Έκθεση πεπραγμένων στο 19ο συνέδριο της ΟΛΜΕ - του Νεκτάριου Κορδή
Του Νεκτάριου Κορδή, αιρετό μέλος του ΚΥΣΔΕ, εκλεγμένου στο Κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο (ΚΥΣΔΕ) με το ψηφοδέλτιο των Συνεργαζόμενων Εκπαιδευτικών Κινήσεων (ΣΥΝ.Ε.Κ.)

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,

Χαιρετίζω το 19ο Συνέδριο του κλάδου μας και εύχομαι οι διαδικασίες του να στεφθούν με επιτυχία που θα αναδείξει μια Ομοσπονδία ικανή να συσπειρώσει το σύνολο του κλάδου σε αποφασιστικούς και ενωτικούς αγώνες για τη μεγάλη δημοκρατική αλλαγή στην Παιδεία, την ουσιαστική αναβάθμιση της εργασίας και της ζωής μας.

Το 19ο συνέδριο της ΟΛΜΕ διεξάγεται μια μόλις εβδομάδα πριν τις βουλευτικές εκλογές της 7ης Ιουλίου. Μετά τις πυκνές πολιτικές εξελίξεις που ακολούθησαν την ψήφιση της Συμφωνίας των Πρεσπών, των Αυτοδιοικητικών και Ευρωπαϊκών εκλογών και την αναδιάταξη των πολιτικών δυνάμεων, είναι αναμενόμενο ότι ενόψει της επερχόμενης εκλογικής αναμέτρησης έχει ενισχυθεί κατακόρυφα η πόλωση, καθώς διαμορφώνονται δυο κυρίαρχες λογικές, που η υπερίσχυση της μιας ή της άλλης θα κρίνει ανάλογα το μέλλον της χώρας και του λαού.

Από τη μια, υπάρχουν οι δυνάμεις εκείνες που είναι έτοιμες να εκμεταλλευτούν όποια ευνοϊκή χαραμάδα δημιουργείται από τη λήξη των μνημονίων, αποσκοπώντας σε αποτελεσματικότερους αγώνες για την ανατροπή των πολιτικών λιτότητας, καθώς και τη βελτίωση των όρων ζωής και δουλειάς, προσφέροντας έτσι περιθώρια ελπίδας και ανάσας στους εργαζόμενους.

Από την άλλη, υπάρχουν οι θιασώτες του νεοφιλελευθερισμού με τις εθνικιστικές ή και ακροδεξιές αποκλίσεις τους,  που με τη συντονισμένη επικοινωνιακή προπαγάνδα των ελεγχόμενων ΜΜΕ, επιδιώκουν να ανακόψουν αυτήν την πορεία με την επάνοδό τους στην κυβερνητική εξουσία. Μοναδικός τους στόχος είναι να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντα των ισχυρών ελίτ και να διαφυλάξουν τα κέρδη και την ασυλία τους, ακυρώνοντας οποιαδήποτε θετικά βήματα έγιναν κατά τη διάρκεια των τεσσάρων τελευταίων χρόνων και παραδίνοντας ξανά τη χώρα και τους εργαζόμενους στις πιο ακραίες δυνάμεις της αγοράς.

Για την ελληνική κοινωνία και τους εργαζόμενους, που δεν πρέπει να ξεχνούν ποιοι ευθύνονται για τη χρεοκοπία, τα μνημόνια, τη φτωχοποίηση και τη διάλυση της κοινωνικής συνοχής, η κατάσταση που διαμορφώνεται αποτελεί ιστορική πρόκληση. Το συνδικαλιστικό κίνημα οφείλει να σταθεί ανάχωμα στα νεοφιλελεύθερα πισωγυρίσματα και στο ακροδεξιό κάλυμμα της νεοφιλελεύθερης διαχείρισης του συστήματος, συμβάλλοντας αποφασιστικά στη συσπείρωση στα σωματεία και στη διεκδίκηση λύσεων μέσα από την ανάπτυξη μαζικών αγώνων που θα εξυπηρετούν τις λαϊκές και κοινωνικές ανάγκες, θα προασπίζουν τα κοινωνικά αγαθά, θα δημιουργούν ρωγμές στις πολιτικές λιτότητας μέχρι την οριστική ανατροπή τους και θα διευρύνουν το όραμα μιας δημοκρατικής και δικαιότερης κοινωνίας. Μόνο συνδικάτα με κινηματική υπεράσπιση αξιών και δικαιωμάτων, μέσα από νίκες και ήττες, μπορούν να αποκτήσουν την αναγκαία αξιοπιστία και να αποτελέσουν σημαντικό κοινωνικοπολιτικό παράγοντα προοδευτικών αλλαγών.

Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση παρά τα επιμέρους θετικά βήματα που έγιναν την τελευταία περίοδο, μεγάλα ζητήματα παραμένουν ανοικτά, επηρεάζοντας αρνητικά τις εργασιακές συνθήκες και αποτελώντας προκλήσεις για την οργανωμένη παρέμβαση του συνδικαλιστικού κινήματος: μαζικοί διορισμοί, δικαιώματα αναπληρωτών, μισθολόγιο και άρση αδικιών για τους νέους συναδέλφους, περιορισμός της μετακίνησης σε περισσότερα από δύο σχολεία, επαναφορά διδακτικού ωραρίου στα προ του 2013 επίπεδα, μείωση των μαθητών ανά τμήμα, λειτουργία ολιγομελών τμημάτων, επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, ουσιαστική αύξηση μεταθέσεων και αποσπάσεων, στελέχωση σχολείων και Υποστηρικτικών Δομών με επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό, αποκατάσταση μνημονιακών απωλειών σε μισθούς και συντάξεις, πλήρης σύνταξη στα 60 με 30 χρόνια υπηρεσίας για τους εκπαιδευτικούς.

Ακόμα, το εκπαιδευτικό κίνημα οφείλει άμεσα να εντείνει τις πιέσεις του, ώστε οι αλλαγές στη δομή και το περιεχόμενο του Γενικού Λυκείου και στο σύστημα πρόσβασης στην Γ/βάθμια να είναι στην κατεύθυνση των θέσεων του κλάδου, ενώ παράλληλα πρέπει να αντιπαλέψει την αξιολόγηση Διευθυντών και Υποδιευθυντών των σχολικών μονάδων, η οποία θα επηρεάσει αρνητικά την εκπαιδευτική διαδικασία.

Οι σημαντικές κατακτήσεις του εκπαιδευτικού κινήματος την περίοδο 2015-2019 (επαναπρόσληψη και αποκατάσταση διαθέσιμων, κατάργηση αυτοδίκαιης αργίας και πολιτικής επιστράτευσης, επαναφορά αιρετών στα πειθαρχικά συμβούλια, ξεπάγωμα μισθολογικών κλιμακίων, έγκαιρη πρόσληψη αναπληρωτών, μέτρα στήριξης της ΤΕΕ, έγκριση περισσότερων ολιγομελών τμημάτων, κατάργηση ατομικής αξιολόγησης εκπαιδευτικών και εξωτερικής αξιολόγησης των σχολείων κ.ά.) ανοίγουν το δρόμο για τη διεύρυνση των διεκδικήσεών μας. Παράλληλα, οι κατακτήσεις αυτές πρέπει να προστατευθούν ώστε να αποτραπεί η μετάλλαξη του δημόσιου σχολείου στο νεοφιλελεύθερο «αυτόνομο» σχολείο της αγοράς!

Απέναντι σε μια τέτοια απευκταία προοπτική, έχουμε να αντιτάξουμε τους αγώνες μας για την υπεράσπιση της εκπαίδευσης ως κοινωνικού δημόσιου αγαθού και το όραμά μας για ένα δημοκρατικό και ανθρώπινο σχολείο.

