Thumbnail
Τομείς και ειδικότητες στην ΤΕΕ

Ποιες παθογένειες του πολιτικού συστήματος αναδεικνύονται μέσα από την απόφαση για την κατάργηση των Τομέων και των Ειδικοτήτων της ΤΕΕ (ν.4172/2013)

Στις 23 Ιουλίου 2013 δημοσιεύθηκε ο Ν. 4172 (ΦΕΚ 167 Α’ / 23.07.2013), ο οποίος, στην παράγραφο 1 του άρθρου 82, προβλέπει την «κατάργηση ειδικοτήτων κλάδων και κατηγοριών του προσωπικού της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, όπως και του συνόλου των κατεχομένων από το προσωπικό αυτό οργανικών θέσεων». Με την απόφαση αυτή καταργήθηκαν μερικές από τις πιο δημοφιλείς ειδικότητες της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (TEE) και τέθηκαν σε διαθεσιμότητα 2122 αξιοκρατικά διορισμένοι εκπαιδευτικοί αυξημένων προσόντων, χωρίς καμιά αξιολόγηση.

Τα προβλήματα που προέκυψαν από την εν λόγω οριζόντια κατάργηση είναι πολλαπλά. Θα επιχειρήσω να τα κατατάξω σε τρεις κατηγορίες. Αυτά που αφορούν: α) στη δημόσια εκπαίδευση, β) στους μαθητές και γ) στους καθηγητές.

Αναφορικά με τη δημόσια εκπαίδευση:

1.      Η επιλογή των ειδικοτήτων που καταργήθηκαν είναι ανεξήγητη, καθώς σε καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν απουσιάζουν από τη δημόσια τυπική εκπαίδευση οι τομείς Υγείας - Πρόνοιας και Γραφικών Τεχνών. Οι τομείς αυτοί καταργήθηκαν, χωρίς να υπάρχει καμία αξιολογική έκθεση (δήλωση του κ. Απόστολου Κακλαμάνη στο Κρήτη ΤV στην εκπομπή του κ. Σαχίνη στις 6 Δεκεμβρίου 2013 και αδυναμία απάντησης του κ. Μητσοτάκη σε ερώτημα που του έθεσα ο ίδιος στην εκπομπή «Στον Ενικό» του κ. Χατζηνικολάου στις 16 Δεκεμβρίου 2013).

2.      Για την πρόθεση της επιλογής πολλά θα μπορούσαν να εξηγηθούν από το έγγραφο της κας Διαμαντοπούλου, στη 1 Μαρτίου 2012, με το οποίο ζητούσε από τον κ. Σαμαρά να παρέμβει ώστε να καταθέσει το νομοσχέδιο για το νέο Τεχνολογικό Λύκειο. Κάτι τέτοιο δεν έγινε γιατί η ψήφιση του θα επέφερε καίριο πλήγμα στα συμφέροντα των ιδιωτικών ΙΕΚ.

3.      Γιατί ευνοούνται τα ιδιωτικά ΙΕΚ από την απόφαση: Οι ελλείψεις στην τεχνική εκπαίδευση είναι τεράστιες. Χρησιμοποιούνται ακόμη τα βιβλία του Ευγενίδου Ιδρύματος και τα βιβλία των ΤΕΕ (από την εποχή Αρσένη, Ευθυμίου), ενώ έχουν υπάρξει δύο εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις (Γιαννάκου, Αρβανιτόπουλος). Έχουν διαγνωστεί νέες ανάγκες στην αγορά εργασίας, π.χ ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (φωτοβολταϊκά), αντί να εναρμονιστεί η εκπαίδευση στις νέες δυναμικές αγορές που στηρίζονται στις φυσικές δυνατότητες της Ελλάδας και να εκπαιδεύσει ένα μεσαίο στελεχιακό δυναμικό που θα επανδρώσει ελληνικές βιομηχανίες παραγωγής φωτοβολταϊκών, τα ευρωπαϊκά χρήματα κατευθύνονται σε ένα ιδιωτικό κεφάλαιο που δεν λειτουργεί ανταποδοτικά στην κοινωνία, π.χ κουπόνι σπουδών στα ιδιωτικά ΙΕΚ. Δεν είμαι αντίθετος σε αυτή την πολυτέλεια εάν πρώτα αναπτυχθούν τα παραπάνω. Εφόσον όμως τα άλλα υπολειτουργούν τότε υπάρχει μη δημιουργική αξιοποίηση των κοινοτικών κονδυλίων που θα μας οδηγήσει και πάλι στο τέλμα μιας κρίσης.

