Ο Α΄ Σύλλογος Αθηνών Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης εξέδωσε σκληρή ανακοίνωση σχετικά με την απόφαση αναστολής λειτουργίας των σχολικών μονάδων λόγω της έντονης κακοκαιρίας, κατηγορώντας το Υπουργείο Παιδείας και την κυβέρνηση για «επικοινωνιακές τακτικές» και «κοροϊδία» γύρω από το ζήτημα της τηλεκπαίδευσης. Το Δ.Σ. ξεκαθαρίζει προς τους εκπαιδευτικούς ότι δεν υποχρεούνται να παρέχουν τηλεκπαίδευση από το σπίτι, καθώς η νομοθεσία προβλέπει ότι αυτή υλοποιείται αποκλειστικά μέσα από τις σχολικές μονάδες.
H θέση του Συλλόγου: «Καμία υποχρέωση τηλεκπαίδευσης από το σπίτι»
Ο Σύλλογος υπενθυμίζει ότι η τηλεκπαίδευση μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο όταν οι εκπαιδευτικοί έχουν ασφαλή πρόσβαση στις σχολικές μονάδες. Με δεδομένο ότι τα σχολεία αύριο θα παραμείνουν κλειστά με απόφαση του Περιφερειάρχη Αττικής, η μετακίνηση των εκπαιδευτικών θεωρείται επικίνδυνη και αντίθετη στις οδηγίες της Πολιτικής Προστασίας.
Νομική αναφορά
Στην Υ.Α. 111525/ΓΔ4/10-9-2021 ορίζεται ότι όσοι εκπαιδευτικοί δεν διαθέτουν εξοπλισμό οφείλουν να προσέρχονται στο σχολείο. Όμως πώς μπορεί αυτό να εφαρμοστεί όταν η πρόσβαση είναι αδύνατη ή επικίνδυνη;, αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Καταγγελίες για την κατάσταση των σχολικών κτιρίων
Ο Σύλλογος τονίζει ότι η χρόνια υποχρηματοδότηση των σχολικών μονάδων έχει οδηγήσει σε οριακές καταστάσεις, με χαρακτηριστικά παραδείγματα:
Ενδεικτικά περιστατικά
Πτώση μεγάλης πινακίδας στο νεόδμητο κτίριο που προορίζεται για το 8ο και 14ο Νηπιαγωγείο Ζωγράφου, την ώρα που σχολούσε το ολοήμερο.
Αντικατάσταση σπασμένων τζαμιών στο 10ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Αθηνών μόλις πριν λίγες ημέρες, έπειτα από μήνες διαμαρτυριών.
Συχνά περιστατικά πλημμυρών, κατάρρευσης σοβάδων, ακραίων θερμοκρασιών στις αίθουσες και αυτοσχέδιων υποδομών για την ασφαλή πρόσβαση των παιδιών.
Τηλεκπαίδευση: Χαμηλή αποτελεσματικότητα και σοβαροί περιορισμοί
Ο Σύλλογος επισημαίνει ότι οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί έχουν πλέον εμπειρία από την περίοδο της πανδημίας και γνωρίζουν:
Τα μορφωτικά ελλείμματα που δημιουργεί η εξ αποστάσεως διδασκαλία.
Τις ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις της πολύωρης παραμονής των παιδιών μπροστά σε μια οθόνη.
Τον αποκλεισμό κοινωνικά ευάλωτων μαθητών που δεν διαθέτουν τεχνολογικό εξοπλισμό.
Ζήτημα προστασίας προσωπικών δεδομένων
Υπενθυμίζεται πως η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα έχει επισημάνει σοβαρές ελλείψεις στη συμμόρφωση του ΥΠΑΙΘΑ σχετικά με την πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης, γεγονός που – σύμφωνα με τον Σύλλογο – καθιστά ακόμη πιο προβληματική την εφαρμογή της.