Στην κατεύθυνση αυτή, και μετά από την κατάργηση όλου του νομοθετικού πλαισίου της αξιολόγησης-χειραγώγησης, τα επόμενα στοιχήματα του κλάδου που πρέπει να κερδηθούν είναι: ο προγραμματισμός/αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου -ως εσωτερική και συλλογική ανατροφοδοτική διαδικασία του Συλλόγου (8ο Συνέδριο ΟΛΜΕ)-, οι ομάδες εκπαιδευτικών, η συνεργασία των σχολείων και η αναδιοργάνωση των Υποστηρικτικών Δομών με τις προϋποθέσεις που διεκδικούμε (πλήρη στελέχωση, σαφήνεια στο ρόλο και το έργο τους, χρηματοδότηση, δημιουργία αναγκαίων υποδομών, μείωση της γραφειοκρατίας). Έτσι δημιουργώντας τις προϋποθέσεις παρέμβασης των μάχιμων εκπαιδευτικών, είναι δυνατό να αποτραπεί κάθε μελλοντική προσπάθεια αντιδραστικού πισωγυρίσματος, να διεκδικηθεί στην πράξη η δημοκρατία στο σχολείο και να στηριχθεί η συλλογικότητα που θα αποτρέψουν λογικές γραφειοκρατικού εκφυλισμού, κρυφής ιδιωτικοποίησης και κατηγοριοποίησης σχολείων.

Τα σημαντικότερα ζητήματα που απασχόλησαν το ΚΥΣΔΕ κατά την προηγούμενη διετία είναι τα ακόλουθα:

ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ - ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΕΣ

Την περίοδο 2017-2019 είχαμε συνολικά 695 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών από τους πίνακες του ΑΣΕΠ 2008. Είναι προφανές ωστόσο, ότι με δεδομένη την πρόσληψη 31.300 αναπληρωτών για τις ανάγκες όλης της εκπαίδευσης, οι διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών καθίστανται επιτακτική ανάγκη. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο την 10ετία 2010-2019 είχαμε συνολικά 21.670 αποχωρήσεις από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση λόγω παραιτήσεων, τη στιγμή που οι μόνιμοι διορισμοί από το 2010 είναι μόλις 2.768!

ΜΟΝΙΜΟΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ 2010-2019

ΕΤΟΣ

ΜΟΝΙΜΟΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ

2010

1334

2011

413

2012

181

2013

100

2014

0

2015

0

2016

45

2017

228

2018

45

2019

422

ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ

2.768

Από τους 695 μόνιμους διορισμούς της περιόδου 2017-2019 οι 248 είναι Φιλόλογοι ΠΕ02 (ποσοστό 35,6%), ακολουθούν 54 Φυσικοί ΠΕ04.01 ( 7,7%), 50 Αγγλικής ΠΕ06 (7,1%), 49 Φυσικής Αγωγής ΠΕ11 (7%) και τέλος 47 Γαλλικής ΠΕ05 (6,7%). Ο συνολικός αριθμός των μονίμων υπηρετούντων εκπαιδευτικών στη Δευτεροβάθμια είναι 66.530 Στις εκλογές του Νοεμβρίου του 2018 για την ανάδειξη των μελών των Υπηρεσιακών Συμβουλίων ήταν εγγεγραμμένοι 71.575 εκπαιδευτικοί. Το σχολικό έτος 2008-2009 ο αριθμός των υπηρετούντων ήταν 103.247 εκπαιδευτικοί. Έχουμε συνεπώς μια μείωση των εκπαιδευτικών από το 2008 κατά 36.717 που αντιστοιχεί σε ποσοστό μείωσης 35,56%! Σε σχέση με την ηλικιακή επιβάρυνση των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα της κρίσης, λόγω της μακροχρόνιας αδιοριστίας, είναι χαρακτηριστικό ότι η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφέρει ότι στη Β/θμια το 39% των εκπαιδευτικών έχουν ηλικία από 40-49 ετών. Το 2014 ο Μ.Ο των υπηρετούντων στα Γυμνάσια ήταν τα 46,3 έτη, στα Γενικά Λύκεια τα 47,5 έτη και στα ΕΠΑΛ τα 45,7 έτη (ΚΑΝΕΠ 2017).

