Σε μια ιδιαίτερα τεταμένη περίοδο για τη δημόσια εκπαίδευση, η Υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη επανήλθε με νέα απάντηση στη Βουλή, μετά την κοινοβουλευτική αναφορά για τις συγχωνεύσεις τμημάτων στα δημοτικά σχολεία της Αθήνας.
Η υπουργός υπενθύμισε πως το ζήτημα έχει ήδη συζητηθεί στην Ολομέλεια — «το εν λόγω θέμα έχει απαντηθεί στις 31/10/2025», σημειώνει — παραπέμποντας στα επίσημα πρακτικά.
Τα πρακτικά της συνεδρίασης φωτίζουν το κλίμα αντιπαράθεσης που επικράτησε. Ο Βουλευτής Α΄ Αθηνών Νάσος Ηλιόπουλος είχε θέσει το ζήτημα υποβάθμισης της δημόσιας εκπαίδευσης, καταγγέλλοντας ότι «με τις αποφάσεις για συγχωνεύσεις τμημάτων [...] το αρμόδιο Υπουργείο επιβεβαιώνει την επιλογή του να προσεγγίσει τη δημόσια εκπαίδευση με λογική κόστους». Ειδική μνεία έκανε στο 36ο Δημοτικό Αθηνών, όπου, όπως είπε, «φτιάχνετε τμήματα με είκοσι τέσσερις και είκοσι πέντε μαθητές», ενώ επισήμανε πως «ένα τμήμα με είκοσι πέντε παιδιά και δύο-τρεις παράλληλες στηρίξεις μέσα, δεν είναι ακριβώς τμήμα, περισσότερο με μάχη μοιάζει».
Από την πλευρά του, το Υπουργείο μέσω του Υφυπουργού Κωνσταντίνου Βλάση υπερασπίστηκε τις επιλογές του, κάνοντας λόγο για τήρηση της νομοθεσίας και αντικειμενικές ανάγκες: «οι συγχωνεύσεις τμημάτων αποτελούν διοικητική διαδικασία που υπαγορεύεται από αντικειμενικά δεδομένα», ενώ τόνισε ότι «το Υπουργείο δεν έχει καμία διάθεση να υποβαθμίσει το δημόσιο σχολείο».
Την ίδια ώρα, οι αντιδράσεις των γονέων παραμένουν έντονες. Στην αναφορά που κατατέθηκε προς την Υπουργό, ο Νέος Σύλλογος Γονέων 36ου Δημοτικού κάνει λόγο για «αιφνιδιαστική και αντιπαιδαγωγική» απόφαση συγχώνευσης, προειδοποιώντας ότι αυτή «απειλεί την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου» και ζητώντας να «ανασταλεί άμεσα κάθε ενέργεια που αφορά τη συγχώνευση των τμημάτων».
Η συζήτηση για τα όρια των τμημάτων, τη λειτουργία των σχολείων και τη διαχείριση των κινητοποιήσεων φαίνεται πως θα απασχολήσει εκ νέου το Κοινοβούλιο, καθώς οι συγκρούσεις γύρω από τις πολιτικές του Υπουργείου Παιδείας παραμένουν στο επίκεντρο.
Η απάντηση της υπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη για τις συγχωνεύσεις τμημάτων
«Απάντηση στην Αναφορά με αριθμ. πρωτ. 266/31-10-2025» Σ
ε απάντηση του ανωτέρω Μέσου Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, κάνουμε γνωστό ότι το εν λόγω θέμα έχει απαντηθεί στις 31/10/2025, κατά τη συζήτηση της με αριθμ. 135/27-10- 2025 Επίκαιρης Ερώτησης στη Συνεδρίαση της Ολομέλειας ΙΘ΄, το απόσπασμα πρακτικών της οποίας επισυνάπτεται.
Δείτε εδώ αναλυτικά την απάντηση.