Κριτική στη στάση του Υπουργείου Παιδείας
Ο Σύλλογος αναφέρει ότι το Υπουργείο:
Δεν έλαβε κανένα μέτρο μετά την πανδημία για την κάλυψη των μαθησιακών κενών.
Δεν σχεδίασε υποστηρικτικές δράσεις για την ψυχική ανθεκτικότητα των μαθητών.
Δεν εξασφάλισε ισότιμη πρόσβαση στον ψηφιακό εξοπλισμό, αφήνοντας τους οικονομικά ασθενέστερους μαθητές εκτός διαδικασίας.
Στο ίδιο πλαίσιο, καταγγέλλει τα ανυπόγραφα e-mail που εστάλησαν σε σχολικές μονάδες μόλις λίγες ώρες πριν τη γενίκευση της κακοκαιρίας, υποστηρίζοντας ότι η Διοίκηση «δεν μπορεί να λειτουργεί με άτυπες οδηγίες».
Τι ζητά ο Α΄ Σύλλογος Αθηνών
Ο Σύλλογος δηλώνει ότι:
Κανένας εκπαιδευτικός και κανένας μαθητής δεν υποχρεούται να διαθέτει προσωπικό εξοπλισμό και ταχεία σύνδεση στο διαδίκτυο.
Δεν αποδέχεται τη χρήση της τηλεκπαίδευσης ως “λύση ανάγκης” σε σύντομες περιόδους κακοκαιρίας.
Παρέχει πλήρη συνδικαλιστική κάλυψη στα μέλη του που δεν θα προχωρήσουν σε εξ αποστάσεως διδασκαλία.
Τι σημαίνει αυτό για τις επόμενες ημέρες
Με τα σχολεία κλειστά και τις οδηγίες της Πολιτικής Προστασίας για περιορισμό μετακινήσεων, οι εκπαιδευτικοί αναμένεται να παραμείνουν εκτός σχολικών μονάδων μέχρι την άρση των απαγορεύσεων.
Στο μεταξύ, οι ίδιοι δηλώνουν ότι θα προχωρήσουν σε αναπροσαρμογή του διδακτικού έργου με την επιστροφή στην τάξη, καλύπτοντας τυχόν κενά που προκύπτουν από τη διακοπή της λειτουργίας.
Ανακοίνωση
Α΄ Σύλλογος Αθηνών: Σχετικά με την τηλεκπαίδευση λόγω κακοκαιρίας. ΟΧΙ στην κοροϊδία και στις επικοινωνιακές τακτικές του ΥΠΑΙΘ και της κυβέρνησης
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι, το Δ.Σ. του Α΄ Συλλόγου Αθηνών Εκπαιδευτικών Π.Ε., ενόψει της αναστολής λειτουργίας των σχολικών μονάδων λόγω της κακοκαιρίας που επικρατεί στη χώρα και μετά από ερωτήματα συναδέλφων, πληροφορεί τα μέλη του σωματείου μας ότι οι εκπαιδευτικοί δεν υποχρεούνται να παρέχουν τηλεκπαίδευση από τα σπίτια τους. Τηλεκπαίδευση παρέχεται μόνο από τις σχολικές μονάδες και με την προϋπόθεση να έχουν οι εκπαιδευτικοί άνετη και ασφαλή πρόσβαση.
Όμως, αύριο, οι σχολικές μονάδες θα παραμείνουν κλειστές με απόφαση του Περιφερειάρχη Αττικής και σε καμία περίπτωση δεν διακινδυνεύουμε την υγεία μας και τη σωματική μας ακεραιότητα.
Επιπλέον, με αφορμή τα ανυπόγραφα ηλεκτρονικά μηνύματα, τα οποία σήμερα, Πέμπτη 4/12/2025 και ώρα 17:00 που έστειλε η Α΄ ΔΙΠΕ Αθήνας στις σχολικές μονάδες, το Δ.Σ. επισημαίνει τα ακόλουθα: Η κατάσταση στην οποία έχουν οδηγήσει το δημόσιο σχολείο οι πολιτικές των περικοπών και της υποχρηματοδότησης οδηγεί αναπόφευκτα σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.
