ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Οι εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν «μηδενικό σχεδιασμό» και δανεισμένο εγχειρίδιο από την Κύπρο που «δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της ελληνικής εκπαίδευσης»

Σφοδρές αντιδράσεις έχει προκαλέσει στους εκπαιδευτικούς η εισαγωγή του νέου βιβλίου Οικονομικών στη Γ’ Γυμνασίου, με την ΕΛΜΕ Ζακύνθου να καταγγέλλει ότι το Υπουργείο Παιδείας επιχειρεί μια «παρέμβαση στις συνειδήσεις» της νέας γενιάς.

Το πολυδιαφημισμένο εγχειρίδιο του λεγόμενου «οικονομικού εγγραμματισμού» παρουσιάζει – σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς – τις κοινωνικές ανισότητες ως κοινό βίωμα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα που παρατίθεται με έναν πολυεκατομμυριούχο ποδοσφαιριστή, ο οποίος «δεν μπορεί ταυτόχρονα να παίξει μπάλα και να γυρίσει διαφημιστικό σποτ», προκειμένου να αποδοθεί η έννοια της «στενότητας».

Η ΕΛΜΕ Ζακύνθου τονίζει ότι τέτοια παραδείγματα διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα, αποκρύπτοντας τις αιτίες της φτώχειας και της ανεργίας. Όπως σημειώνεται, «η πραγματική στενότητα βρίσκεται στη λαϊκή οικογένεια που παλεύει να θρέψει τα παιδιά της, όχι στη ζωή του εκατομμυριούχου».

Παράλληλα, καταγγέλλεται ότι το εγχειρίδιο υιοθετεί αποκλειστικά τη νεοκλασική σχολή οικονομικών, χωρίς καμία αναφορά σε άλλες θεωρίες ή θεμελιωτές της Πολιτικής Οικονομίας, όπως ο Μαρξ, ο Σμιθ και ο Ρικάρντο. Έτσι, οι μαθητές στερούνται μιας σφαιρικής και κριτικής προσέγγισης της οικονομικής επιστήμης.

Η ΕΛΜΕ υπογραμμίζει την προχειρότητα με την οποία εισήχθη το μάθημα: αλλαγές κυριολεκτικά «εν μια νυκτί», απουσία διαλόγου, μηδενικός σχεδιασμός και δανεισμένο βιβλίο από την Κύπρο, που – όπως τονίζει – «δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της ελληνικής εκπαίδευσης».

Στο κάλεσμά της η ΕΛΜΕ Ζακύνθου δηλώνει την εμπιστοσύνη της στους εκπαιδευτικούς και απαιτεί:

  • Άμεση απόσυρση του βιβλίου,

  • Σύνταξη επιστημονικά τεκμηριωμένου και παιδαγωγικά συγκροτημένου εγχειριδίου,

  • Δημιουργία αναλυτικού προγράμματος που θα καλύπτει τις πραγματικές ανάγκες μαθητών και καθηγητών.

Ολόκληρη η ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Ζακύνθου

«Για το νέο βιβλίο Οικονομικών της Γ’ Γυμνασίου

Σε νέα όρια φτάνει η ξεδιάντροπη προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας να παρέμβει στις συνειδήσεις της νέας γενιάς με αφορμή το βιβλίο Οικονομικών της Γ΄ Γυμνασίου.

Το πολυδιαφημισμένο εγχειρίδιο του λεγόμενου «οικονομικού εγγραμματισμού» επιχειρεί να πείσει τους μαθητές ότι «όλα τα οικονομικά προβλήματα προκύπτουν επειδή οι άνθρωποι ζητούν περισσότερα από όσα μπορούν να αποκτήσουν» και ότι «τόσο οι φτωχοί όσο και οι πλούσιοι αντιμετωπίζουν στενότητα». Με παραδείγματα όπως αυτό του «πολυεκατομμυριούχου ποδοσφαιριστή που δεν μπορεί ταυτόχρονα να παίξει μπάλα και να γυρίσει διαφημιστικό φιλμάκι», επιχειρείται να παρουσιαστεί η κοινωνική ανισότητα ως κοινή εμπειρία.

Αυτό το «ατυχές» απόσπασμα είναι αποκαλυπτικό για την αντίληψη που διαπερνά ολόκληρο το βιβλίο: να συσκοτίζονται οι αιτίες που αφήνουν ακάλυπτες βασικές κοινωνικές ανάγκες και να διαστρεβλώνεται η πραγματικότητα ενός συστήματος που γεννά φτώχεια και ανισότητες. Η πραγματική «στενότητα» δεν βρίσκεται στη ζωή του πολυεκατομμυριούχου, αλλά στη λαϊκή οικογένεια των ανέργων και των εργαζομένων, που παλεύει καθημερινά για να θρέψει, να ντύσει, να μορφώσει και να ζήσει τα παιδιά της. Έτσι, η φτώχεια, η ανεργία και η ανισότητα εμφανίζονται περίπου ως «φυσικά φαινόμενα», αποκομμένα από τις κοινωνικές σχέσεις που τα παράγουν.

