Ένας πρώην και μία νυν Υπουργοί Παιδείας μαζί και ο Πρωθυπουργός μας βομβαρδίζουν με την ιδέα του Εθνικού Απολυτηρίου, χωρίς να μας λένε τι ακριβώς επιδιώκουν, πέρα από την “βελτίωση του Λυκείου” που οι ίδιοι κατάφεραν να το επιδεινώσουν σε βαθμό που αναρωτιέται κανείς τι μπορεί πια να γίνει για να αποκτήσουμε ένα ουσιαστικό Λύκειο που να μην είναι πάρεργο της παραπαιδείας.
Ορισμένα δεδομένα:
- Οι επιπλέων εξετάσεις στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι τράπεζες θεμάτων και η ελάχιστη βάση εισαγωγής στα πανεπιστήμια, έχουν ήδη ρημάξει την σχολική καθημερινότητα. Τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα έχουν εδραιωθεί στη συνείδηση των πολιτών ως οι μόνοι “αξιόπιστοι” θεσμοί χωρίς τους οποίους είναι αδύνατον να εισαχθεί κάποιος στο πανεπιστήμιο. Για τους υποψηφίους φοιτητές κάθε χρονιάς, δαπανώνται από τις οικογένειες τους 2 δισεκατομμύρια ευρώ, που είναι πολλαπλάσια από την κρατική χρηματοδότηση όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης αν κανείς αφαιρέσει τη μισθοδοσία.
- Το μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, στέφθηκε με απόλυτη αποτυχία. Εκτός από ένα, όλα τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι τα κολλέγια που συνεργαζόταν εδώ και πολλά χρόνια με διάφορα δεύτερης διαλογής ξένα ιδρύματα, κανένας σοβαρός νομικός δεν θεωρεί αιτιολογημένη την απόφαση του ΣτΕ, στην αδειοδότηση τους δεν τηρήθηκαν καν οι νόμοι, και με εντυπωσιακή προχειρότητα εγκρίθηκαν τα προγράμματα σπουδών. Μάλιστα στη μέση σχεδόν του εξαμήνου, η Αρχή Πιστοποίησης των Προγραμμάτων αδυνατεί να εγκρίνει τα προγράμματα σπουδών των Νομικών Σχολών έχουν ήδη εγγεγραμμένους σπουδαστές!
- Η εγγραφή στα ιδιωτικά πανεπιστήμια αποτελεί ένα άλλο σκάνδαλο: ενώ όσοι πρόκειται να φοιτήσουν στα ιδιωτικά πανεπιστήμια (πρέπει να) δίνουν πανελλαδικές, η εγγραφή τους σε αυτά γίνεται με τα μισά μόρια σε σχέση με όσα απαιτούνται για την φοίτηση στα δημόσια. Δηλαδή για να μπορέσει να αποκτήσει κανείς πτυχίο από ιδιωτικό πανεπιστήμιο ισότιμο με αυτό του δημοσίου, μπορεί να αρχίσει τις σπουδές με εξαιρετικά πιο ευνοϊκούς όρους. Όπως έγραφε και ο Όργουελ, “όλοι είναι ίσοι, αλλά ορισμένοι είναι πιο ίσοι από άλλους”. Και βέβαια επειδή όλη αυτή η αρνητική εικόνα μπορεί να δημιουργήσει δυσκολίες στους κολλεγιάρχες, η κυβέρνηση φρόντισε να προχωρήσει σε διαγραφές φοιτητών από τα δημόσια και να νομοθετήσει τη δυνατότητα εγγραφής όλων αυτών στα ιδιωτικά πανεπιστήμια όπου θα συνυπολογίζονται τα μαθήματα που έχουν ήδη ολοκληρώσει με επιτυχία.
- Ο τεράστιος αριθμός αναπληρωτών εκπαιδευτικών (πάνω από το 35% των μονίμων, στην Ευρώπη ο μέσος όρος είναι 5%) δεν δημιουργεί ούτε μία σταθερότητα στο σχολικό περιβάλλον, αλλά και είναι αδύνατον να μπορεί να χαραχτεί μία πολιτική που να εμπνέει εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, μιας και ο τόσο μεγάλος αριθμός αναπληρωτών που κάθε χρόνο βρίσκονται σε διαφορετικό μέρος, οδηγεί σε ένα ασταθές περιβάλλον. Ακόμη και τώρα τρεις σχεδόν μήνες από την έναρξη της σχολικής χρονιάς υπάρχουν περισσότερα από 10,000 κενά στα σχολεία!
