Δασκάλα
Τα τελευταία χρόνια οι γραφειοκρατικές απαιτήσεις έχουν αυξηθεί κατακόρυφα για εκπαιδευτικούς και διευθυντές

Ζήτημα υπέρμετρης γραφειοκρατικής επιβάρυνσης των σχολικών μονάδων και ιδιαίτερα των διευθυντών έφεραν στη Βουλή βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, υποστηρίζοντας ότι οι συνεχώς αυξανόμενες διοικητικές απαιτήσεις απομακρύνουν τους εκπαιδευτικούς από τον παιδαγωγικό τους ρόλο και εξαντλούν τα ψυχικά και εργασιακά τους όρια.

Στην κοινοβουλευτική ερώτηση που κατέθεσαν, οι βουλευτές σκιαγραφούν μια εικόνα σχολείων που ασφυκτιούν κάτω από πληθώρα διαδικαστικών καθηκόντων: από καταχωρίσεις στο mySchool, απουσιολόγια και προγράμματα, μέχρι έγγραφα ΕΣΠΑ, εξωσχολικά προγράμματα, οικονομική διαχείριση, επιμορφώσεις, βιβλιοθήκες, στατιστικά αλλοδαπών μαθητών και έκδοση βεβαιώσεων. Όπως σημειώνουν, ο διευθυντής και το προσωπικό των σχολείων επιτελούν ένα τεράστιο όγκο διοικητικών υποχρεώσεων παράλληλα με το εκπαιδευτικό έργο, κάτι που –όπως υποστηρίζουν– διαλύει την παιδαγωγική λειτουργία της σχολικής μονάδας.

Στο επίκεντρο της ερώτησης βρίσκεται το αίτημα για ουσιαστική αποσυμφόρηση των σχολείων: αφαίρεση μέρους των διοικητικών υποχρεώσεων από τους εκπαιδευτικούς, αξιοποίηση εκπαιδευτικών άνω των 60 ετών που επιθυμούν να εργαστούν διοικητικά, καθώς και υιοθέτηση πρότασης της ΠΟΣΥΠ για θεσμοθέτηση γραμματειακής υποστήριξης σε μεγάλες σχολικές μονάδες (με άνω των 200 μαθητών).

Η απάντηση της υπουργού Παιδείας, Σοφίας Ζαχαράκη, ωστόσο, αφήνει ελάχιστα περιθώρια για αλλαγές στην κατεύθυνση που ζητούν οι βουλευτές.

Η υπουργός επικαλείται το ισχύον θεσμικό πλαίσιο και συγκεκριμένα τον οργανισμό του Υπουργείου Παιδείας, εξηγώντας ότι οι σχολικές μονάδες δεν αποτελούν οργανικές μονάδες της δημόσιας διοίκησης. Κατά συνέπεια, δεν προβλέπονται οργανικές θέσεις διοικητικού προσωπικού μέσα στα σχολεία – ούτε μπορεί να γίνει ανακατανομή τέτοιων θέσεων.

Επιπλέον, η απάντηση παραπέμπει σε γνωμοδοτήσεις και δικαστικές αποφάσεις που επιβεβαιώνουν ότι η παρουσία μόνιμων διοικητικών υπαλλήλων στις σχολικές μονάδες δεν έχει θεσμική βάση, ενώ η προϋπόθεση ύπαρξης 200 μαθητών για να τοποθετηθεί γραμματέας δεν θεωρείται πάγια ανάγκη από τον νομοθέτη.

Έτσι, παρότι η απάντηση δεν απορρίπτει λεκτικά τα αιτήματα, το περιεχόμενό της δείχνει πως η κυβέρνηση δεν προτίθεται να υιοθετήσει την προτεινόμενη διάταξη της ΠΟΣΥΠ ούτε να προχωρήσει σε δομικές αλλαγές γραμματειακής στελέχωσης στα σχολεία.

Με απλά λόγια, η κυβέρνηση θεωρεί ότι ο οργανισμός του υπουργείου δεν επιτρέπει τη στελέχωση των σχολείων με διοικητικό προσωπικό, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο η σημερινή διοικητική επιβάρυνση των εκπαιδευτικών να παραμείνει ως έχει – στοιχείο που ουσιαστικά συνιστά έμμεση αρνητική απάντηση στα αιτήματα των βουλευτών.

Η ερώτηση

ΕΡΩΤΗΣΗ Προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού

Θέμα: «Αφόρητη διοικητική επιβάρυνση των σχολικών μονάδων και απομάκρυνση των εκπαιδευτικών από τον παιδαγωγικό τους ρόλο».

Το Υπουργείο Παιδείας φαίνεται να προσθέτει, καθημερινά, νέες διοικητικές υποχρεώσεις στις σχολικές μονάδες, καθιστώντας το έργο των εκπαιδευτικών, και ιδιαίτερα των Διευθυντών, υπέρμετρα γραφειοκρατικό.