Τα πρακτικά της Βουλής
Προχωρούμε στην έκτη με αριθμό 135/27-10-2025 επίκαιρη ερώτηση δεύτερου κύκλου του Βουλευτή Α΄ Αθηνών της Κ.Ο. ΝΕΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ κ. Αθανάσιου (Νάσου) Ηλιόπουλου προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με θέμα: «Οι συγχωνεύσεις τμημάτων δημοτικών σχολείων αποτυπώνουν την υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης από την παρούσα κυβέρνηση». Κύριε Ηλιόπουλε, έχετε τον λόγο για την πρωτολογία σας.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ (ΝΑΣΟΣ) ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε. Κύριε Υπουργέ, ξέρετε ότι είναι μια κατάσταση η οποία δεν αφορά μόνο την Α΄ Αθηνών στενά, αφορά συνολικά την Α΄ Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας. Στις τελευταίες κινητοποιήσεις που έγιναν μάλιστα στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας συμμετείχαν σύλλογοι γονέων από όλα τα σχολεία της Αθήνας και από τις επτά δημοτικές κοινότητες, από τον Βύρωνα, από τη Δάφνη-Υμηττό, από την Καισαριανή και από το Γαλάτσι. Ποια είναι η κατάσταση; Με τις αποφάσεις για συγχωνεύσεις τμημάτων στην Α΄ Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης το αρμόδιο Υπουργείο επιβεβαιώνει την επιλογή του να προσεγγίσει τη δημόσια εκπαίδευση με λογική κόστους, αδιαφορώντας για τις παιδαγωγικές και κοινωνικές της διαστάσεις. Κάνουμε μια συγκεκριμένη αναφορά στην περίπτωση του 36ου Δημοτικού Σχολείου, που με την συγχώνευση των τμημάτων στη Β΄ και στην Ε΄ τάξη, φτιάχνετε τμήματα με είκοσι τέσσερις και είκοσι πέντε μαθητές. Μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις στα νέα συγχωνευμένα τμήματα υπάρχουν και πολλά παιδιά, δύο-τρεις περιπτώσεις, που έχουν και ανάγκη παράλληλης στήριξης. Καταλαβαίνετε ότι ένα τμήμα με είκοσι πέντε παιδιά και δύο-τρεις παράλληλες στηρίξεις μέσα, δεν είναι ακριβώς τμήμα, περισσότερο με μάχη μοιάζει. Οι συγχωνεύσεις υπονομεύουν τη συνέχεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αποσταθεροποιούν τη μαθησιακή και ψυχολογική ισορροπία των παιδιών και προκαλούν οξεία προβλήματα προσαρμογής, ιδιαίτερα σε μαθητές με ειδικές μαθησιακές ανάγκες. Αυτές οι συγχωνεύσεις έρχονται σε σύγκρουση και με τον νόμο και με την υπουργική απόφαση για την ειδική αγωγή και για παιδιά που φοιτούν με μαθησιακές δυσκολίες. Ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι η σταθερότητα της σχολικής τάξης αποτελεί, όπως επισημαίνουν και οι γονείς και η παιδαγωγική επιστήμη, προϋπόθεση για τη γνωστική και ψυχολογική ανάπτυξη των μαθητών. Πρόκειται για αιφνίδια αλλαγή δασκάλων και αιθουσών, γιατί έχει ξεκινήσει η χρονιά. Ενώ έχει ξεκινήσει η χρονιά κάνετε συγχωνεύσεις, αλλάζετε δασκάλους, αλλάζετε τμήματα με ό,τι σημαίνει αυτό - ξαναλέω- για παιδιά Δημοτικού. Όχι ότι θα ήταν νομιμοποιημένη να γίνει στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, αλλά στα παιδιά του Δημοτικού αυτό είναι ακόμα χειρότερο. Σας ανέφερα και πριν από ποιες περιοχές έχουν γίνει κινητοποιήσεις στην Α΄ Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και κλείνω με το εξής: Την προηγούμενη βδομάδα σε κινητοποίηση όπου ήταν γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές, πρώτον, ήταν κλειστή η Διεύθυνση με δυνάμεις ΜΑΤ και ΟΠΚΕ -όχι για πρώτη φορά- δεύτερον, έπεσαν χημικά απέναντι σε μαθητές και γονείς. Είναι αδιανόητο να μην επιτρέπεται στους εκπαιδευτικούς και στους γονείς να έχουν πρόσβαση στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας για να συνομιλήσουν και να μεταφέρουν τα αιτήματά τους. Είναι διπλά αδιανόητο να αντιμετωπίζονται με ξύλο και χημικά. Και το ξέρετε ότι επτά παιδιά, επτά μαθητές χρειάστηκε να πάνε σε νοσοκομείο και σε κέντρα υγείας, γιατί είχαν ερεθισμούς και προβλήματα μετά από τα δακρυγόνα. Με βάση αυτά, λοιπόν, ρωτάμε το Υπουργείο αν προτίθεται να αναστείλει τις αποφάσεις συγχωνεύσεων στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας, να διασφαλίσει τη σταθερότητα των τμημάτων όπου φοιτούν μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και να προχωρήσει στην άρση των συνθηκών ασφυκτικού συνωστισμού στις σχολικές αίθουσες. 