Σοβαρές είναι οι ελλείψεις προσωπικού στα Νηπιαγωγεία της χώρας από την έναρξη της σχολικής χρονιάς 2025-2026, όπως καταγγέλλουν οι αναπληρωτές νηπιαγωγοί.
Παρά τα χρόνια προβλήματα και τις τεράστιες ανάγκες στην Προσχολική και Ειδική Αγωγή, οι προσλήψεις της Α’ Φάσης κρίνονται ανεπαρκείς, καθώς δεν καλύφθηκε ούτε το 40% των πραγματικών λειτουργικών κενών, σύμφωνα με επιστολή του Συλλόγου Αναπληρωτών Νηπιαγωγών στο alfavita.gr.
Η πτυχιούχος νηπιαγωγός του Πανεπιστημίου Αιγαίου, με μεταπτυχιακές σπουδές στην Εκπαιδευτική Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο της Κύπρου, Ευτυχία Ρασσιά, δηλώνει στο alfavita.gr:
«Είναι η πρώτη μου χρονιά που συμμετέχω στη διαδικασία πρόσληψης αναπληρωτών και με ιδιαίτερη αγωνία παρακολουθώ την κατάσταση που διαμορφώνεται στην Προσχολική και Ειδική Αγωγή. Παρότι δεν έχω ακόμη τοποθετηθεί σε σχολείο, γνωρίζω μέσα από την ακαδημαϊκή μου κατάρτιση αλλά και από την καθημερινή ενημέρωση ότι τα κενά είναι τεράστια και τα προβλήματα πολλαπλασιάζονται».
«Ως νέα εκπαιδευτικός αισθάνομαι την ανάγκη να ενώσω τη φωνή μου με τους συναδέλφους μου και να διεκδικήσω το αυτονόητο: ένα δημόσιο σχολείο που θα λειτουργεί από την πρώτη ημέρα, με ίσες ευκαιρίες μάθησης για όλα τα παιδιά. Η παιδεία είναι δικαίωμα και δεν μπορεί να περιμένει καμία “επόμενη φάση”» επισημαίνει.
Τα στοιχεία προκαλούν έντονη ανησυχία: υπεράριθμα τμήματα, κατάρρευση των ολοήμερων προγραμμάτων και παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες χωρίς Παράλληλη Στήριξη, ακόμα και με επίσημες γνωματεύσεις ΚΕΔΑΣΥ. Οι εκπαιδευτικοί κάνουν λόγο για «θεσμική αποτυχία» και «ηθικό ατόπημα», ενώ προειδοποιούν για κίνδυνο στην ποιότητα, την ισότητα και την ασφάλεια της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Η επιστολή του Συλλόγου Αναπληρωτών Νηπιαγωγών
Η Παιδεία είναι κεκτημένο δικαίωμα των μαθητών – Δεν περιμένει καμία «Β’ Φάση»
Παρά τις τεράστιες και καταγεγραμμένες ανάγκες στην Προσχολική και Ειδική Αγωγή, οι προσλήψεις της Α΄ Φάσης για το σχολικό έτος 2025-2026 υπήρξαν μηδαμινές. Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: δεν καλύφθηκε ούτε το 40% των πραγματικών λειτουργικών κενών, αφήνοντας τα σχολεία με σοβαρές ελλείψεις και θέτοντας σε κίνδυνο τη λειτουργία του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος.
Η παιδεία δεν είναι υπό διαπραγμάτευση, ούτε υπό αναμονή. Είναι θεμελιωμένο δικαίωμα κάθε παιδιού και αναφαίρετο κεκτημένο της κοινωνίας. Δεν μπορεί και δεν πρέπει να εξαρτάται από καμία «Β’ Φάση» προσλήψεων. Τα σχολεία –και ιδίως τα νηπιαγωγεία– οφείλουν να είναι στελεχωμένα πλήρως από την πρώτη ημέρα, ώστε να διασφαλίζεται η ομαλή έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Νηπιαγωγεία με υπεράριθμα τμήματα – Εκπαίδευση σε συνθήκες ασφυξίας
Τα νηπιαγωγεία σε όλη τη χώρα καλούνται να λειτουργήσουν με υπεράριθμα τμήματα, συχνά με έναν μόνο εκπαιδευτικό για 25 και πλέον παιδιά, γεγονός που καθιστά αδύνατη τη σωστή παιδαγωγική παρέμβαση και δημιουργεί σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών. Η νομοθεσία και οι διεθνείς παιδαγωγικές πρακτικές προκρίνουν ανώτατο όριο 15 μαθητών ανά τμήμα στην Προσχολική Εκπαίδευση. Ωστόσο, αυτό αγνοείται συστηματικά.
Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί η εικόνα στα μονοθέσια νηπιαγωγεία, όπου μια και μόνο νηπιαγωγός καλείται να διαχειριστεί μόνη της πολυπληθή τμήματα, χωρίς υποστήριξη. Σε τέτοιες περιπτώσεις, όταν ο αριθμός των παιδιών υπερβαίνει τους 25, τίθεται σε κίνδυνο ακόμη και η σωματική τους ακεραιότητα.
Κατάρρευση του ολοήμερου προγράμματος – Αδιέξοδο για εργαζόμενους γονείς
Είναι πλέον βέβαιο πως από την πρώτη ημέρα του αγιασμού, τα ολοήμερα τμήματα σε πολλές περιοχές της χώρας δεν θα μπορέσουν να λειτουργήσουν, δημιουργώντας τεράστια προβλήματα σε χιλιάδες οικογένειες που εργάζονται. Η απουσία κάλυψης και η έλλειψη προσωπικού ανατρέπει την καθημερινότητα των γονιών και υπονομεύει τον ρόλο του σχολείου ως στήριγμα της κοινωνίας.
