασης απαιτεί πολύ προσεκτικά βήματα, δεδομένου ότι την οποιαδήποτε πρόταση ίδρυσης νέας σχολής ή τμήματος πρέπει να τη τεκμηριώσουμε επιστημονικά, να συνάδει με τον εθνικό ακαδημαϊκό χάρτη, να διασφαλίζει ποιότητα σπουδών, οικονομική βιωσιμότητα και κοινωνική ανταποδοτικότητα.

Και για όλα αυτά, πρέπει να έχουμε τις υποδομές.
Και δεν είναι μόνον υποδομές του τύπου «πού μπορεί κάπου να κάνω μάθημα», είναι και η φοιτητική μέριμνα και είναι και όλα τα υπόλοιπα που μπορεί να στηρίζει μια περιοχή για την ανάπτυξη ενός ιδρύματος.

Κλείνοντας, λέω ότι πρόκειται για ένα θέμα που δεν μπορούμε να το απαντήσουμε βιαστικά και πρόχειρα.
Σας είπα ότι υπάρχει. Δεν είναι, άλλωστε, χαρακτηριστικό της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη η λήψη γρήγορων αποφάσεων χωρίς τον απαραίτητο σχεδιασμό.

Η Κυβέρνησή μας κινείται πάντα με βήματα σίγουρα και σταθερά, ώστε να διασφαλίζεται και η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα μιας νέας πρωτοβουλίας, έτσι ώστε οποιοδήποτε τμήμα να μην μαραζώσει στα δύο ή τρία χρόνια.

Επομένως, κλείνοντας, βρισκόμαστε δίπλα, ως Υπουργείο Παιδείας, στα δημόσια Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, συζητούμε, στηρίζουμε τις προτάσεις των Συγκλήτων, οι οποίες έχουν τα ακαδημαϊκά χαρακτηριστικά, και με βάση τη γενικότερη εικόνα προχωράμε στην όποια διαδικασία αυτά προτείνουν.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 12/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

μαθητές
Το Παιδαγωγικό Συμβόλαιο ως κοινή δέσμευση για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου
«Στον πυρήνα της διαχείρισης της σχολικής κοινότητας βρίσκεται η έννοια του Παιδαγωγικού Συμβολαίου – μιας γραπτής»
Το Παιδαγωγικό Συμβόλαιο ως κοινή δέσμευση για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου
Υπουργείο Παιδείας
SOS από την Ένωση Υπαλλήλων Μακεδονίας – Θράκης: «Οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης καταρρέουν χωρίς προσωπικό»
Με δραματική ανακοίνωση, οι υπάλληλοι ζητούν από το Υπουργείο Παιδείας να προχωρήσει άμεσα σε στελέχωση των Περιφερειακών Υπηρεσιών Εκπαίδευσης,...
SOS από την Ένωση Υπαλλήλων Μακεδονίας – Θράκης: «Οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης καταρρέουν χωρίς προσωπικό»
Ανδρουλάκης, Γρυσπολάκης
Ο γνωστός Γρυσπολάκης και η καθόλου αυτονόητη πρωτοβουλία Ανδρουλάκη
Ο διορισμένος από τη Λίνα Μενδώνη διευθυντής του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου, Ιωακείμ Γρυσπολάκης, επιτέθηκε στον Ανδρουλάκη — όχι με καμία...
Ο γνωστός Γρυσπολάκης και η καθόλου αυτονόητη πρωτοβουλία Ανδρουλάκη