Thumbnail
Του Θεοδόση Γ. Κατσούλα

Από θέσης αρχής οι κοινωνιολόγοι είναι εναντία, στις «πανελλαδικές εξετάσεις»  , αυτό το «τέρας», που «τρώγει», τις σάρκες και τα μυαλά των μαθητών, οδηγεί στην αποστήθιση και την παπαγαλία , στον αθέμιτο η θεμιτό ανταγωνισμό των μαθητών.

Φυσικά και δεν έχει ευθύνη για την παρούσα κατάσταση, η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Η «ιερή αγελάδα», οι πανελλαδικές εξετάσεις, αποτέλεσμα του στερεότυπου ότι η είσοδος σε μια ανωτάτη σχολή οδηγεί στην κοινωνική άνοδο, είναι μια κατάσταση που βιώνει η ελληνική κοινωνία, εδώ και δεκαετίες. Ένα σχεδόν «εθνικό θέμα» το οποίο, έχει μετατρέψει το σχολείο σε ένα μίζερο, βαρετό, ανούσιο και ανταγωνιστικό χώρο, αντιπαθητικό στους μαθητές, που σε αλληλεπίδραση και με τα κοινωνικό - οικονομικά προβλήματα,  είναι και αυτό, παράγοντας 

της όξυνσης της βίας   στο σχολικό περιβάλλον.

Εμείς ονειρευόμαστε ένα σχολείο που θα αναπνέει ελευθέρα, θα δημιουργεί ελεύθερες και δημοκρατικές συνειδήσεις, ένα σχολειό για όλους, χωρίς ταξικούς φραγμούς, σχολείο της θεωρίας και της πράξης, ελκυστικό για τους μαθητές, σχολειό στα χνάρια των μεγάλων παιδαγωγών, Γληνού, Δελμούζου, Ιμβριώτη και άλλων.

  Από την άλλη, οι εξετάσεις, μεταφράζονται σε ένα τζίρο εκατομμυρίων, που «ματώνουν», κάθε χρόνο την ελληνική οικογένεια, εξασφαλίζουν όμως κέρδη για την παραπαιδεία και «κύρος» σε όσους ασχολούνται μαζί τους. 

Είναι γεγονός ότι υπάρχουν φορείς και συντεχνίες που η μοναδική τους, σχεδόν δραστηριότητα, κάθε χρόνο  είναι  οι «πανελλαδικές εξετάσεις».

Ίσως αυτός να είναι και ο λόγος που οι κοινωνικοί επιστήμονες, τα πανεπιστημιακά τμήματα Κοινωνικών Επιστήμων, οι ακαδημαϊκοί δάσκαλοι που υπηρετούν σε αυτά, δίνουν μικρή η καθόλου σημασία, στο ποια μαθήματα συμμετέχουν η όχι σε αυτές τις εξετάσεις. Αντίθετα η κοινωνιολογία δεν είναι μόνο ακαδημαϊκή επιστήμη, αυτό το αποδεικνύουν οι χιλιάδες συνάδελφοι που υπηρετούν στα σχολεία, συμβουλευτικούς σταθμούς σταθμούς, ΚΕΔΔΥ, ΚΕΣΥΠ,  οι συνάδελφοι που εργάζονται, στους τομείς της υγείας, της τοπικής αυτοδιοίκησης, ελεύθεροι επαγγέλματος στον χώρο της συμβουλευτικής και των εξαρτήσεων, και αποδεικνύουν καθημερινά την αξία και την αναγκαιότητα της επιστήμης, που τόσο ανάγκη έχουν οι πολίτες που κυρίως πλήττονται από την ανθρωπιστική κρίση.

Αυτή την «αδυναμία» η «αδιαφορία» εκμεταλλεύονται κάποιοι και δηλώνουν ότι οι «Κοινωνικές Επιστήμες», η «Κοινωνιολογία» δεν χρειάζονται στις εξετάσεις, αφού είναι «ακαδημαϊκή επιστήμη», κάνοντας ότι δεν καταλαβαίνουν, ότι η συμμέτοχη ενός μαθήματος στις εξετάσεις, εξασφαλίζει την βαρύτητα του μαθήματος και της επιστήμης στις τωρινές συνθήκες.

Φυσικά και η συμμέτοχη ενός μαθήματος, στο στρεβλό εκπαιδευτικό σύστημα, εξασφαλίζει το κύρος και την βαρύτητα, στις συνειδήσεις των μαθητών και εξασφαλίζει το ενδιαφέρον των μαθητών  για τα αντίστοιχα μαθήματα της γενικής παιδείας. Για αυτό και όλες οι επιστημονικές ενώσεις,  καλώς ενδιαφέρονται να υπάρχει το μάθημα τους  στις εξετάσεις. Άλλες συντεχνιακά και άλλες  από ενδιαφέρον για την επιστήμη τους.

Δυστυχώς στο Δελτίο τύπου του υπουργείου, το μόνο μάθημα που απουσιάζει από το σύνολο των εξεταζομένων μαθημάτων είναι εντελώς, μεροληπτικά η Κοινωνιολογία – Κοινωνικές Επιστήμες. Σαν να μην υπάρχουν σχόλες Κοινωνικών - Πολιτικών Επιστήμων, που να δικαιολογούν την παρουσία του μαθήματος στις εξετάσεις ή σαν να μην είναι αναγκαία η μόρφωση των μαθητών σε κοινωνικά γνωστικά αντικείμενα με τα οποία θα ασχοληθούν στις σχολές που θα εισαχθούν ενώ για όλα τα άλλα μαθήματα, ισχύει το επιχείρημα ότι αυτά είναι αναγκαία και ικανά για τις αντίστοιχες σχολές.

Είναι γεγονός ότι τόσο η σημερινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, όσο και ο ίδιος ο ΣΥΡΙΖΑ, θέλουν την ανάπτυξη των κοινωνικών επιστημών και της κοινωνιολογίας στην εκπαίδευση και αυτό το έχουν διακηρύξει με πολλούς τρόπους. Οι λόγοι είναι προφανείς.

Για αυτό αποτελεί λάθος η αφαίρεση από την γενική παιδεία του μαθήματος  κοινωνιολογίας και η μη συμμέτοχη στα εξεταζόμενα μαθήματα.

Είναι καθήκον και όχι αίτημα της  σημερινής πολικής ηγεσίας να διορθώσει το λάθος και να συμπεριλάβει τόσο στην γενική παιδεία όσο και στις εξετάσεις, την Κοινωνιολογία – Κοινωνικές επιστήμες, υιοθετώντας το αίτημα του Συλλόγου Ελλήνων Κοινωνιολόγων.

Του Θεοδόση Γ. Κατσούλα Προέδρου του Συλλόγου Ελλήνων Κοινωνιολόγων

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ψευδαίσθηση
Οπτική ψευδαίσθηση: Μπορείτε να βρείτε το ποντίκι 8 δευτερόλεπτα
Μόνο οι άνθρωποι που έχουν εξαιρετικά καλές γνωστικές ικανότητες και μεγάλη παρατηρητικότητα θα καταφέρουν να λύσουν αυτήν την οπτική ψευδαίσθηση...
Οπτική ψευδαίσθηση: Μπορείτε να βρείτε το ποντίκι 8 δευτερόλεπτα