Thumbnail
Σχετικά με τη συγχώνευση του τομέα Γεωπονίας 

Αξιότιμε κ.κ. Υπουργέ,

Αξιότιμε κ.κ. Υφυπουργέ,

Θέλουμε να εκφράσουμε την αντίθεσή μας σχετικά με την απόφαση για τη συγχώνευση των τμημάτων του Τομέα Γεωπονίας, Τροφίμων και Περιβάλλοντος που λειτουργεί σε τρία ΕΠΑΛ στη Β’ Αθήνας (2ο ΕΠΑΛ Χαλανδρίου, 3ο ΕΠΑΛ Αμαρουσίου και ΕΠΑΛ Αναβρύτων) και τη μεταφορά του μόνο στο ΕΠΑΛ Αναβρύτων, με σκοπό την δημιουργία ενός μοναδικού ΕΠΑΛ με Τομέα Γεωπονίας για ολόκληρη τη Β´ Αθήνας. Κατά την άποψή μας, η ενέργεια αυτή θα είναι καταστροφική για τον Τομέα, για τους παρακάτω λόγους:

  1. Για να εφαρμοστεί ένα όραμα, πρέπει να υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο, που θα βασίζεται σε συγκεκριμένους ποιοτικούς δείκτες. Επίσης, πρέπει να συζητηθεί από τους εκπαιδευτικούς του Τομέα, οι οποίοι αφενός έχουν εμπειρία στην επαγγελματική εκπαίδευση και αφετέρου θα κληθούν να το υλοποιήσουν, να ακολουθηθούν θεσμικά προβλεπόμενες διαδικασίες και να οργανωθεί με συγκεκριμένες ενέργειες (π.χ. σύγχρονη υλικοτεχνική υποδομή, προβολή, σύνδεση του σχολείου με λεωφορείο μετακίνησης των μαθητών). Σε ποια παιδαγωγική, επιστημονική ή οργανωτική βάση στηρίζεται η ξαφνική συγκέντρωση ενός Τομέα σε ένα «θεματικό» σχολείο; Υπάρχει κάποια προηγούμενη εμπειρία που να στηρίζει την άποψη ότι ο συγκεντρωτισμός ευνοεί την ανάπτυξη;
  2. Η αντιμετώπιση του θέματος της συγκέντρωσης ενός Τομέα σε ένα μόνο σχολείο είναι μονομερής και άδικη. Για ποιο λόγο ο μαθητής που θέλει να ακολουθήσει έναν άλλο Τομέα, π.χ. Υγείας – Πρόνοιας, Μηχανολογίας ή Οικονομίας να έχει πολλές δυνατότητες επιλογής, ενώ ο μαθητής που στοχεύει στον Τομέα Γεωπονίας να αποθαρρύνεται από οικονομική αλλά και ψυχολογική άποψη και να περιορίζεται τόσο; Αντιθέτως, θα περίμενε κανείς να δίνονται περισσότερα κίνητρα – τουλάχιστον ισότιμα με τους άλλους Τομείς – για την ενίσχυση ενός Τομέα στον οποίο θα συνέφερε τη χώρα μας να στηρίξει την παραγωγική ανασυγκρότησή της.
  3. Η απομάκρυνση - συγχώνευση του Τομέα Γεωπονίας εγείρει και άλλα προβλήματα, πρακτικής φύσης. Συγκεκριμένα:

Α) Μήπως θα πρέπει να θυμίσουμε, απευθυνόμενοι σε ανθρώπους που ασχολούνται με την εκπαίδευση, ότι οι μαθητές που φοιτούν ήδη στα δύο σχολεία που θα υποστούν τη συγχώνευση, δεν είναι τσουβάλια που θα τα μεταφέρουμε από μια αποθήκη σε άλλη; Είναι παιδιά που θα «τιμωρηθούν» με αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος, η οποία μάλιστα θα είναι γι’ αυτούς ιδιαίτερα προβληματική. Σκεπτόμενοι το όφελος των μαθητών, πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι καθένα από τα σχολεία αυτά εξυπηρετεί την πρόσβαση από διαφορετικές περιοχές. Επομένως, είναι εξαιρετικά αμφίβολο εάν οι γονείς μπορούν να υποβάλουν τα ανήλικα παιδιά τους σε τέτοια δοκιμασία.

Β) Επίσης, στα δύο σχολεία που θα υποστούν τη συγχώνευση έχουν ήδη επενδύσει σε έργα βελτίωσης των εργαστηρίων του Τομέα Γεωπονίας.

Γ) Επιπρόσθετα, η εν λόγω συγχώνευση θα πλήξει τον εκκολαπτόμενο θεσμό της μαθητείας. Οι μαθητευόμενοι που συμμετέχουν στο πρόγραμμα αυτό στην ειδικότητα της Φυτικής Παραγωγής, αποφάσισαν να συμμετέχουν γνωρίζοντας ότι θα φοιτούν στο συγκεκριμένο χώρο του 3ου ΕΠΑΛ Αμαρουσίου. Η εφαρμογή του Προγράμματος Σπουδών έχει ξεκινήσει με σχεδιασμό σε προοπτική εννεάμηνης διάρκειας και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων εκτέλεση δραστηριοτήτων σε συγκεκριμένο χώρο. Η μεταφορά του σε άλλο χώρο θα υποβαθμίσει την ποιότητα του προγράμματος και θα υπονομεύσει την αξιοπιστία και την επιτυχία του.

