Επαγγελματική Εκπαίδευση-Κεφαλίδου: Με εμμονές η κυβέρνηση προχωρά μόνη
Χαρά Κεφαλίδου για την ψήφιση της επαγγελματικής Εκπαίδευσης: «Η Κυβέρνηση συνεπής στις εμμονές της προχωρά μόνη»

Στην Ολομέλεια της Βουλής μίλησε χθες ως ειδική αγορήτρια η Χαρά Κεφαλίδου βουλευτής Δράμας και τομεάρχης Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής στο πλαίσιο της συζήτησης και ψήφισης του Νομοσχεδίου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση

Στο πλαίσιο του Νομοσχεδίου κατατέθηκε Τροπολογία, μετά από πρωτοβουλία της Χαράς Κεφαλίδου, για τη δημιουργία ενός συμπεριληπτικού εθνικού συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και δια βίου μάθησης δίχως διακρίσεις και αποκλεισμούς σε βάρος των ΑμεΑ, την οποία η Υπουργός Παιδείας κ. Ν. Κεραμέως έκανε δεκτή. 

Η ομιλία της Χαράς Κεφαλίδου: 

“Κυρίες Υπουργοί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όσο κι εάν θεωρήσουμε υπερβολικά όλα τα στοιχεία δημοσιευμένων ερευνών για την εκπαίδευση στη χώρα μας, το αποτέλεσμα παραμένει σοκαριστικό. Οι μισοί νέοι μας που αποφοιτούν από το λύκειο εμφανίζονται λίγο έως πολύ λειτουργικά περίπου αμόρφωτοι. Η χώρα μας είναι τελευταία στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως προς τις δεξιότητες του ανθρώπινου δυναμικού και στην τελευταία θέση όλων των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη συμμετοχή σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης ενηλίκων. Ακούστε και κάτι ακόμα: Την τελευταία, την επομένη δηλαδή εικοσαετία, για τους νέους από 15 έως 19 ετών που θα μπουν στη δευτεροβάθμια και την ανώτατη εκπαίδευση υπάρχει μία πρόβλεψη πολύ δυσμενής, ότι θα μειωθούν κατά 23%.

Ζούμε στην εποχή της Δ΄ Βιομηχανικής Επανάστασης. Οι γνώσεις και κυρίως οι ικανότητες που προσφέρει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα στους πολίτες της, κατά κοινή ομολογία, υπολείπονται των αναγκών της οικονομίας, της κοινωνίας και της αγοράς. Έχουμε πληθωρισμό τυπικών προσόντων και μεταπτυχιακών και, δυστυχώς, φτάνουμε στη διαπίστωση ότι οι επιχειρήσεις μας δυσκολεύονται να βρουν στελέχη που να ικανοποιούν τις απαιτήσεις των δραστηριοτήτων τους.

Κάθε κυβέρνηση της Μεταπολίτευσης μπήκε στον πειρασμό να προτείνει ένα νέο σχέδιο αναβάθμισης, μεταρρύθμισης και εκσυγχρονισμού. Ειδικά στο πεδίο της επαγγελματικής εκπαίδευσης έχουν επιχειρηθεί τόσες προσεγγίσεις που είναι απορίας άξιο πώς με τόσες διαφορετικές συνταγές, παραμένει ακόμα ο φτωχός συγγενής του εκπαιδευτικού συστήματος.

Το προτεινόμενο νομοσχέδιο ήρθε με τη φιλοδοξία να καταστήσει τα επαγγελματικά λύκεια τον πολύτιμο βραχίονα της εκπαίδευσης εν συνόλω, όπως λέει η Κυβέρνηση. Τελικά, αποτελεί κυρίως μία κωδικοποίηση ισχυουσών διατάξεων ή επαναφορά διατάξεων που ίσχυσαν στο παρελθόν και που έχουν καταργηθεί. Δεν εισάγει καμία καινοτομία και δεν αποτελεί, αν και αρκούντως διαφημίστηκε, μεταρρύθμιση.

Ενδεικτικά, το παρόν νομοσχέδιο διαιωνίζει την παράδοση ενός διογκωμένου, συγκεντρωτικού, αναποτελεσματικού κράτους που εξακολουθεί να κλείνει το μάτι σε διορισμούς που εξασφαλίζουν τα βαριά χαρτιά των πανεπιστημίων στους ψηφοφόρους γονείς των υποψηφίων φοιτητών. Περιέχει τα ίδια στοιχεία επιτροπών και συμβουλίων που δεν λειτούργησαν ποτέ και που κατέστησαν αναποτελεσματικά όλα τα προηγούμενα νομοθετήματα για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, τελικά στοιχεία που αν δεν αφαιρεθούν από το νομοσχέδιο, δεν θα μπορέσει να γίνει εργαλείο ανάπτυξης και να φέρει αποτελέσματα.

Προσπαθεί να τακτοποιήσει καταστάσεις, χωρίς τομές και χωρίς αλλαγές στη χάραξη στρατηγικής για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Πουθενά δεν υπάρχουν όργανα, διαδικασίες, δείκτες παρακολούθησης αποτελεσμάτων, εργαλεία αποτίμησης και αναδιαμόρφωσης των πολιτικών, ώστε να μπορούν να εκτιμηθούν τα αποτελέσματα από την υλοποίηση συγκεκριμένων πολιτικών στην επαγγελματική εκπαίδευση.

Μεταφέρει με τρόπο εξοργιστικό εξαιρετικά σημαντικές ρυθμίσεις στην αποκλειστική ευθύνη της Υπουργού, με πλήθος εξουσιοδοτικών διατάξεων. Δεν αντιμετωπίζει πλευρές της μεταγυμνασιακής και μεταλυκειακής κατάρτισης και αφήνει αδιαβάθμητες σχολές –ωδεία, σχολές χορού, θεάτρου, καλλιτεχνικές σχολές- ανεξάρτητα αν ανήκουν στην ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας ή σε άλλα Υπουργεία.

Διαμορφώνει διοικητικά ένα συγκεντρωτικό, κομματικά ελεγχόμενο μηχανισμό μέσω της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Κατάρτισης και Νεολαίας. Έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την αποσυγκέντρωση και την προσπάθεια που κάνει η Επιτροπή Πισσαρίδη και που υποτίθεται ότι έχετε αποδεχτεί. Τέλος, με ολοκληρωμένη μόνο τη βασική εκπαίδευση ωθεί δεκαπεντάχρονα παιδιά σε μία αντιπαιδαγωγική επιλογή μέσω της μεταγυμνασιακής κατάρτισης. Αυτή η λειτουργία της μεταγυμνασιακής κατάρτισης θεωρούμε ότι υπονομεύει ευθέως τα επαγγελματικά λύκεια.

Αν κάτι χρειαζόμαστε επειγόντως σήμερα, είναι ένα τολμηρό, ολοκληρωμένο, κεντρικό, αναπτυξιακό σχέδιο επιχειρηματικότητας και καινοτομίας, θεμελιώδες μέρος του οποίου αποτελεί η σύγχρονη και ισχυρή επαγγελματική εκπαίδευση. Αντ’ αυτού, εμείς σήμερα θριαμβολογούμε με την τακτοποίηση του υπάρχοντος άναρχου τοπίου. Στην πραγματικότητα, η επαγγελματική εκπαίδευση δεν ρυθμίζεται με το προτεινόμενο νομοσχέδιο. Για την ακρίβεια, αποσιωπάται.

Άρθρο 1. Έχουμε μία περιγραφή πλειάδας όρων και δομών, δηλαδή ΕΣΚ, ΕΠΑΣ, ΕΠΑΛ, ΙΕΚ, Τάξη Μαθητείας. Πιστέψτε με ότι αυτή η διαφοροποίηση προκαλεί σύγχυση. Η διαφορετική κατάταξη επιπέδου δημιουργεί ανισότητες, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σχολές, όπως είναι οι ΕΣΚ, χωρίς κανένα ενδιαφέρον. Από τις εκατό περίπου που ήταν να ιδρυθούν στην Ελλάδα με τον ν. 4186/2013, δημιουργήθηκαν τελικά ελάχιστες.

Είναι, λοιπόν, απαραίτητο επτά χρόνια μετά να εξορθολογιστούν, να ενοποιηθούν και να απλοποιηθούν οι όροι με μία νέα κωδικοποίηση, συνδεδεμένη πάντα με την εθνική στοχοθεσία, τα εθνικά εκπαιδευτικά επίπεδα και με συγκεκριμένα επαγγελματικά δικαιώματα.