- Η αγορά από τα funds γνωστών ιδιωτικών σχολείων δείχνει πως θα αυξηθούν τα έσοδα τους δραματικά.
- Το απόλυτο αδιέξοδο για ένα εκπαιδευτικά αμφιλεγόμενο μέτρο όπως το πολλαπλό βιβλίο, έχει συμβάλλει στην περαιτέρω ασάφεια, μιας και η Υπουργός συνδέει το νέο σχολείο με τα πολλαπλά συγγράμματα, χωρίς να υπάρχει καμία απολύτως σύνδεση μεταξύ των δύο.
Αυτά είναι λίγα από όσα σκιαγραφούν την κατάσταση που επικρατεί στις διάφορες εκπαιδευτικές βαθμίδες, με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης.
Αυτή την κατάσταση έρχεται να εξωραΐσει ο Πρωθυπουργός επιμένοντας για την εισαγωγή του Εθνικού Απολυτηρίου (χωρίς καμία άλλη διευκρίνιση) και με μία δήλωση του σχετικά με τις Πανελλήνιες. Στις 16 Νοεμβρίου δήλωνε: “Οι Πανελλήνιες δεν θα καταργηθούν. Είναι ένας θεσμός, ο οποίος λειτουργεί απόλυτα αξιοκρατικά”. Μεγαλύτερη παραπλάνηση της κοινής γνώμης θα ήταν δύσκολο να βρεθεί: Οι Πανελλήνιες έχουν κλείσει τον κύκλο τους, και το μόνο τους χαρακτηριστικό είναι ότι είναι αδιάβλητες. Σε μία χώρα που ελάχιστα πράγματα είναι αδιάβλητα, αυτό το χαρακτηριστικό των Πανελληνίων έχει μετατραπεί στο ότι είναι αξιοκρατικές. Πόσο αξιοκρατικές είναι οι εξετάσεις για την προετοιμασία των οποίων ξοδεύονται ιλιγγιώδη ποσά, αντικειμενικά υποβαθμίζουν το σχολείο και η επιτυχία σε αυτές εξαρτάται από την αποστήθιση και τις τεχνικές για την επίλυση ασκήσεων;
Μέσα σε αυτό το πολλαπλό αδιέξοδο η Κυβέρνηση ψάχνει να βρει μία διέξοδο. Με βάση όσα έχουν διαρρεύσει από το Υπουργείο και μία συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων με παρουσία και του κ. Μπαμπινιώτη, το νέο σύστημα θα έχει πολλές περισσότερες εξετάσεις, τράπεζες θεμάτων, θα συνυπολογίζονται οι βαθμοί της Α και Β Λυκείου στον τελικό βαθμό, και, βέβαια, θα υπάρχουν και Πανελλήνιες. Δηλαδή η χαρά της παραπαιδείας πάλι. Και η παραπέρα απαξίωση του σχολείου δια χειρός του Υπουργείου Παιδείας. Για αυτό το σχέδιο, η Κυβέρνηση επιδιώκει να έχει τη συναίνεση των κομμάτων την οποία ελπίζω ότι δεν θα την έχει.
Η μόνη λύση είναι μία σοβαρή συζήτηση για την βαθμιαία κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων και την αναβάθμιση του απολυτηρίου με αξιόπιστες εξετάσεις. Αν δεν γίνει σαφές ότι οι Πανελλαδικές το μόνο που κάνουν πια είναι να υπονομεύουν το σχολείο και να μην έχουν κανεναν εκπαιδευτικό ρόλο, καμία λύση δεν θα μπορέσει να εφαρμοστεί. Και για αυτό χρειάζεται μία τεκμηριωμένη και ψύχραιμη συζήτηση για τον χαρακτήρα και τις συνέπειες των Πανελλαδικών στις μέρες μας. Επιδίωξη όσων θέλουν να αλλάξει η δευτεροβάθμια εκπαίδευση, πρέπει να είναι η αποκλειστική έμφαση στις εγκύκλιες σπουδές μέχρι και τη Β Λυκείου, η προετοιμασία για το πανεπιστήμιο στην τελευταία τάξη του Λυκείου και η ριζική αναβάθμιση του απολυτηρίου.
-----------
Ο Κώστας Γαβρόγλου είναι ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών και πρώην Υπουργός Παιδείας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ChatGpt για όλους: Παρέχεται σε 100.000 υποψήφιους πανελλαδικά ως 24/11
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Alfavita Newsroom