Σχετικά με την προκήρυξη 3ΕΑ/2019 του ΑΣΕΠ για τους 4.500 μόνιμους διορισμούς στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, υποβλήθηκαν συνολικά 28.097 αιτήσεις εκπαιδευτικών. Δεδομένου ότι αρκετοί υποψήφιοι με τις αιτήσεις τους διεκδικούν περισσότερες από μία θέσεις της ίδιας Κατηγορίας Εκπαίδευσης, το πλήθος των προτιμήσεων των υποψηφίων ανέρχεται σε 29.711. Οι 6.470 αιτήσεις αφορούν τους Φιλόλογους ΠΕ02 (ποσοστό 21,7%) ακολουθούν με 1.642 αιτήσεις οι Μαθηματικοί ΠΕ03 (5,5%) και έπονται με 1.454 οι Φυσικής Αγωγής (4,8%) και με 930 οι ΠΕ78 Κοινωνικών Επιστημών (3,1%). Ο συνολικός αριθμός των αιτήσεων που έχουν υποβληθεί με όλες τις προκηρύξεις του ΑΣΕΠ είναι 43.059

Οι προσλήψεις αναπληρωτών τη σχολική χρονιά 2018/19 ανέρχονται συνολικά σε 9.578. Η Περιφέρεια Αττικής, η Κεντρική Μακεδονία, η Κρήτη και το Νότιο Αιγαίο έχουν τα μεγαλύτερα ποσοστά προσλήψεων Αναπληρωτών. Αυτοί κατανέμονται ως εξής:

ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ 2018-19

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΑΜΩ

ΑΠΩ

ΑΘΡΟΙΣΜΑ

ΕΚΚΝ ΑΥΛΩΝΑ

-

13

13

18 ΑΝΩ

1

2

3

ΓΕΝΙΚΗ ΕΚΠ.

407

4204

4611

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ

-

9

9

ΚΕΔΔΥ

-

58

58

ΜΟΥΣΙΚΑ

118

319

437

ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ

130

934

1064

ΣΙΒΙΤΑΝΙΔΕΙΟΣ

1

6

7

ΣΜΕΑΕ

20

2337

2590

ΔΥΕΠ

34

15

49

Τ.Υ.ΖΕΠ

256

30

286

Τ.Υ. ΖΕΠ ΣΙΒΙΤ.

2

-

2

Μ.Ν.Α.Ε.

155

288

443

Μ.Ν.Α.Ε. ΣΙΒΙΤ.

-

1

1

ΑΘΡΟΙΣΜΑ

1.223

8.355

9.578

 

Οι ελαστικές μορφές εργασίας αυξάνονται συνεχώς στη Δημόσια εκπαίδευση! Το σχολικό έτος 2011/12 το ποσοστό των αναπληρωτών επί των μονίμων εκπαιδευτικών ήταν 8%, το 2013/14 9%, το 2015/16 9,26%, το 2017/18 11,12% και το 2018/19 14,39%. Ως βάση αναφοράς θεωρούνται οι 66.530 μόνιμοι εκπαιδευτικοί.

Οι προσλήψεις αναπληρωτών το 2014-15 ήταν 5.164 εκπαιδευτικοί, το 2015-16 ήταν 6.162 και το 2018-19 είναι 9.578 εκπαιδευτικοί. Έχουμε συνεπώς μια αύξηση των προσλήψεων σε σχέση με την προηγούμενη σχολική χρονιά κατά 2.174 εκπαιδευτικούς (ποσοστό αύξησης 29,36%). Μάλιστα σε σχέση με τη σχ. χρονιά 2014/15 η αύξηση προσλήψεων ανέρχεται σε 4.414 εκπαιδευτικούς δηλαδή σε ποσοστό 85,4%!