Άρθρο 2. Παραμένει προσκολλημένο σε παλιά εκπαιδευτικά πρότυπα. Διαπνέεται από έναν αναχρονιστικό σχεδιασμό. Φανταστείτε ότι ακόμη μιλά για ωρολόγια προγράμματα, ενώ οι σύγχρονες εκπαιδευτικές αντιλήψεις έχουν προ καιρού αλλάξει.
Τα ΙΕΚ εντάσσονται πλέον στο τυπικό επαγγελματικό σύστημα. Στη διαβούλευση, όπως θυμάστε όλοι, ήταν στο μη τυπικό κομμάτι της. Στα Επίπεδα 3 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων απουσιάζουν αξιόπιστες και επιστημονικά οργανωμένες δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης που καλύπτουν αποκλειστικά με δομές επαγγελματικής κατάρτισης.

Άρθρο 6. Εδώ το νομοσχέδιο περιγράφει τη σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με την παραγωγή και την αγορά εργασίας. Τόσο το Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, όσο και τα Συμβούλια Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας που θα προτείνουν την εθνική πολιτική για την επαγγελματική εκπαίδευση, θα αποτυπώσουν στην καλύτερη περίπτωση τρέχουσες και τοπικές ανάγκες, βασισμένες όμως σε όσα μπορεί να γνωρίζει κάθε μέλος τους προσωπικά.

Και ερωτώ: Δεν θα έπρεπε η σύνδεση αυτή να θεσμοθετείται σε επαγγελματική και επιστημονική βάση; Πώς θα μπορέσουν τα όργανα που συγκροτούνται να ανταποκριθούν στις ανάγκες σύνδεσης αγοράς και επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης; Με ποιες αναλογιστικές μελέτες, με ποια κεντρική χάραξη για τη σύνδεση με την ανάπτυξη, με ποιον εθνικό προγραμματισμό, με ποια εργαλεία ανίχνευσης αναγκών και χάραξης πολιτικής;

Άρθρο 9. Αναφέρεται στην ίδρυση Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης και Επαγγελματικών Σχολών Μαθητείας του ΟΑΕΔ, οι οποίες ξέρετε ότι ουσιαστικά καλύπτουν όλο το Επίπεδο 3 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, αλλά η εμπειρία έχει δείξει πως είναι αδύνατον να αναβαθμίσουν ουσιαστικά τα προσόντα του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας μας.

Οι μεν Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης, οι ΕΣΚ, θεσμοθετούνται με το νομοσχέδιο για τους αποφοίτους του γυμνασίου, δίνουν μετά από πιστοποίηση πτυχίο Επιπέδου 3 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και είναι ουσιαστικά η αναβίωση με έναν χαριτωμένο ανασχηματισμό των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης, των ΣΕΚ, του ν. 4186/2013.

Όσο για τις ΕΠΑΣ Μαθητείας του ΟΑΕΔ, στην πράξη υποβαθμίζονται, αφού από σχολές εκπαίδευσης τις μετατρέπετε σε σχολές κατάρτισης και τα πτυχία των αποφοίτων κατατάσσονται πλέον στο Επίπεδο 3 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, αντί του Επιπέδου 4 που ίσχυε πριν.

Άρθρο 16. Ο τίτλος του νομοσχεδίου φιλοδοξεί εξ αρχής να παρουσιάσει ένα ενιαίο σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Απ’ αυτό, όμως, απουσιάζει πλήρως η βασική δομή της επαγγελματικής εκπαίδευσης που δεν είναι άλλη από τα επαγγελματικά λύκεια, γεγονός που σηματοδοτεί με τον πιο εμφανή τρόπο την υποβάθμισή τους. Θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται θεσμικά –και αυτή είναι η δική μας πρόταση- ως ισότιμος πυλώνας με τη γενική εκπαίδευση, όπως γινόταν και όλα αυτά τα χρόνια.

Δείτε τη συνέχεια της ομιλίας εδώ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

zorbas
Αχ. Ζορμπάς για σύλληψη εκπαιδευτικών: «Αντιμετωπίζονται εκπαιδευτικοί σαν κοινοί εγκληματίες»
Η τοποθέτηση του Αχ. Ζορμπά για τη σύλληψη εκπαιδευτικών στη Ρόδο
Αχ. Ζορμπάς για σύλληψη εκπαιδευτικών: «Αντιμετωπίζονται εκπαιδευτικοί σαν κοινοί εγκληματίες»
πρυτ
Πιερρακάκης-Σύνοδος Πρυτάνεων: Έρχεται ήπια αύξηση εισακτέων στα πανεπιστήμια
Με ανάρτησή του ο υπουργός Παιδείας ενημέρωσε για όσα ειπώθηκαν στη Σύνοδο των Πρυτάνεων
Πιερρακάκης-Σύνοδος Πρυτάνεων: Έρχεται ήπια αύξηση εισακτέων στα πανεπιστήμια