20o Δημοτικό Σχολείο του Αιγάλεω
Erasmus+: «Ένα σχολείο για όλους: Τέχνη και καινοτόμες παιδαγωγικές προσεγγίσεις για τη δημιουργία ενός συμπεριληπτικού σχολείου»

Στο πλαίσιο της 5ης κινητικότητας του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ KA1 122 με τίτλο: “Ένα σχολείο για όλους: Τέχνη και καινοτόμες παιδαγωγικές προσεγγίσεις για τη δημιουργία ενός συμπεριληπτικού σχολείου” την εβδομάδα 26-30 Μαΐου, ομάδα 3 εκπαιδευτικών του 20ου Δημοτικού Σχολείου Αιγάλεω, ταξίδεψε στη Σαραγόσα, για να συμμετάσχει σε παρακολουθήσεις διδασκαλίας στο δημόσιο σχολείο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «CEIP Fernando el Católico».

Κατά την εβδομάδα παρακολουθήσεων διδασκαλίας, συμμετείχαν η διευθύντρια του σχολείου Αργυράκη Μαρία (ΠΕ 70), η εκπαιδευτικός ΕΑΕ Κοσμίδη Σοφία (ΠΕ 71) και o εκπαιδευτικός Μουσικής Σινάνογλου Δημήτριος (ΠΕ79.01).

Οι βασικοί στόχοι του προγράμματος περιλαμβάνουν:

  • Την ενημέρωση των εκπαιδευτικών ως προς τις σύγχρονες, καλές εκπαιδευτικές πρακτικές.
  • Τη χρήση λειτουργικών πρακτικών συμπερίληψης στο σχολείο.
  • Τη γνωριμία με το ισπανικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Τους εκπαιδευτικούς υποδέχτηκε κατά την άφιξή τους στον εντυπωσιακά μεγάλο Σιδηροδρομικό Σταθμό της Σαραγόσα εκπρόσωπος εκπαιδευτικός του σχολείου υποδοχής .

Πρόκειται για σχολείο με μεγάλο αριθμό μαθητών προσφύγων, μεταναστευτικού προφίλ και Ρομά με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.

1η μέρα της επίσκεψης

Κατά την άφιξή τους στο σχολείο την πρώτη μέρα, τους εκπαιδευτικούς υποδέχτηκε ο Διευθυντής και στο γραφείο των εκπαιδευτικών έγιναν συστάσεις και γνωριμίες με εκπαιδευτικούς του σχολείου υποδοχής. Ο διευθυντής παρουσίασε το ειδικό πρόγραμμα του σχολείου που λόγω της ιδιαίτερης σύνθεσης του μαθητικού δυναμικού, 80% μαθητές μεταναστευτικού προφίλ, επιτρέπει την ύπαρξη δύο εκπαιδευτικών σε κάθε τμήμα σε όλες τις τάξεις και τον προγραμματισμού της διδασκαλίας ανά τάξη ή συνδυασμό τάξεων σε ομάδες μαθητών/τριών με βάση τις εκπαιδευτικές τους ανάγκες.

Ακολούθησε παρακολούθηση του διδακτικού αντικειμένου της Φυσικής Αγωγής σε Α τάξη στο κλειστό Γυμναστήριο του σχολείου με διδακτικό στόχο των δραστηριοτήτων την ενίσχυση της συμμετοχής και την ενδυνάμωση των σχέσεων των παιδιών, παρατήρηση διαθεματικής διδασκαλίας σε μεικτά τμήματα, Α’ και Β’ τάξη, σε μικρά γκρουπ, και συγκεκριμένα διδασκαλίας μέσω STEAM ενότητας για το θαλάσσιο περιβάλλον, δημιουργίας ποιημάτων με το ίδιο θέμα με τη χρήση Η/Υ, μετάβαση στον σχολικό κήπο για φροντίδα των λαχανικών του σχολείου τα οποία προσφέρονται στις οικογένειες μαθητών με κλήρωση, μετάβαση στον χώρο του σχολικού ραδιοφωνικού σταθμού για εκφώνηση και ηχητική εγγραφή συνταγών, με στόχο τη βελτίωση της αναγνωστικής ικανότητας και την καλλιέργεια του κατάλληλου αναγνωστικού ύφους, μετάβαση σε χώρο διαμορφωμένο σε κουζίνα, όπου οι μαθητές/τριες βοηθούν στην προετοιμασία μικρογεύματος κάνοντας διαθεματική στα Μαθηματικά με τον υπολογισμό των αναλογιών των υλικών.