Ο συνολικός αριθμός των αναπληρωτών στην Πρωτοβάθμια είναι 21.718. Εξ αυτών οι 8.854 προσλήψεις αφορούν την ΕΑΕ. Συνολικά στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση απασχολούνται 12.566 αναπληρωτές. Τα δύο τρίτα των υπηρετούντων εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής έχουν συμβάσεις αναπληρωτή!

Ο συνολικός αριθμός των αναπληρωτών σε όλη την εκπαίδευση ανέρχεται σε 31.300 κάτι που καθιστά απόλυτα ρεαλιστικό το αίτημα των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών για μόνιμους και μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών!

Η αναλυτική κατανομή των προσλήψεων από το 2014 είναι η ακόλουθη:

ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ

ΣΧ. ΕΤΟΣ

ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ

2014-15

5164

2015-16

6162

2016-17

6007

2017-18

7404

2018-19

9578

 

 

ΜΕΤΑΘΕΣΕΙΣ

Αρχικά να τονίσουμε ότι οι διαδικασίες των μεταθέσεων 2018 & 2019 ολοκληρώθηκαν έγκαιρα –εντός του Μαρτίου- γεγονός που κρίνεται θετικό. Πάγια θέση μας είναι οι υπηρεσιακές μεταβολές να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τις 30 Ιουνίου.

ΜΕΤΑΘΕΣΕΙΣ 2018

Κατά τις Γενικές μεταθέσεις του 2018 είχαμε 6673 αιτήσεις και ικανοποιήθηκαν 472 (ποσοστό 7,07%). Επίσης έγιναν 48 μεταθέσεις σε Μουσικά Σχολεία, 8 σε Διαπολιτισμικά, 41 σε καλλιτεχνικά και 51 στην Ειδική Αγωγή (ποσοστό 33%). Τα στατιστικά στοιχεία δίνονται στους (ΠΙΝ. 1 & 2).

Οι Γενικές Μεταθέσεις πραγματοποιήθηκαν με βάση τις εκτιμήσεις των Περιφερειακών Διευθυντών εκπαίδευσης. Τα συνολικά κενά που δηλώθηκαν ήταν 2072 με πολλά από αυτά να είναι κατανεμημένα στη νησιωτική χώρα. Τα κενά αυτά δεν καλύπτονται οργανικά και δεν προτιμώνται από τους εκπαιδευτικούς. Η Αττική, η Κεντρική Μακεδονία και η Θεσσαλία είναι οι περιοχές που συγκεντρώνουν τις περισσότερες προτιμήσεις των εκπαιδευτικών. Με τα δεδομένα αυτά είχαμε αυξημένο ποσοστό σε σχέση με το 2017 κατά 259 εκπαιδευτικούς (αύξηση κατά 4% περίπου)!

Δείτε εδώ αναλυτικά ολόκληρη την έκθεση

σχετικά άρθρα

Το πολυδιαβασμένο (ευτυχώς) άρθρο του Χαράρι: Ο κόσμος μετά τον κορονοϊό
Το πολυδιαβασμένο (ευτυχώς) άρθρο του Χαράρι: Ο κόσμος μετά τον κορονοϊό
Ο Ισραηλινός δημοσιογράφος και πολυδιαβασμένος συγγραφέας αναρωτιέται αν θα πρέπει να θυσιάσουμε την ιδιωτικότητα και τα προσωπικά μας δεδομένα, στον...
Το πολυδιαβασμένο (ευτυχώς) άρθρο του Χαράρι: Ο κόσμος μετά τον κορονοϊό
«Οφείλουμε ένα τεράστιο ευχαριστώ στους εκπαιδευτικούς για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση»
«Οφείλουμε ένα τεράστιο ευχαριστώ στους εκπαιδευτικούς για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση»
«Ελάχιστα τα παιδιά χωρίς διαδίκτυο - Φροντίσαμε να συνδέονται μέσω τηλεφώνου», δηλώνει μεταξύ άλλων η Νίκη Κεραμέως
«Οφείλουμε ένα τεράστιο ευχαριστώ στους εκπαιδευτικούς για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση»