Νομοσχέδιο ΑΕΙ: Αναιρεί το ίδιο το νόημα της παιδείας
Η Ένωση αποφοίτων Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης εκφράζει τον προβληματισμό της για ορισμένες διατάξεις του νέου νόμου για τα ΑΕΙ και υπενθυμίζει τον κίνδυνο υπέρμετρου περιορισμού των ατομικών ελευθεριών

Ανακοίνωση της Ένωσης αποφοίτων Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΝΑΠ ΕΣΔΔΑ) για τις προωθούμενες αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.  

Με αφορμή την κατάθεση του σχεδίου νόμου «Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, Προστασία της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας, Αναβάθμιση του Ακαδημαϊκού Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις» η Ένωση Αποφοίτων ΕΣΔΔΑ εκφράζει την ανησυχία και τον προβληματισμό της για ορισμένες από τις διατάξεις που περιλαμβάνονται σε αυτό.

Αναλυτικότερα θεωρούμε ότι:

1. Η ίδρυση ειδικού αστυνομικού σώματος στα πανεπιστήμια, που θα αναφέρεται και θα λογοδοτεί σε εξωακαδημαϊκούς θεσμούς παραβιάζει τόσο το συνταγματικά κατοχυρωμένο πλήρες αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων (άρθρο 16 παρ.5) όσο και την ακαδημαική ελευθερία, γεγονός που επισημαίνεται από σειρά ανακοινώσεων συγκλήτων και ακαδημαϊκών.

Το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο είναι επαρκές για την αντιμετώπιση εγκληματικών και παράνομων ενεργειών.

2. Η καθιέρωση Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, χωρίς καμία ακαδημαϊκή ή επιστημονική λογική, σε συνδυασμό με τον περιορισμό των επιλογών των υποψηφίων, θα αποκλείσει από τη Δημόσια Ανώτατη Εκπαίδευση δεκάδες χιλιάδες μαθητών οι οποίοι θα οδηγηθούν είτε στην ακριβή και αμφιβόλου ποιότητας ιδιωτική εκπαίδευση είτε σε ακαδημαϊκά ιδρύματα του εξωτερικού επιβαρύνοντας ακόμα περισσότερο τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με το Σύνταγμα (άρθρο 16 παρ. 4) όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας από τα κρατικά εκπαιδευτήρια όλων των βαθμίδων.

Περαιτέρω, η έκθεση ρυθμιστικών συνεπειών επικαλείται αορίστως, ως στόχο της ρύθμισης, το γεγονός ότι ένα μεγάλο συγκριτικά ποσοστό των εγγεγραμμένων σπουδαστών δεν ολοκληρώνει εν τέλει τις σπουδές του, δίχως καμία περαιτέρω στοιχειοθέτηση της θέσης αυτής, καθώς δεν αναφέρεται συγκεκριμένη έρευνα (ποιος είναι ο αριθμός των φοιτητών που δεν ολοκληρώνουν τις σπουδές τους, πού βρίσκεται σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μ.ο και πώς αποδεικνύεται η συσχέτιση βάσης εισαγωγής και πιθανότητας ολοκλήρωσης σπουδών;).

Πέρα από την έλλειψη ερευνητικής τεκμηρίωσης της διάταξης, η παραδοχή ότι η χαμηλή επίδοση κατά τις εξετάσεις εισαγωγής οδηγεί άνευ ετέρου στην μη επιτυχή ολοκλήρωση σπουδών αναιρεί το ίδιο το νόημα της παιδείας, που είναι μεταξύ άλλων η ευκαιρία στα άτομα να βελτιώνουν τις ικανότητές τους.

Σύμφωνα με τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ 2805/1984), η «πλήρης αυτοδιοίκηση» των ιδρυμάτων της ανώτατης εκπαίδευσης σημαίνει την εξουσία των ιδρυμάτων να αποφασίζουν για τις υποθέσεις τους με δικά τους αποκλειστικά όργανα και δική τους ευθύνη. Τη στιγμή που γράφεται η παρούσα, 59 ενδιαφερόμενοι φορείς (σύνοδοι πρυτάνεων, σύγκλητοι, καθηγητές, φοιτητές, εργαζόμενοι, επιστημονικοί φορείς, συνδικαλιστικές ομοσπονδίες ακόμη και ενώσεις αστυνομικών) έχουν εκφράσει τεκμηριωμένες αντιρρήσεις και επιφυλάξεις για τις προωθούμενες ρυθμίσεις, γεγονός που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη από την κυβέρνηση, η οποία δεν μπορεί να οραματίζεται ένα νέο πανεπιστήμιο χωρίς το ίδιο το πανεπιστήμιο.

Ιδιαίτερα ανησυχητικός δε, είναι ο χρονισμός της απόφασης της κυβέρνησης για απαγόρευση των συναθροίσεων άνω των 100 ατόμων (από τα χαράματα της 26ης Ιανουαρίου μέχρι την 1η Φεβρουαρίου) με επίκληση λόγων δημόσιας υγείας βάσει της από 22-01-2021 εισήγηση της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας.

Το ΔΣ της ΕΝΑΠ ΕΣΔΔΑ υπενθυμίζει τον κίνδυνο υπέρμετρου περιορισμού των ατομικών ελευθεριών, τονίζει την ανάγκη οι έκτακτες εξουσίες να υπακούν στην αρχή της αναγκαιότητας, της αναλογικότητας και να υπόκεινται σε δημοκρατικό έλεγχο μέσω δημοσιοποίησης των επιστημονικών εισηγήσεων στις οποίες στηρίζονται οι ανωτέρω περιορισμοί.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

dypa
ΔΥΠΑ: Αναρτήθηκαν τα προσωρινά αποτελέσματα για προγράμματα κατάρτισης ανέργων
Αναρτήθηκαν τα προσωρινά αποτελέσματα για τα 3 νέα επιδοτούμενα προγράμματα κατάρτισης ανέργων της ΔΥΠΑ σε Θεσσαλονίκη και Λάρισα
ΔΥΠΑ: Αναρτήθηκαν τα προσωρινά αποτελέσματα για προγράμματα κατάρτισης ανέργων
pangaiou
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Δευτέρα 29-04 ξεκινάει η επιμόρφωση εκπαιδευτικών
29 Απριλίου 2024 η έναρξη των επιμορφωτικών προγραμμάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου με την goLearn που αφορούν εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Δευτέρα 29-04 ξεκινάει η επιμόρφωση εκπαιδευτικών