Σε απάντηση της Υπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη που κατατέθηκε από την Ελληνική Λύση στη Βουλή, το Υπουργείο Παιδείας ξεκαθαρίζει ότι δεν υφίσταται ανάγκη θεσμικής παρέμβασης για τη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας σε μαθητές με οπτική ή ακουστική αναπηρία.
Σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο, οι διορισμοί και προσλήψεις των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ρυθμίζονται από τα άρθρα 53-67 του ν. 4589/2019, υπό την αρμοδιότητα του ΑΣΕΠ, το οποίο προκηρύσσει διαδικασίες κατάταξης κάθε δύο σχολικά έτη, με σειρά προτεραιότητας κατά κλάδο και ειδικότητα.
Η κατάταξη των υποψηφίων γίνεται με βάση μοριοδοτούμενα κριτήρια, όπως ακαδημαϊκά, κοινωνικά και προϋπηρεσίας, ενώ οι ενταγμένοι στους αξιολογικούς πίνακες μπορούν να διορίζονται ή να προσλαμβάνονται ως αναπληρωτές στις αντίστοιχες θέσεις.
Προτεραιότητα σε εκπαιδευτικούς με εξειδίκευση Braille και Ελληνική Νοηματική Γλώσσα
Το άρθρο 58 παρ. 3 του ν. 4589/2019 προβλέπει ρητά ότι οι εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής με πιστοποιημένη επάρκεια στη γραφή Braille ή στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα (Ε.Ν.Γ.) διορίζονται κατά προτεραιότητα για την εκπαίδευση μαθητών με προβλήματα όρασης ή ακουστικής αναπηρίας.
Στο τρέχον έτος 2025, οι μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ανήλθαν σε 3.171 στην Πρωτοβάθμια και 1.203 στη Δευτεροβάθμια, με συνολικό αριθμό μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών σε όλες τις δομές 8.900 για το 2025.
Αναπληρωτές και κατανομή λειτουργικών κενών
Όπως σημειώνει η Σοφία Ζαχαράκη στην απάντησή της, οι προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών πραγματοποιούνται με βάση τα δηλωμένα λειτουργικά κενά, σύμφωνα με την Υ.Α. 104627/ΓΔ5/7-8-2020, η οποία καθορίζει σειρά προτεραιότητας και διαδικασία τοποθέτησης.
Ιδιαίτερη προτεραιότητα δίνεται σε εκπαιδευτικούς με εξειδικευμένα προσόντα γραφής Braille και Ε.Ν.Γ., ακολουθώντας μια ιεράρχηση ανά δομή Ε.Α.Ε.:
Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Τμήματα Ένταξης με γνώση Braille & Ε.Ν.Γ.
Εξειδικευμένη εκπαιδευτική υποστήριξη με γνώση Braille & Ε.Ν.Γ.
Δομές με γνώση μόνο Ε.Ν.Γ. ή μόνο Braille
Δομές χωρίς επιπρόσθετα προσόντα
Η ιεράρχηση αυτή διασφαλίζει ότι οι μαθητές με οπτική ή ακουστική αναπηρία λαμβάνουν κατά προτεραιότητα διδασκαλία από κατάλληλα καταρτισμένους εκπαιδευτικούς, χωρίς να απαιτείται νέα θεσμική ρύθμιση.
Στοιχεία για το σχολικό έτος 2025-2026
Μέχρι τις 2 Οκτωβρίου 2025, έχουν προσληφθεί 28.156 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, εκ των οποίων:
19.477 στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (12.946 στην ΕΑΕ, 6.531 στη Γενική)
8.679 στη Δευτεροβάθμια (3.717 στην ΕΑΕ, 4.901 στη Γενική)
Από αυτούς, 359 εκπαιδευτικοί διαθέτουν πιστοποιημένη γνώση Braille & Ε.Ν.Γ., εκ των οποίων 6 κλάδου ΠΕ06 Αγγλικής (3 Braille και 3 ΕΝΓ), καλύπτοντας τις ανάγκες διδασκαλίας αγγλικών σε μαθητές με αναπηρία. Ωστόσο, παραμένουν 33 θέσεις ακατάλληλα καλυμμένες, κυρίως λόγω έλλειψης υποψηφίων με απαιτούμενα προσόντα.
Η Υπουργός Παιδείας καταλήγει ότι οι εκπαιδευτικοί ΠΕ06 προσλαμβάνονται κανονικά στην Ειδική Αγωγή, εφόσον υπάρχουν ανάγκες και διαθέσιμοι υποψήφιοι, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες πιστώσεις και διαδικασίες.
Δεν συντρέχει λόγος για επιπλέον θεσμική κάλυψη ή τροποποίηση του πλαισίου, καθώς οι υφιστάμενοι κανονισμοί εξασφαλίζουν τη βέλτιστη κάλυψη των μαθητών με οπτική ή ακουστική αναπηρία.
Δείτε ΕΔΩ ολόκληρη την απάντηση της Υπουργού Παιδείας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 13/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