Σχολικά Συμβούλια

Μετά το πέρας των μαθημάτων , ο Διευθυντής προσκάλεσε τη φιλοξενούμενη ομάδα να παρακολουθήσει τα επιμέρους Σχολικά Συμβούλια που στο σχολείο λαμβάνουν χώρα κάθε Δευτέρα για δύο ώρες από τις 3.00μμ έως τις 5.00μμ., καθώς αυτά αποτελούν πάγια τακτική του ισπανικού εκπαιδευτικού συστήματος, εξασφαλίζοντας τη συμμετοχή και συνδρομή όλων των εκπαιδευτικών στα θέματα του σχολείου. Κυκλικά, οι φιλοξενούμενοι εκπαιδευτικοί επισκέφτηκαν 4 διαφορετικές ομάδες συνεργασίας σε διαφορετικά projects η κάθε μία.

2η μέρα της επίσκεψης

Παρακολούθηση διδασκαλίας του γλωσσικού μαθήματος στην Στ’ τάξη με κυκλικές δραστηριότητες σε ομάδες 4-5 παιδιών. Στη συνέχεια, οι τρεις εκπαιδευτικοί είχαν τη δυνατότητα να μεταφερθούν με τους μαθητές /τριες των δύο μεγαλυτέρων τάξεων σε Πολιτιστικό Κέντρο της γειτονιάς του σχολείου για παρακολούθηση μαθητικών χορωδιών από σχολεία της γύρω περιοχής και να απολαύσουν το υπέροχο μουσικό αποτέλεσμα των παιδιών και των εκπαιδευτικών της Μουσικής.

Επιστροφή στο σχολείο για παρακολούθηση 5 διαφορετικών Εργαστηρίων, μαθητών/τριών της Ε’ κι Στ’ τάξης με InteractiveGroupLearning:α) Διαθεματική διδασκαλία Μαγειρικής –Μαθηματικών στη σχολική κουζίνα για την εκμάθηση του μισού των αριθμών μέσω ζύγισης υλικών και στη συνέχεια μαγειρέματος και δοκιμή μικρογεύματος β)Διαθεματική μαθηματικών-εκμάθηση σκάκι γ) Εργαστήριο Φυσικής για την επίπλευση υλικών σωμάτων στο νερό δ) Συνέντευξη της ομάδας των φιλοξενούμενων εκπαιδευτικών από «δημοσιογράφους» μαθητές στο Ραδιοφωνικό Σταθμό του σχολείου ε) Escaperoomγια τις ανάγκες του γλωσσικού μαθήματος, παιχνίδι με πλαστικοποιημένες κάρτες και χρήση ερωτήσεων-υποθέσεων για επίλυση μυστηρίων στα πλαίσια του παιχνιδιού.

Η μέρα έκλεισε με επιστροφή στην κουζίνα για γευστική απόλαυση του αποτελέσματος του 1ου εργαστηρίου μαγειρικής.

3η μέρα της επίσκεψης

Οι εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουντην εφαρμογή του προγράμματος του Δήμου της Σαραγόσα P.I.E.E. (ProgrammaIntegracionEspaciosEscolares) στα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Πρόκειται για δραστηριότητες στο σχολείογια παιδιά χαμηλού κοινωνικοοικονομικού επιπέδου, χωρίς δυνατότητα για εξωσχολικές δράσεις.

1η δραστηριότητα: Θεατρική παράσταση με θέμα το όφελος των λαχανικών και φρούτων με τη συνδρομή του βοηθητικού προσωπικού του σχολείου.Τα μικρά παιδιά έμαθαν διασκεδάζοντας την αξία των βιταμινών που προσφέρουν τα φρούτα και τα λαχανικά ξεσηκώνοντας στο τέλος όλο το σχολείο με τα συνθήματά τους.

2η δραστηριότητα: Μάθηση μέσω ιστοριών.Μετά την ανάγνωση σε κύκλο της ιστορίας ενός βιβλίου από τη Νηπιαγωγό, ακολούθησαν 3 διαφορετικά εργαστήρια σχετικά με το περιεχόμενο της ιστορίας και με τη συνδρομή γονέα ως συντονιστή εργαστηρίου.

Στη συνέχεια οι εκ/κοί μεταφέρθηκαν στον χώρο παιχνιδιού των Νηπίων, όπου μία φορά την εβδομάδα παίζουν τις δράσεις των ενηλίκων (αγορά, γιατρός, κτηνίατρος κ.λ.π.).

Στη συνέχεια, οι Έλληνες εκπαιδευτικοί είχαν τη δυνατότητα να παρευρεθούν και παρακολουθήσουν το Σχολικό Συμβούλιο που συνεδριάζει κάθε δίμηνο αποτελούμενο από τον Διευθυντή,τους εκπροσώπους εκ/κούς των επιμέρους Σχολικών Συμβουλίων, την Ψυχολόγο του σχολείου, ένανTutor ως Μέντορα και το Επιθεωρητή του σχολείου. Έγινε παρουσίαση του προγράμματος «AffectiveMentorship”, το οποίο δημιούργησαν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου, προσφέροντας ψυχολογική υποστήριξη σε όποιο παιδί την επιζητήσει από όποιον εκ/κό του σχολείου επιλέξει το ίδιο.

4η μέρα της επίσκεψης

Στον χώρο της βιβλιοθήκης έγινε από τον Διευθυντή του σχολείου παρουσίαση του προγράμματος Feel – Decide – Act-Share “Designforachange”, με το οποίο οι ίδιοι οι μαθητές κατέθεσαν προτάσεις στο τοπικό Δημαρχείο κερδίζοντας  κάποιο χρηματικό ποσό. Η πρόσοψη του σχολείου με γκράφιτι ήταν αποτέλεσμα της υλοποίησης του βραβευμένου αυτού προγράμματος.                   

Στη συνέχεια, οι Έλληνες εκπαιδευτικοί ενημερώθηκαν από την υπεύθυνη εκπαιδευτικό προγραμμάτων της Σχολικής Βιβλιοθήκης για τον τρόπο λειτουργίας της. Εντύπωση προκάλεσαν οι γωνιές θεματικών βιβλίων στους διαδρόμους του σχολείου, οι καρτέλες για τα διαφορετικά επίπεδα αναγνωστών, καθώς και η «Νοσηλεία» βιβλίων που έχουν υποστεί φθορά, η οποία περιλαμβάνει ρόλο μαθητών ως «Νοσηλευτικό προσωπικό» και κιτ πρώτων βοηθειών για «πληγωμένα» βιβλία.

Σχολικό μαθητικό συμβούλιο

Στην Ισπανία, το Σχολικό Μαθητικό Συμβούλιο λειτουργεί θεσμικά και στην Πρωτοβάθμια εκτός από τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η πρωτοτυπία του CEIP Fernando el Católico έγκειται στο γεγονός ότι λαμβάνουν μέρος μαθητές/τριες από όλες τις τάξεις, Α’ – Στ’. Εκλεγμένοι εκπρόσωποι από κάθε τμήμα συγκεντρώνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα για να μεταφέρουν στους Υπεύθυνους εκπαιδευτικούς τα ζητήματα που προβληματίζουν τα τμήματά τους. Συζητούν,προτείνουν, αποφασίζουν κι επιστρέφοντας μεταφέρουν τις αποφάσεις στα τμήματά τους. Το αποτέλεσμα της κάθε συνάντησης επισφραγίζεται με ένα πρακτικό που το υπογράφουν όλα τα εμπλεκόμενα μέλη, μαθητές και εκπαιδευτικοί. Ένας εξαίσιος τρόπος καθολικής συμμετοχής όλων των μελών της σχολικής κοινότητας στην καθημερινή ζωή του σχολείου.

