Ο βασικός σκοπός των Πρότυπων σχολείων όπως προβλέπει ο νόμος 4692/2020 (ΦΕΚ A 111 - 12.06.2020) είναι η ανάδειξη και ενθάρρυνση μαθητών με ταλέντα και ιδιαίτερες μαθησιακές δυνατότητες. Δηλαδή τα Πρότυπα σχολεία είναι σχολεία για την ανάδειξη και την ενίσχυση της αριστείας. Και γι’ αυτό η εισαγωγή των μαθητών σε αυτά γίνεται κατόπιν εξετάσεων. Σε όλη την Ελλάδα λειτουργούν 22 Πρότυπα σχολεία, τα περισσότερα στο λεκανοπέδιο Αττικής. Έτσι ένας χαρισματικός μαθητής με ειδικά ταλέντα που κατοικεί στην περιφέρεια όπως πχ στην Κέρκυρα, δεν έχει τη δυνατότητα να φοιτήσει σε ένα Πρότυπο σχολείο. Αυτό αντίκειται στο Σύνταγμα όπου στο άρθρο 16 αναφέρει ότι όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας σε όλες τις βαθμίδες της, ενώ το κράτος ενισχύει τους σπουδαστές που διακρίνονται. Άρα σύμφωνα με το Σύνταγμα θα πρέπει οποιοσδήποτε μαθητής με ειδικά ταλέντα να έχει τη δυνατότητα να φοιτήσει σε ένα Πρότυπο σχολείο. Γι’ αυτό νομίζω ότι είναι συνταγματικά επιβεβλημένο σε όλες τουλάχιστον τις πρωτεύουσες των Νομών, να λειτουργεί τουλάχιστον ένα Πρότυπο σχολείο. Να ισχύει δηλαδή για τα Πρότυπα, ότι ισχύει και για τα Ειδικά σχολεία τα οποία αναφέρονται σε μαθητές με ειδικές ανάγκες.
Ο ΣΥΡΙΖΑ αντίθετος στην ιδέα της αριστείας και στην ιδιαίτερη μεταχείριση των μαθητών με ιδιαίτερες μαθησιακές ικανότητες, κατάργησε ουσιαστικά τα Πρότυπα με την κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων σε αυτά και εξισώνοντάς τα με τα Πειραματικά. Δεν κατάργησε όμως και τα Ειδικά, εισάγοντας έτσι μία Προκρούστια λογική στην εκπαίδευση. Η Νέα Δημοκρατία επανάφερε με νόμο αλλά και επί της ουσίας το θεσμό των Πρότυπων σχολείων με το να εισάγει πάλι το θεσμό των εξετάσεων σε αυτά και να τα διαχωρίσει σαφώς από τα Πειραματικά. Μία σωστή αντιμετώπιση κατά τη γνώμη μου, αφού το πνεύμα της αριστείας και της ευγενούς άμιλλας αποτελεί ανέκαθεν το κίνητρο για κάθε πρόοδο και ανάπτυξη. Η αρνητική αντιμετώπιση της αριστείας και της ευγενούς άμιλλας από τη μεριά του ΣΥΡΙΖΑ δεν θεωρώ ότι αποτελεί ιδεολογία της Αριστεράς. Εξ’ άλλου για πολλά χρόνια επικρατούσε το σύνθημα: « πρώτοι στα μαθήματα, πρώτοι στον αγώνα». Μάλλον σε κάποια ψυχολογικά απωθημένα και εμμονές των Υπουργών Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ μπορεί ν’ αποδοθεί αυτή η αρνητική στάση περί αριστείας. Μία εντελώς ανιστόρητη άποψη αφού από την αρχαιότητα οι θρησκευτικές τελετές στα Ίσθμια στα Νέμεα στην Ολυμπία και αλλού, εκτός από τους αθλητικούς αγώνες περιλάμβαναν και μουσικούς και θεατρικούς. Η προετοιμασία γι’ αυτούς τους αγώνες απαιτούσε προφανώς εκπαίδευση ταλαντούχων μαθητών με στόχο τη διάκριση. Ακόμη και στον Όμηρο διαβάζουμε «αἰὲν ἀριστεύειν»
Τα Πειραματικά
Τα Πειραματικά σχολεία έχουν άλλο σκοπό. Σύμφωνα με τον παραπάνω νόμο, ο βασικός σκοπός των Πειραματικών σχολείων είναι η πιλοτική εφαρμογή και ο πειραματισμός σε προγράμματα σπουδών, μεθόδων διδασκαλίας, σε νέα διδακτικά εργαλεία, σχολικά εγχειρίδια και καινοτόμες διδακτικές πρακτικές. Γι’ αυτό και οι μαθητές που φοιτούν σε αυτά τα σχολεία ο νομοθέτης φροντίζει να είναι ένα τυχαίο δείγμα από τη μαθητική κοινότητα. Οι μαθητές γι’ αυτά τα σχολεία επιλέγονται με κλήρωση από την ευρύτερη περιφέρεια, σύμφωνα με την τελευταία νομολογία. Τα σχολεία αυτά λόγω του σκοπού τους, θα πρέπει να συνδέονται και συνεργάζονται με αντίστοιχα Πανεπιστημιακά τμήματα της Φυσικομαθηματικής και της Φιλοσοφικής σχολής, αφού ως γνωστόν τα Φιλολογικά, τα Μαθηματικά και οι Φυσικές επιστήμες, Φυσική, Χημεία και Βιολογία αποτελούν τον κορμό της Π/θμιας και της Β/θμιας Εκ/σης.