Αναφορικά με τους μαθητές:

1.      Μαθητές που επέλεξαν τις ειδικότητες που καταργήθηκαν και φοιτούσαν στην Γ’ τάξη των ΕΠΑΛ και τη Β’ τάξη των ΕΠΑΣ, βιώσαν την πλήρη απαξίωση των σχολείων τους. Εκατοντάδες χαμένες διδακτικές ώρες, που απέβησαν σε βάρος των απαραίτητων γνώσεων που επιβάλλεται να έχουν για να ασκήσουν με επάρκεια το επάγγελμα τους. Ανεπαρκής έως καθολική απουσία προετοιμασίας στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα.

2.      Μαθητές της Β’ τάξης των ΕΠΑΛ και της Α’ τάξης των ΕΠΑΣ παρά την εγγραφή τους στους τομείς προτίμησης τους τον Ιούνιο του 2013, κλήθηκαν με βίαιο τρόπο να αλλάξουν την επαγγελματική επιλογή που θεωρούσαν ότι ταιριάζει στις προσωπικές τους κλίσεις και δεξιότητες. Αντίφαση No1: στο νόμο 4186/2013 για το Νέο Λύκειο υπάρχει η πρόνοια για μεταβατικό στάδιο στους τομείς των ΕΠΑΛ που καταργήθηκαν (άρθρο 46, παρ. 3). Αντίφαση Νο2: Στον τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών επιτράπηκε τελικά η εγγραφή των μαθητών (εγκύκλιος με αρ. πρωτ. 149331/Γ2/ 14-10-13), ενώ στον τομέα Υγείας και Πρόνοιας δεν επιτράπηκε (εγκύκλιος με αρ. πρωτ. 126964/Γ2/26-09-13).

3.      Οι μαθητές στο εξής δεν θα μπορούν να αποκτήσουν πτυχίο στις κατηργημένες ειδικότητες από τη Δευτεροβάθμια Τυπική Εκπαίδευση. Η μόνη τους επιλογή είναι τα Δημόσια ΙΕΚ, και ΣΕΚ, τα οποία είναι υποστελεχωμένα και δεν είναι υποχρεωμένα να απορροφήσουν όλους τους μαθητές που θα τα επιλέξουν, καθώς ανήκουν στη μη τυπική εκπαίδευση. Πολλές φορές η μοναδική επιλογή των μαθητών θα είναι τα ιδιωτικά ΙΕΚ. Επισήμανση, ο μαθητικός πληθυσμός της ΤΕΕ ανήκει στα φτωχά και μεσαία οικονομικά στρώματα. Εδώ έρχεται να κολλήσει το κουπόνι σπουδών που χρηματοδοτείται με ευρωπαϊκά χρήματα (ΕΣΠΑ).

4.      Ο εργαστηριακός εξοπλισμός των ειδικοτήτων που καταργήθηκαν είναι ακόμη στα σχολεία αναξιοποίητος και αποτελεί παράδειγμα ανορθολογικής διαχείρισης των υλικών πόρων.

Περνάμε τώρα στο τρίτο σκέλος των δυσλειτουργιών του Ν. 4172 που αφορά στην ανορθολογική διαχείριση των ανθρώπινων πόρων:  

1.      Εκπαιδευτικοί του στενού δημόσιου τομέα αξιοκρατικά διορισμένοι: πριν το 2001 με επετηρίδα, μετά το 2001 με γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ (αξιολογικός μηχανισμός διορισμού) και με νόμους της κεντρικής κυβέρνησης που μοριοδοτούσαν την αξιοκρατικά αποκτηθείσα προϋπηρεσία τους.

