Για το νέο νομοσχέδιο για τη σύσταση Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΑΕΚ) κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή η βουλεύτρια Χαλκιδικής του Κινήματος Δημοκρατίας, Κυριακή Μάλαμα.
«Η επαγγελματική κατάρτιση παραδίδεται από την κυβέρνηση στις επιχειρήσεις, ενώ το Δημόσιο καλείται να καλύψει τα οικονομικά βάρη, ενώ παράλληλα εκθέτει τους μαθητευόμενους σε καθεστώς εργασιακής επισφάλειας. Η δημόσια επαγγελματική εκπαίδευση δεν μπορεί να λειτουργεί ως όχημα εξυπηρέτησης ιδιωτικών συμφερόντων», επισημαίνει η Κυριακή Μάλαμα στην ερώτηση που απευθύνεται στην υπουργό Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη.
Η βουλεύτρια υποστηρίζει πως το εν λόγω σχέδιο νόμου, που παρουσιάζεται ως «αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης», στην πραγματικότητα εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους, όπως ο κατακερματισμός του επιπέδου εκπαίδευσης 5, καθώς η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (ΟΚΕ) προειδοποιεί για αμφισβήτηση της ισοτιμίας των τίτλων σπουδών και δημιουργία αθέμιτου ανταγωνισμού υπέρ των μεγάλων επιχειρήσεων.
Επίσης, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους καταγράφει μόνιμες κρατικές δαπάνες, φοροαπαλλαγές και τον κίνδυνο το Δημόσιο να επωμιστεί το κόστος σε περίπτωση αποχώρησης των ιδιωτικών φορέων.
Στη συνέχεια, αναφέρεται στην εργασιακή ανασφάλεια, εφόσον δεν διασφαλίζεται αξιοπρεπής αμοιβή βάσει συλλογικών συμβάσεων ούτε ανεξάρτητη αξιολόγηση θέσεων μαθητείας, γεγονός που ενέχει τον κίνδυνο υποκατάστασης κανονικών θέσεων εργασίας.
Τέλος, κάνει λόγο για κοινωνικό αποκλεισμό, καθώς η γλωσσική προϋπόθεση (επίπεδο Β1 στα ελληνικά) χωρίς δωρεάν προπαρασκευαστικά μαθήματα αφήνει εκτός ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και αλλοδαπούς καταρτιζόμενους.
Η ερώτηση στη Βουλή
Προς την κυρία Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Θέμα: Παράδοση της επαγγελματικής κατάρτισης στις επιχειρήσεις με δημόσιο κόστος φέρνει το νέο σχέδιο νόμου
Η κυβέρνηση κατέθεσε τη Δευτέρα στη Βουλή σχέδιο νόμου για τη σύσταση Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΑΕΚ), με το οποίο εισάγεται ένα νέο θεσμικό πλαίσιο μεταλυκειακής κατάρτισης επιπέδου 5. Στην αιτιολόγηση γίνεται λόγος για αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης, ωστόσο η πραγματικότητα αναδεικνύει σοβαρούς κινδύνους:
- Η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή Ελλάδας (ΟΚΕ) επισημαίνει ότι η ίδρυση ΑΕΚ οδηγεί σε περαιτέρω κατακερματισμό του επιπέδου 5, θέτει σε αμφισβήτηση την ισοτιμία τίτλων σπουδών και δημιουργεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα υπέρ μεγάλων επιχειρήσεων, αφού το περιεχόμενο των προγραμμάτων θα προσαρμόζεται στις ανάγκες τους, αφήνοντας εκτός τους μικρότερους εργοδότες.
- Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους στην έκθεσή του αναφέρει μόνιμες δαπάνες (Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, πλήρης ασφαλιστική κάλυψη μαθητευομένων μέσω e-ΕΦΚΑ) και πιθανές απώλειες φορολογικών εσόδων λόγω των εκτεταμένων φοροαπαλλαγών για χορηγίες και δωρεές στις ΑΕΚ. Επιπλέον, σημειώνεται ότι σε περίπτωση αποχώρησης του ιδιωτικού φορέα, το Δημόσιο θα επωμιστεί το κόστος συνέχισης της λειτουργίας.
- Δεν διασφαλίζεται ελάχιστη αμοιβή συνδεδεμένη με συλλογικές συμβάσεις για τους μαθητευόμενους, ούτε προβλέπεται ανεξάρτητος μηχανισμός αξιολόγησης των θέσεων μαθητείας, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος υποκατάστασης κανονικών θέσεων εργασίας με φθηνή, ευέλικτη απασχόληση.
- Η προβλεπόμενη γλωσσική προϋπόθεση (επίπεδο Β1 στα ελληνικά) για πολίτες Ε.Ε. και τρίτων χωρών, χωρίς παράλληλη εγγυημένη πρόσβαση σε δωρεάν μαθήματα γλώσσας, ενέχει σοβαρό κίνδυνο αποκλεισμού κοινωνικά ευάλωτων ομάδων.
Με βάση τα παραπάνω, ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
- Γιατί επιλέγεται η δημιουργία νέου θεσμού ΑΕΚ, αντί για την ενίσχυση των υφιστάμενων δημόσιων ΣΑΕΚ, όπως προτείνει η ΟΚΕ;
- Πώς θα διασφαλιστεί ότι οι μαθητευόμενοι δεν θα υποκαθιστούν κανονικές θέσεις εργασίας και ότι θα απολαμβάνουν αξιοπρεπείς αμοιβές συνδεδεμένες με συλλογικές συμβάσεις;
- Τι μηχανισμοί ανεξάρτητης αξιολόγησης των θέσεων μαθητείας προβλέπονται;
- Πώς θα διασφαλιστεί η ισοτιμία των τίτλων επιπέδου 5, ώστε να μην υποβαθμιστούν οι ΣΑΕΚ και το μεταλυκειακό έτος μαθητείας ΕΠΑΛ;
- Ποιο είναι το εκτιμώμενο κόστος για τον κρατικό προϋπολογισμό, συμπεριλαμβανομένων των φοροαπαλλαγών και της κάλυψης ασφαλιστικών εισφορών;
- Γιατί δεν προβλέπεται χρηματοδότηση των προπαρασκευαστικών τμημάτων ελληνικής γλώσσας, ώστε να μην αποκλείονται αλλοδαποί καταρτιζόμενοι;
- Ποιες δικλείδες υπάρχουν ώστε να μη δημιουργηθεί ετεροβαρές πλεονέκτημα υπέρ λίγων μεγάλων επιχειρήσεων σε βάρος μικρότερων εργοδοτών και του δημόσιου συμφέροντος;
Η ερωτούσα βουλευτής
Μάλαμα Κυριακή
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 1/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