Πέραν των παιδαγωγικών και εκπαιδευτικών ευθυνών τους —όπως η συνεργασία με εκπαιδευτικούς και γονείς για ζητήματα πειθαρχίας, η ενημέρωση των γονέων για θέματα αξιολόγησης των παιδιών τους, η συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση για την αντιμετώπιση θεμάτων υποδομών, η εφαρμογή και υλοποίηση προγραμμάτων και δράσεων, η ενδοσχολική και εξωσχολική επιμόρφωση καθώς και η ενημέρωση του ιστότοπου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης του σχολείου—, οι Διευθυντές και οι εκπαιδευτικοί καλούνται να διεκπεραιώσουν καθημερινά ένα τεράστιο όγκο διοικητικών ενεργειών.

Συγκεκριμένα, οι σχολικές μονάδες υποχρεούνται να προβαίνουν σε αναλήψεις υπηρεσίας σε έντυπη μορφή μετά από κάθε πρόσληψη και να τις αποστέλλουν στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, να καταχωρίζουν και να αποστέλλουν έντυπα που αφορούν τα προγράμματα ΕΣΠΑ, να υποβάλλουν καταστάσεις μαθητών που φοιτούν στο ολοήμερο πρόγραμμα και να τις αναπροσαρμόζουν κάθε φορά που αλλάζει η σχετική εγκύκλιος, να υποβάλλουν το πρόγραμμα του πρώτου πενθημέρου κάθε μήνα, απουσιολόγια μαθητών και εκπαιδευτικών, καθώς και ωρολόγια προγράμματα τα οποία τροποποιούνται και πρέπει να αποστέλλονται εκ νέου κάθε φορά που αλλάζει η σύνθεση του διδακτικού προσωπικού. Παράλληλα, απαιτείται η συνεχής ενημέρωση και καταχώριση δεδομένων στο πληροφοριακό σύστημα mySchool, η καταχώριση στοιχείων βιβλίου σχολικής βιβλιοθήκης και βιβλίου τοποθέτησης εκπαιδευτικών στο σχολείο, η καταγραφή αναθέσεων μαθημάτων και η διαχείριση όλων των σχετικών αλλαγών.

Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί επιβαρύνονται με τη διοργάνωση και καταγραφή σχολικών εκδρομών και διδακτικών επισκέψεων, τις εγγραφές και μετεγγραφές μαθητών, τη βαθμολόγηση και την ανάρτηση βαθμολογιών ανά τρίμηνο, τη συλλογή και αποστολή συγκεντρωτικών στοιχείων αλλοδαπών, Ρομά και παλιννοστούντων μαθητών, την επίδοση βεβαιώσεων φοίτησης τόσο για το τρέχον όσο και για προηγούμενα σχολικά έτη, καθώς και τη διεκπεραίωση θεμάτων που σχετίζονται με τα προγράμματα διανομής φρούτων, λαχανικών, γάλακτος και σχολικών γευμάτων. Επιπλέον, απαιτείται η διαχείριση προγραμμάτων τάξεων υποδοχής και παράλληλης στήριξης, η συμπλήρωση του ημερολογίου σχολικής ζωής, η καταγραφή εισηγήσεων και αποφάσεων του Συλλόγου Διδασκόντων στο Βιβλίο Πρακτικών, με τον αριθμό συνεδριάσεων να υπερβαίνει τις 25 ετησίως, καθώς και η συμπλήρωση καταστάσεων οικονομικής διαχείρισης, δεδομένου ότι ο Διευθυντής θεωρείται οικονομικός υπόλογος της σχολικής μονάδας. Τέλος, στις αρμοδιότητές του περιλαμβάνεται και η καταγραφή εισηγήσεων και αποφάσεων των πρακτικών εκπαιδευτικής αξιολόγησης, συμβουλευτικής και παιδαγωγικής υποστήριξης.

Η έκταση και η ένταση των διοικητικών αρμοδιοτήτων έχουν μετατρέψει τις σχολικές μονάδες σε διοικητικούς οργανισμούς, απομακρύνοντας τους εκπαιδευτικούς από τον ουσιαστικό, παιδαγωγικό τους ρόλο και επιβαρύνοντάς τους, σε βαθμό που ξεπερνά κάθε όριο ψυχικής και σωματικής αντοχής.

Επειδή η γενικευμένη γραφειοκρατία στα σχολεία έχει ξεπεράσει κάθε όριο ψυχικής και σωματικής αντοχής των εκπαιδευτικών, Επειδή οι σχολικές μονάδες, αν και διοικητικά οργανωμένες, έχουν ως αποστολή την εκπαιδευτική και παιδαγωγική λειτουργία,

Επειδή τα τελευταία χρόνια το Υπουργείο μετατοπίζει συνεχώς τον εκπαιδευτικό από τον παιδαγωγικό του ρόλο σε υπηρεσιακό διεκπεραιωτή.

