Κλιμακώνεται η αντίδραση στην Κέρκυρα για την αιφνιδιαστική μετατροπή σχολικών μονάδων σε Πειραματικά, με το ζήτημα να παίρνει πλέον σαφείς πολιτικές και κοινωνικές διαστάσεις. Μετά το ομόφωνο ψήφισμα του Συλλόγου Διδασκόντων του 7ου Γυμνασίου Κέρκυρας, που έκανε λόγο για απόφαση «χωρίς διάλογο» και «χωρίς τη σχολική κοινότητα», στο πλευρό των εκπαιδευτικών τάσσονται πλέον θεσμικοί φορείς και συνδικαλιστικές οργανώσεις.
Το Περιφερειακό Συμβούλιο Ιονίων Νήσων, έπειτα από διαλογική συζήτηση, εξέδωσε ομόφωνο ψήφισμα, προειδοποιώντας ότι «η μετατροπή των σχολείων σε Πειραματικά έχει σοβαρές συνέπειες για την ευρύτερη περιοχή», τόσο σε επίπεδο σχολικής χωροταξίας όσο και στα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών. «Συντασσόμαστε με τα αιτήματα των φορέων», τονίζεται χαρακτηριστικά, με σαφές αίτημα να αποσυρθεί η πρόταση για το 7ο Γυμνάσιο και το 4ο ΓΕΛ Κέρκυρας, αλλά και για σχολεία της Ζακύνθου.
Την ίδια στιγμή, η ΕΛΜΕ Κέρκυρας μιλά για «οργή που ξεχειλίζει» εξαιτίας μιας απόφασης που, όπως καταγγέλλεται, ελήφθη «εν κρυπτώ», ανακοινώνοντας πρόγραμμα κινητοποιήσεων με συναντήσεις, δράσεις και δημόσιες διαμαρτυρίες γονέων, μαθητών και εκπαιδευτικών. Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κέρκυρας δηλώνει κατηγορηματικά: «Δεν είναι Πειραματικά Σχολεία», κάνοντας λόγο για «ιδεοληπτική πολιτική» και «αντιδημοκρατικές διαδικασίες» που αλλάζουν τον χαρακτήρα του δημόσιου σχολείου.
Οι εκπαιδευτικοί εκφράζουν τον φόβο για σχολεία «πολλών ταχυτήτων» και το αίτημα να παραμείνουν τα σχολεία της Κέρκυρας σχολεία της γειτονιάς, με ισότιμη πρόσβαση για όλα τα παιδιά.
Περιφερειακό Συμβούλιο Ιονίων Νήσων: Ψήφισμα για τη δημιουργία του 7ου Γυμνασίου και 4ου ΓΕΛ σε Πειραματικά Σχολεία
Κατόπιν διαλογικής συζήτησης το Περιφερειακό Συμβούλιο Ιονίων Νήσων αποφάσισε ομόφωνα την έκδοση του κάτωθι διαμορφωμένου ψηφίσματος:
«Η μετατροπή των σχολείων σε Πειραματικά έχει σοβαρές συνέπειες για την ευρύτερη περιοχή της Γαρίτσας και του Κανονιού στην Κέρκυρα, στη Ζάκυνθο μάλιστα είναι το μοναδικό ενιαίο σχολικό συγκρότημα της πόλης.
Θα υπάρξει επιβάρυνση στις υπόλοιπες σχολικές μονάδες και προβλήματα στα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών και στο εκπαιδευτικό τους έργο.
Για αυτούς τους λόγους συντασσόμαστε με τα αιτήματα των φορέων.
- Να παρθεί πίσω η πρόταση για τη μετατροπή του 7ου Γυμνασίου και 4ου Λυκείου Κέρκυρας και τους 1ου Λυκείου και 1ου Γυμνασίου Ζακύνθου σε πειραματικά σχολεία.
- Να ενισχυθούν όλα τα σχολεία του νομού σε υποδομές έτσι ώστε να είναι σύγχρονα και ασφαλή.
- Να γίνουν οι απαραίτητες προσλήψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό, αφού ακόμα και λίγο πριν τα Χριστούγεννα, τα κενά σε όλη την Κέρκυρα είναι πάρα πολλά».
Η ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Κέρκυρας
Πρόγραμμα Δράσης ενάντια στα Πειραματικά
1. Τετάρτη 17/12 και ώρα 2:30μμ θα πραγματοποιηθεί συνάντηση με τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης κ. Αγγελόπουλο με τον οποίο το η ΕΛΜΕ έχει κλείσει ραντεβού.
2. Το Σάββατο 20/12 και ώρα 11:00 θα πραγματοποιήσουμε πεζοπορία -γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικοί- από το 10ο Δημοτικό σχολείο στο Κανόνι, έως το 4ο Γυμνάσιο Κέρκυρας σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τις δηλώσεις της Διευθύντριας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε τοπικό ΜΜΕ ότι «δεν αποτελεί μεγάλη διαδρομή και πως αυτή γίνεται άνετα σε 15 λεπτά κάνοντας οι μαθητές και την πρωινή τους γυμναστική».
Η ΕΛΜΕ Κέρκυρας θα σταθεί δίπλα και σε οποιαδήποτε πρωτοβουλία πάρουν οι υπόλοιποι φορείς (Ένωση Γονέων, Σύλλογοι Γονέων, Πολιτιστικός Σύλλογος Γαρίτσας «Το Άλσος») στην κατεύθυνση της ακύρωσης της απόφασης του ΥΠΑΙΘΑ. Ήδη η οργή ξεχειλίζει, για την αιφνιδιαστική και «εν κρυπτώ» πρόταση και απόφαση για τα πειραματικά σχολεία στην Κέρκυρα.

Η ανακοίνωση του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. Κέρκυρας
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ!
Ο ΣΕΠΕ Κέρκυρας εκφράζει από το 2021 την κατηγορηματική του αντίθεση στον ορισμό δήθεν πειραματικών σχολείων (14ο Νηπιαγωγείο και 4ο Δημοτικό Σχολείο) και την έντονη ανησυχία του απέναντι στη διαδικασία μετατροπής του 7ου Γυμνασίου και του 4ου Λυκείου Κέρκυρας σε Πειραματικά Σχολεία, όπως ήδη έχουν αναδείξει η ΕΛΜΕ, οι Σύλλογοι Γονέων & Κηδεμόνων όλων των σχολείων της περιοχής της Γαρίτσας και του Ανεμομύλου, και άλλοι φορείς. Η συγκεκριμένη ιδεοληπτική πολιτική δεν στηρίζεται σε κανέναν οργανωμένο, επιστημονικά τεκμηριωμένο εκπαιδευτικό σχεδιασμό που να στοχεύει στη συνολική αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης.
Αντίθετα, πρόκειται για έναν άναρχο και ευκαιριακό σχεδιασμό, ο οποίος υλοποιείται είτε με βάση μεμονωμένες επιθυμίες είτε με αποφάσεις που καθοδηγούνται άμεσα από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Οι Δ/ντές-ντριες Εκπαίδευσης προτείνουν, ως μονοπρόσωπα όργανα διοίκησης, τον χαρακτηρισμό δημόσιας σχολικής μονάδας ως «Πειραματικού Σχολείου», αυθαίρετα, χωρίς τη σύμφωνη απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων. Η αντιδημοκρατική αυτή πρόβλεψη καθιστά σαφές αυτό που ήδη εκπορεύεται από κάθε ενέργεια της πολιτικής ηγεσίας του Υ.ΠΑΙ.Θ. και όλοι έχουμε αντιληφθεί. Η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ. είναι αποφασισμένη και εμμονικά προσανατολισμένη στην εκ βάθρων αλλαγή του χαρακτήρα του δημόσιου σχολείου, όχι με παιδαγωγικά κριτήρια αλλά στηριγμένη σε μια νεοφιλελεύθερη παρωχημένη αντίληψη περί επιβολής καθεστώτος εργασιακής ανασφάλειας για τους εργαζόμενους εκπαιδευτικούς και απουσία ισότιμης αντιμετώπισης των μαθητών. Το γεγονός αυτό αποδεικνύει την απουσία συνολικού σχεδίου και αναδεικνύει ως βασικό στόχο την αλλαγή του χάρτη της δημόσιας εκπαίδευσης με τρόπο που θα επιφέρει σοβαρές αρνητικές συνέπειες για τους μαθητές, τις οικογένειές τους, τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς. Στα λεγόμενα Πειραματικά σχολεία που ήδη λειτουργούν εδώ και 4 χρόνια, αλήθεια, έχουμε κάποια αποτελέσματα διδακτικών πρακτικών ή δοκιμή προγραμμάτων σπουδών που κρίθηκαν με παιδαγωγικό και επιστημονικό τρόπο άξια γενίκευσης; Και αν ναι, γιατί δεν το ξέρουμε;
Ιδιαίτερα προβληματική είναι η επιλογή των μαθητών μέσω κλήρωσης, ανεξάρτητα από τον τόπο κατοικίας τους. Με τον τρόπο αυτό καταργούνται τα γεωγραφικά όρια των σχολείων, διαταράσσεται η ισορροπία των σχολικών μονάδων και επιβαρύνεται ο οικογενειακός προγραμματισμός. Παράλληλα, ανοίγει ο δρόμος για την αποσύνδεση της φοίτησης από τη γειτονιά και την προώθηση ενός μοντέλου «επιλογής σχολείου», στο οποίο τα σχολεία λειτουργούν ως ανταγωνιστικές μονάδες που διεκδικούν «πελάτες», με βάση δείκτες αξιολόγησης.
Είναι επιστημονικά παραδεκτό ότι τα Πειραματικά Σχολεία θα έπρεπε να λειτουργούν σε άμεση σύνδεση με τα πανεπιστημιακά ιδρύματα που έχουν παιδαγωγική και επιστημονική συνάφεια, εφαρμόζοντας προγράμματα βασισμένα στην παιδαγωγική έρευνα, σε συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο και σε τυχαίο, αντιπροσωπευτικό δείγμα μαθητών και εκπαιδευτικών. Ωστόσο, στη σημερινή πραγματικότητα κάτι τέτοιο δεν διασφαλίζεται. Αντίθετα, τα Πειραματικά Σχολεία τείνουν να λειτουργούν ως Πρότυπα, χωρίς να εκπληρώνουν τον πραγματικό τους παιδαγωγικό ρόλο, χωρίς διαφάνεια ως προς τα αποτελέσματα των εφαρμοζόμενων πρακτικών και χωρίς δυνατότητα ουσιαστικής γενίκευσής τους.
Τα προβλήματα εντείνονται από το γεγονός ότι:
- Οι μαθητές δεν αποτελούν τυχαίο και αντιπροσωπευτικό δείγμα, καθώς η φοίτησή τους εξαρτάται από τη δυνατότητα μετακίνησης που έχουν οι οικογένειές τους.
- Οι εκπαιδευτικοί επιλέγονται με διαφοροποιημένα κριτήρια και δεν κατέχουν οργανική θέση, γεγονός που επηρεάζει την ανεξαρτησία και τη σταθερότητα του συλλόγου διδασκόντων.
- Η αξιολόγηση μετατοπίζεται από την αποτίμηση των παιδαγωγικών μεθόδων στην ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών και σχολείων.
Η γενίκευση των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων δεν αποτελεί αποσπασματική επιλογή, αλλά εντάσσεται σε μια συνολική αντιεκπαιδευτική πολιτική που ενισχύει τη διαφοροποίηση, την κατηγοριοποίηση σχολείων και τη δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων. Η κυβέρνηση και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επιχειρεί να κατηγοριοποιήσει τα σχολεία (πρότυπα, πειραματικά, ωνάσεια, κτλ) στην προσπάθειά της να μειώσει τη χρηματοδότηση όλων των υπολοίπων σχολείων. Δεν στοχεύει στη στήριξη όλων των σχολείων, ανεξαρτήτως περιοχής και κοινωνικών συνθηκών, αλλά στην επιβολή της αξιολόγησης, στην ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων και στην είσοδο χορηγών και ιδιωτικών συμφερόντων στη δημόσια εκπαίδευση.
Την ίδια στιγμή, μετά από μια περίοδο πανδημίας που άφησε χιλιάδες μαθητές και σχολεία χωρίς ουσιαστική στήριξη, το Υπουργείο Παιδείας μιλά υποκριτικά για «αριστεία», αποκλείοντας τη μεγάλη πλειοψηφία των παιδιών.
Ο ΣΕΠΕ Κέρκυρας καλεί τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και ολόκληρη την τοπική κοινωνία να μην αποδεχτούν την κυβερνητική προπαγάνδα για σχολεία των λίγων και «εκλεκτών». Να παλέψουμε συλλογικά για ένα δημόσιο, δωρεάν, δημοκρατικό σχολείο, που θα εξασφαλίζει ισότιμη πρόσβαση στη γνώση για όλα τα παιδιά και θα υπηρετεί πραγματικά τις μορφωτικές και κοινωνικές τους ανάγκες.
Ο αγώνας για την υπεράσπιση της δημόσιας εκπαίδευσης είναι υπόθεση όλων μας!

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Κοκκινάκη Υπατία