5η μέρα της επίσκεψης

Η τελευταία ημέρα επίσκεψης των Ελλήνων εκπαιδευτικών ξεκίνησε με παρακολούθηση στην Α’ τάξη διαθεματικής διδασκαλίας για τα Μαθηματικά με τη βοήθεια των κινήσεων που κάνουν τα πιόνια στο Σκάκι. Γενικώς το σχολείο αξιοποιεί σε μεγάλο βαθμό το Σκάκι, ως παιχνίδι ψυχαγωγίας, ενίσχυσης της αντιληπτικής και προβλεπτικής ικανότητας και συνδεσιμότητας με την ανάπτυξη της μαθηματικής σκέψης σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού. Στη συνέχεια, μετάβαση στον χώρο της Βιβλιοθήκης για παρακολούθηση προγράμματος αλληλοδιδακτικής διδασκαλίας μεταξύ Α’- Στ’ τάξης.

Ακολούθησε περιήγηση στα τμήματα του Νηπιαγωγείου και παρακολούθηση διαδραστικών δραστηριοτήτων σε ομάδες πάνω στη θεματική ενότητα «Μαθαίνω για τα ζώα».

Οι δράσεις με τα τμήματα των Νηπίων ολοκληρώθηκαν με την αλληλεπίδρασή τους με άτομα της 3ης ηλικίας. Στον χώρο της Βιβλιοθήκης τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να παίξουν επιτραπέζια, να ακούσουν ιστορίες, να τραγουδήσουν με παππούδες και γιαγιάδες της περιοχής τους.

Έτσι τελείωσε το ταξίδι μιας εβδομάδας σε ένα ιδιαίτερα φιλικό και άκρως δημιουργικό σχολείο, όπου σύσσωμο το εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό πασχίζει να κάνει το καλύτερο για τους /τις μαθητές/τριές του ,οι οποίοι/ες προέρχονται από ευάλωτα έως πολύ δύσκολα οικογενειακά περιβάλλοντα. Οι φιλοξενούμενοι ωστόσο ,δεν παίρνουμε στις αποσκευές μας πίσω στην Ελλάδα μόνο τη νέα εκπαιδευτική εμπειρία, αλλά και τις αξέχαστες αναμνήσεις της Σαραγόσας, μιας πόλης αρχαίας με πλούσια ιστορία , το υπέροχο κάστρο Aljaferia, τον καθεδρικό ναό της Παναγίας της Pilar που αποτελεί το μεγαλύτερο θρησκευτικό προσκύνημα όλης της Ισπανίας, τον καθεδρικό LaSeoSalvador,τον αρχαίο ποταμό Έβρο που διασχίζει την πόλη , τα έργα του διάσημου ζωγράφου Goya, τα γλυπτά του σπουδαίου γλύπτη Gallano που εκτός από το ομώνυμο Μουσείο κοσμούν αρκετά σημεία της πόλης, την αρχαία  ρωμαϊκή πόλη που κοιμάται κάτω από τηντεράστια πλατεία Pilar και φυσικά τα μικρά μαγαζάκια για ποτό και tapas στους γραφικούς δρόμους της περιοχής ElTubo.

Erasmus+

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

«Κανόνι» σε μεγάλη ασφαλιστική στην Ελλάδα - Χιλιάδες οδηγοί χωρίς κάλυψη από 1η Ιουλίου!

Νηπιαγωγεία - Δημοτικά: Αυτό είναι το νέο μάθημα τον Σεπτέμβριο

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

pyspe_a_athinas.jpg
33η συνεδρίαση του ΠΥΣΠΕ Α’ Αθήνας: Προκλήσεις στα νηπιαγωγεία και η οικονομική αναβάθμιση των εκπαιδευτικών στο επίκεντρο
Αναλυτική ενημέρωση από την 33η συνεδρίαση του ΠΥΣΠΕ Α’ Αθήνας
33η συνεδρίαση του ΠΥΣΠΕ Α’ Αθήνας: Προκλήσεις στα νηπιαγωγεία και η οικονομική αναβάθμιση των εκπαιδευτικών στο επίκεντρο
ΑΣΕΠ
ΑΣΕΠ: 242 Θέσεις μόνιμου προσωπικού δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με προτεραιότητα σε άτομα με αναπηρία

Στις 17 Ιουνίου 2025, εκδόθηκαν τα οριστικά αποτελέσματα της Προκήρυξης 6Κ/2024 του

ΑΣΕΠ: 242 Θέσεις μόνιμου προσωπικού δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με προτεραιότητα σε άτομα με αναπηρία