finland-school
Η διαμόρφωση ενός «διοικητικού υπουργείου» χωρίς παιδαγωγική φωνή δεν είναι μια ουδέτερη εξέλιξη· είναι εδώ και χρόνια μια συνειδητή επιλογή, με σοβαρές προεκτάσεις για το μέλλον της εκπαίδευσης.

Στο Υπουργείο Παιδείας συντελείται τα τελευταία χρόνια μια θεμελιώδης αλλαγή, που περνά σχεδόν απαρατήρητη από τη δημόσια συζήτηση. Η συντριπτική πλειοψηφία των κορυφαίων διοικητικών θέσεων στελεχώνεται πλέον από διοικητικούς υπαλλήλους, ενώ οι εκπαιδευτικοί έχουν εκτοπιστεί από το ανώτατο επίπεδο λήψης αποφάσεων. Η διαμόρφωση ενός «διοικητικού υπουργείου» χωρίς παιδαγωγική φωνή δεν είναι μια ουδέτερη εξέλιξη· είναι εδώ και χρόνια μια συνειδητή επιλογή, με σοβαρές προεκτάσεις για το μέλλον της εκπαίδευσης.

Η πρόσφατη προκήρυξη πλήρωσης θέσεων ευθύνης επιπέδου Διεύθυνσης, αποκαλύπτει το μέγεθος της αλλαγής. Από τις 60 θέσεις διευθυντών, το 86,7% (52 θέσεις) προκηρύχθηκαν αποκλειστικά για διοικητικούς, το 13,3% (8 θέσεις) για μικτές κατηγορίες (διοικητικών και εκπαιδευτικών), ενώ  καμία (0%) δεν αφορούσε αποκλειστικά εκπαιδευτικούς. Όλες οι γενικές διευθύνσεις, επτά συνολικά κατέχονται από διοικητικούς, ακόμη και αυτή η γενική διεύθυνση ΣΠΟΥΔΩΝ!!!

Ταυτόχρονα, η εικόνα συμπληρώνεται από τη στελέχωση των πολιτικών γραφείων: το σημερινό υπουργικό γραφείο  απασχολεί επτά δικηγόρους, ενώ το γραφείο του Γενικού Γραμματέα άλλους τόσους. Πρόκειται για μια πρωτοφανή υπερσυγκέντρωση νομικών και διοικητικών συμβούλων, που δείχνει ξεκάθαρα την προτεραιότητα που δίνεται στη νομική θωράκιση και τον διοικητικό έλεγχο, σε βάρος της παιδαγωγικής εμπειρίας. Σε ένα υπουργείο που οφείλει να σχεδιάζει πολιτική για το σχολείο, οι συνέπειες αυτής της επιλογής είναι ήδη εμφανείς. Οι διαδικασίες προσλήψεων και τοποθετήσεων αναπληρωτών έχουν μετατραπεί σε ψυχρά γραφειοκρατικά σχήματα, αδιάφορα για τις πραγματικές ανάγκες των σχολείων. Η επιλογή στελεχών εκπαίδευσης επικεντρώνεται στα τυπικά προσόντα και στις γραπτές δοκιμασίες, με την παιδαγωγική εμπειρία να υποβαθμίζεται συστηματικά. Ο σχεδιασμός εξετάσεων – είτε πρόκειται για τις πανελλαδικές είτε για διεθνείς αξιολογήσεις – εστιάζει περισσότερο στην τεχνική διαχείριση παρά στο παιδαγωγικό τους αποτύπωμα. Και η πρόσφατη εγκύκλιος του Γενικού Γραμματέα (17/9/2025) έρχεται να βάλει τη σφραγίδα: επιβάλλει ασφυκτική ιεραρχία στην επικοινωνία, αποκλείοντας τον εκπαιδευτικό από την άμεση επαφή με το Υπουργείο και εγκλωβίζοντάς τον σε μια αλυσίδα διοικητικών φίλτρων.

Δεν πρόκειται για γραφειοκρατική «φυσική εξέλιξη». Είναι μια στρατηγική κατεύθυνση που εφαρμόζεται εδώ και πολλά χρόνια, από διαφορετικές κυβερνήσεις. Η τάση είναι διαχρονική: η εκπαίδευση αντιμετωπίζεται ως διοικητικό αντικείμενο και όχι ως ζωντανό παιδαγωγικό πεδίο. Ανεξάρτητα από το ποιος βρίσκεται στην πολιτική ηγεσία, η γραφειοκρατία έχει τον πρώτο λόγο.