  1. Σύμφωνα με πρόσφατο σχέδιο του Υπουργείου Παιδείας (ΦΕΚ 545/22-2-2017), προωθείται η αναβάθμιση της λειτουργίας των ΕΠΑΛ με διεύρυνση της δυνατότητας πρόσβασης των αποφοίτων τους σε περισσότερες σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μεταξύ των οποίων και ΑΕΙ. Η συρρίκνωση ενός – ή ίσως και περισσότερων τομέων – θα υπονομεύσει και τη μεταρρύθμιση αυτή.
  2. Σε κάθε προσπάθεια εξορθολογισμού που αποφασίζεται, και μάλιστα στον ευαίσθητο χώρο της παιδείας, είναι απαραίτητο να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαιτερότητες κάθε περίπτωσης. Τα ΕΠΑΛ είναι αριθμητικά πολύ λιγότερα από τα ΓΕΛ, έχουν πολλά εργαστηριακά μαθήματα και φοιτούν σε αυτά σχετικά μεγάλα ποσοστά μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες και άλλες ιδιαιτερότητες. Ως εκ τούτου, είναι συχνά θεμιτή και αναγκαία η λειτουργία ολιγομελών τμημάτων.
  3. Η κατάργηση του Τομέα Γεωπονίας σε ορισμένα σχολεία θυμίζει, σε μικρότερη κλίμακα γι’ αυτό και πιο σιωπηλά, την επαίσχυντη κατάργηση Τομέων των ΕΠΑΛ, που συνέβη στο πρόσφατο παρελθόν και οδηγούσε στον ακρωτηριασμό της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.

Υποστηρίζουμε την ύπαρξη ενός σχολείου που θα συνεργάζεται με φορείς που προωθούν την αναβάθμιση της ποιότητάς του, χωρίς όμως να θίγεται η ανάπτυξη του Τομέα στα άλλα σχολεία όπου ήδη λειτουργεί και χωρίς να μειώνονται οι επιλογές των μαθητών, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι ανήλικοι και είναι δύσκολο να μετακινούνται σε μεγάλες αποστάσεις με συνδυασμό μέσων μεταφοράς.

Για το λόγο αυτό προτείνουμε τη συνέχιση της λειτουργίας του Τομέα Γεωπονίας και στα τρία σχολεία της περιοχής Β’ Αθήνας. Επίσης, είναι αναγκαίο η Πολιτεία να δεσμευτεί για την υλοποίηση ενός προγράμματος παροχής κινήτρων και προώθησης για τη διεύρυνση της λειτουργίας τόσο του Τομέα αυτού, όσο και άλλων Τομέων των ΕΠΑΛ.

Η ενίσχυση του Τομέα Γεωπονίας, Τροφίμων και Περιβάλλοντος, που περιλαμβάνει δραστηριότητες και των τριών τομέων παραγωγής της οικονομίας, μπορεί να παίξει ρόλο – κλειδί στην ενίσχυση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και τελικά στη δημιουργία συνθηκών ανάπτυξης στη χώρα μας προς την κατεύθυνση της αειφορίας.

Γνωρίζουμε ότι η Επαγγελματική Εκπαίδευση συναντά πολλά εμπόδια στην προσπάθειά της να αναπτυχθεί. Ας μην τα κάνουμε ακόμα περισσότερα με ενέργειες αβάσιμες και αποσπασματικές.

Με τις παραπάνω θέσεις μας συμφωνούν και ο Σύλλογος Γεωπόνων Εκπαιδευτικών Ελλάδας, καθώς και η Β’ ΕΛΜΕ Ανατολικής Αττικής, σχετικά έγγραφα των οποίων επισυνάπτουμε.    

Οι εκπαιδευτικοί του τομέα Γεωπονίας, Τροφίμων και Περιβάλλοντος του ΕΠΑΛ Αναβρύτων

Οι εκπαιδευτικοί του τομέα Γεωπονίας, Τροφίμων και Περιβάλλοντος του 2ου ΕΠΑΛ Χαλανδρίου

Οι εκπαιδευτικοί του τομέα Γεωπονίας, Τροφίμων και Περιβάλλοντος και ο Δ/ντής του 3ου ΕΠΑΛ Αμαρουσίου

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/8

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Μαύρο φεγγάρι
Το «μαύρο φεγγάρι» επιστρέφει: Ένα σπάνιο σεληνιακό φαινόμενο κάνει την εμφάνισή του το Σαββατοκύριακο
«Μαύρο φεγγάρι»: Το σπάνιο φαινόμενο του Αυγούστου που συμβαίνει κάθε 33 χρόνια
Το «μαύρο φεγγάρι» επιστρέφει: Ένα σπάνιο σεληνιακό φαινόμενο κάνει την εμφάνισή του το Σαββατοκύριακο
ΥΠΑΙΘΑ
Αιρετός του ΚΥΣΔΕ: Καθυστερήσεις και αστοχίες στον προγραμματισμό του Υπ. Παιδείας
Αστάθεια στον προγραμματισμό των υπηρεσιακών μεταβολών εκπαιδευτικών - Ενημέρωση από τον αιρετό Θοδωρή Κατσωνόπουλο
Αιρετός του ΚΥΣΔΕ: Καθυστερήσεις και αστοχίες στον προγραμματισμό του Υπ. Παιδείας