Thumbnail
Μήπως το αδιέξοδο μας δεν οφείλεται σε μία ανεπάρκεια της διδασκαλίας ή των μαθητών, αλλά της διάρθρωσης της ύλης;
Τι μπουνταλιές είναι αυτές, κύριε;
Φέτος, μία από τις μεγαλύτερες δυσκολίες που συναντώ στην Ε’ τάξη είναι η διδασκαλία της ιστορίας. Ένα μικρό περιστατικό πριν από μερικές μέρες με προβλημάτισε ιδιαίτερα. Μιλούσαμε για τον Ιουστινιανό και τις μεταρρυθμίσεις που επέβαλλε στην Βυζαντινή Αυτοκρατορία. Εξηγήσαμε πως έβαλε περισσότερους φόρους στους Δήμους για να περιορίσει την εξουσία τους, βοήθησε τους φτωχούς αγρότες, αφού τους προστάτεψε από τους μεγαλοϊδιοκτήτες και όλα τα υπόλοιπα περί νόμων, στρατού και μεταξιού. Το λεξιλόγιο του κειμένου, όπως και σε όλα τα υπόλοιπα κεφάλαια, είναι πολύ δύσκολο. Έτσι, έσπασα το μάθημα σε 2 κομμάτια, επιμένοντας στις άγνωστες λέξεις – έννοιες (π.χ. λογοθέτες, κώδικας) και κάνοντας συγκρίσεις με το σήμερα. Αφιέρωσα μία 3η ώρα για να διαβάσουμε ένα παραμύθι που αποτυπώνει τις μεταρρυθμίσεις. Το παραμύθι δραματοποίησε τις βασικές πληροφορίες του μαθήματος με την ιστορία ενός φτωχού αγρότη που δικάζεται για χρέη μπροστά στον νέο, δίκαιο Βασιλιά. Το παραμύθι αποδείχτηκε βοηθητικό για να συγκρατήσουν τα παιδιά τις πληροφορίες του μαθήματος.
Μερικές μέρες αργότερα κάναμε το επόμενο κεφάλαιο για την Στάση του Νίκα. Προσπάθησα να εξηγήσω πως οι Δήμοι διαμαρτύρονται για τα μέτρα του Ιουστινιανού και ο λαός εξεγείρεται κάνοντας μεγάλες καταστροφές στην πόλη. Αφού έχουμε ολοκληρώσει την αφήγηση, σηκώνει ένας μαθητής το χέρι του για να ρωτήσει μία απορία.
- Τι μπουνταλιές είναι αυτές κύριε; Ήρθε ο Ιουστιανός να προστατέψει τον λαό και να βάλει περισσότερους φόρους στους πλούσιους και αυτοί επαναστατούν! Και τόσα χρόνια πριν τον Ιουστινιανό που οι αδικίες ήταν μεγαλύτερες δεν έλεγαν τίποτα;
Η αντίφαση είναι πολύ λογική και την είχα εντοπίσει και εγώ κατά την προετοιμασία. Ο τρόπος που παρουσιάζεται η στάση του λαού στα δύο κεφάλαια μοιάζει τελείως παράλογη. Όσο όμως και  αν είχα εντοπίσει την αντίφαση δεν μπορούσα να την λύσω. Με μία πρόχειρη αναζήτηση στο διαδύκτιο συνειδητοποιεί ο καθένας πως η Στάση του Νίκα (όπως και κάθε εξέγερση) είναι ένα πολύπλοκο γεγονός με πολλαπλές ερμηνείες: πολιτικές διαμάχες μεταξύ αριστοκρατίας και παλατιού, θρησκευτικές διαμάχες, κοινωνικούς και οικονομικούς λόγους. Ζητήματα που δύσκολα θα μπορούσαν να ενταχθούν στην διδασκαλία και να ζητήσω από τα παιδιά να μάθουν. Ως εκ τούτου, προτίμησα να επιμείνω στην αφήγηση του βιβλίου χωρίς να «ανοίξω» άλλα ζητήματα.
Τι θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά; Αυτό είναι το ερώτημα που γυρνάει στο μυαλό μου. Θεωρώ πως η απορία του μαθητή δείχνει πως επεξεργαστήκαμε επαρκώς το υλικό που είχαμε στα χέρια μας, με αποτέλεσμα να μπορούμε να δούμε ακόμα και τις αντιφάσεις του. Φτάσαμε πράγματι σε μία απορία (σε ένα αδιέξοδο). Και αυτό θα ήταν το καλύτερο σημείο για να πιάσουμε ξανά το θέμα, αν είχαμε χρόνο.
Αλλά πως μπορείς να δουλέψεις ένα τόσο πολύπλοκο ζήτημα, όπως μία εξέγερση, με παιδία 11 χρονών; Πως μπορείς να ξεπεράσεις την απλή απομνημόνευση των γεγονότων της Στάσης του Νίκα και να πας σε μία ουσιαστική κατανόηση; Μήπως το αδιέξοδο μας δεν οφείλεται σε μία ανεπάρκεια της διδασκαλίας ή των μαθητών, αλλά της διάρθρωσης της ύλης; Γιατί είναι αναγκαίο να διδάξουμε την Στάση του Νίκα στην Ε’ τάξη του Δημοτικού; Γιατί θεωρούμε δεδομένο πως το αναπτυξιακό τους στάδιο αντιστοιχεί με την κατανόηση τέτοιων  γεγονότων; Μήπως πρέπει να αφήσουμε όλα αυτά τα πολύπλοκα γεγονότα στην άκρη και να ασχοληθούμε με κάτι που τα παιδιά μπορούν να εντοπίσουν στην καθημερινή τους ζωή και να δουν μέσα από αυτό τις μεταπλάσεις του αντικειμένου μέσα στον χρόνο; Στην παιδαγωγική είναι πλέον κοινός τόπος πως ξεκινάμε από τις εμπειρίες των παιδιών και πάνω σε αυτές οικοδομούμε την νέα γνώση. Γιατί στην ιστορία αγνοούμε συστηματικά αυτήν την αρχή;
 