2 Και πώς τοποθετείται το αρμόδιο Υπουργείο απέναντι στην καταστολή των κινητοποιήσεων διαμαρτυρίας εναντίον των συγχωνεύσεων; Έδωσε συγκεκριμένες οδηγίες να αποκλειστεί η Α΄ Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθηνών, εντείνοντας τη λογική αυταρχισμού που διαπνέει το κυβερνητικό επιτελείο και αποκλείοντας τον διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα; Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Και εμείς ευχαριστούμε τον κ. Ηλιόπουλο. Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο για την απάντησή σας.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΛΑΣΗΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Κύριε Πρόεδρε, κύριε συνάδελφε, θα μου επιτρέψετε να ξεκινήσω με μια απλή, αλλά ουσιαστική διαπίστωση. Οι συγχωνεύσεις τμημάτων αποτελούν διοικητική διαδικασία που υπαγορεύεται από αντικειμενικά δεδομένα, δηλαδή τον αριθμό των μαθητών ανά τάξη. Και αυτό νομίζω, κύριε συνάδελφε, το γνωρίζετε γιατί με βάση την κείμενη νομοθεσία στα δημοτικά σχολεία από επταθέσια και άνω ο ελάχιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα είναι δεκαπέντε και ο μέγιστος είκοσι πέντε. Οι σχολικές μονάδες τώρα της Α΄ Διεύθυνσης Αθήνας την οποία αναφέρατε, όπως το 36ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, δεν υπερβαίνουν αυτά τα όρια. Εν προκειμένω, στις τάξεις Β΄ και Ε΄ είναι εγγεγραμμένοι και φοιτούν είκοσι τέσσερις μαθητές ανά τάξη, οι οποίοι συγκροτούν ένα τμήμα. Βάσει, λοιπόν, της κείμενης νομοθεσίας, όπως είπα και προηγουμένως, δεν είναι δυνατόν ένα τμήμα των είκοσι τεσσάρων παιδιών να σπάσει σε δύο τμήματα των δώδεκα. Θέλω, λοιπόν, να ξεκαθαρίσω ότι το Υπουργείο δεν έχει καμία διάθεση να υποβαθμίσει το δημόσιο σχολείο ούτε, βέβαια, να προκαλέσει οποιαδήποτε προβλήματα σε μαθητές ή δασκάλους, το αντίθετο, όπως είπαμε και προηγουμένως, προσπαθούμε και το τελευταίο κενό που υπάρχει να το καλύψουμε, κενά που πολλές φορές δεν εξαρτώνται από εμάς, εξαρτώνται από εκπαιδευτικούς οι οποίοι παίρνουν μόνιμες θεσμοθετημένες άδειες, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται δυναμικά τέτοια κενά τα οποία εμείς βρισκόμαστε εδώ για να τα καλύψουμε. Επομένως, όποιες αποφάσεις παίρνονται -και είναι και οι συγκεκριμένες αυτές αποφάσεις που αναφέραμε στο συγκεκριμένο σχολείο- γίνονται με κριτήρια παιδαγωγικά και οργανωτικά. Να πω σε αυτό το σημείο, γιατί οφείλει το Υπουργείο να δείχνει και μια ευελιξία, ότι γνωρίζετε τη διαδικασία, πώς λειτουργεί το ολοήμερο σχολείο. Γνωρίζετε ότι οι συμμετοχές γίνονται τον Μάιο της προηγούμενης χρονιάς. Κύριε συνάδελφε, ξέρετε ότι στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς μπορεί να τύχει σε ένα σχολείο να δηλώσουν ότι θέλουν να συμμετέχουν στο ολοήμερο εκατόν πενήντα άτομα και τον Σεπτέμβρη να πάνε τριάντα. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει όλους τους εκπαιδευτικούς που είχαμε αφήσει στο ολοήμερο να τους αφήσουμε εκεί χωρίς κάποιο αντικείμενο. Άρα και εκεί πρέπει να δείξουμε μια ευελιξία. Κάτι αντίστοιχο γίνεται και σε αυτό. Τώρα, όσον αφορά την ενίσχυση σε ανθρώπινο δυναμικό, που για εμένα και για εμάς στο Υπουργείο Παιδείας θεωρώ ότι είναι ιστορική, μόνο φέτος τριακόσιες πενήντα τέσσερις νέοι μόνιμοι εκπαιδευτικοί διορίστηκαν στην Α΄ Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθηνών, φτάνοντας τον συνολικό αριθμό, την τελευταία πενταετία, τους χίλιους εκατόν είκοσι επτά, χωρίς ποτέ αυτό το προηγούμενο να έχει υπάρξει στον χώρο της Α΄ Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθηνών. Αντίστοιχα, χίλιοι πεντακόσιοι σαράντα δύο αναπληρωτές έχουν ήδη φέτος πάει στην ίδια Διεύθυνση, εκ των οποίων χίλιοι εκατόν ογδόντα τρεις στην ειδική αγωγή και τριακόσιοι πενήντα εννιά στη γενική εκπαίδευση. Ειδικότερα στα σχολεία που αναφέρετε, να πω, κύριε συνάδελφε, ότι λειτουργούν και τμήματα υποδοχής, ζωνών εκπαιδευτικής προτεραιότητας και τμήματα ένταξης, τα οποία είναι 3 πλήρως στελεχωμένα, καθώς υπάρχουν και εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής και παράλληλης στήριξης. Επομένως, πέραν των αριθμών, οι συγχωνεύσεις είναι ουσιαστικά προσαρμογή στην πραγματικότητα των αριθμών και όχι πολιτική υποτίμησης του σχολείου, όπως αναφέρατε. Στη δευτερολογία μου θα απαντήσω και στο δεύτερο σκέλος.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ. Ορίστε, κύριε Ηλιόπουλε, έχετε τον λόγο για τη δευτερολογία σας.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ (ΝΑΣΟΣ) ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ: Ωραία, κύριε Υπουργέ, μιλήσατε για αντικειμενικά δεδομένα και μάλιστα δεν ντραπήκατε να χρησιμοποιήσετε ξανά τη δικαιολογία που την ακούσαμε στην αρχή της χρονιάς, ότι για κενά φταίνε οι εκπαιδευτικοί που πήραν άδειες. Δεν ντραπήκατε να το ξαναπείτε. Και ποιοι είναι αυτοί οι εκπαιδευτικοί; Οι εκπαιδευτικοί που αναγκάστηκαν να πάρουν γονικές άδειες που ως αναπληρωτές δεν τις παίρνουν και αυτό είναι το επιχείρημά σας για τα κενά και μετά συζητάμε για τη στήριξη της οικογένειας. Όμως, όταν ένας εργαζόμενος εκπαιδευτικός πρέπει να πάρει τη νόμιμη γονική άδεια, ευθύνεται για τα κενά και το επαναφέρετε σήμερα σαν ένα από τα αντικειμενικά δεδομένα. Να σας πω και εγώ κάποια αντικειμενικά δεδομένα: Αντικειμενικό δεδομένο είναι ότι τελειώνει ο Οκτώβρης και έχουμε επτακόσια κενά στα σχολεία της Α΄ Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας. Στο κέντρο της χώρας επτακόσια κενά και τελειώνει ο Οκτώβρης και αυτό για εσάς δεν είναι πρόβλημα για το δημόσιο σχολείο! Δεύτερο αντικειμενικό δεδομένο ότι αντί να καλύψετε αυτά τα κενά, κάνετε συγχωνεύσεις. Και σας είπα, αναφέρθηκα και στην ΚΥΑ για παιδιά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες, που όταν έχεις παράλληλη στήριξη μέσα στο τμήμα, το τμήμα πρέπει να έχει λιγότερο κόσμο, γιατί ούτε εσείς ούτε κανένας δεν θα μπορούσε να σταθεί σε ένα τμήμα με είκοσι τέσσερις και είκοσι πέντε μαθητές και με τρεις μαθητές που χρειάζονται παράλληλη στήριξη. Γιατί αυτό δεν είναι τμήμα, είναι μάχη, σας το είπαμε και πριν. Και τρίτο αντικειμενικό δεδομένο -και περιμένω να δω τι θα πείτε- στην κινητοποίηση όπου ήταν έντεκα σύλλογοι γονέων, ήταν εκπαιδευτικοί, ήταν μαθητές, η απάντηση ήταν αποκλεισμένη Πρωτοβάθμια. Ήμουν εκεί, κύριε Υπουργέ, έπρεπε να πάνε γονείς και μαθητές για να πάρουν χαρτιά στην Πρωτοβάθμια και μικρά παιδιά δημοτικού έπρεπε να περνάνε μέσα από δυνάμεις ΟΠΚΕ. Αν αυτό εσάς σας τιμά, δεν ξέρω τι να πω, να πρέπει μαθητές δημοτικού να περνάνε μέσα από δυνάμεις ΟΠΚΕ, αλλά δεν μείνατε εκεί. Ρίξατε και χημικά και επτά παιδιά αναγκάστηκαν να πάνε σε νοσοκομείο και κέντρο υγείας, γιατί είχαν ερεθισμούς και προβλήματα από τα χημικά. Γιατί δεν είναι μαθημένα τα παιδιά δημοτικού στα χημικά, τι να κάνουμε τώρα; Και πρέπει να απαντήσετε αν ήταν δική σας απόφαση να είναι αποκλεισμένη η Διεύθυνση ή αυτονομήθηκε η Αστυνομία. «Υπάρχει ένα παράλληλο κράτος», τα έχουμε ξανακούσει από την παράταξή σας, «το κράτος είστε εσείς» στους αστυνομικούς. Αυτονομήθηκε η Αστυνομία ή ήταν δικιά σας εντολή να είναι αποκλεισμένη η Διεύθυνση; Και να σας πω ποια είναι η αντικειμενική σας λογική και η διαχείριση: Εσείς κάνετε logistics, δεν κάνετε παιδαγωγική, εσείς βλέπετε αποθήκες, βλέπετε κουτιά και φτιάχνετε νούμερα. Δεν βλέπετε παιδιά και εκπαιδευτικές ανάγκες, γιατί αν βλέπατε παιδιά και εκπαιδευτικές ανάγκες, σας λέμε ότι παραβιάζετε ακόμα και την ΚΥΑ για την ειδική αγωγή αυτήν τη στιγμή με τα τμήματα που φτιάχνετε και με το πόσες παράλληλες στηρίξεις μπορούν να είναι μέσα. Παραβιάζετε τη σταθερότητα και την εμπιστοσύνη που αποτελεί θεμέλιο για τη μάθηση, ειδικά αν μιλάμε για παιδιά δημοτικού. Δεν γίνεται σε παιδί Β΄ Δημοτικού να έχει ξεκινήσει η χρόνια και να του αλλάζεις τον δάσκαλο ή να του αλλάζεις το τμήμα. Θεωρείτε ότι αυτό φτιάχνει 4 καλό κλίμα στο σχολείο; Αποσταθεροποιεί συνολικά το σχολείο, αποσταθεροποιεί και το ολοήμερο. Και η κουβέντα σας είναι το αν υπάρχουν ή δεν υπάρχουν πόροι; Έχετε μία πολύ μεγάλη ευκολία να βρίσκετε πόρους εκεί όπου θέλετε και έχετε και μία πολύ μεγάλη ευκολία να στερείτε πόρους εκεί όπου θέλετε. Διότι είμαστε σε μία χώρα στην οποία έχετε μόλις 5% φορολογία στα μερίσματα, έχετε μειώσει φορολογία κεφαλαίου, φορολογία συγκέντρωσης κεφαλαίου, φορολογία κερδοφορίας, οι εισηγμένες στο χρηματιστήριο σε πέντε χρόνια έχουν πενταπλασιάσει τα κέρδη τους και ακριβώς επειδή δεν ακουμπάτε όλα αυτά, δεν ακουμπάτε τα υπερκέρδη στην ενέργεια, στο τρόφιμο, στις τράπεζες, στερείτε κάθε χρόνο δισεκατομμύρια από το κοινωνικό κράτος. Και αυτήν τη στέρηση την απαντάτε με συγχωνεύσεις. Και κοιτάξτε λίγο τώρα, οι αλλαγές και οι συνέπειες αφορούν το σύνολο των σχολείων και των δασκάλων όλων των ειδικοτήτων και δεύτερης γλώσσας και τα πάντα. Και καλό είναι κάποια στιγμή να μας ενημερώσετε και να ενημερώσουν τι κάνουν και τα στελέχη στην πρωτοβάθμια. Διότι όποτε έχουν καταφέρει εκπαιδευτικοί και γονείς να δουν τα στελέχη στην πρωτοβάθμια - λέω «όποτε», γιατί υπάρχει και ένα όνομα-μύθος, η κ. Καραγιάννη. Συνήθως δεν είναι ποτέ στην πρωτοβάθμια, είναι ένα φάντασμα που πλανάται πάνω από την πόλη, δεν τη βρίσκεις εύκολα την κ. Καραγιάννη που την έχετε βάλει εκεί- η απάντηση είναι «εμείς είμαστε απλά εντολοδόχοι», απλά εντολοδόχοι. Με ποια κριτήρια; Και έρχεστε εσείς εδώ και λέτε ότι απλά τα κριτήρια είναι αριθμητικά. Ε, όταν μιλάμε για παιδιά και για παιδαγωγικές ανάγκες, δεν γίνεται η απάντηση, κύριε Υπουργέ, να είναι ότι είναι απλά αριθμητικά τα κριτήρια. Κι αν σας φαίνονται υπερβολικά αυτά που λέω εγώ, κάντε μία βόλτα, κύριε Υπουργέ, από τα σχολεία. Στείλτε έναν συνεργάτη σας, στείλτε έναν άνθρωπό σας να μιλήσει με τους συλλόγους. Κάντε αυτό το απλό και μετά ελάτε να μου πείτε αν αυτά που λέω εγώ εδώ σήμερα είναι υπερβολικά. Κλείνω με το εξής, κύριε Υπουργέ. Δεν έχετε καταλάβει πόσο θυμό έχετε προκαλέσει αυτή τη στιγμή σε γονείς και εκπαιδευτικούς. Δεν το έχετε καταλάβει! Σας λέμε ότι πρέπει να καλύψετε γρήγορα αυτά τα κενά και να ακυρώσετε αυτές τις αντιπαιδαγωγικές επιλογές των συγχωνεύσεων. Και το ελάχιστο που πρέπει να κάνετε είναι να μιλήσετε με αυτούς τους ανθρώπους και όχι να τους στέλνετε ΜΑΤ να τους πετάνε χημικά, κύριε Υπουργέ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο για τη δευτερολογία σας.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΛΑΣΗΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Κύριε συνάδελφε, πραγματικά καμιά φορά νιώθω ότι ζούμε σε κάποιο παράλληλο σύμπαν. Όσον αφορά, όμως, αυτά που λέτε, φαντάζομαι ότι πιο πριν θα έπρεπε να πείτε τι παραδώσατε σαν κυβέρνηση σε εμάς το 2019 ειδικά στον χώρο της παιδείας!
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ (ΝΑΣΟΣ) ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ: Είχατε απολύσει δυόμισι χιλιάδες εκπαιδευτικούς το 2019! Δεν ντρέπεστε;
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΛΑΣΗΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Το 2019, λοιπόν, τα μόνιμα κενά των εκπαιδευτικών ήταν πάνω από ογδόντα χιλιάδες. Ήταν πάνω από ογδόντα χιλιάδες! Φαντάζομαι ότι αυτό θα το λέτε.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ (ΝΑΣΟΣ) ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ: Είχατε απολύσει δυόμισι χιλιάδες εκπαιδευτικούς το 2019 και ήσασταν με το «πέντε προς ένα», πέντε συνταξιοδοτήσεις, μία πρόσληψη! Δεν σας ξεχνάμε! Δεν ξεχνάμε το «Βάστα, Σόιμπλε»!
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Μην διακόπτετε! Ηρεμία, παρακαλώ!
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΛΑΣΗΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Και ήρθε αυτή η Κυβέρνηση με αυτόν τον Πρωθυπουργό και μέσα σε πέντε 5 χρόνια, από το 2020 μέχρι το 2025, έχει διορίσει σχεδόν πενήντα χιλιάδες μόνιμους εκπαιδευτικούς.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ (ΝΑΣΟΣ) ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ: Με πόσες αποχωρήσεις;
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΛΑΣΗΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Ξεκινήσαμε και βρήκαμε τα ογδόντα χιλιάδες κενά και πλέον, τα οποία μας παραδώσατε, γιατί λέτε, κύριε συνάδελφε, ότι δεν έχουν σημασία οι αριθμοί. Όμως, αυτό να το λέτε και στους γονείς. Μην αποκρύπτετε την αλήθεια. Να λέτε σε ποιο σημείο παραδώσατε την παιδεία και με πόσα κενά. Γιατί εμείς αυτό παραλάβαμε από εσάς και ήρθαμε σε πέντε χρόνια με σταθερά βήματα διορίζοντας δέκα χιλιάδες μόνιμους εκπαιδευτικούς κάθε χρόνο, ώστε να καλύψουμε σιγά σιγά όλα τα κενά. Διότι το 2019, κύριε συνάδελφε, έφτανε Νοέμβριος και δεν υπήρχαν φιλόλογοι, δεν υπήρχαν μαθηματικοί, δεν υπήρχε τίποτα. Και έρχεστε σήμερα να μας πείτε τι; Να πείτε τι έχουμε κάνει εμείς για την εκπαίδευση, τι έχουμε κάνει εμείς για την παιδεία που καθημερινά βρισκόμαστε δίπλα στον εκπαιδευτικό, δίπλα στο παιδί, δίπλα στον γονιό σε όλα τα επίπεδα;
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ (ΝΑΣΟΣ) ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ: Δίπλα στον ΜΑΤατζή! ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΛΑΣΗΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Μιλήσατε για επτακόσια κενά. Πού τα βρήκατε εσείς, κύριε συνάδελφε, τα επτακόσια κενά; ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ (ΝΑΣΟΣ) ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ: Είστε κυρίως δίπλα στον ΜΑΤατζή! ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΛΑΣΗΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Πραγματικά, δηλαδή, δεν έχουν φτάσει τα ακριβή κενά, γιατί δεν έχει φτάσει σε μας, στο Υπουργείο, η διαδικασία και εσείς ως ένας νέος μάντης Κάλχας έχετε βρει ποια είναι τα κενά! Συγχαρητήρια, θα σας πάρουμε να μας βοηθάτε να μαντεύετε! ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ (ΝΑΣΟΣ) ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν ξέρετε, δηλαδή, ακόμα πόσα είναι τα κενά! ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Μπούρας): Μην διακόπτετε, κύριε Ηλιόπουλε!
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΛΑΣΗΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Μιλήσατε για συγχωνεύσεις. Ποιες συγχωνεύσεις; Κύριε Ηλιόπουλε, είναι προφανές ότι ή δεν ξέρετε τι λέει ο νόμος ή θέλετε να καταστρατηγήσετε τον νόμο. Σας είπα από την αρχή της ερώτησης ότι ο νόμος είναι ξεκάθαρος. Μιλάει για είτε δεκαπέντε ως ελάχιστο αριθμό παιδιών είτε για εικοσιπέντε. Κι εσείς έρχεστε και μου λέτε εκεί που υπάρχουν είκοσι τέσσερις μαθητές να το σπάσουμε στα δύο για να γίνουν δώδεκα. Πραγματικά, δηλαδή, σηκώνω τα χέρια ψηλά, η επιστήμη δεν έχει να πει τίποτα! Εμείς, λοιπόν, και τον νόμο τηρούμε και κόσμο φέρνουμε. Μάλιστα, φέρνουμε τους εκπαιδευτικούς ως μόνιμους πια, ενώ εσείς φέρνατε χιλιάδες αναπληρωτές και χωρίς βέβαια στο τέλος να καλύψετε τα κενά, αλλά και καινούργια κονδύλια βρήκαμε, με αποτέλεσμα, γιατί αυτή είναι μια δυναμική κατάσταση, να καλύψουμε κάθε κενό. (Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού) Και βέβαια, να τονίσω και κάτι που αναφέρατε στην αρχή της ερώτησης. Ποιος είπε ότι είναι ενάντια στις άδειες των εκπαιδευτικών; Εγώ είπα ξεκάθαρα ότι εμείς δείχνουμε έμπρακτα ότι είμαστε δίπλα στους εκπαιδευτικούς και καλά κάνουν και παίρνουν τις θεσμοθετημένες άδειες τις οποίες δικαιούνται. Παρ’ όλα αυτά, εκ των πραγμάτων το Υπουργείο Παιδείας δεν μπορεί να ξέρει όταν διορίζει, για παράδειγμα, δέκα χιλιάδες μόνιμους εκπαιδευτικούς ότι το 20%-25% θα πάρει απευθείας άδεια. Καλά κάνουν και τις παίρνουν και είμαστε δίπλα τους και πρέπει να τις πάρουν. Όμως, πρόκειται για μία δυναμική κατάσταση. Βρίσκουμε τα κενά και ερχόμαστε μετά να τα καλύψουμε. Πόσο πιο ξεκάθαρο να γίνει αυτό; 6 Τέλος, όσον αφορά τα επεισόδια -είναι το θέμα στο οποίο δεν αναφέρθηκα προηγουμένως-, είναι σαφές ότι είμαστε ενάντια σε οποιοδήποτε επεισόδιο έντασης και πρόκειται για κάτι που και μας λυπεί και μας στενοχωρεί και μας απασχολεί όλους και σαφώς είναι κάτι που δεν θέλουμε να επαναληφθεί. Επίσης, νομίζω ότι θα συμφωνήσετε κι εσείς, αφού συμμετείχατε κι εσείς εκείνη τη μέρα σε αυτή την παράσταση, ότι η εκπαιδευτική κοινότητα είναι χώρος συνεννόησης. Φαντάζομαι, λοιπόν, ότι ο τόνος στον οποίο μιλούσατε κι εσείς θα ήταν χαμηλός στα πλαίσια του σεβασμού και του διαλόγου. Τώρα όσον αφορά τα επίσημα στοιχεία που μας διαβίβασε το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, αυτά βρίσκονται ήδη υπό διερεύνηση. Η Υπουργός Παιδείας κ. Ζαχαράκη μίλησε η ίδια με τον Υπουργό, προκειμένου να διασφαλιστεί η πλήρης και ταχεία διαλεύκανση των περιστατικών και βέβαια να αποφευχθούν στο μέλλον οποιαδήποτε τέτοια φαινόμενα έντασης.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ (ΝΑΣΟΣ) ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ: Τα ΜΑΤ μπήκαν μόνα τους ή τα καλέσατε εσείς;
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΛΑΣΗΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Και για να κλείσω -και αυτό είναι κάτι που πρέπει να τονίσουμε- το Υπουργείο Παιδείας, κύριε συνάδελφε…
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ (ΝΑΣΟΣ) ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ: Ποιος κάλεσε τα ΜΑΤ;
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΛΑΣΗΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): …ουδέποτε δίνει οδηγίες αστυνομικού χαρακτήρα ούτε και εμπλέκεται στη διαχείριση των κινητοποιήσεων. Πιο ξεκάθαρη κουβέντα από αυτή δεν υπάρχει. Σας ευχαριστώ.