Καταγγέλλουμε μάλιστα ότι στο περίφημο νεόδμητο κτίσμα που προορίζεται για το 8ο και το 14ο Νηπιαγωγεία Ζωγράφου, η τεράστια ταμπέλα που ενημέρωνε ότι η οικοδόμησή του ξεκίνησε το …2019 παρασύρθηκε από τον ισχυρό άνεμο τη στιγμή που σχολούσαν τα παιδιά του ολοήμερου.
Για μια ακόμα φορά, ευτυχώς που δεν είχαμε κάποιο τραυματισμό. Στο παρά πέντε επίσης και μετά από σχετικές έγγραφες διαμαρτυρίες μας, μόλις προχθές, μετά από μήνες αντικαταστάθηκαν τα δύο σπασμένα τζάμια στο 10ο Ειδικό Δ. Σχ. Αθηνών, διαφορετικά το σχολείο σήμερα θα πλημμύριζε.
Βρέχει και τα σχολεία πλημμυρίζουν, νήπια και μικρά παιδιά ακροβατούν πάνω σε αυτοσχέδιες γέφυρες ή μεταφέρονται από γονείς και εκπαιδευτικούς.
Κάνει ζέστη, τα σχολεία μετατρέπονται σε θερμοκήπια.
Χιονίζει, τα σχολεία κλείνουν γιατί καθίστανται επικίνδυνα για την ασφάλεια των παιδιών αλλά και των εκπαιδευτικών.
Ακόμα και σε συνθήκες καλοκαιρίας, σοβάδες από τα ταβάνια καταρρέουν θέτοντας σε κίνδυνο εκπαιδευτικούς και εκπαιδευόμενους.
Αυτή η απαράδεκτη κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί. Για μια ακόμα φορά, σαν έτοιμοι από καιρό, με έντονα καιρικά φαινόμενα, οι αρμόδιοι ανακοινώνουν το κλείσιμο των σχολείων και καλούν εκπαιδευτικούς και μαθητές να προετοιμάσουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό τους για να συνεχιστεί «απρόσκοπτα» η εκπαιδευτική διαδικασία μέσω τηλεκπαίδευσης τις επόμενες ημέρες.
Από την πλευρά μας έχουμε να δηλώσουμε τα εξής:
Είναι γνωστό ότι στο διάστημα της πανδημίας οι εκπαιδευτικοί στάθηκαν δίπλα στους μαθητές και στις οικογένειές τους και αξιοποίησαν κάθε πρόσφορο μέσο για να διατηρηθεί η επαφή με τη σχολική ζωή, παρόλο που η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ δε δημιούργησε καμία προϋπόθεση για να υποστηρίξει αυτή τη διαδικασία.
Είναι επίσης γνωστό ότι είναι οι εκπαιδευτικοί που στηρίζουν με αυταπάρνηση το δημόσιο σχολείο και ανταποκρίνονται με ζήλο στις μορφωτικές και ψυχοκοινωνικές ανάγκες των μαθητών, ενάντια στην πολιτική της υποβάθμισης και παραμέλησης της δημόσιας εκπαίδευσης από το κράτος και τις κυβερνήσεις.
Στην κυριολεξία, τα δημόσια σχολεία στηρίζονται στην αυταπάρνηση των εκπαιδευτικών και στο φιλότιμο των γονιών. Οι γονείς των μαθητών μας γνωρίζουν πλέον καλύτερα από τον καθένα τον βαθμό αναποτελεσματικότητας της τηλεκπαίδευσης τόσο σε σχέση με τα μορφωτικά ελλείμματα που προκύπτουν (στην πραγματικότητα, ότι επιχειρήθηκε να διδαχθεί με τέτοια μέσα, διδάχθηκε εκ νέου στις σχολικές τάξεις) όσο και σε σχέση με τις ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις του εγκλεισμού των παιδιών και της πολύωρης καθήλωσής τους μπροστά στις οθόνες.