Ειδική Αγωγή και Παράλληλη Στήριξη: Απαξίωση του δικαιώματος των παιδιών στην υποστήριξη
Η κατάσταση στην Ειδική Αγωγή είναι εξίσου δραματική. Μόλις το 25% των εγκεκριμένων γνωματεύσεων ΚΕΔΑΣΥ για Παράλληλη Στήριξη καλύφθηκε στην Α’ Φάση. Χιλιάδες μαθητές με αναγνωρισμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, παρόλο που διαθέτουν επίσημη γνωμάτευση, θα μείνουν χωρίς εκπαιδευτική υποστήριξη – ακόμη και με τη δυνατότητα αξιοποίησης κονδυλίων ΕΣΠΑ που έχουν προβλεφθεί για τον σκοπό αυτό.
Το αποτέλεσμα είναι πως οι γονείς, σε μια εξαιρετικά δυσμενή οικονομική συγκυρία, αναγκάζονται να στραφούν είτε σε ιδιωτική Παράλληλη Στήριξη είτε σε νομικές οδούς, επωμιζόμενοι σημαντικό οικονομικό και ψυχολογικό βάρος, για να εξασφαλίσουν το αυτονόητο: μια δωρεάν, δημόσια και ισότιμη εκπαίδευση για τα παιδιά τους.
Ανησυχία για τις αλλαγές στα Τμήματα Ένταξης
Ο νέος νόμος που αφορά τα Τμήματα Ένταξης, εάν εφαρμοστεί ως έχει, θέτει σε σοβαρό κίνδυνο την πρώιμη παρέμβαση και ακυρώνει ουσιαστικά την υποστήριξη παιδιών με ειδικές ανάγκες. Αντί να ενισχύονται οι δομές συμπερίληψης, προωθούνται πρακτικές περιθωριοποίησης και αποκλεισμού.
Είναι ιδιαίτερα ανησυχητική η διάταξη που προβλέπει ότι σε σχολικές μονάδες με έως 60 μαθητές θα τοποθετείται μόλις μία εκπαιδευτικός για όλα τα παιδιά με ανάγκες ένταξης, ανεξαρτήτως αριθμού ή επιπέδου υποστήριξης που απαιτείται. Μια τέτοια πρόβλεψη αναιρεί στην πράξη την εξατομικευμένη προσέγγιση και καθιστά αδύνατη την ουσιαστική παιδαγωγική παρέμβαση.
Η συμπερίληψη δεν μπορεί να μετριέται με βάση αριθμούς, αλλά με βάση ανάγκες. Κάθε παιδί χρειάζεται και δικαιούται στοχευμένη, διαρκή και εξατομικευμένη υποστήριξη, και όχι έναν κοινό εκπαιδευτικό για όλους, χωρίς τα κατάλληλα μέσα, χρόνο και υποδομές.
Βρισκόμαστε σε μια ευρωπαϊκή χώρα, όπου χρόνια τώρα έχουν διατεθεί ευρωπαϊκά κονδύλια μέσω ΕΣΠΑ για την ενίσχυση του δημόσιου σχολείου. Είναι κατάντια και θεσμική αποτυχία να αφήνονται οι μαθητές χωρίς εκπαιδευτικό προσωπικό από την πρώτη ημέρα του σχολείου.
Αποτελεί ηθικό και θεσμικό ατόπημα για μια ευρωπαϊκή δημοκρατία να επιτρέπει την έναρξη της σχολικής χρονιάς με χιλιάδες παιδιά ακάλυπτα, εκπαιδευτικούς εξουθενωμένους και γονείς σε απόγνωση.
Απαιτούμε άμεσα και αποφασιστικά:
- Μαζικές προσλήψεις νηπιαγωγών στη Β΄ Φάση, με πλήρη κάλυψη ΟΛΩΝ των λειτουργικών κενών στη Γενική και Ειδική Αγωγή.
- 100% κάλυψη όλων των εγκεκριμένων γνωματεύσεων Παράλληλης Στήριξης, χωρίς εξαιρέσεις και καθυστερήσεις.
- Εξασφάλιση της λειτουργίας των ολοήμερων τμημάτων από την πρώτη ημέρα και πλήρης κάλυψη των απουσιών/αδειών του εκπαιδευτικού προσωπικού.
- Ενίσχυση της Προσχολικής και Ειδικής Αγωγής με επαρκείς δημόσιους πόρους και μόνιμους διορισμούς, ώστε να διασφαλίζεται η παιδαγωγική συνέχεια, η ποιότητα της εκπαίδευσης και η ασφάλεια των παιδιών.
Το σχολείο πρέπει να είναι χώρος ασφάλειας, εμπιστοσύνης και φροντίδας – όχι χώρος αγωνίας και επισφαλών συνθηκών.
Η Πολιτεία οφείλει να αντιμετωπίζει την εκπαίδευση όχι ως δαπάνη, αλλά ως επένδυση για το μέλλον.
Η παιδεία δεν περιμένει καμία "επόμενη φάση". Δεν αποδέχεται άλλη υποβάθμιση.
Κάθε παιδί έχει δικαίωμα σε ισότιμη, ποιοτική, δημόσια εκπαίδευση – από την πρώτη κιόλας μέρα.
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΠΕ60
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 3/9
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