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΣΟΚ με την Ανάκληση απορρυπαντικού πλυντηρίου ρούχων: Αόρατος κίνδυνος με επιβλαβείς χημικές ουσίες και ελλιπή επισήμανση

750 ευρώ  σε 170.000 πολίτες - Πάρτε τα με μια μόνο αίτηση και όλα εξα αποστάσεως μέσω golearn

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 7/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Νηπιαγωγείο με κάγκελα
Κλείνουν και δεύτερο τμήμα στα Νηπιαγωγεία του Αγίου Στεφάνου
«Κλείνουν και δεύτερο τμήμα στα νηπιαγωγεία του Αγίου Στεφάνου, παρά τις δεσμεύσεις της Διοίκησης», καταγγέλλει ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε....
Κλείνουν και δεύτερο τμήμα στα Νηπιαγωγεία του Αγίου Στεφάνου
Ολοκαύτωμα
(Υπ)άνθρωποι- αριθμοί
Το σχέδιο της Ναζιστικής Γερμανίας με το όνομα «Τελική Λύση» είχε ήδη ξεκινήσει. Η «Άρια Φυλή» οραματιζόταν μια φυλετικά αμιγή και παραγωγική κοινωνία
(Υπ)άνθρωποι- αριθμοί
Παιδιά και οικογένεια
Φοροαπαλλαγές για οικογένειες με παιδιά – Τα σενάρια που εξετάζονται
Στο τραπέζι πρόσθετες φοροελαφρύνσεις για τη στήριξη των οικογενειών και την ανάσχεση του δημογραφικού προβλήματος
Φοροαπαλλαγές για οικογένειες με παιδιά – Τα σενάρια που εξετάζονται
βάσεις εισαγωγής 2025
Πανελλήνιες 2025: Οδηγός για τη σωστή συμπλήρωση του Μηχανογραφικού – Η ημερομηνία έναρξης της πλατφόρμας
Οι υποψήφιοι είναι σημαντικό να επιλέξουν σύμφωνα τα προσωπικά τους ενδιαφέροντα, αξίες, δεξιότητες και επαγγελματικούς στόχους
Πανελλήνιες 2025: Οδηγός για τη σωστή συμπλήρωση του Μηχανογραφικού – Η ημερομηνία έναρξης της πλατφόρμας