Εδώ λοιπόν συνέβη το εξής τραγελαφικό τα τελευταία χρόνια. Μετά τη νίκη της Νέας Δημοκρατίας το 2019 περιχαρής ο νεοεκλεγείς Πρωθυπουργός μαζί με την Υπουργό Παιδείας ανακοινώνουν τη δρομολόγηση συγγραφής νέων αναλυτικών προγραμμάτων και πολλαπλών βιβλίων. Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται και από την Ε.Ε με αρκετά εκατομμύρια ευρώ. Τα αναλυτικά προγράμματα πάνω στα οποία θα γραφόντουσαν τα πολλαπλά βιβλία συντάσσονται αλλά δεν δοκιμάζονται στα Πειραματικά σχολεία!. Γίνονται σεμινάρια σε όλους τους εκπαιδευτικούς για τα νέα αναλυτικά προγράμματα χωρίς όμως να έχει προηγηθεί η εφαρμογή τους από τα Πειραματικά σχολεία ώστε να γίνει η απαραίτητη ανατροφοδότηση. Έτσι επί της ουσίας καταργείται στην πράξη ο ρόλος των Πειραματικών σχολείων. Και το αποκορύφωμα αυτού του τραγέλαφου είναι ότι μετά από 7 χρόνια, η έκδοση των πολλαπλών βιβλίων όχι μόνο δεν έχει πραγματοποιηθεί, αλλά διαρκώς μετατίθεται στο απώτερο μέλλον.
Η ίδρυση Πειραματικών Σχολείων στην Κέρκυρα
Αλήθεια ποιες εκπαιδευτικές ανάγκες καλύπτονται στην Κέρκυρα από την ίδρυση Πειραματικών σχολείων; Θα ήταν κατανοητή η ίδρυση Πρότυπων σχολείων αφού όπως προαναφέραμε έτσι θα καλύπτονταν η Συνταγματική επιταγή περί καθολικότητας και ισότητας στην εκπαίδευση. Αλλά τι νόημα έχει η ίδρυση Πειραματικών σχολείων όταν το Πανεπιστήμιο του Ιονίου δεν έχει ούτε Φιλοσοφική αλλά ούτε και Φυσικομαθηματική σχολή ώστε να καλύψει τη λειτουργία τους; Από ποιους πόρους θα συντηρηθούν αυτά τα σχολεία όταν στην Κέρκυρα δεν λειτουργεί το ΕΚΦΕ εδώ και 3 χρόνια γιατί δεν βρέθηκε ένας χώρος 100-150 τ.μ για τη στέγασή του; Όταν με τη μη λειτουργία του οι μαθητές της Κέρκυρας στερούνται του δικαιώματος να λάβουν μέρος σε Τοπικούς, Πανελλήνιους και Πανευρωπαϊκούς διαγωνισμούς Φυσικών Επιστημών; Όταν στερούνται τη δυνατότητα επίσκεψης στο Κέντρο ώστε να έρθουν σε επαφή με το θαυμαστό κόσμο των Φυσικών Επιστημών; Όταν οι καθηγητές του Νομού έχασαν την αρωγή του Κέντρου στον καθημερινό τους αγώνα; Όταν όργανα και συσκευές εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ σκουριάζουν κάπου στοιβαγμένα; Γι’ αυτό, ο ισχυρισμός ότι η ίδρυση των Πειραματικών σχολείων έγινε με στόχο τη βελτίωση της παροχής ποιοτικής εκπαίδευσης στο Νομό, νομίζω ότι δεν πείθει κανέναν, αφού άλλες ενέργειες των ιθυνόντων υποβαθμίζουν την εκπαίδευση στο Νομό, απαξιώνοντας υπάρχουσες δομές όπως προαναφέραμε.
Φοβάμαι ότι η ίδρυση αυτών των σχολείων γίνεται στο πλαίσιο της ενίσχυσης του καρκινώματος που μαστίζει τον τόπο μας και λέγεται κομματικό κράτος. Όταν για τη στελέχωση αυτών των σχολείων απαιτούνται ειδικά προσόντα από τη μεριά των εκπαιδευτικών, ποιος εγγυάται για την τήρηση αξιοκρατικής αξιολόγησης και διορισμών; Όταν σ’ αυτά τα σχολεία δεν υπάρχει μονιμότητα ποιος θα εγγυηθεί ότι δεν θα αποτελέσουν μοχλό πίεσης των συναδέλφων που υπηρετούν σε αυτά; Μήπως ακόμη και οι κληρώσεις των μαθητών θα έχουν το αντίστοιχο κάθε φορά κομματικό χρώμα εξυπηρετώντας κάποιους κομματικούς φίλους με την διευκόλυνση να πάνε τα παιδιά τους σε κάποια «καλύτερα» σχολεία; ( Γιατί άραγε στα σχολεία αυτά δεν γράφονται οι μαθητές που γεωγραφικά ανήκουν στο αντίστοιχο σχολείο, όπως γινόταν παλαιότερα για τα Πειραματικά; Θα μπορούσε η κλήρωση να γίνεται για μαθητές της ευρύτερης περιοχής μόνο στην περίπτωση που δεν καλύπτονται όλες οι διαθέσιμες θέσεις του σχολείου από τους μαθητές της περιοχής του). Μήπως όλα αυτά γίνονται για τη χειραγώγηση του εκπαιδευτικού κινήματος και δεν έχουν καμία σχέση με την προσπάθεια για μία καλύτερη παιδεία; Εύχομαι αυτά να είναι απλά οι φόβοι ενός συνταξιούχου εκπαιδευτικού που το μέλλον θα τον διαψεύσει….
Μουρούζης Παναγιώτης
Φυσικός Ρ/Η
Τ. Υπεύθυνος Ε.Κ.Φ.Ε Κέρκυρας
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