Το ΥΠΑΙΘΑ, κανένα απολύτως μέτρο δεν πήρε μετά το μακρόχρονο κλείσιμο των σχολείων, ούτε για τον επανακαθορισμό της ύλης ούτε για τις ψυχοκοινωνικές ανάγκες των μαθητών. Πλήρης αδιαφορία. Με την ίδια αδιαφορία αλλά και ταξικό κυνισμό αντιμετώπισε και τη μη δυνατότητα πρόσβασης, τον αποκλεισμό των οικονομικά ασθενέστερων μαθητών από την τηλεκπαίδευση λόγω έλλειψης τεχνολογικού εξοπλισμού.
Υπενθυμίζουμε ότιη τηλεκπαίδευση δέχτηκε «κόκκινη κάρτα» από την απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, στις οδηγίες της οποίας το Υ.ΠΑΙ.Θ. ακόμα δεν έχει συμμορφωθεί.
Δε θα δεχθούμε καμία μελλοντική τηλεκπαίδευση προς αντικατάσταση του εκπαιδευτικού σε περιπτώσεις που δεν εξασφαλίζονται τα προσωπικά δεδομένα μαθητών-εκπαιδευτικών. Στην παρ. 3 του άρθρου 4 της 111525/ΓΔ4/10-9-2021 Υ.Α. για την τηλεκπαίδευση, αναγράφεται «Εκπαιδευτικοί οι οποίοι/ες δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό υπολογιστή, ταμπλέτα ή έξυπνο τηλέφωνο και εξ αυτού του λόγου αδυνατούν να παράσχουν εξ αποστάσεως εκπαίδευση, υποχρεούνται να προσέρχονται κατά τις ώρες διδασκαλίας τους στις σχολικές μονάδες…».
Πώς μπορεί να γίνει αυτό όταν η πρόσβαση στις σχολικές μονάδες είναι αδύνατη ή/και επικίνδυνη; Σε περίπτωση ατυχήματος ποιος θα φέρει την ευθύνη όταν τα σχολεία, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση, είναι κλειστά και οι συστάσεις της Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας για την αποφυγή άσκοπων μετακινήσεων ρητές;
Στην περίπτωση ολιγοήμερης αναστολής λειτουργίας σχολείων λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών, θεωρούμε αδιανόητο να επιβάλλεται η εφαρμογή τηλεκπαίδευσης.
Καμία παιδαγωγική αξία, καμία ουσιαστική θετική επίδραση δεν μπορεί να έχει μια τέτοια διαδικασία στα παιδιά. Κανείς και καμία, ούτε εκπαιδευτικός ούτε μαθητής/τρια δεν υποχρεούται να έχει διαθέτει εξοπλισμό και γρήγορη σύνδεση με το διαδίκτυο είτε στο πλαίσιο των εργασιακών του καθηκόντων ούτε στο πλαίσιο των σχολικών του υποχρεώσεων.
Η Διοίκηση δε λειτουργεί με προφορικές εντολές ή άτυπα/ανυπόγραφα sms και e-mail. Επιπρόσθετα σημειώνουμε ότι οι εκπαιδευτικοί καθώς και οι Διευθυντές/Διευθύντριες και Προϊστάμενες των σχολικών μονάδων δεν έχουν κανένα εργασιακό καθήκον τα Σαββατοκύριακα.
Οι εκπαιδευτικοί, με αίσθημα ευθύνης και σαφή παιδαγωγική αντίληψη για τις ανάγκες των μαθητών τους, όταν επιστρέψουν στις σχολικές τους τάξεις, θα αναπροσαρμόσουν το διδακτικό τους έργο διασφαλίζοντας την ομαλή συνέχεια της μορφωτικής διαδικασίας. Για όλα τα παραπάνω το Δ.Σ. του Συλλόγου παρέχει πλήρη συνδικαλιστική κάλυψη στα μέλη του.
Από το ΔΣ του Α΄ Συλλόγου Αθηνών
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 6/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Χρήστος Κάτσικας