Ερωτάται η κ. Υπουργός:

  1. Τι προτίθεται να πράξει για να αποφορτίσει το διοικητικό έργο των σχολικών μονάδων, και κυρίως του Διευθυντή, ώστε να αποκατασταθεί ο ουσιαστικός παιδαγωγικός ρόλος του σχολείου;
  2. Προτίθεται να αξιοποιήσει εκπαιδευτικούς που έχουν συμπληρώσει το 60ό έτος της ηλικίας τους και επιθυμούν να αναλάβουν διοικητικό έργο, προκειμένου να υποστηριχθούν οι σχολικές μονάδες;
  3. Προτίθεται να υιοθετήσει την προτεινόμενη διάταξη νόμου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπουργείου Παιδείας (ΠΟΣΥΠ), η οποία έχει κατατεθεί από τις 15/07/2024 και αποσαφηνίζει το θεσμικό πλαίσιο για την τοποθέτηση διοικητικών υπαλλήλων για τη γραμματειακή υποστήριξη σχολικών μονάδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με περισσότερους από 200 μαθητές και 12θέσιων σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, επίσης με περισσότερους από 200 μαθητές.

Οι ερωτώντες Βουλευτές

  • Νοτοπούλου Αικατερίνη
  • Καλαματιανός Διονύσιος
  • Τσαπανίδου Παρθενόπη
  • Γιαννούλης Χρήστος
  • Δούρου Ειρήνη
  • Ζαμπάρας Μίλτος
  • Κασιμάτη Νίνα
  • Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
  • Μπάρκας Κωνσταντίνος
  • Παπαηλιού Γεώργιος
  • Ψυχογιός Γεώργιος

Η απάντηση Ζαχαράκη

ΘΕΜΑ: «Απάντηση στην Ερώτηση με αριθμ. πρωτ. 738/30-10-2025»

Σε απάντηση του ανωτέρω Μέσου Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, κάνουμε γνωστά τα ακόλουθα:

Το άρθρο 20 του Ν. 4622/2019 (Α΄ 133) προβλέπει ότι η οργάνωση και λειτουργία των φορέων της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης, καθορίζονται με Οργανισμούς, οι οποίοι διέπουν τη σύσταση και τις αρμοδιότητές των φορέων, τη διάρθρωση των υπηρεσιών σε οργανικές μονάδες (γενικές διευθύνσεις, διευθύνσεις, υποδιευθύνσεις, τμήματα, αυτοτελή και μη, αυτοτελή γραφεία, θεσμοθετημένα συλλογικά όργανα), το σύνολο των οργανικών θέσεων του προσωπικού, την κατανομή αυτών κατά εργασιακή σχέση, κατηγορία, κλάδο και ειδικότητα, καθώς και τα τυπικά προσόντα διορισμού ή πρόσληψης κατά κλάδο και ειδικότητα.

Οι Περιφερειακές Υπηρεσίες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης εισήχθησαν στο Οργανόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού με το ΠΔ 18/18 (Α’ 31) «Οργανισμός Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων». Ο Οργανισμός του ΥΠΑΙΘΑ ορίζει τις οργανικές μονάδες που συνιστούν τις Περιφερειακές Υπηρεσίες Εκπαίδευσης στα άρθρα 49 και 50 (Περιφερειακές Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης), 51 (Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης) και 52 (Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης), αναλύοντάς τις σε Διευθύνσεις και Τμήματα, ενώ στο άρθρο 77 γίνεται κατανομή των θέσεων κατά αριθμό.

Οι σχολικές μονάδες, ουδόλως περιγράφονται ή αναλύονται στον Οργανισμό, συνεπώς δεν συνιστούν υπηρεσιακές οργανικές μονάδες.

Μετά τη θέση σε εφαρμογή του νέου ΠΔ 18/18 του ΥΠΑΙΘΑ κατά τα ανωτέρω, το άρθρο 20 παρ. 5 του Ν. 1566/1985 ( Α΄167) που προέβλεπε τις σχολικές μονάδες ως υπηρεσίες στις οποίες επιτρεπόταν ανακατανομή θέσεων διοικητικού προσωπικού, δεν έχει εφαρμογή διότι σύμφωνα με το άρθρο 86 του Οργανισμού, από την έναρξη ισχύος του καταργείται κάθε διάταξη, η οποία ρυθμίζει κατά διαφορετικό τρόπο θέματα που περιλαμβάνονται στις διατάξεις του.

Προς επίρρωση των ανωτέρω αναφέρουμε:

  • Α) Την Γνωμοδότηση ΝΣΚ 289/2017 η οποία στη Σκέψη 33, δέχεται ότι δεν έχουν συσταθεί οργανικές θέσεις διοικητικού προσωπικού στις γραμματείες των σχολικών μονάδων ενώ στη σκέψη 34 αναφέρει ότι στο άρθρο 19 παρ. 6 του Ν. 1566/85, τέθηκε ως προϋπόθεση για την απασχόληση διοικητικού υπαλλήλου ως γραμματέα σε σχολική μονάδα, η ύπαρξη τουλάχιστον διακοσίων μαθητών σε αυτήν, συνεπώς ο νομοθέτης δεν θεώρησε την ανάγκη απασχόλησης διοικητικού υπαλλήλου ως γραμματέα σε σχολικές μονάδες ως πάγια.
  • Β) Την αριθμ. Α2265/2024 Απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, στην οποία γίνεται ομοίως δεκτό ότι δεν έχουν συσταθεί οργανικές θέσεις διοικητικού προσωπικού στις γραμματείες των σχολικών μονάδων.

Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα