νηπιο
Κρίσιμη η κατάσταση των κτηρίων στα 4.728 νηπιαγωγεία της χώρας

Η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (Δ.Ο.Ε.) κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την κατάσταση των κτηριακών υποδομών στα Νηπιαγωγεία, τονίζοντας ότι οι συνθήκες λειτουργίας τους είναι τουλάχιστον ανησυχητικές.

Η προσχολική εκπαίδευση αποτελεί τη βάση για την ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών, καθώς τα νήπια πρέπει να κοινωνικοποιηθούν, να μάθουν κανόνες, να καλλιεργήσουν δεξιότητες αυτονομίας και να αναπτύξουν κινητικές ικανότητες και γλωσσικό λόγο.

Ωστόσο, σύμφωνα με τη Δ.Ο.Ε., η πραγματικότητα απέχει πολύ από τις παιδαγωγικές ανάγκες: Τμήματα με 25 νήπια και άνω, χωρίς τη δυνατότητα προσωπικής φροντίδας, νήπια με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που παραμένουν αστήριχτα και υποβάθμιση των κτηριακών υποδομών στα 4.728 νηπιαγωγεία της χώρας.

Προκατασκευασμένες αίθουσες και ακατάλληλα κτήρια

Σύμφωνα με στοιχεία των Συλλόγων Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (42/133), πολλές αίθουσες είναι προκατασκευασμένες ελαφρού τύπου, που έχουν ξεπεράσει κατά πολύ τον χρόνο αντικατάστασής τους. Σε πολλές περιπτώσεις:

  • Δεν υπάρχει θέρμανση τον χειμώνα ή ψύξη το καλοκαίρι.

  • Οι χώροι δεν επαρκούν για την ανάπτυξη του παιδαγωγικού προγράμματος.

  • Πολλά νηπιαγωγεία στεγάζονται σε ισόγεια καταστημάτων ή μισθωμένα ακατάλληλα κτήρια, χωρίς αυλές ή με επικίνδυνες συνθήκες.

  • Τα ειδικά νηπιαγωγεία, λίγα σε αριθμό, στεγάζονται σε παλιά κτήρια, ακατάλληλα για την ασφαλή εκπαίδευση παιδιών με ειδικές ανάγκες.

Η Δ.Ο.Ε. υπογραμμίζει ότι αυτή η εικόνα αποτελεί μέρος της συνολικής υποβάθμισης των σχολικών υποδομών, με έλλειψη αντισεισμικού ελέγχου και συντήρησης, που επηρεάζει τη λειτουργία του δημόσιου Νηπιαγωγείου και την ασφάλεια των παιδιών.

Η Δ.Ο.Ε. απαιτεί άμεσες ενέργειες από την κυβέρνηση και τα συναρμόδια υπουργεία (Εσωτερικών, Υποδομών, Παιδείας), με στόχο την αναβάθμιση των σχολικών υποδομών και την υποστήριξη των νηπιαγωγών:

  • Συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα αντικατάστασης των προκατασκευασμένων αιθουσών με νέα, σύγχρονα κτήρια που πληρούν τις παιδαγωγικές προδιαγραφές.

  • Ανέγερση νέων νηπιαγωγείων για μετεγκατάσταση από ακατάλληλους χώρους.

  • Ανέγερση ειδικών νηπιαγωγείων για την κάλυψη των αναγκών όλων των μαθητών με ειδικές ανάγκες.

  • Αύξηση χρηματοδότησης προς τους Δήμους και μόνιμες προσλήψεις τεχνικού και βοηθητικού προσωπικού για συντήρηση των σχολείων.

  • Στήριξη των Νηπιαγωγών, με εξίσωση ωραρίου με τις/τους εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας.

  • 15 νήπια/προνήπια ανά τμήμα και δεύτερη/ο Νηπιαγωγός σε κάθε τμήμα που ξεπερνά τους 15 μαθητές.

Η Δ.Ο.Ε. δεσμεύεται ότι θα συνεχίσει να διεκδικεί με όλα τα μέσα την επίλυση των προβλημάτων του δημόσιου Νηπιαγωγείου και την προστασία των δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών και των μαθητών.

Η ανακοίνωση της ΔΟΕ

«Η κατάσταση των κτηριακών υποδομών στα Νηπιαγωγεία επιβάλλει άμεσες ενέργειες

Η προσχολική αγωγή και εκπαίδευση αποτελεί μια απαιτητική, σύνθετη επιστημονική διαδικασία. Αποτελεί το κατώφλι εισόδου του παιδιού στο εκπαιδευτικό σύστημα όπου το νήπιο θα πρέπει να κοινωνικοποιηθεί, να μάθει να συνεργάζεται, να ακολουθεί κανόνες,  να καλλιεργήσει τις δεξιότητες της αυτοεξυπηρέτησης, της αυτονομίας, να εμπλουτίσει το λόγο του για να δομήσει τις συνθετότερες σκέψεις του σε μικρά και καθημερινά προβλήματα, να δυναμώσει το σώμα του μέσα από δοκιμασίες, αδρής και λεπτής κινητικότητας.

Αυτός ο θαυμαστός κόσμος πρέπει να εμπλουτιστεί, να γεμίσει όμορφες παραστάσεις.

Αν και τόσο κρίσιμη και καθοριστική η περίοδος αυτή για τη συνολική ανάπτυξη του παιδιού, οι συνθήκες μέσα στις οποίες υλοποιείται είναι τουλάχιστον αναντίστοιχες.

Συγκεκριμένα προβλήματα, εκτός από την εικόνα υποβάθμισης των κτηριακών υποδομών των 4.728 νηπιαγωγείων, περιλαμβάνουν:

  • Τμήματα που πολύ συχνά έχουν 25 νήπια.
  • Νήπια με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που παραμένουν αστήριχτα.
  • Υποχρηματοδότηση.
  • Εξαντλητικό ωράριο για τις/τους νηπιαγωγούς.
  • Επιφόρτιση των προϊσταμένων με επιπλέον διοικητικά καθήκοντα, με αποτέλεσμα να αναγκάζονται να δουλεύουν ώρες μετά την ολοκλήρωση του διδακτικού τους ωραρίου.

Με βάση τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας (που απάντησαν σε σχετικό έγγραφο της Δ.Ο.Ε. 42/133), προκύπτουν τα εξής σοβαρά συμπεράσματα:

  1. Προκατασκευασμένες αίθουσες ελαφριού τύπου: Υπάρχουν εγκατεστημένες σε κάθε εύκαιρο μέρος (αυλές νηπιαγωγείων, δημοτικών ακόμα και γυμνασίων/λυκείων). Για την συντριπτική τους πλειοψηφία, έχει παρέλθει προ πολλού ο χρόνος αντικατάστασής τους, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

  2. Ελλείψεις Βασικών Υποδομών: Υπάρχουν Νηπιαγωγεία χωρίς την απαραίτητη θέρμανση τον χειμώνα και την ψύξη το καλοκαίρι, καθώς και χωρίς τους απαιτούμενους και αναγκαίους χώρους για να αναπτυχθεί το παιδαγωγικό πρόγραμμα.

  3. Ακατάλληλες Στέγες: Υπάρχουν αίθουσες ακατάλληλες για σχολική χρήση. Πολλά νηπιαγωγεία στεγάζονται σε μισθωμένα ακατάλληλα κτήρια (ισόγεια καταστημάτων, με τζαμαρίες, χωρίς αυλές). Κάποια συστεγάζονται σε δημοτικά σχολεία.

  4. Ειδικά Νηπιαγωγεία: Τα ειδικά νηπιαγωγεία είναι ελάχιστα σε σχέση με τις ανάγκες φοίτησης των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Στεγάζονται στην πλειονότητά τους σε ακατάλληλα, παλιά κτήρια, με συνέπειες για την ασφάλεια και το επιστημονικό, παιδαγωγικό και θεραπευτικό έργο.

Η εικόνα αυτή αποτελεί μέρος της μεγάλης εικόνας:

  • της ελλιπούς συντήρησης
  • της έλλειψης αντισεισμικού ελέγχου και θωράκισης
  • των ελλείψεων και κακοτεχνιών που παρουσιάζει το σύνολο των σχολικών κτηρίων όλης της χώρας

Οι νηπιαγωγοί καλούνται να επιτελέσουν το παιδαγωγικό τους έργο για παιδιά στην πιο τρυφερή τους ηλικία μέσα σε αυτές τις συνθήκες.

Αυτή η εικόνα είναι αποτέλεσμα της συνολικότερης πολιτικής, όπως:

  • η μεταφορά της ευθύνης των σχολικών κτηρίων στους δήμους δίχως τους απαραίτητους αντίστοιχους πόρους και προσωπικό.
  • της πολιτικής των κυβερνήσεων (και της σημερινής) που δεν στηρίζει τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση (που κατέκτησε η Δ.Ο.Ε. το 2018), αλλά ούτε και τη δημόσια εκπαίδευση στο σύνολό της.

Απέναντι σε αυτή την κατάσταση, δεν υποκλινόμαστε και δεν αποδεχόμαστε οι μαθητές, στην πιο ευαίσθητη ηλικία τους, να αντιμετωπίζονται με αυτούς τους όρους στον 21ο αιώνα.

Θεωρώντας επιτακτική την ανάγκη για αναβαθμισμένη προσχολική αγωγή και εκπαίδευση, απαιτούμε από την κυβέρνηση και τα συναρμόδια υπουργεία (Εσωτερικών, Υποδομών και Παιδείας) γενναία αύξηση της χρηματοδότησης για τις σχολικές υποδομές των νηπιαγωγείων με:

  • συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα αντικατάστασης των προκατασκευασμένων αιθουσών ελαφριού τύπου με νέα, σύγχρονα νηπιαγωγεία που να πληρούν τις σύγχρονες προδιαγραφές ώστε να πραγματοποιείται με αναβαθμισμένους όρους η παιδαγωγική διαδικασία.

  • ανέγερση νέων νηπιαγωγείων ώστε να μετεγκατασταθούν από τους ακατάλληλους ενοικιαζόμενους χώρους σε νέα κτήρια.

  • ανέγερση ειδικών νηπιαγωγείων που να καλύπτουν τις ανάγκες όλων των μαθητών.

Παράλληλα διεκδικούμε:

  • Γενναία αύξηση της χρηματοδότησης προς τους Δήμους για τις ανάγκες των σχολείων.

  • Μαζικές μόνιμες προσλήψεις τεχνικού και βοηθητικού προσωπικού που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες περιοδικής, ολοκληρωμένης συντήρησης των σχολείων.

  • Μέτρα στήριξης των Νηπιαγωγών που δίνουν κάθε μέρα τη μάχη για την μόρφωση των παιδιών κάτω από δύσκολες και σε πολλές περιπτώσεις επικίνδυνες συνθήκες.

  • Εξίσωση εδώ και τώρα του ωραρίου των Νηπιαγωγών με αυτό των υπολοίπων εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας και όλων με αυτών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

  • 15 νήπια/προνήπια ανά τμήμα και δεύτερη/ο Νηπιαγωγό σε κάθε τμήμα που φοιτούν πάνω από 15 μαθητές/ριες.

Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. δεσμεύεται, με βάση τις αποφάσεις των Γενικών Συνελεύσεων του κλάδου, ότι θα συνεχίσει να διεκδικεί την επίλυση των μεγάλων προβλημάτων που ταλανίζουν το δημόσιο Νηπιαγωγείο και τους χιλιάδες εκπαιδευτικούς που εργάζονται σ΄ αυτό με όλα τα μέσα. Θα συνεχίσει, σε συνεργασία με τους τοπικούς Συλλόγους, την πανελλαδική συγκέντρωση των στοιχειών για την κατάσταση των υποδομών και την ανάδειξη της εικόνας προς την ελληνική κοινωνία.

Η μόρφωση των μαθητών μας και τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών δεν είναι κόστος αλλά επένδυση στο μέλλον της πατρίδας μας.»

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 12/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη αλλάζει τη δουλειά των φιλολόγων
Πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη αλλάζει τη δουλειά των φιλολόγων
Η Τεχνητή Νοημοσύνη μεταμορφώνει τη διδασκαλία των γλωσσικών μαθημάτων - Πώς επηρεάζονται τα φιλολογικά μαθήματα και οι ίδιοι οι φιλόλογοι
Πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη αλλάζει τη δουλειά των φιλολόγων
Επέτειος Πολυτεχνείου
Επέτειος Πολυτεχνείου: Ποιοι δρόμοι κλείνουν από σήμερα, Σάββατο
Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για την 52η Επέτειο του Πολυτεχνείου θα αρχίσουν να εφαρμόζονται από σήμερα - Ποιοι δρόμοι θα κλείσουν
Επέτειος Πολυτεχνείου: Ποιοι δρόμοι κλείνουν από σήμερα, Σάββατο
ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ
Κυριάκος Μητσοτάκης: Στις επόμενες δύο εβδομάδες η Υπουργός Παιδείας θα παρουσιάσει μια σειρά επιλογών για το Λύκειο και τις εξετάσεις
Αναλυτικά τι είπε ο Πρωθυπουργός για τον ρόλο του σχολείου σήμερα και τον σχεδιασμό της κυβέρνησης για τις πανελλαδικές εξετάσεις
Κυριάκος Μητσοτάκης: Στις επόμενες δύο εβδομάδες η Υπουργός Παιδείας θα παρουσιάσει μια σειρά επιλογών για το Λύκειο και τις εξετάσεις
εκπαίδευση
SUB.8: Το ΙΕΠ ορίζει Συμβούλους για τη μεγαλύτερη επιμόρφωση εκπαιδευτικών στη χώρα
SUB.8-Δράσεις Κατάρτισης Εκπαιδευτικών: Ορίστηκαν οι Σύμβουλοι του ΙΕΠ για την υποστήριξη της Επιμόρφωσης
SUB.8: Το ΙΕΠ ορίζει Συμβούλους για τη μεγαλύτερη επιμόρφωση εκπαιδευτικών στη χώρα