Το πιο ανησυχητικό όμως είναι η σιωπή των ίδιων των εκπαιδευτικών φορέων. Η ΟΛΜΕ, που θα όφειλε να έχει κεντρικό ρόλο σε αυτή τη συζήτηση, παραμένει απούσα. Δεν έχει αναδείξει το ζήτημα, δεν έχει ασκήσει την πίεση που θα απαιτούσε μια τόσο κρίσιμη θεσμική μεταβολή. Έτσι, η «διοικητικοποίηση» του Υπουργείου περνά σταδιακά χωρίς αντίσταση, ως μια αλλαγή που η κοινωνία αποδέχεται σιωπηρά.

Η υπουργός, εκπαιδευτικός η ίδια, δεν μπορεί να μείνει αμέτοχη. Είναι συμβατή με το όραμα ενός σύγχρονου σχολείου η πλήρης απουσία εκπαιδευτικών από το κέντρο λήψης αποφάσεων; Έχει αντιληφθεί η κοινωνία ότι οι πολιτικές για το σχολείο διαμορφώνονται και εφαρμόζονται πλέον από ανθρώπους που δεν έχουν διδάξει ποτέ σε σχολική αίθουσα;

Η παιδεία δεν είναι ούτε απλή δημόσια υπηρεσία ούτε πεδίο νομικής εξειδίκευσης. Είναι ένας ζωντανός κοινωνικός θεσμός, που χρειάζεται ισορροπία ανάμεσα στη διοικητική αποτελεσματικότητα και την παιδαγωγική εμπειρία. Αν αυτή η ισορροπία χαθεί, τότε το τίμημα θα είναι βαρύ: ένα σχολείο χωρίς ψυχή, ένα εκπαιδευτικό σύστημα που υπηρετεί τη γραφειοκρατία αντί για τον μαθητή και μια κοινωνία που χάνει τον προσανατολισμό της. 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 25/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

enikiastirio_0.jpg
Τάκης Θεοδωρικάκος: «Όσοι ζουν στο νοίκι θα λάβουν τον Νοέμβριο πίσω ένα ενοίκιο, μειώνοντας 8% το ετήσιο κόστος»
Τι σημαίνει το μέτρο για την τσέπη των ενοικιαστών
Τάκης Θεοδωρικάκος: «Όσοι ζουν στο νοίκι θα λάβουν τον Νοέμβριο πίσω ένα ενοίκιο, μειώνοντας 8% το ετήσιο κόστος»
xatzigeorgiou emp
Ιωάννης Χατζηγεωργίου (Πρύτανης ΕΜΠ) στο alfavita.gr : Η «Βραδιά του Ερευνητή» που πραγματοποιείται σήμερα φέρνει το ευρύ κοινό σε άμεση επαφή με τον κόσμο της έρευνας και της καινοτομίας
Τι σημειώνει ο Πρύτανης του ΕΜΠ για την «Βραδιά του Ερευνητή» που πραγματοποιείται σήμερα, Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2025, από τις 17:00 έως τις...
Ιωάννης Χατζηγεωργίου (Πρύτανης ΕΜΠ) στο alfavita.gr : Η «Βραδιά του Ερευνητή» που πραγματοποιείται σήμερα φέρνει το ευρύ κοινό σε άμεση επαφή με τον κόσμο της έρευνας και της καινοτομίας
εμμπ
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο: Live απόψε η «Βραδιά του Ερευνητή»
Παρακολουθήστε ζωντανά τη Βραδιά του Ερευνητή στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο - Σήμερα από τις 17:00 έως τις 23:00, στην Πολυτεχνειούπολη Ζωγράφου
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο: Live απόψε η «Βραδιά του Ερευνητή»
microsoft
Microsoft: Απενεργοποιεί υπηρεσίες που χρησιμοποιούσε ο ισραηλινός στρατός για παρακολούθηση Παλαιστινίων
Η Microsoft απενεργοποιεί υπηρεσίες που χρησιμοποιούσε ο ισραηλινός στρατός για παρακολούθηση Παλαιστινίων
Microsoft: Απενεργοποιεί υπηρεσίες που χρησιμοποιούσε ο ισραηλινός στρατός για παρακολούθηση Παλαιστινίων