Το βιβλίο υιοθετεί μονόπλευρα τον στενό πυρήνα του φανταστικού αφηγήματος των νεοκλασικών Οικονομικών, δηλαδή των Οικονομικών της αγοράς, αποκρύπτοντας πλήρως την ταξική διάσταση των κοινωνιών. Απουσιάζει κάθε αναφορά στους θεμελιωτές της κλασικής Πολιτικής Οικονομίας (Μαρξ, Σμιθ, Ρικάρντο, Μιλ κ.ά.), ενώ με ένα τεράστιο χρονικό άλμα παρουσιάζεται η κυριαρχία των νεοκλασικών προσεγγίσεων ως αυτονόητη και «αιώνια», αποσιωπώντας τη μακρά ιστορία διαπάλης στην εξέλιξη της οικονομικής σκέψης. Έτσι, οι μαθητές στερούνται την απαραίτητη παιδαγωγική εξοικείωση με τα διαφορετικά και κριτικά ρεύματα Οικονομίας, ενώ καλούνται να αποδεχθούν τις νεοκλασικές παραδοχές ως τη μία και μοναδική αλήθεια.

Το ζήτημα δεν αφορά μόνο το συγκεκριμένο μάθημα, αλλά τον συνολικό τρόπο με τον οποίο το Υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει και εφαρμόζει τις αλλαγές στα σχολικά προγράμματα και εγχειρίδια, υπονομεύοντας την ποιότητα της εκπαίδευσης που δικαιούνται οι μαθητές μας. Η εισαγωγή του νέου μαθήματος στη Γ΄ Γυμνασίου αποκαλύπτει για άλλη μια φορά την προχειρότητα, την ανευθυνότητα και την περιφρόνηση με την οποία η κυβέρνηση αντιμετωπίζει το δημόσιο σχολείο. Αντί για σοβαρό σχεδιασμό και επιστημονικά τεκμηριωμένο πρόγραμμα σπουδών, έφερε στο παρά πέντε ένα μάθημα με βιβλίο πρόχειρα δανεισμένο από την Κύπρο — ένα εγχειρίδιο που όχι μόνο δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εκπαίδευσης, αλλά προκαλεί δίκαιη οργή σε γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Ο τρόπος με τον οποίο εισήχθη το μάθημα, η έλλειψη διαλόγου και ολοκληρωμένου σχεδιασμού, η απουσία τεκμηριωμένου αναλυτικού προγράμματος, η αλλαγή τάξης κυριολεκτικά «εν μια νυκτί» και η ανάθεση ειδικοτήτων την τελευταία στιγμή, αποτυπώνουν με σαφήνεια την πολιτική της κυβέρνησης για τη δημόσια εκπαίδευση: παντελής έλλειψη οργάνωσης και φροντίδας για τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών, σε συνδυασμό με την καλλιέργεια αντιεπιστημονικών θεωριών που εξισώνουν τον φτωχό με τον πλούσιο, τον εκμεταλλευόμενο με τον εκμεταλλευτή.

Δηλώνουμε την πλήρη εμπιστοσύνη μας στους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι, παρά τα «μαργαριτάρια» που διαχρονικά συναντούν στα σχολικά βιβλία, διαθέτουν την επιστημονική και παιδαγωγική επάρκεια να αναδείξουν στους μαθητές τους τους πραγματικούς νόμους που διέπουν τις οικονομικές, κοινωνικές και παραγωγικές σχέσεις.

Απαιτούμε από το Υπουργείο Παιδείας:

  1. Άμεση απόσυρση του συγκεκριμένου βιβλίου.

  2. Διασφάλιση ενός νέου, επιστημονικά τεκμηριωμένου και παιδαγωγικά συγκροτημένου σχολικού εγχειριδίου.

  3. Κατάρτιση ενός αναλυτικού προγράμματος που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών και των εκπαιδευτικών.»

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

απεργός πείνας
Συνεχίζεται η απεργία πείνας του Πάνου Ρούτσι – Κάλεσμα για μαζική συμμετοχή στις κινητοποιήσεις
Η Επιτροπή Αλληλεγγύης καλεί σε μαζική συμμετοχή στην απεργία και την πορεία διαμαρτυρίας την Τετάρτη 1 Οκτωβρίου στην πλατεία Κλαυθμώνος,...
Συνεχίζεται η απεργία πείνας του Πάνου Ρούτσι – Κάλεσμα για μαζική συμμετοχή στις κινητοποιήσεις
Απεργία
«Αμνησία» στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης: Καλούν τους αναπληρωτές την 1η Οκτωβρίου, μέρα γενικής απεργίας!
Οι ΔΙΔΕ κάνουν πως «ξέχασαν» την απεργία;
«Αμνησία» στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης: Καλούν τους αναπληρωτές την 1η Οκτωβρίου, μέρα γενικής απεργίας!
αθλητισμός
Σπορ στην προσχολική ηλικία: Αλήθεια πόσο χρήσιμα είναι;
Ένα παιδί πέντε ετών χρειάζεται ενεργό κινητικό παιχνίδι περισσότερο από 60 λεπτά και τα  νήπια μικρότερης ηλικίας  να  είναι δραστήρια για 180...
Σπορ στην προσχολική ηλικία: Αλήθεια πόσο χρήσιμα είναι;
Αφροδίτη Λατινοπούλου
Λατινοπούλου για Πόθεν Έσχες: «Ζούσα στο σπίτι της γιαγιάς μου, δεν πήγαινα διακοπές»
«Fake news» και «ασχετοσύνη» χαρακτηρίζει η Αφροδίτη Λατινοπούλου τα σχόλια για τα... 3.000 ευρώ του Πόθεν Έσχες της
Λατινοπούλου για Πόθεν Έσχες: «Ζούσα στο σπίτι της γιαγιάς μου, δεν πήγαινα διακοπές»