Δείτε εδώ αναλυτικά τα πρακτικά της Βουλής.
Η ερώτηση στη Βουλή
ΘΕΜΑ: «Οι συγχωνεύσεις τμημάτων υποβαθμίζουν τα Σχολεία μας»
Οι ανεξάρτητοι βουλευτές κκ Θεοδώρα Τζάκρη, Κυριακή Μάλαμα, Γιώτα Πούλου, και Ραλλία Χρηστίδου, καταθέτουν ως αναφορά προς την κ. Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, το από 20/10/2025 Δελτίο Τύπου του Νέου Συλλόγου Γονέων 36ου δημοτικού σχολείου Αθηνών, σύμφωνα με το οποίο δηλώνεται αντίθεση στην επικείμενη συγχώνευση των τμημάτων Β΄ και Ε΄ Δημοτικού του Σχολείου, στα οποία φοιτούν από 24 μαθητές αντίστοιχα. Σύμφωνα με τον Νέο Σύλλογο Γονέων 36ου δημοτικού σχολείου Αθηνών, η συγχώνευση αυτή προωθείται αιφνιδιαστικά και αντιπαιδαγωγικά, τη στιγμή που η σχολική χρονιά έχει ήδη ξεκινήσει απειλώντας την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, καθώς θα προκληθούν μεταβολές στη σύνθεση των τάξεων, θα μειωθούν τα τμήματα του πρωινού και του ολοήμερου και θα αποκλειστούν παιδιά και εκπαιδευτικοί. Ο Νέος Σύλλογος Γονέων 36ου δημοτικού σχολείου Αθηνών λαμβάνοντας υπόψη ότι η σταθερότητα του μαθησιακού περιβάλλοντος και το αίσθημα ασφάλειας των μαθητών εντός ενός οικείου και λειτουργικού παιδαγωγικού πλαισίου είναι αναγκαίες προϋποθέσεις της συνταγματικά κατοχυρωμένης ισότιμης εκπαίδευσης για όλους και όλες, (για ένα δημόσιο, δωρεάν, ποιοτικό σχολείο για όλους και όλες) και ζητά: • Να ανασταλεί άμεσα κάθε ενέργεια που αφορά τη συγχώνευση των τμημάτων • Να διατηρηθούν τα τμήματα ως έχουν, σύμφωνα με τις παιδαγωγικές και νομικές αρχές που επιβάλλουν τη σταθερότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. • Να ληφθεί υπόψη η παρουσία μαθητών με μαθησιακές ιδιαιτερότητες και δυσκολίες, που επιβάλλει τη διατήρηση μικρότερων και σταθερών τμημάτων. • Να γίνει σεβαστή η συνταγματική πρόβλεψη του άρθρου 16 παρ. 2 και 4 του Συντάγματος της Ελλάδας που κατοχυρώνει το δικαίωμα όλων των παιδιών 2 στη δωρεάν, ισότιμη και ποιοτική εκπαίδευση και επιβάλλει στην Πολιτεία την υποχρέωση «να αναπτύσσει και να προάγει την παιδεία και να μεριμνά για την ηθική, πνευματική και επαγγελματική αγωγή». Επισυνάπτεται το από 20/10/2025 Δελτίο Τύπου του Νέου Συλλόγου Γονέων 36ου δημοτικού σχολείου Αθηνών. Παρακαλούμε για την απάντηση, τις σχετικές ενέργειες, την ενημέρωση της Βουλής και του Νέου Συλλόγου Γονέων 36ου δημοτικού σχολείου Αθηνών.
Οι καταθέτοντες Βουλευτές
Θεοδώρα Τζάκρη
Κυριακή Μάλαμα
Γιώτα Πούλου
Ραλλία Χρηστίδου
Δείτε εδώ αναλυτικά την ερώτηση.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Black Friday σε μοριοδοτούμενα σεμινάρια και Πιστοποιήσεις Ξένων Γλωσσών για έξτρα 20 μόρια
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Κοκκινάκη Υπατία