2.      Εκπαιδευτικοί με αυξημένα προσόντα: Διδακτορικά και Μεταπτυχιακά διπλώματα, Δεύτερα Πτυχία, Παιδαγωγική Κατάρτιση στην ΑΣΠΑΙΤΕ, Πιστοποίηση της επιστημονικής και παιδαγωγικής τους αξίας μέσω του γραπτού διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, χρόνια επιμορφώσεων σε παιδαγωγικά και διοικητικά θέματα της εκπαίδευσης.

3.      Εκπαιδευτικοί με πλήρες ωράριο: Οι ειδικότητες που καταργήθηκαν αποτελούσαν το φιλέτο της ΤΕΕ και διαφημίζονται σε όλα τα ΜΜΕ από τα ιδιωτικά ΙΕΚ.

Τέθηκαν σε διαθεσιμότητα χωρίς κανένα τεχνοκρατικό ή ορθολογικό προγραμμα-τισμό για την ΤΕΕ, με μόνο ίσως σκοπό την ευνοϊκή μεταχείριση των σχολαρχών των ιδιωτικών ΙΕΚ με τον εύσχημο τρόπο του κουπονιού σπουδών μέσω ΕΣΠΑ.

Πολλοί από αυτούς τους εκπαιδευτικούς θα απολυθούν για χάρη ενός ρουσφετολογικού κομματικού μηχανισμού που αρνείται να θέσει στη διαδικασία της διαθεσιμότητας/κινητικότητας τα δικά του παιδιά (μόνο προσόν διορισμού η κομματική ταυτότητα).

Μέσα από αυτή την απόφαση αναδεικνύονται οι δύο κυρίαρχες παθογένειες της ελληνικής δημόσιας διοίκησης που οδήγησαν στην οικονομική κρίση: α) το ρουσφετολογικό κομματικό κράτος που προσπαθεί να κρατηθεί με όποιο τρόπο στην εξουσία και β) ένα κρατικοδίαιτο ιδιωτικό κεφάλαιο, που απομυζά πόρους από το κράτος χωρίς να παράγει και να ανταποδίδει την αναμενόμενη υπεραξία στην κοινωνία, αλλά την κατευθύνει στην τσέπη του.

Είναι υποχρέωση του κάθε Έλληνα πολίτη να αναδεικνύει και να στηλιτεύει αυτά που πιστεύει ότι ωθούν την ελληνική κοινωνία πίσω στο άνομο παρελθόν. Εγώ το μέρος της δικής μου ευθύνης το αναλαμβάνω. Ο καθένας μας ας πράξει κατά συνείδηση.

Σακατζής Δημήτρης

Εκπαιδευτικός σε διαθεσιμότητα που βραβεύτηκε από το υπουργείο Παιδείας στο θεσμό Αριστείας και Καινοτομίας του 2012.

Χατζημιχάλη 6, Λάρισα,

Τ.Κ. 41334

6974325155, 2410617741

[email protected]

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 29 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 29/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ypaith
Πρότυπα – Πειραματικά σχολεία: Τοποθετήσεις εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας
Tοποθέτηση εκπαιδευτικών με διετή θητεία σε Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία Δ.Ε για τα σχολικά έτη 2024-2025 και 2025-2026
Πρότυπα – Πειραματικά σχολεία: Τοποθετήσεις εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας
σχολεία
Πάτρα: Παρέμβαση Εισαγγελέα για τη διακίνηση ναρκωτικών από σπείρα σε σχολεία
Διέταξε προκαταρκτική εξέταση για ενδεχόμενη παράβαση καθήκοντος των διευθυντών και του σχολικού φύλακα
Πάτρα: Παρέμβαση Εισαγγελέα για τη διακίνηση ναρκωτικών από σπείρα σε σχολεία
panepistimio-thessalias.jpg
Τι λένε οι Πανεπιστημιακοί για το νέο ποινολόγιο του υπουργείου Παιδείας
Παιδαγωγικό τμήμα Παν. Θεσσαλίας: Το νέο ποινολόγιο των μαθητών αγνοεί τις πραγματικές αιτίες του προβλήματος
Τι λένε οι Πανεπιστημιακοί για το νέο ποινολόγιο του υπουργείου Παιδείας